TheQuo Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Jag undrar vad Tonala och Reala kvintgångar är för något? Vad skiljer dem åt?
DivineCo Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Har själv ingen aning även om jag misstänker ett och annat! En kvint är en kvint. Punkt. Vill du arangera så måste du gå ifrån akorden. En åttondel kan mycket väl vara en tritonus och även många fler. Ett oerhört tätt kluster är bra och just den höjda kvarten är bäst.
ViktorDenStore Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Testa gärna sökmotorn Google. Där kan man hitta nästan vad som helst - tex en lektion i Kvintgångar! 😄 .Viktor
chrisB Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Jag undrar vad Tonala och Reala kvintgångar är för något? Vad skiljer dem åt? Tonal kvintgång: om alla ackord i kvintgången utgår ifrån tonarten. C: C F Bm(b5) Em Am Dm G C Real kvintgång: ackorden utgår ifrån "reala" kvintar C: C F Bb Eb Ab Db Gb B E A D G C
chrisB Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 (edited) 😱 kvintcirklen sa Bill kvittcirklen sa Bull Edited March 10, 2009 by chrisB
Recommended Posts