Jump to content
Annons

Vilken mikrofon lämpar sig för vilket tillfälle?

Recommended Posts

Krikelin (oregistrerad)
Postat

Hej alla kunniga musikmänniskor!!

Här kommer en ickekunnig musikmänniska som undrar...... Vid vilket tillfälle skall jag använda vilken typ av mikrofon??

Då räknar jag med motfrågan, vad jag ska använda dem till??

De är tänkt till mitt kommande hemstudiobygge, de skall spela in trummor, sång och akustisk gitarr främst. Men även till att micka upp gitarr och basförstärkare.

Det finns ju en uppsjö med typer, Shure SM57 till virveln... jo det verkar ju vara mer regel än undantag, men vad är en SM57 för typ av mick? 😛 Överhäng? Sång? akustisk gitarr? förstärkare? Stormembran, kondensator, rörbestyckade!?!?!?

Hjälp 🙂

// Christian

Annons
Postat
Krikelin sa:
Hej alla kunniga musikmänniskor!!

Här kommer en ickekunnig musikmänniska som undrar...... Vid vilket tillfälle skall jag använda vilken typ av mikrofon??

Då räknar jag med motfrågan, vad jag ska använda dem till??

De är tänkt till mitt kommande hemstudiobygge, de skall spela in trummor, sång och akustisk gitarr främst. Men även till att micka upp gitarr och basförstärkare.

Det finns ju en uppsjö med typer, Shure SM57 till virveln... jo det verkar ju vara mer regel än undantag, men vad är en SM57 för typ av mick? 😛 Överhäng? Sång? akustisk gitarr? förstärkare? Stormembran, kondensator, rörbestyckade!?!?!?

Hjälp 🙂

// Christian

SM57 är en dynamisk mic som nog används mest till gitarrstärkare och trummor - men du kan förstås använda den överallt där du tycker att den låter bra...

Postat

Hmm. De flesta kondensatormikrofoner funkar vid uppmickning av akustisk gitarr (och liknande istrument), sång, trumm-överhäng.

Trummöverhäng och mickning av akustisk gitarr bör en Shure sm81 funka finfint. (dock kostar den 4000 kr)

En Shure sm57 är bra för att ta upp starka källor (virvel, pukor, gitarrförstärkare)

Om du har låg budget kanske du bör titta lite på Studio Projects B1, ska vara en bra allround mick som många här rekommenderar 😛

(finns även liknande billiga kondensatormikrofoner, exempel ADK51e)

Postat

Hej!

Jag skall bygga ett restaturangkök. Visserligen mest för hobbybruk, men jag tänkte ha öppet då och då och laga mat och ta betalt. Vilka vispar skall jag använda? Jag har hört att det finns både ballongvispar, trådvispar och såna i trä. Vilka sorter passar till vad?

Förlåt om svaret blir lite konstigt. Orsaken är att din fråga får mig tro att du inte vet särskilt mycket. Det är för mig helt OK, till och med bra. Men risken är att det blir helt fel.

Ta exemplet med SM57. Antag att vi får dig att tro att SM57 är bra till allt. Och sen går du och köper 10 st. Visserligen är de billiga för att vara mickar, kring 1000-lappen, men det är ändå 10 lappar. Och sen passar just den micken inte till nåt du skall spela in och allt låter skit.

Kunskap är bästa sättet att undvika såna här misstag. Och kunskap får man av erfarenhet, egen eller andras. Mest sin egen, "man lär sig bara av sina misstag, därför skall man göra många". Läs gärna massa artiklar och böcker. Läs massor på forumen på nätet. Kan du läsa engelska någorlunda så finns det massor av artiklar på nätet att läsa i arkivet på den engelska tidningen Sound on Sound.

Så mitt tips är att du helt enkelt bara provar. Köp en SM57 och en stormembrans konding-mick, mitt tips är alltid Studio Projects B1. Bägge ligger precis över 1000-lappen och funkar utmärkt. Prova att spela in allt möjligt med de här två. Låna eller hyr sen en massa olika sorters mickar och prova, prova, prova, prova. Grannen kanske har en mick, kompisarna, musikaffären, vem vet? Lär av misstagen, lär av framgångarna. Först sen är det meningsfullt att handla.

Nå, sorry. Bara i all välmening.

// Gunnar

Postat
Så mitt tips är att du helt enkelt bara provar. Köp en SM57 och en stormembrans konding-mick, mitt tips är alltid Studio Projects B1.

Eller kanske ännu bättre. Kolla Blocket efter beggade SM57/SM58 och Studio Projects B1/ADK A51. Går säkert att hitta för halva pengen. Gilla rdu dom inte är det bara att sälja vidare för ungefär samma summa. Oavsett om du gillar dem eller ej kommer du bli några erfarenheter rikare.

Krikelin (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej!

Jag skall bygga ett restaturangkök. Visserligen mest för hobbybruk, men jag tänkte ha öppet då och då och laga mat och ta betalt. Vilka vispar skall jag använda? Jag har hört att det finns både ballongvispar, trådvispar och såna i trä. Vilka sorter passar till vad?

Förlåt om svaret blir lite konstigt. Orsaken är att din fråga får mig tro att du inte vet särskilt mycket. Det är för mig helt OK, till och med bra. Men risken är att det blir helt fel.

Ta exemplet med SM57. Antag att vi får dig att tro att SM57 är bra till allt. Och sen går du och köper 10 st. Visserligen är de billiga för att vara mickar, kring 1000-lappen, men det är ändå 10 lappar. Och sen passar just den micken inte till nåt du skall spela in och allt låter skit.

Kunskap är bästa sättet att undvika såna här misstag. Och kunskap får man av erfarenhet, egen eller andras. Mest sin egen, "man lär sig bara av sina misstag, därför skall man göra många". Läs gärna massa artiklar och böcker. Läs massor på forumen på nätet. Kan du läsa engelska någorlunda så finns det massor av artiklar på nätet att läsa i arkivet på den engelska tidningen Sound on Sound.

Så mitt tips är att du helt enkelt bara provar. Köp en SM57 och en stormembrans konding-mick, mitt tips är alltid Studio Projects B1. Bägge ligger precis över 1000-lappen och funkar utmärkt. Prova att spela in allt möjligt med de här två. Låna eller hyr sen en massa olika sorters mickar och prova, prova, prova, prova. Grannen kanske har en mick, kompisarna, musikaffären, vem vet? Lär av misstagen, lär av framgångarna. Först sen är det meningsfullt att handla.

Nå, sorry. Bara i all välmening.

// Gunnar

Ha ha! det var en bra jämförelse 😛

Min fråga var nog lite felformulerad, det var tänkt att fånga in erfarenheter från människor med just erfarenhet. Det jag hoppades få fram var varför jag exempelvis ska köpa en stormembrans konding-mick, alltså VARFÖR är den lämplig? jag är inte lika intresserad ATT den är lämplig utan just varför den är lämplig till en viss ljudkälla, vad hos mikrofonen gör den just lämplig. är det för att det är en kondensatormick, stormembran osv osv. Förstår du vad jag menar.. Har inte riktigt de möjligheterna att prova som du tipsar om, utan vill gärna förstå vad hos mikrofonens funktion som gör den lämplig för att kunna avgöra vad jag vill ha.

Ska försöka vara tydligare så ni slipper ödsla tid på att tillrättavisa för det måste vara skittrist 🙂

Redigerat av Krikelin
Krikelin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag skickar ett svar till mig själv helt enkelt, och ber mig härmed att hålla mig undan dessa forum. Många är väldigt hjälpsamma men det är så trist att få svar som ex Gunnar gav mig. Dessa forum passar inte för människor som är glada amatörer, det tas sällan särskillt väl emot, folk som är mer kunniga tar nästan illa upp av den okunskap vi amatörer har. Och vill hemskt gärna berätta det för oss, fast i mitt fall jag till och med skrev det. Men ok... frågan var dåligt formulerad, kredit for you gunnar 😛

Får söka vidare så ni slipper fler dumma frågor... Tack i alla fall för hjälpen 🙂

Och se tråden som stängd OK!

Redigerat av Krikelin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.