Jump to content
Annons

En riktigt korkad stereo/mono-fråga


everlastingrecords

Recommended Posts

...men jag har inte fått kläm på det. Jag har en annan fråga om att mika upp stråkar i den här avdelningen också. Men jag startar en ny tråd då jag inte ville blanda frågorna.

Frågan är alltså: om jag har två mikar som jag använder som stereopar, ska jag spela in dem på varsitt spår på datorn eller ska de hamna i ett stereospår? Ur min synvinkel tänker jag att de självklart borde komma in som mono eftersom jag har fler möjligheter att nivåjustera, fixa eq, osv. Men det kanske finns en poäng att lägga det som ett stereospår också. Kanske bara jag som missat det?

Jag tänker att jag kan en del om det här med inspelning men just nu känner jag mig bara dum i huvudet. Hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om det inte är ett matchat stereopar (mickarna ) så bör du spela in på två mono spår istället.

Ok. För jag har inte och har aldrig haft ett matchat par. Och jag har alltid spelat in på två mono. Men snälla förklara, varför spela in på ett stereospår om man har matchade? Vad vinner man? Vad blir effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett matchat stereo par är båda mickarna likadana och på så vis kan man spela in i stereo för ett bredare och mer levande ljud.Oftast är mickarna placerade i X/Y position och man unviker äver faslfel med matchade par.

Va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett matchat stereo par är båda mickarna likadana och på så vis kan man spela in i stereo för ett bredare och mer levande ljud.Oftast är mickarna placerade i X/Y position och man unviker äver faslfel med matchade par.

Ok, jag fortsätter på min vandring på okunnighetens stig. När det matchade parets signaler kommer in på ett stereospår, vad händer då? Ligger de mikarna i varsitt öra då? Helt panorerade? Vadhänder om jag panorerar ett stereospår? Jag har läst och försökt förstå men jag tror jag behöver en mer pedagogisk förklaring. Hoppas någon har orken att försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så korkad fråga egentligen men varje mick, matchade par eller ej har ju rent elektriskt en egen signalväg på ett mixerbord, DAW, ljudkort etc dvs egen ingångstrafo eller förstärkare. Typen av ingångskontakt har inte med saken att göra förstås. I och med att dina matchade mickars signal måste passera igenom sina egna komponenter kan man ju iallafall teoretiskt få tidsskillnader mellan kanalerna (fasfel). Oftast uppstår det sällan där utan har oftare yttre orsaker som t ex felkopplingar och skitbakomspakarna om vi bortser från allt fuffens som dina pluggar (du? 😛 ) kan orsaka förstås. Jag skulle vilja säga att "stereokanalen" i din programvara bara är en grafisk visning av dina två separata elektriska signaler. Jag brukar personligen alltid vilja ha mickarna på separata kanaler för att ha bättre koll, sen kan man ju skicka dom vidare till en stereoregel (subgrupp) om man vill förstås.

Den enda fördelen jag kommer på är att du förmodligen sparar lite datorkraft (som ju påverkar ljudkvaliten) att använda ett stereospår, bla pga att du inte behöver använda dubbla pluggar. Men, många bäckar små...

/mvh M.F

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda fördelen jag kommer på är att du förmodligen sparar lite datorkraft (som ju påverkar ljudkvaliten) att använda ett stereospår, bla pga att du inte behöver använda dubbla pluggar. Men, många bäckar små...

/mvh M.F

Det och att en stereokompressor tex jobbar annorlunda än två mono, dvs att en stereokompressor kommer påverka bägge kanaler likadant även om det bara är ena som går över threshold medans en monokompressor på bägge kommer fungera individuellt. Detta kan få till följd att din mitt i stereobilden förflyttas i.o.m. att deras individuella nivå kommer att ändras gentemot varandra. Bara ett exempel om varför man bör behandla stereopar som EN enhet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

JonasW: Det var ett praktiskt och bra tips. Kanske inte så användbart vid stereoinsplening av stråkar som är det närmast förestående för min del. Men vid truminsplening eller blås...

Men hur funkar det då med panoreringen? Har inte förstått det än.

Det spelar ju egentligen ingen roll vad du spelar in, det kommer påverkas på samma sätt och bör alltså behandlas som en enhet.

Panoreringen beror ju på hur du gör, spelar du in på ett stereospår så kommer ju automatiskt ena micken på vänster och andra på höger och panoreringen (eller balance som det heter på stereospår) ska stå i mitten.

Spelar du in på varsitt monospår ska du panorera det ena till vänster och det andra till höger, gör du inte det så kommer du få mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ju egentligen ingen roll vad du spelar in, det kommer påverkas på samma sätt och bör alltså behandlas som en enhet.

Panoreringen beror ju på hur du gör, spelar du in på ett stereospår så kommer ju automatiskt ena micken på vänster och andra på höger och panoreringen (eller balance som det heter på stereospår) ska stå i mitten.

Spelar du in på varsitt monospår ska du panorera det ena till vänster och det andra till höger, gör du inte det så kommer du få mono.

Ah, det var lite det här jag var ute efter och som jag inte förstod. Men då blir det så att när man spelar in i stereo(eller med ett stereopar) så ska kanalerna alltid vara fullt utpanorerade åt varsitt håll? Och spelar man in på ett stereospår sker detta automatiskt.

Men för att stilla min nyfikenhet, vad händer om jag inte panorerar fullt ut utan bara halvvägs, eller börjar vrida på balancereglaget på stereospåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara spela in och inte skicka ut ljudet i ett PA spelar det ingen roll om du använder stereokanal eller 2 monokanaler. Hur du ställer panorerings- eller balansratten kommer inte påverka inspelningen, enbart det du hör i monitorn (hörlurarna) vid inspelningstillfället. Testa innan så du är säker.

Jag skulle själv välja 2 monokanaler på mixern och panorera max hö-vä (för lyssning) och på DAW:en spara det som ett stereospår (max panorerade) om jag spelade in ambient och som två monospår i andra fall då jag vill kunna justera stereobilden vid efterföljande mixning.

Sen går det alltid att splitta upp ett stereospår till 2 mono och tvärtom. Dessutom skulle jag aldrig lägga på några pluggar alls vid en ren inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, det var lite det här jag var ute efter och som jag inte förstod. Men då blir det så att när man spelar in i stereo(eller med ett stereopar) så ska kanalerna alltid vara fullt utpanorerade åt varsitt håll? Och spelar man in på ett stereospår sker detta automatiskt.

Men för att stilla min nyfikenhet, vad händer om jag inte panorerar fullt ut utan bara halvvägs, eller börjar vrida på balancereglaget på stereospåret?

man panorerar endast ett stereospår om du har gjort ett fel med nivåerna vid inspelning.

alltså om ena kanalen hade en starkare input

och när du panorerar då förändrar du volymförhållandet mellan L/R

ena sidan blir starkare.

om du har ett stereospår på 2monokanaler och inte panorerar fullt åt båda håll:

då blir det i princip inte äkta stereo och du förlorar stereokänslan

men om du haft fel mikteknik vid inspelning så att det låter för mkt skillnad mellan L/R skulle man kunna experimntera med detta för att jämna ut klangen

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasfel handlar inte om matchade mikar eller ej.. Utan tidsfel. Olika avstånd mellan ljudkälla och mikar.

Därför har man kommit på smarta sätt att spela in i stereo på olika sätt där man i många fall försöker minimera avståndet mellan mikrofonernas membran... Det är ju matematiskt sett bäst att få dem i samma punkt men det e praktiskt rätt bökigt...

XY är ett sådant. MS ett annat...

Stereoregel eller ej... Spelar inte nån större roll. (annat än ovan hur en stereokompressor kontra 2x mono funkar)

Jag brukar alltid spela in till två monokanaler och om det ska in i nåt större projekt brukar jag skapa ett gruppspår som jag adresserar dem till. Då får man bara en regel att mixa med och har möjlighet att jämna till nivåerna om det blivit olika i höger-vänster.

Hur man panorerar? Jadu. Testa. Vad vill du ha för stereobredd?

Maximal eller lite tajtare... kanske mono tom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man panorerar? Jadu. Testa. Vad vill du ha för stereobredd?

Maximal eller lite tajtare... kanske mono tom?

Men var vad då meningen? Om man gör det mono?

Jag tror jag har svårt för det här med skillnaden i stereoinspelning och stereo i mixen. Det blir liksom metastereo, stereo i stereot. Det blir lättare för mig att förstå om stereoinspelningen alltid ska vara maximalt panorerad. Det är väl därför jag frågar vad som händer om man inte panorerar fullt ut.. för att ställa till det för mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var vad då meningen? Om man gör det mono?

Jag tror jag har svårt för det här med skillnaden i stereoinspelning och stereo i mixen. Det blir liksom metastereo, stereo i stereot. Det blir lättare för mig att förstå om stereoinspelningen alltid ska vara maximalt panorerad. Det är väl därför jag frågar vad som händer om man inte panorerar fullt ut.. för att ställa till det för mig..

Det är fortfarande stereo.. men inte lika brett/stort som när du panorerar fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var vad då meningen? Om man gör det mono?

Jag tror jag har svårt för det här med skillnaden i stereoinspelning och stereo i mixen. Det blir liksom metastereo, stereo i stereot. Det blir lättare för mig att förstå om stereoinspelningen alltid ska vara maximalt panorerad. Det är väl därför jag frågar vad som händer om man inte panorerar fullt ut.. för att ställa till det för mig..

Mening? Behöver saker det också.... 😆

Men ja ok då... Om du har spelat in, låt oss säga ett piano, med nån form av stereoteknik och senare under mix kommer fram till att det inte behövs stereoinformation från pianot kan man skruva ihop det till mono. Men ja.. man har ju eg spelat in en kanal mer än vad man behövde... redundant information... eller som i P.Hackmans sats om Löjliga element.

Om man nu känner för lite överkurs så:

Om du inte panorerar isär helt kan du dessutom välja att placera ditt stereopiano eller vad det nu är till vänster el höger.

Ex: höger kanal kl mitt i... vänster kanal full vänster.... Du har halv stereobredd men pianot kommer upplevas halvvägs till vänster....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mening? Behöver saker det också.... 🙂

Men ja ok då... Om du har spelat in, låt oss säga ett piano, med nån form av stereoteknik och senare under mix kommer fram till att det inte behövs stereoinformation från pianot kan man skruva ihop det till mono. Men ja.. man har ju eg spelat in en kanal mer än vad man behövde... redundant information... eller som i P.Hackmans sats om Löjliga element.

Om man nu känner för lite överkurs så:

Om du inte panorerar isär helt kan du dessutom välja att placera ditt stereopiano eller vad det nu är till vänster el höger.

Ex: höger kanal kl mitt i... vänster kanal full vänster.... Du har halv stereobredd men pianot kommer upplevas halvvägs till vänster....

Ok, nu börjar jag förstå det hela med stereo. Tror jag inte riktigt greppade hela stereokonceptet alls innan.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...