Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hade tänkt införskaffa mig ett Tascam Dm- 3200, som jag tänkt använda med en Mac pro dator, ett Motu 892 ljudkort samt en Mackie big knob till monitor lyssning.

Min fråga är om det är helt onödigt att satsa på ett Tascam dm 3200 eller om det är smartare att köra en mindre typ av midi-kontroller? jag använnder förnuvarande Cubase, ett Delta 1010 rack ljudkort, Focusrite octopre le preamp samt två KRK monitorer. Borde jag lägga mer focus på något annat eller är min tanke att föredra? Min tanke med att skaffa ett Tascam bord var att få ut det mer fysiska analoga samt att jag får en bunt olika funktioner i bordet.

Tack på förhand!

Mvh//Ackelman

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Jag hade tänkt införskaffa mig ett Tascam Dm- 3200, som jag tänkt använda med en Mac pro dator, ett Motu 892 ljudkort samt en Mackie big knob till monitor lyssning.

Min fråga är om det är helt onödigt att satsa på ett Tascam dm 3200 eller om det är smartare att köra en mindre typ av midi-kontroller? jag använnder förnuvarande Cubase, ett Delta 1010 rack ljudkort, Focusrite octopre le preamp samt två KRK monitorer. Borde jag lägga mer focus på något annat eller är min tanke att föredra? Min tanke med att skaffa ett Tascam bord var att få ut det mer fysiska analoga samt att jag får en bunt olika funktioner i bordet.

Tack på förhand!

Mvh//Ackelman

Hur många samtidiga kanaler behöver du spela in?

Ska du främst använda mixern till MIDI-styrning?

Om du satsar på ljudkvalitet så finns det absolut bättre saker att köpa. Spelar du in färre kanaler så köp lösa preamps som ger dig olika färgningar av ljudet som passar olika ljudkällor och köp mindre controllers som passar de funktioner du vill kunna styra.

Jag tycker digitalbord är väldigt smidiga vid live-ljud för att slippa släpa med sig massa outboards osv men i studio så är det ju bättre att köra på mjukvaru-plugins och satsa på en så bra signalkedja och AD/DA omvandling som möjligt för att få ut det bästa möjliga ljudet ur din rigg.

Men det du känner för ska du göra, alla har olika arbetssätt och ett passande tillvägagångsätt kan faktiskt leda till bättre ljudkvalitet då du får arbeta på det sättet du vill och på så sätt behärskar hantverket på ett bättre sätt.

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)

Extern mixer har blivit lite specifikt. Jag har hört det mesta gott om DM3200/4800, frånsett att effekterna suger gammal svettig tapir-stake, men så är det ju på en hel del digitalmixrar. Jag har tänkt en hel del på sånt här själv, så jag slänger ur mig hur jag har tänkt:

Om man vill kombinera mixerbordet med MIDI funktionalitet skulle jag mycket mycket hellre rekommendera någon av yamahas digitalmixrar och använda Yamaha studio connections manager i cubase. Tätare integration mellan mjuk och hårdvara har jag aldrig sett. Samtliga mixerinställningarna sparas automatiskt i projektfilen t.o.m. Med Yamaha får man ut ungefär lika mycket "fysiskt analogt" som med Tascam-en, men det är å andra sidan inte så mycket. Det är mest volymreglarna och pan. Resten är lika "icke fysiskt" som det redan är i cubase.

Sen tillkommer hur man ska få ut audio-spåren till mixern. Mina cubase projekt blir, vid mixning (jag gör ett separat projekt för mixning) ungefär 35-45 spår, vara hälften i mono och hälften i stereo. Sammanlagt typ 65 monospår ibland. Ska man få ut alla dom till en mixer .. så får man tänka till lite. Tascam-en kan ta emot 24 monosignaler ut från datorn, det är 12 stereo spår. Det skulle inte räcka för mig. Yamahas DM1000 mixer kan ta emot upp till 64 mono kanaler från datorn (via Mlan, Madi eller Ethersound) och det skulle vara på jäsken till vad jag skulle må bra av. Men, då har man fortfarande inga effekter på, t.ex. reverb, delay, chorus eller annat. Då får man använda dom effekterna ifrån mixern (vars effekter ofta suger) eller så blir det att man kör ut ljudet från cubase, in i mixern och använder mixerna volym, pan och EQ, kanske lite kompression/gate och sen kör in alla signalerna till separata spår i cubase igen och lägger effekter i cubase efteråt.

I vilket fall så känns det väldigt bökigt hur än man gör. Vill man ha enbart en MIDI remote kontroll så finns det saker som är lite bättre. Jag har själv tänkt att om jag ska göra såhär, så blir det en yamaha DM1000. (eller DM2000 om budgeten skulle tillåta) Därför att:

- den har mix preamps som låter riktigt bra och kan vara utmärkt vid tracking, med 16 mic inputs, räcker gott för inspelning av trumset plus 1-2 musiker till simultant.

- den har ett specifikt "MIDI remote" läge, där den funkar som enbart MIDIkontroller.

- Den kan ta emot upp till 64 kanaler + 16 mic/line signaler samtidigt.

- Den har direkt integrering i Cubase via studio managern, så man kan fjärrstyra halva cubase ifrån mixern och fjärrstyra hela mixern inifrån cubase (varenda parameter).

- den är liten i storlek (rackmonterbar t.o.m.)

Lite så har jag tänkt

Redigerat av Opus99
Postat

Tack för tipsen!

Jag funderar på ett MACKIE CONTROL UNIVERSAL PRO

eller en YAMAHA 01X istället. Vad tror ni om det? är det någon som har någon erfarenhet av någon av dessa? jag mickar för tillfället upp trummorna med åtta mickar, men vill nu ha lite mera att ta av. Det sista bara som en liten notis. 😄

Proxyservern (oregistrerad)
Postat
Yamahas DM1000 mixer kan ta emot upp till 64 mono kanaler från datorn (via Mlan, Madi eller Ethersound) och det skulle vara på jäsken till vad jag skulle må bra av.

Jag har själv tänkt att om jag ska göra såhär, så blir det en yamaha DM1000. (eller DM2000 om budgeten skulle tillåta) Därför att:

- den har mix preamps som låter riktigt bra och kan vara utmärkt vid tracking, med 16 mic inputs, räcker gott för inspelning av trumset plus 1-2 musiker till simultant.

- den har ett specifikt "MIDI remote" läge, där den funkar som enbart MIDIkontroller.

- Den kan ta emot upp till 64 kanaler + 16 mic/line signaler samtidigt.

- Den har direkt integrering i Cubase via studio managern, så man kan fjärrstyra halva cubase ifrån mixern och fjärrstyra hela mixern inifrån cubase (varenda parameter).

- den är liten i storlek (rackmonterbar t.o.m.)

Lite så har jag tänkt

DM1000 kan inte ta emot 64 kanaler via slotarna. 32 in och 32 ut är vad den kan hantera. 😉 /Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.