Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver en delaypedal.

Krav

- Tap tempo

- Bra ljud

- Både funka till kortare slapback och lite längre "lek" grejer.

Finns ju pedaler med 2 lr fler banker. Frågan är ifall man behöver kunna switcha mellan två olika delay mitt i en sång. lr om det räcker med Tap.

de jag har kikat lite på är Tc electronics Nova, Line 6 Dl4, T-rex replica

Bosspedaler undanbedes

Annons
Postat

Är själv lite emot stomp boxar...fast om det ska vara billigt visst..då får det väl bli en stomp box..

TC electronics G-major kan du ganska billigt begangnat, den ska ha väldigt bra delay... men hur den jämför sig med Nova vet jag ej...

Eventide TimeFactor, fast jag undrar verkligen hur prisvärd den här...den kostar lite över 4000...Tyvärr verkar den färga ljudet...

Det är väl det som skiljer en stompbox och ett rack... G-major vet jag ska vara väldigt transparent och inte färga ljudet...

http://www.eventide.com/AudioDivision/Prod...TimeFactor.aspx

http://reviews.harmony-central.com/reviews...timefactor/10/1

Postat

Jag vill bara ha en stompbox delay. Inget annat krimskrams

Timefactorn verkade cool men det verkar som att jag inte behöver alla de möjligheter som den har. två delay samtidigt och modulation. Då betalar jag nog för saker jag inte behöver.

Postat

Jag har en TC Nova Delay och är skitnöjd. Har kört Boss-delayer i en herrans massa år innan och dom har också funkat finfint men Nova´n är ett bra kliv uppåt enligt mig..

Postat

Har DL-4 och är mer än nöjd! Har allt man behöver och lite till. Hyfsade beg. priser. Det enda som felar om man är ett analog freak är att den är digital och bara simulerar gamla som nya pedaler. Hade det varit en analog pedal hade den förmodligen kostat astronomiska summor för det den levererar och simuleringarna är sjukligt likt orginalen . Pedalen är rena fyndet även för ny priset.

Tycker Eventide verkar sjukt intressant, (ej provat) att den skulle färga grundljudet tvivlar jag starkt på men att den färgar svansarna är ju liksom meningen utom i de rena digital delay preset förstås. Och färgen är det man vill komma åt så det låter t.ex som ett bandeko där bandet är på gränsen att ge upp annars kan man köpa ett behringer digital delay för några hundringar!

Novat tycker jag var lite för sterilt och gillar inte dess modulations effekter.

Postat

Att den ska färga ljudet alltså...Wet signalens syfte är ju givetvis att färga signalen, denna torra signalen ska dock inte vara färgad..såvida man inte vill det förståss...

Det är väl oftast det som skiljer riktigt dyra effekter och billiga, att den respekterar den torra signalen utan att förstöra eller bearbeta färgen...

När det gäller Line 6 och effekter... Jag vet inte hur DL-4 jämför sig med POD X3, men x3an effekter tycker jag låter väldigt digitalt, och inget djup eller värme i soundet...låter billigt helt enkelt..

Om det är något jag ångrar under mitt liv är all jävla billiga budget skitgrejjor man köpt genom åren, man skulle ha sparat till bra studiogrejjor direkt istället...

Man får oftast vad man betalar för... För mig själv kommer det inte bli några billiga stompboxar eller annat skit nuframöver, utan för mig blir det en Eventide H8000FW som jag hoppas kunna köpa i år, då

lär man vara nöjd sedan...för en lång tid framöver.

Postat (redigerat)
lär man vara nöjd sedan...för en lång tid framöver.

Det tror jag inte om man är där uppe och nosar! 🙂

DL-4 låter inte som delayet i Line6 XT live som jag också har i studion!

Skulle helst vilja ha ett analogt diamond memory laine men då är jag tvungen att köpa 2st till delayer för att få olika presets och sound som jag använder och DL-4 erbjuder det.

Var inne ett tag på tjacka TC 2290 men insåg att det är overkill och pedalen är så mycket smidigare.

Man får helt enkelt tumma ibland!

Nöjer sig Landau med dl-4:an nu för tiden så duger det för mig med! 😄

EDIT: OBS! Basera allt på Live framföranden. I Studion gäller det annat !

Redigerat av 4Trax
Postat

Någon som har erfarenhet av T-rex Replica?

Dl4 verkar vara intressant, men jag måste säga att jag gillar de reviews jag sett av nova delayet på youtube.

Postat

Jag kan ju passa på att tipsa dig om Digitechs Hardwire DL8 (Delay/looper). Jag vet inte vad du menar med "lite längre "lek" grejer" men den här klarar av 8s delay och 20s loop. Taptempo och true bypass osv har den också. Låter skitbra och är lättanvänd!

Jag var i USA för sisådär några månader sedan och kikade igenom hela sortimentet av pedaler där på Guitar Center och kom fram till att den här var bäst 🙂 (My opinion). Är nu en nöjd ägare av en tube overdrive och en delay/looper av från samma serie 🙂

De är för övrigt otroligt bastant och rejäl, verkligen hög kvalitet på de där prylarna.

Finns host tysken för 1500:-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.