Jump to content
Annons

Vad är biamped?


Perik

Recommended Posts

Hej!

Jag är på gång att köpa ett par begagnade högtalare som är bi-amped. Jag funderar bara om jag kan använda det till det slutsteg jag har. säljaren säger att jag kan koppla ihop de två ingångarna i högtalarna (som på bilden) men hur påverkar detta ljudet? fungerar det här bra eller är det något jag ska tänka på?

post-11967-1235502017_thumb.jpg

Det behövs inget delningsfilter eller liknande utan det ska fungera utan problem?

tack för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du använder högtalarna som vanligt med en förstärkare när kortslutningsblecken sitter på plats.

Om du vill ha bättre ljud driver du högtalaren med dubbla förstärkare och tar då givetvis bort kortslutningsblecken och ansluter en förstärkare till varje ingång på högtalaren, en för exempelvi bas och en för mellan/diskant, beroende på hur många element som finns i högtalarlådan.

Det kallas som sagt för bi-amping.

Optionen att kunna ansluta två förstärkare på detta sätt är långtifrån ovanligt. Och ljudförbättringen kan vara ganska avsevärd förutsatt att man har bra och likadana förtärkare.

Om du vill kan du använda "bi-wiring" och dra fram dubbla högtalarsladdar som du i stället för kortslutningsbygeln på högtalaren kopplar ihop vid högtalarutgången på förstärkaren. Teoretiskt skall även detta kunna ge en ljudförbättring.

Kortslutningsbygeln är alltså inget problem, bara en möjlighet, förutsatt att högtalarna i övrigt är bra och riktigt konstruerade.

Jag använder själv biamping med dubbla förstärkare på en av mina ljudanläggningar. Mina högtalare (Linn Kaber i det fallet) har möjlighet till tri-amping, alltså tredubbla förstärkare. Men jag har stannat vid dubbla, det steget ger den jämförelsevis största kvalitetsvinsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kan du använda "bi-wiring" och dra fram dubbla högtalarsladdar som du i stället för kortslutningsbygeln på högtalaren kopplar ihop vid högtalarutgången på förstärkaren. Teoretiskt skall även detta kunna ge en ljudförbättring.

Kortslutningsbygeln är alltså inget problem, bara en möjlighet, förutsatt att högtalarna i övrigt är bra och riktigt konstruerade.

Blir det månne nån skillnad om man kopplar till två skilda högtalarutgångar? Min förstärkare har uttag för två högtalarpar. Kan ju förstås testa själv nångång, men nån kanske redan testat...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det månne nån skillnad om man kopplar till två skilda högtalarutgångar? Min förstärkare har uttag för två högtalarpar. Kan ju förstås testa själv nångång, men nån kanske redan testat...?

Du måste ha en förstärkare som är gjord för bi-amping. Förstärkaren gör nämligen då en elektronisk delning innan ljudet skickas ut genom slutstegen, så att basen verkligen bara kommer till baselementet och inte till diskanten... Om du bara har dubbla högtalarutgångar men inte separata slutsteg till dem så hjälper det inte, eftersom det bara brukar vara parallellkopplat i sådana fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha en förstärkare som är gjord för bi-amping. Förstärkaren gör nämligen då en elektronisk delning innan ljudet skickas ut genom slutstegen, så att basen verkligen bara kommer till baselementet och inte till diskanten... Om du bara har dubbla högtalarutgångar men inte separata slutsteg till dem så hjälper det inte, eftersom det bara brukar vara parallellkopplat i sådana fall.

Jo, men nu menade jag ju bi-wiring, inte bi amping. Läs violiners inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...