Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaa! De e sÄhÀr att ja tÀnkte börja rappa till beats, har en massa texter men ingen bra inspelnings möjlighet. FrÄgan Àr om man bör skaffa sig en dyr hemgjord studio eller besöka en proffisionell studio vilket ocksÄ Àr dyrt.. Vad bör man börja med som nybörjare? Laddat ner olika musikprogram men har ingen bra mic sÄ bör man lÀgga pengar pÄ en bra dyr? Hört att det krÀvs bra ljudkort och rum osv sÄ Àr det vÀrt det? Vore tacksam för svar peace

Annons
Postat (redigerat)

here we go...

Skaffa mick för en tusing, ett litet ljudkort och köp musikprogram, sĂ„ tror jag att det blir snurr pĂ„ trĂ„den 🙂

Redigerat av Umemagnus
Postat

Hur du Àn vrider och vÀnder pÄ det kommer du att fÄ lÀgga ut ca 3000 - 5000 kr pÄ en budget studio med ljudkort , mick , sladdar . puffskydd m.m m.m

Ju mer du spenderar desto bÀttre KAN resultatet bli beroende pÄ dina kunskaper vilket jag antar Àr rÀtt begrÀnsade Àn sÄ lÀnge sÄ

istÀllet för att spendera massa pengar pÄ studio utrustning kanske du kan hitta nÄgon som gör beats i din ort och frÄga om du inte fÄr lÀgga

verser pÄ hans/hennes lÄtar.

SÄ klura ut vad din budget Àr sÄ kan vi Äterkomma med vad som du bör köpa.

Postat
here we go...

Skaffa mick för en tusing, ett litet ljudkort och köp musikprogram, sĂ„ tror jag att det blir snurr pĂ„ trĂ„den 🙂

Ok, sĂ„ bör ja ignorera att ja inte har ett bra studio bĂ„s etc? menar kommer det inte att lĂ„ta brusigt osv? MĂ„let Ă€r ju att kunna skicka in inspelningar till riktiga studios för att senare kunna spela in en hel riktig lĂ„t.. men ok tack fĂ„r vĂ€l skaffa en mic Ă„ ljudkort till att börja med 😑 Är nĂ€mligen inge vidare pĂ„ ljudfrekvenser osv skulle egentligen behöva ett inspelningproffs menmen..

Postat
Hur du Àn vrider och vÀnder pÄ det kommer du att fÄ lÀgga ut ca 3000 - 5000 kr pÄ en budget studio med ljudkort , mick , sladdar . puffskydd m.m m.m

Ju mer du spenderar desto bÀttre KAN resultatet bli beroende pÄ dina kunskaper vilket jag antar Àr rÀtt begrÀnsade Àn sÄ lÀnge sÄ

istÀllet för att spendera massa pengar pÄ studio utrustning kanske du kan hitta nÄgon som gör beats i din ort och frÄga om du inte fÄr lÀgga

verser pÄ hans/hennes lÄtar.

SÄ klura ut vad din budget Àr sÄ kan vi Äterkomma med vad som du bör köpa.

Jo precis men assÄ ja kan fixa proffisonella beats frÄn hemsidor som sÀljer fÀrdiga beats och sÄ, har ett par beats redan nu.. mitt prblem Àr att ja inte har nÄgon mic sÄ ja kan spela in mina verser och lÀgga till i beatet. Àr dÄ mic bÀsta alternativet eller besöka en studio för 3000 dagen?

Postat (redigerat)
Àr dÄ mic bÀsta alternativet eller besöka en studio för 3000 dagen?

RÀtta mig om jag har fel , men det kÀnns som att du Àr relativt ny i gamet och troligtvis dÄ Àven lite oslipad och otigt i ditt flow sÄ att spendera

3000 kr/dag för att gÄ in i en studio Àr bortkastade pengar.

SÄ att sÀtta upp en egen rigg hemma med mic Àr nog ett bÀttre alternativ.

Ok, sÄ bör ja ignorera att ja inte har ett bra studio bÄs etc? menar kommer det inte att lÄta brusigt osv? MÄlet Àr ju att kunna skicka in inspelningar till riktiga studios för att senare kunna spela in en hel riktig lÄt.. men ok tack fÄr vÀl skaffa en mic Ä ljudkort till att börja med

DÄlig mic + dÄligt ljudkort = brusigt. Du behöver inget micbÄs för att fÄ bra resultat , sÄ lÀnge det inte lÄter i bakgrunden och du fÄr bra insignal

sÄ ska du nog klara dig.

Och att skicka inspelningar till studios Àr rÀtt lönlöst , vad ska dom göra med dina lÄtar ? skicka lÄtarna till skivbolag och förlag istÀllet.

Skulle du bli signad sÄ skickar dom dig sen till en studio för en mer profesionell inspelning.

FöreslÄr fortfarande att du försöker dig pÄ samarbeten.

1. Du behöver inte betala för beats

2. Kanske dom du jobbar med har bra utrustning och dÄ slipper du köpa det

3. Ju fler kockar ( nÀr det gÀller musik ) blir ofta en bÀttre soppa.

4. Dom kanske Àr mer rutinerade Àn du och kan lÀra dig att utvecklas.

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Postat
RÀtta mig om jag har fel , men det kÀnns som att du Àr relativt ny i gamet och troligtvis dÄ Àven lite oslipad och otigt i ditt flow sÄ att spendera

3000 kr/dag för att gÄ in i en studio Àr bortkastade pengar.

SÄ att sÀtta upp en egen rigg hemma med mic Àr nog ett bÀttre alternativ.

DÄlig mic + dÄligt ljudkort = brusigt. Du behöver inget micbÄs för att fÄ bra resultat , sÄ lÀnge det inte lÄter i bakgrunden och du fÄr bra insignal

sÄ ska du nog klara dig.

Och att skicka inspelningar till studios Àr rÀtt lönlöst , vad ska dom göra med dina lÄtar ? skicka lÄtarna till skivbolag och förlag istÀllet.

Skulle du bli signad sÄ skickar dom dig sen till en studio för en mer profesionell inspelning.

FöreslÄr fortfarande att du försöker dig pÄ samarbeten.

1. Du behöver inte betala för beats

2. Kanske dom du jobbar med har bra utrustning och dÄ slipper du köpa det

3. Ju fler kockar ( nÀr det gÀller musik ) blir ofta en bÀttre soppa.

4. Dom kanske Àr mer rutinerade Àn du och kan lÀra dig att utvecklas.

// Tiny //

'

bra inlĂ€gg dĂ€r tacksam för dina svar! Jo men precis, klart att det blir bĂ€ttre om ja spelar in med proffs och dom ger egna proffs beats men jag Ă€r ju inte dĂ€r Ă€n eller hur? först och frĂ€mst behöver ja spela in mina egna inspelningar för att sedan skicka in till "skivbolag och förlag" som jag menade men sa fel först nĂ€r jag skrev. Just nu kĂ€nner ja nĂ€mnligen ingen som hĂ„ller pĂ„ med musik i studio sĂ„ för tillfĂ€llet har inte tillgĂ„ng till studio med den hjĂ€lpen ja sĂ€kert skulle behöva. Sen mitt flow och min rapp Ă€r hyffsad ska du se 😄 hĂ„llt pĂ„ lĂ€nge men aldrig spelat in och dĂ€rför tĂ€nkt över det och nu bestĂ€mt mig för att ge de en chans 🙂 Jag sĂ€ger inte alls emot att ja inte skulle behöva fĂ„ hjĂ€lp utav "flera bĂ€ttre kockar" tvĂ€rtom ja skulle behöva det! Men om ja fattat det hĂ€r rĂ€tt sĂ„ ska ja nu alltsĂ„ köpa mic, ljudkort och inspelningprogram? Och sen försöka spela in i en garderob eller nĂ„t. Finns det nĂ„got rekomenderat ljudpogram dĂ„ som Ă€r hyffsat enkelt att anvĂ€nda? provat gratispogram som FL studio mm.

Postat (redigerat)
Sen mitt flow och min rapp Àr hyffsad ska du se hÄllt pÄ lÀnge men aldrig spelat in och dÀrför tÀnkt över det och nu bestÀmt mig för att ge de en chans

😄 Det Ă€r bra med attityd men det gĂ€ller att backa upp det oxĂ„. Det Ă€r stoooooor skillnad pĂ„ att spela in sin rapp hemma eller i studio Ă€n att göra det live pĂ„ scen eller hemma i duchen eller vart man nu gillar att uttrycka sig. Har spelat in massor av rappare/sĂ„ngare/sĂ„ngerskor som sĂ„ fort dom kliver in i bĂ„set tappar allt sjĂ€lvförtrĂ„ende och flow.

SÄ du bör definitiv skaffa nÄn form av inspelningsutrustning för att trÀna upp dig sjÀlv i hur du lÄter , hur du ska lÀgga dina adds , hur du dubbar dig sjÀlv , hur du vill att dina character spÄr ska vara , hur ditt flow Àr sÄ du kan skriva texterna som flyter snyggt osv osv.

Finns det nÄgot rekomenderat ljudpogram dÄ som Àr hyffsat enkelt att anvÀnda? provat gratispogram som FL studio mm.

Gör en sökning hÀr , Det har frÄgats och besvarats hundratals gÄnger.

Redigerat av Piccazzo
Postat
😄 Det Ă€r bra med attityd men det gĂ€ller att backa upp det oxĂ„. Det Ă€r stoooooor skillnad pĂ„ att spela in sin rapp hemma eller i studio Ă€n att göra det live pĂ„ scen eller hemma i duchen eller vart man nu gillar att uttrycka sig. Har spelat in massor av rappare/sĂ„ngare/sĂ„ngerskor som sĂ„ fort dom kliver in i bĂ„set tappar allt sjĂ€lvförtrĂ„ende och flow.

SÄ du bör definitiv skaffa nÄn form av inspelningsutrustning för att trÀna upp dig sjÀlv i hur du lÄter , hur du ska lÀgga dina adds , hur du dubbar dig sjÀlv , hur du vill att dina character spÄr ska vara , hur ditt flow Àr sÄ du kan skriva texterna som flyter snyggt osv osv.

Gör en sökning hÀr , Det har frÄgats och besvarats hundratals gÄnger.

hah jo sjĂ€lvklart 🙂 det Ă€r ju som mycket annat riktigt nervöst första gĂ„ngen framförallt kan ja gissa. Jo ja fĂ„r vĂ€l skaffa nĂ„got hemma först och spela in och slipa pĂ„ texterna. Men sĂ„nt dĂ€r men "adds" och "chatacter" tex Ă€r sĂ„nt ja inte har koll pĂ„ vilket ja skulle behöva hjĂ€lp med. Vore ju underbart att ha ett proffs som fixade allt det dĂ€r sĂ„ man bara kudne stĂ„ Ă„ rappa pĂ„.. "Gör en sökning hĂ€r , Det har frĂ„gats och besvarats hundratals gĂ„nger." ja har kollat men mest hittat om hur man bygger studio med speciellt material osv 🙂 Men tack för all din hjĂ€lp ja vet nu vart ja ska börja! mic, ljudkort och skicka in nĂ€r ja e nöjd och se om det e vĂ€rt nĂ„t eller vĂ€rdelöst 😛 men finns det tex nĂ„gon speciell mic eller ljudkort som du rekommenderar dĂ„? förstĂ„r att det finns olika prisklasser men om du har mer koll Ă€n jag kanske du har nĂ„ tips? ja betalar vad det kostar om det Ă€r det som krĂ€vs.

Postat
Vad Àr en rimlig budget ? 1000kr , 5000kr , 10 000kr , 50 000kr ?

hah oj sant, assÄ sÄg detta http://www.thomann.de/se/m_audio_fast_track_prob1.htm

kanske 1000 - 3000 ? rÀcker det? Jag vet inte heller riktigt vad man ska köpa eller vad som "behövs" tex mic, ljudkort, behövs sÄn dÀr "preamps" och vad gör den? stÄr inte pÄ hemsidorna vad dom gör. vore jÀttetacksam om du kunda rabbla vad som verkligen behövs mer Àn mic och ljudkort för att simpelt kunna spela in verser och lÀgga in i beat. gÀrna under 3000 om möjligt,

Postat
hah jo sjĂ€lvklart :rolleyes: det Ă€r ju som mycket annat riktigt nervöst första gĂ„ngen framförallt kan ja gissa. Jo ja fĂ„r vĂ€l skaffa nĂ„got hemma först och spela in och slipa pĂ„ texterna. Men sĂ„nt dĂ€r men "adds" och "chatacter" tex Ă€r sĂ„nt ja inte har koll pĂ„ vilket ja skulle behöva hjĂ€lp med. Vore ju underbart att ha ett proffs som fixade allt det dĂ€r sĂ„ man bara kudne stĂ„ Ă„ rappa pĂ„.. "Gör en sökning hĂ€r , Det har frĂ„gats och besvarats hundratals gĂ„nger." ja har kollat men mest hittat om hur man bygger studio med speciellt material osv 😆 Men tack för all din hjĂ€lp ja vet nu vart ja ska börja! mic, ljudkort och skicka in nĂ€r ja e nöjd och se om det e vĂ€rt nĂ„t eller vĂ€rdelöst 😎 men finns det tex nĂ„gon speciell mic eller ljudkort som du rekommenderar dĂ„? förstĂ„r att det finns olika prisklasser men om du har mer koll Ă€n jag kanske du har nĂ„ tips? ja betalar vad det kostar om det Ă€r det som krĂ€vs.

Är en "rockie" hĂ€r, och jag mĂ„ste Ă€ven hĂ„lla med "SÖK" funktionen Ă€r jĂ€tte krĂ„nglig!

• 1 Ă„r senare...
Postat

tjena jag har ocksÄ tÀnkt att börja rappa har spelat in nÄgra lÄtar men vilket program kan jag anvÀnda för att spela in till beats jag har beats pÄ datorn men nÄgra utav mina kompisar har hjÀlpt mig med beats och grejer men vill göra detta sjÀlv i fortsÀttningen har bra mic och sÄ men vad behöver jag för att spela in lÄtarna till beats ... MvH simon

Postat

Tjena. Jag har rappat i 10 mÄnader och ja vad ska man sÀga. Jag Àr absolut inget proffs men börjar vÀl gÄ förbi nybörjar stadiet.

TÀnkte lÀnka till min mick och mixer och en lÄt jag gjort sÄ du hör ljudkvaliten att den inte Àr dÄlig.

HÀr Àr mixern jag har. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=763076&artno=168854

HÀr Àr micken. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=769333&artno=74831

Sen hÀr har du en lÄt sÄ du kan höra hur det lÄter.

Jag spelar in i adobe Audition 3.0 det programet gÄr att ladda ner och funkar bra som det första programmet. Jag vet inte vad du ska ha för ljudkort eftersom jag inte behövt köpa nÄgot dÄ jag har ett shysst som sitter i datan.

Det finns billigare mickar och mixrar men mick tycker jag inte du ska köpa för billigt. Det blir bÀttre om man kan lÀgga lite mer pengar pÄ det.

Det dÀr med att skicka till skivbolag borde du nog lungna dig med. lÀgg upp lÄtarna pÄ youtube och lÀnka pÄ facebook. NÀr lÄtarna har börjat spridas och du blivit lite bÀttre sÄ kan du börja fundera pÄ att skicka in dom. Men jag föreslÄr att bara lÀgga upp dom pÄ nÀtet iaf det första Äret.

Lycka till!

Postat

"Rapp Inspelning"

<Insert Joke Here>

SkÀmtÄsido, en mic för dryga tusenlappen och ett ljudkort för samma peng (kolla in t ex Tascam som gör bra och prisvÀrda saker) SÄ klarar du dig. Oftast följer program med..

Postat (redigerat)

'Finns det nÄgot rekomenderat ljudpogram dÄ som Àr hyffsat enkelt att anvÀnda? provat gratispogram som FL studio mm.

FL Studio Àr inte gratis. Men du kan ju prova Reaper som inte Àr sÄ dyrt.

Och gratisbeats, av varierande kvalité, kan du hitta pÄ Whoa.

Redigerat av Hjorten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.