Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Portabel dator och StationÀr dator.

Hur kopplar jag samman mitt pcmcia E-mu 1616 ljudkort med en E-mu 1010 pci card-krets, ett nytt E-mu Tracker Pre usb 2-ljudkort och ett E-mu xMidi 2x2 midiinterface?

E-mu 1616 hade jag frÄn början. 4495 kr. [Midi in/ut, line in, line ut, ac/dc] Numera inte kompatibel med min nuvarande laptop.

E-mu 1010 pci-kretskortet tÀnkte jag var bra att ha för att kunna koppla in det laptop-ljudkortet i en stationÀr dator - man kan förvisso köpa en billigare SYBA-adapter för 200 kr om man vill, men nu Àr det E-mu original för 1495 kr. [pci-krets]. Kommer en pci-expresskrets sÄ smÄningom i vÄr. Pris=?

E-mu Tracker Pre usb 2.0 Àr bra för dÄ kan jag ha det till min bÀrbara Toshiba-laptop, men samtidigt nyttja den som mikförförstÀrkare och sedan in i E-mu 1616. 1495 kr. [usb 2, ac/dc]

E-mu xMidi 2x2 för att kunna anvÀnda Midi bÄde stationÀrt och portabelt till Toshiban. E-mu Tracker Pre saknade ju Midi-anslutningar. 580 kr. [midi in/ut, usb]

Men hur kopplar jag ihop allt, tÀnker frÀmst pÄ Midiinterfacet. Var kommer det in i bilden? FörestÀll er dels den portabla varianten och sedan den stationÀra varianten.

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

hur mÄnga ingÄngar behöver du egentligen?

E-mu Tracker Pre funkar ju Àven till stationÀr och dÄ behöver du ju inte lÀgga pengar pÄ ett E-mu 1010 pci

sÄvida du endast behöver 2 kanaler

fast dÄ fÄr du ju inte anvÀndning för ditt gamla ljudkort

midiinterface har inget med ljudkort att göra

latency styrs av ljudkortet/datorn

det finns Àven billigare midiinterface Àn det du anger

man kopplar in det via usb och sen funkar det

de flesta klaviatur man köper dag har ju inbyggt midiinterface

Postat (redigerat)
midiinterface har inget med ljudkort att göra

det finns Àven billigare midiinterface Àn det du anger

man kopplar in det via usb och sen funkar det

de flesta klaviatur man köper dag har ju inbyggt midiinterface

Alla, inkl de i affÀ'n har sagt att jag mÄste köpa ett Midi-interface om jag köper ett ljudkort som saknar midi. TÀnkte köra med E-mu rakt av i sÄ fall.

Om man kopplar in Midi-interfacet via usb sÄ Àr det till datorn man gör det alltsÄ?!

Mitt klaviatur har bÄde usb och Midi in/ut, samt line ut L/R.

Vad jag förstÄr sÄ kopplar jag mitt E-mu Tracker Pre till mitt E-mu 1616 - line ut L/R, till line in L/R. Sedan kan jag anvÀnda bÄda mikpreampsen pÄ E-mu Tracker Pre och bÄda mikpreampsen pÄ E-mu 1616. Om jag Àven anvÀnder stereomikingÄngen (minitele) pÄ E-mu Tracker Pre, sÄ blir det totalt 5 mikingÄngar (varav en i stereo), annars 4. VÀljer jag att koppla in 1, 2 eller fler mikpreamps till E-mu 1616, sÄ fÄr jag Ànnu fler mikmöjligheter.

Midi-interfacet kopplar frÄn usb till usb pÄ datorn dÄ eller?

Undrar hur jag kopplar Klaviaturet, men det Àr vÀl Midi in till Midi ut pÄ Midiinterfacet och vice versa?!

E-mu 1616 har ocksÄ Midi in/ut, men det skiter jag vÀl i dÄ?

OvanstÄende gÀller en koppling till en kommande stationÀr dator.

Till laptopen kan jag ju bara koppla E-mu Tracker Pre (och Midi-interface), sÄ ska jag ha fler mik in till den sÄ fÄr jag köpa en mixer t.ex. Alternativt anvÀnda stereo mik in ocksÄ, för dÄ fÄr jag iaf 3 mik in, varav en i stereo. Men dÄ gick det vÀl inte att fantommata??

E-mu 1616 Àr 3 gÄnger bÀttre Àn Tracker Pre, dÀrför vÀljer jag att behÄlla det.

Undrar om det gör nÄt att ena ljudkortet Àr ett pcmcia (enligt uppgift 1360 Mbit/sek) och det andra ett usb 2.0 (teoretiskt max 480 Mbit/sek, i realiteten i snitt 240 Mbit/sek). Midi-interfacet Àr dessutom ett usb 1.1 (enl uppgift 10 Mbit/sek i snitt).

😳

Redigerat av debatt
Postat
Alla, inkl de i affÀ'n har sagt att jag mÄste köpa ett Midi-interface om jag köper ett ljudkort som saknar midi. TÀnkte köra med E-mu rakt av i sÄ fall.

Om man kopplar in Midi-interfacet via usb sÄ Àr det till datorn man gör det alltsÄ?!

Mitt klaviatur har bÄde usb och Midi in/ut, samt line ut L/R.

om ditt klaviatur har usb sÄ Àr det troligen ett midiinterface inbyggt och dÄ behöver du inte köpa ett till

Vad jag förstÄr sÄ kopplar jag mitt E-mu Tracker Pre till mitt E-mu 1616 - line ut L/R, till line in L/R. Sedan kan jag anvÀnda bÄda mikpreampsen pÄ E-mu Tracker Pre och bÄda mikpreampsen pÄ E-mu 1616. Om jag Àven anvÀnder stereomikingÄngen (minitele) pÄ E-mu Tracker Pre, sÄ blir det totalt 5 mikingÄngar (varav en i stereo), annars 4. VÀljer jag att koppla in 1, 2 eller fler mikpreamps till E-mu 1616, sÄ fÄr jag Ànnu fler mikmöjligheter.

tracker pre har bara 2 ingÄngar

om du kopplar in en stereotelemini sÄ bryts de tvÄ övriga

Midi-interfacet kopplar frÄn usb till usb pÄ datorn dÄ eller?

ett usbmidiinterface kopplar du in i en usb-port i datorn

Undrar hur jag kopplar Klaviaturet, men det Àr vÀl Midi in till Midi ut pÄ Midiinterfacet och vice versa?!

E-mu 1616 har ocksÄ Midi in/ut, men det skiter jag vÀl i dÄ?

om inte ditt klaviatur har eget interface so kopplar man midi ut frÄn klaviarturet till midi in pÄ interfacet

klaviaturet sÀnder, interfacet tar emot

om du vill att datorn ska spela upp saker frÄn klaviaturet mÄste du Àven koppla midi ut frÄn interfacet till midi in pÄ klaviaturet

Till laptopen kan jag ju bara koppla E-mu Tracker Pre (och Midi-interface), sÄ ska jag ha fler mik in till den sÄ fÄr jag köpa en mixer t.ex. Alternativt anvÀnda stereo mik in ocksÄ, för dÄ fÄr jag iaf 3 mik in, varav en i stereo. Men dÄ gick det vÀl inte att fantommata??

tracker pre har bara tvÄ ingÄngar

du kan koppla in en mixer men du fÄr dÄ in alla kanaler pÄ 2 spÄr

om det inte finns fantommatning kan man köpa en exter adaptre för detta men det Àr ju inte aktuellt hÀr

Undrar om det gör nÄt att ena ljudkortet Àr ett pcmcia (enligt uppgift 1360 Mbit/sek) och det andra ett usb 2.0 (teoretiskt max 480 Mbit/sek, i realiteten i snitt 240 Mbit/sek). Midi-interfacet Àr dessutom ett usb 1.1 (enl uppgift 10 Mbit/sek i snitt).

detta borde inte vara ett problem

Postat (redigerat)
om ditt klaviatur har usb sÄ Àr det troligen ett midiinterface inbyggt och dÄ behöver du inte köpa ett till

tracker pre har bara 2 ingÄngar

om du kopplar in en stereotelemini sÄ bryts de tvÄ övriga

ett usbmidiinterface kopplar du in i en usb-port i datorn

om inte ditt klaviatur har eget interface so kopplar man midi ut frÄn klaviarturet till midi in pÄ interfacet

klaviaturet sÀnder, interfacet tar emot

om du vill att datorn ska spela upp saker frÄn klaviaturet mÄste du Àven koppla midi ut frÄn interfacet till midi in pÄ klaviaturet

tracker pre har bara tvÄ ingÄngar

du kan koppla in en mixer men du fÄr dÄ in alla kanaler pÄ 2 spÄr

om det inte finns fantommatning kan man köpa en exter adaptre för detta men det Àr ju inte aktuellt hÀr

detta borde inte vara ett problem

Men dÄ E-mu Tracker Pre inte har Midi mÄste jag ju köpa ett midi-interface, Àven om klaviaturet har midi. Vart ska jag annars koppla Midi in/ut frÄn klaviaturet?

Ja, jag lÀste att stereo tele mik in gör sÄ att de övriga tvÄ bryts, varför jag egentligen inte har nÄgon anledning att köpa Tracker Pre, utan det funkar vÀl sÄ bra med E-mu 0404 och dÄ slipper jag ju köpa Midiinterfacet, vilket gör att det gÄr pÄ ett ut prismÀssigt. Det har ju dessutom Midi in/ut och s/pdif.

Redigerat av debatt
Postat
Men dÄ E-mu Tracker Pre inte har Midi mÄste jag ju köpa ett midi-interface, Àven om klaviaturet har midi. Vart ska jag annars koppla Midi in/ut frÄn klaviaturet?

Ja, jag lÀste att stereo tele mik in gör sÄ att de övriga tvÄ bryts, varför jag egentligen inte har nÄgon anledning att köpa Tracker Pre, utan det funkar vÀl sÄ bra med E-mu 0404 och dÄ slipper jag ju köpa Midiinterfacet, vilket gör att det gÄr pÄ ett ut prismÀssigt. Det har ju dessutom Midi in/ut och s/pdif.

du skrev att ditt klaviatur har usb

dÄ kör du direkt in usb-kabeln till datorn och sÄ har du midi

kommer inte pÄ nÄgot annat sÀtt varför du har usb pÄ ditt klav

men om du skriver vilket klav du har sÄ kan jag googla och bekrÀfta

fast det Àr ju enklare om du gör det sjÀlv...

drloop (oregistrerad)
Postat

debatt med tanke pÄ allt ditt krÄngel med ljudkort och annat sÄ undrar jag, hinner du nÄgonsin spela musik?

Postat (redigerat)
du skrev att ditt klaviatur har usb

dÄ kör du direkt in usb-kabeln till datorn och sÄ har du midi

kommer inte pÄ nÄgot annat sÀtt varför du har usb pÄ ditt klav

men om du skriver vilket klav du har sÄ kan jag googla och bekrÀfta

fast det Àr ju enklare om du gör det sjÀlv...

Ok, sÄ midi-information gÄr genom usb! Jaha.

SÄ att ha och anvÀnda midi-portarna Àr bara till om jag kopplar ihop Ànnu fler enheter, typ sequenser och trummaskin - som jag ocksÄ har, men inte anvÀnt pÄ fem Är...

Borde kanske byta inbyggt lithiumbatteri pÄ dem *tÀnker högt*.

Den dÀr sequensern jag har Àr en gammal Alesis MMT8 - för Ätta samtidiga toner max, har jag för mig. Kanske skulle börja nyttja den, eftersom klaviaturet inte har nÄgon inbyggd sequenser alls faktiskt.

Kan man fÄ ut noter via usb, pÄ papper? Det Àr annars den mest intressanta anvÀndningen av midi för mig. Notutskriftsprogram alltsÄ.

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat

Nej, nej debatt! Inga externa enheter för din del. Det blir bara en massa krÄngel. Koncentrera dig pÄ att fÄ nÄt att funka.

Sequensern och trummaskinen har du i prinicp ingen nytta av dÄ du sÀkert redan har ett inspelningsprogram med midifunktionalitet samt att du kan hÀmta bÀttre trummaskiner pÄ nÀtet som plugin.

Postat (redigerat)

😄

LÄt sÀga att jag köper E-mu Tracker Pre (som saknar Midi) och senare vill koppla ihop ett antal prylar via Midi, ska jag dÄ koppla ett separat Midi-interface till en av datorns usb-portar? FrÄgan gÀller egentligen, finns det inga fördelar med att ha Midi-interfacet inbyggt i ljudkortet?

En sak jag undrar över det Àr att Tracker Pre kan gÄ med bara usb-strömmen och E-mu 0404 som har usb krÀver dock ac/dc nÀtström ifrÄn vÀggen. Tyder det pÄ att E-mu 0404 Àr bÀttre - eller tvÀrtom? Eller rÀttare sagt, att E-mu 0404 kan leverera bÀttre resultat=bÀttre dynamik, vilket jag lÀst om...

DÀremot kan man INTE ha E-mu 0404 som en fristÄende mikpreamp... eller?

Redigerat av debatt
Postat
LÄt sÀga att jag köper E-mu Tracker Pre (som saknar Midi) och senare vill koppla ihop ett antal prylar via Midi, ska jag dÄ koppla ett separat Midi-interface till en av datorns usb-portar? FrÄgan gÀller egentligen, finns det inga fördelar med att ha Midi-interfacet inbyggt i ljudkortet?

En sak jag undrar över det Àr att Tracker Pre kan gÄ med bara usb-strömmen och E-mu 0404 som har usb krÀver dock ac/dc nÀtström ifrÄn vÀggen. Tyder det pÄ att E-mu 0404 Àr bÀttre - eller tvÀrtom? Eller rÀttare sagt, att E-mu 0404 kan leverera bÀttre resultat=bÀttre dynamik, vilket jag lÀst om...

DÀremot kan man INTE ha E-mu 0404 som en fristÄende mikpreamp... eller?

midi-interface Àr nÄgot helt annat Àn ett ljudinterface

ibland sitter de ihop ibland inte men de jobbar med olika drivrutiner

enda fördelen Àr ju att det Àr kompakt tillsammans

0404usb Àr mer komplicerat och har en massa lysdioder mm som drar massa ström

det tyder inte pÄ att det Àr bÀttre men kan vara det

du mÄste lÀsa tester

det borde gÄ att anvÀnda 0404usb som extern preamp Àven om de inte skriver det

ljudkortet har direct monitoring Àven om det inte Àr kopplat till datorn

alltsÄ fÄr du ut signalen till lineutgÄngarna precis som en extern preamp

Postat

EMU 0404 usb2 gÄr utmÀrkt att anvÀnda som fristÄende mic preamp, midi, digital in/ut mm och den behöver inte vara ihopkopplad med en dator. DÀremot behöver den som sagt alltid extern ström.

Fyndade nyligen ett begagnat (nyköpt) 0404 för 1100 kr inkl frakt och Àr supernöjd hittills.

Verkligen prisvĂ€rt! 😆

Postat

Hej Skatan!

Man anvÀnder alltsÄ line ut pÄ E-mu 0404 usb in till line in pÄ E-mu 1616 pcmcia om man vill ansluta det senare till en stationÀr dator via pci/pciexpress-kort, alternativt till en laptop OM denna har en pc card typ II-plats?

Postat (redigerat)

En fundering till... Kan man anvÀnda FANTOMMATNING pÄ E-mu 0404 usb, koppla den frÄn linje ut L/R till ett par linje in pÄ baksidan pÄ E-mu 1616, men pÄ E-mu 1616 INTE köra med fantommatade mikar, utan med ett par kondensatormikar UTAN fantommatning?

Varför jag undrar detta beror ju pÄ att inget av ovanstÄende ljudkort kan hantera 1 fantomamatad och 1 icke fantommatad kondensatormik samtidigt, vilket Àr sÄ jag vill köra i början, dÄ jag köpt min första fantommatade kondensatormik.

[Jag har tre kondensatormikar, men ingen Àr fantommatad. TÀnker komplettera med 1-2 kondensatormikar med fantommatning.]

😄

slem//:debatt

Redigerat av debatt
Postat
En fundering till... Kan man anvÀnda FANTOMMATNING pÄ E-mu 0404 usb, koppla den frÄn linje ut L/R till ett par linje in pÄ baksidan pÄ E-mu 1616, men pÄ E-mu 1616 INTE köra med fantommatade mikar, utan med ett par kondensatormikar UTAN fantommatning?

Varför jag undrar detta beror ju pÄ att inget av ovanstÄende ljudkort kan hantera 1 fantomamatad och 1 icke fantommatad kondensatormik samtidigt, vilket Àr sÄ jag vill köra i början, dÄ jag köpt min första fantommatade kondensatormik.

[Jag har tre kondensatormikar, men ingen Àr fantommatad. TÀnker komplettera med 1-2 kondensatormikar med fantommatning.]

vad har du för kondenatormikar utan fantommatning

jag trodde alla kondens behövde fantom

dynamsika mikar har ingen fantommatning!

men dynamiska kan du oftast koppla in dÀr det finns fantommatning utan problem

Postat
vad har du för kondenatormikar utan fantommatning

jag trodde alla kondens behövde fantom

dynamsika mikar har ingen fantommatning!

men dynamiska kan du oftast koppla in dÀr det finns fantommatning utan problem

Debatt kör elektretmickar frÄn Sony (matning frÄn batteri).

Till Debatt: Nu har jag inte orkat lĂ€sa igenom allt i den hĂ€r trĂ„den. Men det verkar nĂ€stan som att du söker upp problemen. 🙂

Köpte du inte ny dator alldeles nyss och hade problem att fÄ ditt EMU att fungera tillfredstÀllande?

Nu verkar det som att du fĂ„tt för dig att ansluta Ă€nnu fler enheter till samma system. Och alla ska vara frĂ„n EMU? 😄

Som doktor Loopen och skatan redan antytt, koncentrera dig pÄ musiken för ett tag!

Postat (redigerat)
Debatt kör elektretmickar frÄn Sony (matning frÄn batteri).

Till Debatt: Nu har jag inte orkat lĂ€sa igenom allt i den hĂ€r trĂ„den. Men det verkar nĂ€stan som att du söker upp problemen. 🙂

Köpte du inte ny dator alldeles nyss och hade problem att fÄ ditt EMU att fungera tillfredstÀllande?

Nu verkar det som att du fĂ„tt för dig att ansluta Ă€nnu fler enheter till samma system. Och alla ska vara frĂ„n EMU? 😄

Som doktor Loopen och skatan redan antytt, koncentrera dig pÄ musiken för ett tag!

Nej, tvÀrtom! Jag lÀr av misstagen och försöker nu istÀllet minimera problemen genom att veta sÄ mycket som möjligt om prylarna INNAN jag köper dem.

Att jag mÄste ha ett annat ljudkort Àr vÀl inget mÀrkligt? Jag tror det Àr grÀnssnittet som Àr problemet, men du menar att det Àr varumÀrket?

Parallellt med de inspelningstekniska problemen sÄ har jag spelat gitarr m.m., sÄ visst koncentrerar jag mig pÄ musiken ocksÄ. Men det vore bra om det gick att spela in.

🙂

Redigerat av debatt
Postat
Nej, tvÀrtom! Jag lÀr av misstagen och försöker nu istÀllet minimera problemen genom att veta sÄ mycket som möjligt om prylarna INNAN jag köper dem.

Att jag mÄste ha ett annat ljudkort Àr vÀl inget mÀrkligt? Jag tror det Àr grÀnssnittet som Àr problemet, men du menar att det Àr varumÀrket?

Parallellt med de inspelningstekniska problemen sÄ har jag spelat gitarr m.m., sÄ visst koncentrerar jag mig pÄ musiken ocksÄ. Men det vore bra om det gick att spela in.

😄

Inser nu hur dumt det Àr att svara i en trÄd utan att lÀsa igenom först.

TyvÀrr hinner jag inte göra om göra rÀtt för tillfÀllet och svarar bara pÄ ditt senaste inlÀgg.

Det Àr helt rÀtt tÀnk, tycker jag! Jag skulle kolla upp vad andra har för erfarenheter med just den datormodell du anvÀnder. NÀsta steg Àr att kolla om det finns nÄgra kÀnda problem med den typ av firewire-/usb-/pc-card-anslutning du anvÀnder dig av.

Jag tror heller inte att EMU Àr boven bakom dina problem. DÀremot finns det viktigare parametrar Àn mÀrket vid val av nytt ljudkort.

Lycka till!

Postat

men om han nu kör elektretmickar:

kan man koppla in dem dÀr det redan finns fantommatning utan att förstöra dem?

Postat (redigerat)
men om han nu kör elektretmickar:

kan man koppla in dem dÀr det redan finns fantommatning utan att förstöra dem?

Nej, det kan jag inte med de kondensator elektret-mikarna. Har redan kollat det med Sony.

Sedan har de telekontakter ocksÄ... men det lÀr finnas adapters till xlr... eller?

PÄ E-mu 0404 usb sÄ ska man ju inte anvÀnda teleingÄngen i mitten av kontakten för mikrofon.

PÄ E-mu 1616 pcmcia gÄr det dock bra att göra sÄ - nivÄacceptansen Àr bredare.

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat

debatt, jag kan bara konstatera att som du micklar och försöker koppla gerjer sÄ kan det bli problem. Varför skall du in i 1616 och krÄngla nÀr du funderar pÄ att köra ett 0404. Det blir sÄ ofattbart mycket meck vid inspelning.

SjÀlv försöker jag hÄlla mig till enklaste rakaste sÀttet att spela in pÄ för minsta strul.

Men var och en blir salig pÄ sin tro.

Postat
Nej, det kan jag inte med de kondensator elektret-mikarna. Har redan kollat det med Sony.

Sedan har de telekontakter ocksÄ... men det lÀr finnas adapters till xlr... eller?

PÄ E-mu 0404 usb sÄ ska man ju inte anvÀnda teleingÄngen i mitten av kontakten för mikrofon.

PÄ E-mu 1616 pcmcia gÄr det dock bra att göra sÄ - nivÄacceptansen Àr bredare.

Ja det finns tele/xlr adapter.

Vart har du lÀst att en mik med telekontakt skulle fungera dÄligt i kombiingÄngen pÄ 0404 usb?

Det fungerar utan problem, bÄde med tele och xlr.

Att anvÀnda bÄde en 48v kondensator + en vanlig dynamisk samtidigt gÄr bra.

Jag vet inte om elektretmickar samtidigt som fantommatning fungerar.

Postat
1) Ja det finns tele/xlr adapter.

2) Vart har du lÀst att en mik med telekontakt skulle fungera dÄligt i kombiingÄngen pÄ 0404 usb?

3) Det fungerar utan problem, bÄde med tele och xlr.

4) Att anvÀnda bÄde en 48v kondensator + en vanlig dynamisk samtidigt gÄr bra.

5) Jag vet inte om elektretmickar samtidigt som fantommatning fungerar.

1) Bra, dÄ ska jag köpa tvÄ sÄdana till min Sony ECM99-stereomik.

2) PÄ Studio Forum. Om nu inte vb skrev att det gÀllde TrackerPre - om det nu gÀller den...

3) Bra, dÄ kan jag iaf köra med min monoelektret vid centrumhÄlet och ena delen av min stereoelektret vid halsen, vid akustisk gitarrinspelning.

4) Mm. Det fÄr mig att vilja köpa en dynamisk Shure SM57 för gitarrampinspelning och nÄn mik med fantommatning, typ MXL V67G

5) Nej, iaf inte mina gamla frÄn slutet av 70-talet och mitten av 80-talet... men inte heller min Sony stereoelektretmik frÄn 2007 pallar det.

Kontentan blir ju att jag kan vilja köra med tvÄ fantommatade mikar vid vissa tillfÀllen, sÄ ett köp av tvÄ sÄdana samt en dynamisk hade varit bra att ha.

Fick jag svar pÄ iaf jag kan köra med tvÄ fantommatade mikar i E-mu 0404 usb och tvÄ utan fantommatning i E-mu 1616... samtidigt!!?

Dr Loop och övriga Àngsliga: jag ska inte konstra, ska primÀrt försöka fÄ det att fungera bara. Nytt ljudkort rÀknar jag med att det krÀvs.

:rolleyes:

Postat
Fick jag svar pÄ iaf jag kan köra med tvÄ fantommatade mikar i E-mu 0404 usb och tvÄ utan fantommatning i E-mu 1616... samtidigt!!?

TvÄ fantommatade mickar in i 0404 usb gÄr fint. (0404 manualen finns att ladda hem) Om du sedan har tvÄ extra ingÄngar i ditt 1616 (utöver de redan tvÄ omatade) sÄ borde det fungera fint.

Är det inte enklast om du skaffar ett ljudkort med fler in/ut som klarar allt pĂ„ en gĂ„ng, istĂ€llet för tvĂ„ stycken?

Postat (redigerat)

Om den kan ena kan stÄ som fristÄende sÄ Àr det helt ok att köra E-mu 1616 som "ljudkort" in i en stationÀr dator.

IkvÀll/natt hÀnde nÄgot. Jag lyckades installera E-mu 1616 pcmcia i min gamla laptop igen. Men den lider ju av grafikbrister, sÄ det blir bara jobbigt... Hursomhelst, sÄ lÄngt hann jag ju komma att jag spelade in flera audiospÄr efter varandra (mik) och hörde allt helt problemfritt och utan biljud. Jag kunde Àven höra allt under uppspelning, ja precis som det ska vara. InstÀllningen för drivrutin jag hade valt var inte E-mu ASIO utan ASIO Multimedia Driver. Dessutom var det inte möjligt att förbocka "Direct Monitoring" dÄ, men det ska det kanske inte vara?!

NÀr jag sedan skulle prova att köra E-mu 1616 pcmcia i min nya Toshiba-laptop sÄ kajkade det ur fullstÀndigt! Datorn ville inte ens starta. Och nu nÀr jag kollar i kontrollpanelen och har tagit bort E-mu 1616 för att köra pÄ det inbyggda ljudkortet sÄ Àr det nÄt som inte stÀmmer - det stÄr ok för uppspelning av ljud, men allt Àr grÄlagt vad gÀller inspelning - sÄ har det aldrig varit förut!

Bör vÀl försöka avinstallera drivrutinerna till E-mu 1616 pcmcia en gÄng och installera dem pÄ nytt. Det sÄg nÀmligen annorlunda ut pÄ skÀrmen nÀr jag installerade E-mu 1616 pcmcia pÄ min HP jÀmfört med min nya Toshiba. PÄ Toshiban klickade jag ju initialt bort "datorn har funnit ny maskinvara", men sedan hittade den ju det ÀndÄ.

I min gamla HP-laptop (med inbyggd hdd pÄ 4200 rpm f.ö.) sÄ delade E-mu 1616 pcmcia irq med grafikkortet och 2-3 andra grejer, men tydligen utan större problem, iaf i jÀmförelse med Toshiban. Firewiren lÄg pÄ samma irq som det inbyggda ljudkortet.

Patch-Mixern kÀnner jag mig rÀtt hemma med, det har inte varit den som varit problemet, utan kompatibiliteten mellan Toshiba-laptopen och E-mu 1616 pcmcia-ljudkortet och möjligen kan det vara adapterns fel. Nu har nÄgon yrat om att SYBA har en adapter tydligen. Hört talas om det nÄgon?

😕

sputum//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.