Jump to content
Annons

arrangera blåsinstrument


everlastingrecords

Recommended Posts

Jag ska spela in Trombon, trumpet och saxofon framöver för en popproduktion. Har arrangerat tvåstämmigt blås på de flesta låtar men kan inte bli klok på vilken jag ska lägga överst eller undert och vilken jag kan lägga som oktav på den andra. Har inte gjort blåsarrangemang förut och vet inte riktigt hur instrumenten passar ihop. Ska trumpet alltid ligga över trombon? Är det snyggt att trumpeten spelar oktav (ljusare) än trombonen? Är det snyggt med unisont spel?

Stilen på produktion är lite åt swing/storbandshållet men i popformat.

Tar tacksamt emot tips!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Hur du lägger stämmorna beror på vad du vill ha för sound. Rent stämmfördelningsmässigt spelar trumpeten högre än trombonen eftersom den är stämd en oktav över. Vill du ha oktavstämmor kommer alltså trumpeten spela en (eller möjligen två, beroende på i vilket läge stämman ligger och hur duktiga musiker du har) över trombonen. Vilken saxofonstorlek kommer du använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Unisont är altid fint och även oktaverande instrument. Om du vill att detta ska låta bra ska du låta instrumenten spela i sina naturliga register.

Dvs, låt inte en trobone ligga högre än tenorsaxsen om man oktaverar osv. Låter skit. Tro mig!

Dom flesta ovana tror att blåset ska spela akord och att det är väldigt komplicerat.

Blåset ska aldrig spela akord mer än möjligtvis vissa ställen om det bara är tre blåsare.

Har man 3 blåsare så går man antingen eller både ock på att någon av stämmorna spelar intresanta figurer( här är gängse register ointresant) eller så låter man dom spela unisont eller oktaverande.

Trombonen lägst och sedan tenoren och trumpeten.

Skriver man bara för dessa instrument så kan gärna stämmorna korsa varandra.

Då det gäller instrumentalister kan en duktig trombonist komma högt och bra trumpetare ännu högre. En tenorist kan med flageoleter komma ännu högre, Dock låter trumpet och trombone oftast bättre tillsammans i det höga registret .

Alla tre instrumenten låter bra i egna treklanger men det är ingenting att satsa på hela tiden.

Unison och oktav är oftast bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger alltid saxen i mitten. Enda undantaget må vara om saxon är en bariton, eller bas-sax. Annars hamnar den i mitten.

Unisont spel - om saxen är en tenor - låter "stort" och mustigt. Med en altsax låter det betydligt mindre, trumpeten och alten krockar lite. Med sopransax blir saxen klangmässigt ganska ensamm ute på ena fronten, trumpeten täcker den bitvis, och trumpet/trombon klangen gjuts ihop bättre - och lämnar saxen utanför.

Ska man ha relation mellan baritonsax och trombon är det ofta en bra idé att skapa avstånd mellan dom, för annars blir det grötigt. Bariton har en agressiv träighet och strävhet som trombonen inte kan tävla med.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Unisont är altid fint och även oktaverande instrument. Om du vill att detta ska låta bra ska du låta instrumenten spela i sina naturliga register.

Dvs, låt inte en trobone ligga högre än tenorsaxsen om man oktaverar osv. Låter skit. Tro mig!

Dom flesta ovana tror att blåset ska spela akord och att det är väldigt komplicerat.

Blåset ska aldrig spela akord mer än möjligtvis vissa ställen om det bara är tre blåsare.

Har man 3 blåsare så går man antingen eller både ock på att någon av stämmorna spelar intresanta figurer( här är gängse register ointresant) eller så låter man dom spela unisont eller oktaverande.

Trombonen lägst och sedan tenoren och trumpeten.

Skriver man bara för dessa instrument så kan gärna stämmorna korsa varandra.

Då det gäller instrumentalister kan en duktig trombonist komma högt och bra trumpetare ännu högre. En tenorist kan med flageoleter komma ännu högre, Dock låter trumpet och trombone oftast bättre tillsammans i det höga registret .

Alla tre instrumenten låter bra i egna treklanger men det är ingenting att satsa på hela tiden.

Unison och oktav är oftast bättre.

Varför inte trombon ovanför en tenor? Utveckla...

Varför inte mer än unis/oktaver?

Jag hade fö. satsat på en till blåsare... antingen en sax eller en trumpet...

då blir det mkt enklare att arra... trestämmigt måste man ju tänka i... fyrstämmigt/block e enklare å låter nästan alltid per automatik fett...

Skriver fö storbandsarr emellanåt...

För jazz så skulle jag använt mig av något av dessa trick... sen beror det på vad blåset har för funktion... melodi-/figur-bärare eller "bara" bakgrund

2xunis + oktav... beror lite på vad det e för sorts sax...

brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju...

trestämmt med tp sax tbn... ters sjua med plus en ytterligare färgton eller möjligen kvint grundton... å sikta på att det blir hyfsat vettiga linjer...

å om det e bkgs få bra ledtonslinjer upp eller ned (3 el 7) å fylla på med toner enl ovan...

Eller så hade jag mutat mig med en slant å så gör jag arren åt dig... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

mattiasd

Jag håller definitivt med om att det är enklare att skriva för fyra blås än 3. Angående harmonik så kan man absolut göra mer än unisona saker och oktaver men det beror väldigt mycket på arret i övrigt. Det jag vill komma ifrån är det slentrianmässiga överförandet av pianoharmisar då man fort tar upp ljudbild utan att egentligen åstakommer så mycket.

Angående tromboner så visst kan man lägga dom över tenorsaxen absolut. men rent gennerelt när man har trumpet, tenor och trombon att spela med. Så låter det mindre lyckat om man låter tenoren och trombonen oktavera med trombonen i top. Man jobbar lite emot förutsättningarna då om man vill att det ska låta sammansmält. Men absolut det är ju inte alltid man strävar efter det. Däremot fungerar det ofta mycket bättre att lägga trombonen över trumpeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För jazz så skulle jag använt mig av något av dessa trick... sen beror det på vad blåset har för funktion... melodi-/figur-bärare eller "bara" bakgrund

2xunis + oktav... beror lite på vad det e för sorts sax...

brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju...

trestämmt med tp sax tbn... ters sjua med plus en ytterligare färgton eller möjligen kvint grundton... å sikta på att det blir hyfsat vettiga linjer...

å om det e bkgs få bra ledtonslinjer upp eller ned (3 el 7) å fylla på med toner enl ovan...

Eller så hade jag mutat mig med en slant å så gör jag arren åt dig... 😏

Där klämmer skon,... min budget ligger på noll kronor mer eller mindre. =) Tyvärr, annars vore det skönt att köpa in lite tjänster. Samtidigt lär jag mig sjukt mycket under dessa inspelningar och arrangeringar. Arrangerar samtidigt stråk.. och skriver partitur halva nätterna... 🙂

Alltså produktion flörtar med storband så det är inte regelrätt storbandsjazz. Därför vill jag inte färga för mycket med sjuor och sånt. Det är långa utdragna toner blandat med stötar och figurer i staccato. Men det här är något jag funderade på:

brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju...

Alternativt att låta tenorsaxen ligga under och ha en tersstämma på trombonen och sedan oktavera saxen eller trombonen med trumpeten.

mattiasd

Jag håller definitivt med om att det är enklare att skriva för fyra blås än 3. Angående harmonik så kan man absolut göra mer än unisona saker och oktaver men det beror väldigt mycket på arret i övrigt. Det jag vill komma ifrån är det slentrianmässiga överförandet av pianoharmisar då man fort tar upp ljudbild utan att egentligen åstakommer så mycket.

Angående tromboner så visst kan man lägga dom över tenorsaxen absolut. men rent gennerelt när man har trumpet, tenor och trombon att spela med. Så låter det mindre lyckat om man låter tenoren och trombonen oktavera med trombonen i top. Man jobbar lite emot förutsättningarna då om man vill att det ska låta sammansmält. Men absolut det är ju inte alltid man strävar efter det. Däremot fungerar det ofta mycket bättre att lägga trombonen över trumpeten.

Det där sista om att lägga trombon över trumpet är något som låtit snyggt när jag spelat och arrat i MIDI, men som jag inte visste om det skulle funka i verkligheten. Men det kanske kräver en bra trombonist då eller? Jag tycket allmänt att trumpet låter väldigt snyggt och fett i de lägre registren och den fyller ut ljudbilden fint.

Varför lättare med fyra? Är det för att då kan man köra tvåstämmigt och sedan oktavera och köra unisont? Jag hade egentligen bara tänkt att arra till trombon och trumpet men sedan dök sax in i huvudet och började ställa till det...

Ja, jag vill gärna undvika pianoharmisarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför lättare med fyra? Är det för att då kan man köra tvåstämmigt och sedan oktavera och köra unisont? Jag hade egentligen bara tänkt att arra till trombon och trumpet men sedan dök sax in i huvudet och började ställa till det...

Ja, jag vill gärna undvika pianoharmisarna...

Jazz-teori bygger på fyrklanger... e de fyra som spelar tar man en ton var... ungefär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...