everlastingrecords Postat 19 februari 2009 Anmäl Dela Postat 19 februari 2009 Jag ska spela in Trombon, trumpet och saxofon framöver för en popproduktion. Har arrangerat tvåstämmigt blås på de flesta låtar men kan inte bli klok på vilken jag ska lägga överst eller undert och vilken jag kan lägga som oktav på den andra. Har inte gjort blåsarrangemang förut och vet inte riktigt hur instrumenten passar ihop. Ska trumpet alltid ligga över trombon? Är det snyggt att trumpeten spelar oktav (ljusare) än trombonen? Är det snyggt med unisont spel? Stilen på produktion är lite åt swing/storbandshållet men i popformat. Tar tacksamt emot tips!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 19 februari 2009 Anmäl Dela Postat 19 februari 2009 Hur du lägger stämmorna beror på vad du vill ha för sound. Rent stämmfördelningsmässigt spelar trumpeten högre än trombonen eftersom den är stämd en oktav över. Vill du ha oktavstämmor kommer alltså trumpeten spela en (eller möjligen två, beroende på i vilket läge stämman ligger och hur duktiga musiker du har) över trombonen. Vilken saxofonstorlek kommer du använda? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 19 februari 2009 Anmäl Dela Postat 19 februari 2009 Föreslår att du lyssnar på Chicagos blåsarr. Trumpet, tenorsax, trombon. http://www.chicagotheband.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Unisont är altid fint och även oktaverande instrument. Om du vill att detta ska låta bra ska du låta instrumenten spela i sina naturliga register. Dvs, låt inte en trobone ligga högre än tenorsaxsen om man oktaverar osv. Låter skit. Tro mig! Dom flesta ovana tror att blåset ska spela akord och att det är väldigt komplicerat. Blåset ska aldrig spela akord mer än möjligtvis vissa ställen om det bara är tre blåsare. Har man 3 blåsare så går man antingen eller både ock på att någon av stämmorna spelar intresanta figurer( här är gängse register ointresant) eller så låter man dom spela unisont eller oktaverande. Trombonen lägst och sedan tenoren och trumpeten. Skriver man bara för dessa instrument så kan gärna stämmorna korsa varandra. Då det gäller instrumentalister kan en duktig trombonist komma högt och bra trumpetare ännu högre. En tenorist kan med flageoleter komma ännu högre, Dock låter trumpet och trombone oftast bättre tillsammans i det höga registret . Alla tre instrumenten låter bra i egna treklanger men det är ingenting att satsa på hela tiden. Unison och oktav är oftast bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Vissa rytmiska inpass kan gärna vara trestämmigt, som höga stacato figurer, I övrigt finns det ingen anledning att lägga ut harmonier för dom finns redan. Ignorera allt jag har sagt om du bara skriver för dessa tre. I övrigt ska man inte krångla till det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 (redigerat) Jag lägger alltid saxen i mitten. Enda undantaget må vara om saxon är en bariton, eller bas-sax. Annars hamnar den i mitten. Unisont spel - om saxen är en tenor - låter "stort" och mustigt. Med en altsax låter det betydligt mindre, trumpeten och alten krockar lite. Med sopransax blir saxen klangmässigt ganska ensamm ute på ena fronten, trumpeten täcker den bitvis, och trumpet/trombon klangen gjuts ihop bättre - och lämnar saxen utanför. Ska man ha relation mellan baritonsax och trombon är det ofta en bra idé att skapa avstånd mellan dom, för annars blir det grötigt. Bariton har en agressiv träighet och strävhet som trombonen inte kan tävla med. Redigerat 20 februari 2009 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Unisont är altid fint och även oktaverande instrument. Om du vill att detta ska låta bra ska du låta instrumenten spela i sina naturliga register.Dvs, låt inte en trobone ligga högre än tenorsaxsen om man oktaverar osv. Låter skit. Tro mig! Dom flesta ovana tror att blåset ska spela akord och att det är väldigt komplicerat. Blåset ska aldrig spela akord mer än möjligtvis vissa ställen om det bara är tre blåsare. Har man 3 blåsare så går man antingen eller både ock på att någon av stämmorna spelar intresanta figurer( här är gängse register ointresant) eller så låter man dom spela unisont eller oktaverande. Trombonen lägst och sedan tenoren och trumpeten. Skriver man bara för dessa instrument så kan gärna stämmorna korsa varandra. Då det gäller instrumentalister kan en duktig trombonist komma högt och bra trumpetare ännu högre. En tenorist kan med flageoleter komma ännu högre, Dock låter trumpet och trombone oftast bättre tillsammans i det höga registret . Alla tre instrumenten låter bra i egna treklanger men det är ingenting att satsa på hela tiden. Unison och oktav är oftast bättre. Varför inte trombon ovanför en tenor? Utveckla... Varför inte mer än unis/oktaver? Jag hade fö. satsat på en till blåsare... antingen en sax eller en trumpet... då blir det mkt enklare att arra... trestämmigt måste man ju tänka i... fyrstämmigt/block e enklare å låter nästan alltid per automatik fett... Skriver fö storbandsarr emellanåt... För jazz så skulle jag använt mig av något av dessa trick... sen beror det på vad blåset har för funktion... melodi-/figur-bärare eller "bara" bakgrund 2xunis + oktav... beror lite på vad det e för sorts sax... brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju... trestämmt med tp sax tbn... ters sjua med plus en ytterligare färgton eller möjligen kvint grundton... å sikta på att det blir hyfsat vettiga linjer... å om det e bkgs få bra ledtonslinjer upp eller ned (3 el 7) å fylla på med toner enl ovan... Eller så hade jag mutat mig med en slant å så gör jag arren åt dig... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Föreslår att du lyssnar på Chicagos blåsarr. Trumpet, tenorsax, trombon.http://www.chicagotheband.com/ Det e ju inte nån ide... Man måste ju hitta nån som fixar att lira det åsså... 😛 Trombonen tenderar att ligga rätt jobbigt högt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 mattiasd Jag håller definitivt med om att det är enklare att skriva för fyra blås än 3. Angående harmonik så kan man absolut göra mer än unisona saker och oktaver men det beror väldigt mycket på arret i övrigt. Det jag vill komma ifrån är det slentrianmässiga överförandet av pianoharmisar då man fort tar upp ljudbild utan att egentligen åstakommer så mycket. Angående tromboner så visst kan man lägga dom över tenorsaxen absolut. men rent gennerelt när man har trumpet, tenor och trombon att spela med. Så låter det mindre lyckat om man låter tenoren och trombonen oktavera med trombonen i top. Man jobbar lite emot förutsättningarna då om man vill att det ska låta sammansmält. Men absolut det är ju inte alltid man strävar efter det. Däremot fungerar det ofta mycket bättre att lägga trombonen över trumpeten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 20 februari 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 För jazz så skulle jag använt mig av något av dessa trick... sen beror det på vad blåset har för funktion... melodi-/figur-bärare eller "bara" bakgrund2xunis + oktav... beror lite på vad det e för sorts sax... brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju... trestämmt med tp sax tbn... ters sjua med plus en ytterligare färgton eller möjligen kvint grundton... å sikta på att det blir hyfsat vettiga linjer... å om det e bkgs få bra ledtonslinjer upp eller ned (3 el 7) å fylla på med toner enl ovan... Eller så hade jag mutat mig med en slant å så gör jag arren åt dig... 😏 Där klämmer skon,... min budget ligger på noll kronor mer eller mindre. =) Tyvärr, annars vore det skönt att köpa in lite tjänster. Samtidigt lär jag mig sjukt mycket under dessa inspelningar och arrangeringar. Arrangerar samtidigt stråk.. och skriver partitur halva nätterna... 🙂 Alltså produktion flörtar med storband så det är inte regelrätt storbandsjazz. Därför vill jag inte färga för mycket med sjuor och sånt. Det är långa utdragna toner blandat med stötar och figurer i staccato. Men det här är något jag funderade på: brasset i oktaver + sax på stämma i mellan... ters/sextstämma eller sikta på bra ackordtoner som ters å sju... Alternativt att låta tenorsaxen ligga under och ha en tersstämma på trombonen och sedan oktavera saxen eller trombonen med trumpeten. mattiasdJag håller definitivt med om att det är enklare att skriva för fyra blås än 3. Angående harmonik så kan man absolut göra mer än unisona saker och oktaver men det beror väldigt mycket på arret i övrigt. Det jag vill komma ifrån är det slentrianmässiga överförandet av pianoharmisar då man fort tar upp ljudbild utan att egentligen åstakommer så mycket. Angående tromboner så visst kan man lägga dom över tenorsaxen absolut. men rent gennerelt när man har trumpet, tenor och trombon att spela med. Så låter det mindre lyckat om man låter tenoren och trombonen oktavera med trombonen i top. Man jobbar lite emot förutsättningarna då om man vill att det ska låta sammansmält. Men absolut det är ju inte alltid man strävar efter det. Däremot fungerar det ofta mycket bättre att lägga trombonen över trumpeten. Det där sista om att lägga trombon över trumpet är något som låtit snyggt när jag spelat och arrat i MIDI, men som jag inte visste om det skulle funka i verkligheten. Men det kanske kräver en bra trombonist då eller? Jag tycket allmänt att trumpet låter väldigt snyggt och fett i de lägre registren och den fyller ut ljudbilden fint. Varför lättare med fyra? Är det för att då kan man köra tvåstämmigt och sedan oktavera och köra unisont? Jag hade egentligen bara tänkt att arra till trombon och trumpet men sedan dök sax in i huvudet och började ställa till det... Ja, jag vill gärna undvika pianoharmisarna... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 20 februari 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Alltså ni får gärna lyssna och komma med förslag. Här är en länk till en spelare med tre låtar: www.junijarvi.com/studioforum.html Om ni har tid, lust och ork. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 EXPLORING JAZZ ARRANGING Lesson 14 - Writing for 3 Voices Finns en hel del här om arr för blåsare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 20 februari 2009 Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Varför lättare med fyra? Är det för att då kan man köra tvåstämmigt och sedan oktavera och köra unisont? Jag hade egentligen bara tänkt att arra till trombon och trumpet men sedan dök sax in i huvudet och började ställa till det... Ja, jag vill gärna undvika pianoharmisarna... Jazz-teori bygger på fyrklanger... e de fyra som spelar tar man en ton var... ungefär... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 20 februari 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 februari 2009 Jazz-teori bygger på fyrklanger... e de fyra som spelar tar man en ton var... ungefär... åhå, då förstår jag. Jag har skrivit ut alla stämmor till alla instrument så jag tänkte att jag kan experimentera om inte annat.. Men skönt att ha en indé från början såklart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.