Jump to content
Annons

JBL eller Mackie?


SuneMangs

Recommended Posts

jag funderar ju som sagt på ett PA. jag har nu tror jag 3 olika förslag:

JBL EON10 G2

Mackie SRM350v2

JBL EON15 G2

prismässigt spelar det inte någon roll vilken av dom det är.

angående JBL-monitorerna trodde jag först att den EON15 skulle vara den bättre, eftersom de var dyrare och har en högre siffra. men i sverige kostar EON10 mer. så jag vet inte exakt längre... 😉

eller är det helt enkelt bara mackiehögtalarna jag ska köpa?

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag funderar ju som sagt på ett PA. jag har nu tror jag 3 olika förslag:

JBL EON10 G2

Mackie SRM350v2

JBL EON15 G2

prismässigt spelar det inte någon roll vilken av dom det är.

angående JBL-monitorerna trodde jag först att den EON15 skulle vara den bättre, eftersom de var dyrare och har en högre siffra. men i sverige kostar EON10 mer. så jag vet inte exakt längre... 😉

eller är det helt enkelt bara mackiehögtalarna jag ska köpa?

SM

10 & 15 tror jag står för storleken i tum på baselementet i eonfallet, vilket jag anser är stor skillnad.

Priset får du nog kolla en gång till, ev rear man eon15 som är den vanligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 & 15 tror jag står för storleken i tum på baselementet i eonfallet, vilket jag anser är stor skillnad.

Priset får du nog kolla en gång till, ev rear man eon15 som är den vanligare.

visst ja. som du säger är det tum man pratar om såg jag nu.

fast tjaa.. på emusic.se får man 10" för 5990kr st och 15" för 5895kr st. fast "listprisen" diffar på 2500 på andra hållet då, så då är 15" dyrare. kan ju röra sig om en rea. du vet ingenting om eon15 jämfört med den hyfsat nya Mackie SRM350v2?

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

En del aktiva PA-toppar finns som både 12 och 15 tum, med samma slutsteg och samma diskantdriver. Db Technologies är då så skapta att 12-tumslådan låter mer i db än 15-tumslådan. Har man tänkt använda även sub i systemet är det då smartare med 12-tumslådan.

På moderna pa-lådor bör man jämföra hur många db de ger ifrån, mer än att bara titta på watt i slutstegen. Thomanns sajt redovisar detta bra, jag tror de mäter upp varenda låda själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

På moderna pa-lådor bör man jämföra hur många db de ger ifrån, mer än att bara titta på watt i slutstegen.

Helt riktigt så säger Watt-talet ingenting om hur starkt en högtalare spelar. SPL-värdet talar iallafall om detta men inte hur högtalaren låter (dist o s v) vid denna volym. Det enda säkra sättet att veta hur de beter sig är som vanligt att lyssna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomanns sajt redovisar detta bra, jag tror de mäter upp varenda låda själv.

åhå. tack för det. det var ju en rätt så bra genom gång ändå. jag fattar ju inte allt, det ska sägas, men på pappret verkar ju JBL EON15 bättre ändå.

"Mackie SRM 350 V2

10" / 1" - 165watts LF (RMS), 30watts HF (RMS), 90°x 80° horn, XLR in/out, gain, filter (+3dB at 100Hz and 12kHz) and mic/line level switch, M5 flying points (4 pc. on top and bottom ), 121dBA max. SPL peak, internal limiter and compressor, 24dBA/oct. Linkwitz-Riley crossover at 2.4kHz, pole mount, Dimensions: 33.3 x 52.7 x 31.1cm, weight 11,8 kg"

"JBL EON 15 G2

15"/1.75" - 300watts LF (RMS), 100watts HF (RMS), frequency response: 42Hz-17kHz (±3dB), 90º x 60º dispersion, SPL: 129dB @ 1mtr, Dimensions: 686 x 430 x 444mm. Weight: 21kg."

det är ju det där i mitten som är krångligt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

åhå. tack för det. det var ju en rätt så bra genom gång ändå. jag fattar ju inte allt, det ska sägas, men på pappret verkar ju JBL EON15 bättre ändå.

"Mackie SRM 350 V2

10" / 1" - 165watts LF (RMS), 30watts HF (RMS), 90°x 80° horn, XLR in/out, gain, filter (+3dB at 100Hz and 12kHz) and mic/line level switch, M5 flying points (4 pc. on top and bottom ), 121dBA max. SPL peak, internal limiter and compressor, 24dBA/oct. Linkwitz-Riley crossover at 2.4kHz, pole mount, Dimensions: 33.3 x 52.7 x 31.1cm, weight 11,8 kg"

"JBL EON 15 G2

15"/1.75" - 300watts LF (RMS), 100watts HF (RMS), frequency response: 42Hz-17kHz (±3dB), 90º x 60º dispersion, SPL: 129dB @ 1mtr, Dimensions: 686 x 430 x 444mm. Weight: 21kg."

det är ju det där i mitten som är krångligt.. 😆

Hej igen!

Nu jämför du ju Mackie 10" med JBL 15" !

Du kanske skall börja med att fundera på vad du skall ha dina lådor till, storlek på lokal, musiktyp, skall du ha extra basar mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu jämför du ju Mackie 10" med JBL 15" !

Du kanske skall börja med att fundera på vad du skall ha dina lådor till, storlek på lokal, musiktyp, skall du ha extra basar mm

exakt! hehe. men jag ska inte ha en subbas 🙂

så jag tänkte steget längre fast bara till hälften. men mackie 15 är för dyr. någon måtta får det vara 😆

lokalen är ju liten. det ska jag ge den. ca 5*3,5*1,9 takhöjd. men sen har jag läst på detta forum att små lådor rundar lättare!

jag ska väl ha sång, blås och symfh i dom så jag tror änd JBL 15" kan bli något fint. efterom det typ inte är någon prisskillnad är det väl lika bra att ta dom stora elelr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...