Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Om det Àr en HiFi-sub sÄ blir det svÄrt att integrera den med aktiva monitorer.

Har inte en sÄn dÀr stereo in och stereo ut?

Postat
Hemmabiosubar brukar bara ha en monoingĂ„ng och Ă€r dĂ„ avsedda att kopplas in pĂ„ subwoofer-utgĂ„ngen pĂ„ receivern. Funkar alltsĂ„ inte alls i studion. 🙁

Aldrig fÄr man vara glad...

Jag skulle nog haft en sub frÄn Event som passar ihop med de Event ASP6 jag redan har, det Àr sÄna hÀr;

http://www.8notes.com/gear/EVEASP6.asp

Jag har hittat en Eventsub:

http://www.proaudiosolutions.com/product-p/event-s100.htm

Den verkar vara en utgÄende modell, mÄnga har slutat sÀlja den.

Om Event ASP6 stÄr det typ överallt att de har sÄ mycket kraft och botten. Men nÀr jag sitter och rattar mina inspelningar med BuzzkingŽs sÄ Àr det först nÀr jag gasar pÄ med JBLarna genom TechnicsförstÀrkaren som jag hör ungefÀr hur starkt och djupt basen och kaggen egentligen lÄter i mixen. Om jag rattar upp lite 60, eller tom 35 hz pÄ elbasen eller kaggen med enbart monitorerna pÄslagna hörs knappast nÄn skillnad, med JBLarna hörs enorm skillnad, det finns hur mycket djupbas som helst i kaggen och elbasen. Hur nÄgon kan klara att ha jÀrnkoll pÄ det dÀr med bara vanliga 6" monitorer begriper jag inte.

Jag hör ju ocksÄ att JBLarna Àr liksom lite fladdriga eller oprecisa i ljudet, det kanske mer beror pÄ TechnicsförstÀrkaren som bara Àr pÄ 2 ggr 90 watt. SÄ nÄn sorts sub vill jag ha i framtiden. Kan jag bara fÄ höra bottenflÀsket kan jag nog ta bort JBLstereon och ha den i TV-rummet som förr för cd-spelande.

Har inte en bra studiosub stÀllbar delningsfrekvens?

Postat

De flesta. TyvĂ€rr delar de oftast bara nedĂ„t eller fast delning uppĂ„t. Det man helst vill ha Ă€r en stĂ€llbar delning som delar bĂ„de upp och ned (vid samma frekvens förstĂ„s) sĂ„ man inte fĂ„r nĂ„gon överlappning eller ”hĂ„l” mellan vad högtalarna spelar.

HRS-120 Àr ett exempel pÄ sub som fixar detta.

Postat
De flesta. TyvĂ€rr delar de oftast bara nedĂ„t eller fast delning uppĂ„t. Det man helst vill ha Ă€r en stĂ€llbar delning som delar bĂ„de upp och ned (vid samma frekvens förstĂ„s) sĂ„ man inte fĂ„r nĂ„gon överlappning eller ”hĂ„l” mellan vad högtalarna spelar.

HRS-120 Àr ett exempel pÄ sub som fixar detta.

Den verkar fin. Men hu va de kostar om man tÀnker pÄ hur kraftiga aktiva PA-subbar som finns för typ mindre pengar.

En beg studiosub Àr vÀl det enda lite mindre möjliga.

Postat
Den verkar fin. Men hu va de kostar om man tÀnker pÄ hur kraftiga aktiva PA-subbar som finns för typ mindre pengar.

En beg studiosub Àr vÀl det enda lite mindre möjliga.

PA-subar spelar sÀllan lÀgre Àn 35 Hz (-3dB). De Àr gjorda för att spela starkt, inte djupt.

Postat
PA-subar spelar sÀllan lÀgre Àn 35 Hz (-3dB). De Àr gjorda för att spela starkt, inte djupt.

JBLarna verkar gÄ lÀgre Àn 35hz fast de inte Àr nÄgra subbar alls. Det hÀnder hur mycket som helst om jag gasar lÀgsta frekvensen, om den nu Àr 35 eller 32 hz. Jag fÄr nog nöja mig med dem.

Jag har en Db PA-sub med pÄ 800 watt, jag kan ju prova med den med. Lite stor att ha kanske. Fast jag har mixat med med bÄde den och topparna förut. DÄ gÄr det att fÄ volym i ett litet rum.

Jag Àr vÀldigt nyfiken pÄ hur somliga kan veta hur djupbasen lÄter med enbart smÄmonitorer. Det kan ju inte gÄ bara.

Postat
Hemmabiosubar brukar bara ha en monoingĂ„ng och Ă€r dĂ„ avsedda att kopplas in pĂ„ subwoofer-utgĂ„ngen pĂ„ receivern. Funkar alltsĂ„ inte alls i studion. 🙁

och om man inte gissar sÄ mycket frÄn höften sÄ kan man istÀllet se att just den efterfrÄgade har bÄde stereoingÄng hög/lÄg Ä stereo ut hög

http://www.mafocus.co.uk/data/Subwoofer%20...rs%20Manual.pdf sid 10

Postat (redigerat)
och om man inte gissar sÄ mycket frÄn höften sÄ kan man istÀllet se att just den efterfrÄgade har bÄde stereoingÄng hög/lÄg Ä stereo ut hög

http://www.mafocus.co.uk/data/Subwoofer%20...rs%20Manual.pdf sid 10

Tack för den lÀnken. Men scrollar man ner pÄ mitten av sidan ser det ut som att endast den kraftigaste av de tre subbarna har rca out, de mindre tvÄ har bara rca in? Kan jag koppla vidare frÄn subben och fÄ lÄgbasen bortskuren ur topparna?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Tack för den lÀnken. Men scrollar man ner pÄ mitten av sidan ser det ut som att endast den kraftigaste av de tre subbarna har rca out, de mindre tvÄ har bara rca in? Kan jag koppla vidare frÄn subben och fÄ lÄgbasen bortskuren ur topparna?

FrÄn det ena till det andra, tror ni det funkar med min PA-bas? Den gÄr enligt vad de pÄstÄr ner till 40 hz. Spelar jag cd genom PAt lÄter det hur snyggt som helst. Den har alla anslutningar jag behöver och kan dela 80, 100 eller 120 hz.

http://dbtechnologies.com/mod_produkte.cfm...d=0&pid=110

Postat

nej

det du kan göra i det fallet Àr att kolla upp vÀrdena pÄ dina monitorer

hur lÄngt ner jobbar dom?

och sen lÄta suben ta vid

det blir garanterat en stunds pyssel Ä testande för att fÄ det att lÄta vettigt Ä förmodligen fÄr du nÄn lucka eller puckel i ljudbilden

det kan ÀndÄ vara att föredra om du kÀnner att du nÀstan helt saknar botten idag

alt skaffar du nÄt delningsfilter som sköter delningen innan högtalarna

Postat
nej

det du kan göra i det fallet Àr att kolla upp vÀrdena pÄ dina monitorer

hur lÄngt ner jobbar dom?

och sen lÄta suben ta vid

det blir garanterat en stunds pyssel Ä testande för att fÄ det att lÄta vettigt Ä förmodligen fÄr du nÄn lucka eller puckel i ljudbilden

det kan ÀndÄ vara att föredra om du kÀnner att du nÀstan helt saknar botten idag

alt skaffar du nÄt delningsfilter som sköter delningen innan högtalarna

Hm. SÄ lÀnge jag inte har rÄd med en riktig studiosub Àr det nog bÀttre att slÀpa upp min PA-sub. Den har en vÀldigt exakt delning i alla fall. Och lÄter likadant Àven om jag spelar vÀldigt svagt pÄ den.

Events spec sÀger 40 hz - 20 khz

Postat (redigerat)
Frequency response: 40Hz 20kHz, ±3dB, Ref 500Hz

Vad sÀger siffran ±3dB?

det betyder att mellan 40Hz Ä 20kHz ska kurvan ha maximal avvikelse pÄ 3dB uppÄt Ä nerÄt pÄ sina stÀllen

maximal skillnad ska alltsÄ vara 6dB mellan högsta Ä lÀgsta vÀrde

var lÀngs med frekvensspektrat avvikelserna uppstÄr Ä hur brant, avgör hur en monitor frÄn en annan med samma vÀrden ÀndÄ kan lÄta olika

men du svenne

har du den hÀr baksidan?

Event_ASP6_Fig2.gif

Next to Line Input 1 is a highpass switch (80 Hz) that can be used when a subwoofer is connected to the ASP6s.
Redigerat av Demonproducenten
Postat
det betyder att mellan 40Hz Ä 20kHz ska kurvan ha maximal avvikelse pÄ 3dB uppÄt Ä nerÄt pÄ sina stÀllen

maximal skillnad ska alltsÄ vara 6dB mellan högsta Ä lÀgsta vÀrde

var lÀngs med frekvensspektrat avvikelserna uppstÄr Ä hur brant, avgör hur en monitor frÄn en annan med samma vÀrden ÀndÄ kan lÄta olika

men du svenne

har du den hÀr baksidan?

Event_ASP6_Fig2.gif

Precis, fast bakgrunden Àr svart. Kan man lita pÄ att en sub som kan dela pÄ 80 hz och den hÀr knappen delar pÄ samma stÀlle? I sÄ fall öppnar ju fler möjligheter. Du Àr rÀtt sÄ finurlig ÀndÄ du!

Postat

Nja tvĂ€rtom Ă€r min erfarenhet.. Fast en hemmabiosub Ă€r Ă€ndĂ„ inte att rekommendera till studiolysning 😏

Dom hembiosubar jag sett har oftast stereo in pĂ„ ingĂ„ngen.. Fast jag vill ha mono (LFE). T.ex min sketna sub har dels line in i stereo vilket gör att jag mĂ„ste anvĂ€nda en mono->stereo RCA adapter frĂ„n min hembiostĂ€rkares LFE-utgĂ„ng.. Dessutom har den ett passivt delningsfilter pĂ„ högtalarsidan ocksĂ„.. I stereo.. Och det Ă€r Ă€ndĂ„ en lĂ„gbudget sub frĂ„n Siba 😉

post-3286-1234969710_thumb.jpg

Postat
Precis, fast bakgrunden Àr svart. Kan man lita pÄ att en sub som kan dela pÄ 80 hz och den hÀr knappen delar pÄ samma stÀlle? I sÄ fall öppnar ju fler möjligheter. Du Àr rÀtt sÄ finurlig ÀndÄ du!

subben har ju stÀllbar delningsfrekvens sÄ du har ju möjlighet att justera - pÄ gott Ä ont

sen har du ju brantheten att ta stÀllning till ocksÄ...

men men... det ger ju iaf möjligheter att fÄ till vettig lyssning tror jag - med lite pill Ä kontrollyssning förstÄs

tror nÀstan ditt rum kommer ha större pÄverkan

Postat
subben har ju stÀllbar delningsfrekvens sÄ du har ju möjlighet att justera - pÄ gott Ä ont

sen har du ju brantheten att ta stÀllning till ocksÄ...

men men... det ger ju iaf möjligheter att fÄ till vettig lyssning tror jag - med lite pill Ä kontrollyssning förstÄs

tror nÀstan ditt rum kommer ha större pÄverkan

Rummet kÀnns vÀldigt dött som det Àr, det Àr ganska litet och med vÀggar av hÄrd och porös board, 30-tals style pÄ alltihop, trÀ, board och spÀnnpappstaks. Sen har jag ganska stora segelsÀckar dÀr med, mitt emot monitorerna har jag en sÀng med segel under, det blir nog en hyfsad basuppsugare.

I em o kvÀll ska vi göra de sista fotbollskörerna pÄ BuzzkingŽs inspelningen, vi gör det borta i deras replokal, de har en hörlursförstÀrkare dÀr... Sen kommer det gruvliga, att mixa ihop det hela sÄ man inte fÄr skÀmmas ihjÀl. I förrgÄr var jag och fick tag pÄ en usb sladd för att kunna flytta grejerna till datorn, men den lilla kontakten i portaÀnden var ju fel förstÄs. Flera av de nyskrivna lÄtarna Àr bÄde bra och roliga sÄ jag ser fram mot att försöka lÀgga ut nÄt hÀr sen. FrÄn cd gÄr det vÀl ganska lÀtt, men det vore ju kul att fÄ lite omdömen under resans gÄng med...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.