Jump to content
Annons

POD XT inspelning

devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)
Postat

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här :rolleyes:

Jag har en pod xt jag brukar spela in med. Problemet jag har är att antingen så blir det jävligt digitalt ljud, eller bara grötigt. Men nu har jag hittat en bra kombination av två olika ljud som funkar bra. Varav en riktig digital, och sen en dovare som får helheten att låta mer "äkta".

Men nu är det ju så att jag måste spela in allt två gånger (plus ytterliggare 2 eller 4 för bredare ljud givetvis).

Går det inte på något sätt spela in två separata ljud i poden samtidigt och lägga de som två olika kanaler vid inspelningen?

Annons
Postat

Nej, inte vad jag vet. Jag är övertygad om att Du har ett inställningsproblem. Jag har spelat in med PODXT flera gånger. Jag har också fått både ris och ros för mitt gitarrljud, bl a på detta forum. Prova med de tre gitarrljud som Du gillar bäst av de fabriksljud som finns med. Spela in en snutt med vart och ett av ljuden och dubba det en gång. Lyssna igenom. Märker Du? Ljuden uppfattas på ett annat sätt när man inte spelar utan bara lyssnar på gitarrljud ihop med resten av instrumenten. Det ljud av de tre Du nu tyckte var bäst, ratta till det enligt Dina önskaemål. Nu har Du antagligen ett kanonljud! Mitt vanligaste problem: För mycket dist. När man dubbar, tripplar, quadruplar har dist en förmåga att multiplicera sig. Mitt råd: Spela in med ganska mycket mindre dist än vad Du tänkt Dig. När Du väl dubbat färdigt låter det ändå "vägg av taggtråd". Spela sen in en helt ren gitarr som Du komprimerar hyfsat hårt och lägger i mitten. När distpaketen ligger lagom i volym smyger Du sakta upp den rena kanalen så att den märks men inte hörs. Nu har Du ett fett ljud med mycket anslag och tydlighet och samtidigt "vägg av dist".

Postat
Går det inte på något sätt spela in två separata ljud i poden samtidigt och lägga de som två olika kanaler vid inspelningen?
Hej, en möjlighet är att använda sig av Gearbox plugin eller vad det nu har bytt namn till? Gearbox ska, som jag har förstått det, låta likadant som XT. Då kan du (om du har möjlighet att spela in 2 kanaler samtidigt med det ljudkortet som du har) spela in en kanal genom XT:n med det ena ljudet som du tycker om. Samtidigt DI:ar du en signal från gitarren till datorn. Efteråt, med Gearbox plugin, lägger du på det andra ljudet du tycker om på den DI:ade gitarren. Mix as you like, voila 😄 .

Annars kan du sälja XT:n och köpa antingen en X3 eller Toneport UX2 för pengarna, det löser dina problem 😄 .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.