Jump to content
Annons

Stämma Guitaren


Zauron_87

Recommended Posts

Undrar om är någon som ver vilka vanligaste stämmorna ellr vad man nu ska skriva på guitaren av dessa metal band. Metallica, Ozzy Osbourne,Slayer, Pantera, Slipknot, Black label och till sist Thyrfing och Children of Bodom. svara gärna på någon om ni bara kan nån men hällst alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

konstig fråga tycker jag 🙂

du borde ju nästan kunna lyssna dig till det eller bara hoppa in på Harmony Central eller Tabcrawler och kolla upp deras låtar.

Men generellt brukar inte band använda exakt samma stämning på alla låtar utan varierar beroende på sound osv.

Men jag kan själv inte komma på att varken Metallica eller Ozzy har gjort nåt annat än att stämt ner ett halvt eller helt tonsteg.

i dom lite tyngre varianterna typ Slipknot så stäms det om hejvilt 🙂 lyssnar ej på dom så vet inte exakt hur stämningen är.

EDIT: läste att du skrev "stämmor" då undrar jag verkligen vad du menar :rolleyes:

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Metallica kör E B G D A E ("vanlig stämning") på alla studioalbum från Kill´em All fram till och med Black Album. Under den här tidsperioden tror jag också att de kör med samma stämning live.

Från det nästkommande albumet Load till och med deras sist släppte studioplatta St.Anger kör de nerstämt med Eb Bb Gb Db Ab Eb (ett halvt tonsteg ner från den "vanliga stämningen" alltså)

Från och med denna period spelar de också nedstämt live - även de gamla låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallica kör E B G D A E ("vanlig stämning") på alla studioalbum från Kill´em All fram till och med Black Album. Under den här tidsperioden tror jag också att de kör med samma stämning live.

Från det nästkommande albumet Load till och med deras sist släppte studioplatta St.Anger kör de nerstämt med Eb Bb Gb Db Ab Eb (ett halvt tonsteg ner från den "vanliga stämningen" alltså)

Från och med denna period spelar de också nedstämt live - även de gamla låtarna.

precis 😆 och detta pga av att James skulle få det lättare att sjunga

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha någon egentlig aning så gissar jag på att slippnot har 7-strängade guror. Eller 6or där de tagit bort tunna e och har en extra låg sträng i stället. Har dock lyssnat på dem extremt lite, men det är ganska vanligt inom den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

I a f Ozzy's två första skivor är ju med standardstämning, så långt jag kan komma på. Enda skivorna jag spelat gitarr till dock (Randy Rhoads! 😆). Kan däremot tänka mig att Zakk Wylde (Ozzy's nuvarande gitarrist) stämmer ner gitarren en hel del från och till.

De andra banden är väl inget jag har lyssnat på speciellt mycket, fast några Pantera-låtar har jag spelat lite på. Då fick man stämma ner tjocka E-strängen ett helt tonsteg till D. I övrigt inga ändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare så har ju många band olika stämningar på olika låtar (på studioalbum iaf)

Du kan hitta ett par Slpiknot-låtar med vanlig stämning annars använder dom för det mesta Drop-B (B-F#-B-E-G#-C#) .. jävligt skumt om du frågar mig (7-strängars grejen fast höja alla utom B?) ..

annars tror jag att Drop-D är rätt vanligt förekommande i den typen av musik du nämner (alltså sänka översta E-strängen till D) .. t.ex. I'm broken - Pantera

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...