Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  DieHard sa:
Till vilken nytta? Vad lär du dig av det? Det är bättre införskaffa litteratur, videos etc som behandlar mix. Om jag lägger ut en fil med en kompressor som du inte har eller vet hur den fungerar, till vilken nytta? Varför man gjorde så?

Äh, klart att man kan lära sig grunder med hjälp av simpla ljudexempel med förklaringar! Men jag kan förstå att det är bekvämare att säga att något inte fungerar för att man själv inte pallar (lägga ut ljudexempel), än för att det faktiskt är meningslöst.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag använder ofta LA-2 på sång.

Ställer in Peak Reduction så att LA-2 jobbar (oftast) mellan 6-9 db beroende på sånginsats, hur resten av låten låter samt min dagsform.

Med gain ratten kompenserar jag så att outputten från LA2 blir tillräckligt hög.

Världens bästa kompressor för sång, enligt mig.

Funkar bra som distbox också...

post-7487-1234341633_thumb.gif

Redigerat av drloop
Postat
  drloop sa:
Jag använder ofta LA-2 på sång.

Ställer in Peak Reduction så att LA-2 jobbar (oftast) mellan 6-9 db beroende på sånginsats, hur resten av låten låter samt min dagsform.

Med gain ratten kompenserar jag så att outputten från LA2 blir tillräckligt hög.

Världens bästa kompressor för sång, enligt mig.

Funkar bra som distbox också...

Ja, det är något visst med distboxar ovanför tjugotusenkronorsstrecket! 😛

Just LA-2 är en ofta använd sångkompressor. Dels därför att den är enkel att ratta (det finns bara två rattar - gain (volume) och peak reduction (threshold)) och dels för att den jobbar mjukt och fint på sång. Som farbror Loop sa går det att komprimera 6-9 decibel utan att det hörs i mix. Eller ja, ett tränat öra kan höra det, men den gör det på ett mjukt och behagligt sätt.

Ofta är det inte svårare än så. Hitta rätt verktyg och du behöver inte fundera så mycket på hur du ska använda det.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  Guitar Nilsson sa:
Anta att man bouncar sång eller oh från en kanal genom kompressorn till en annan. Sen man ställt in kompressorn lite lagom kan man testa med regeln hur starkt man trycker in ljudet i kompressorn, det brukar ge rejäl skillnad i andra änden. Man hör ganska bra när det börjar låta distat.

Jaha så det är om materialet låter distat eller odistat du lyssnar efter när du ställer in komprimeringen?

Förresten... Varför skickar du signalen till en kompressor post-fader?

drloop (oregistrerad)
Postat
  joachime sa:
Ja, det är något visst med distboxar ovanför tjugotusenkronorsstrecket! 😛

Just LA-2 är en ofta använd sångkompressor. Dels därför att den är enkel att ratta (det finns bara två rattar - gain (volume) och peak reduction (threshold)) och dels för att den jobbar mjukt och fint på sång. Som farbror Loop sa går det att komprimera 6-9 decibel utan att det hörs i mix. Eller ja, ett tränat öra kan höra det, men den gör det på ett mjukt och behagligt sätt.

Ofta är det inte svårare än så. Hitta rätt verktyg och du behöver inte fundera så mycket på hur du ska använda det.

Det finns LA-2 kopior som pluggar. Antress pluggsamling har en LA-2 som är gratis.

Finns att hämta här: http://www.gersic.com/plugins/hosted/antress/index.php

Annars kan jag varmt rekommendera Focusrite LiquidMix som har LA-2 som en plugin. Dock distar inte pluggarna lika coolt som riktig hårdvara. Men kompressor funktionen är bra.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

amp_leveler.jpg

Nomad Factory har också 😎

Redigerat av Analogfreak
drloop (oregistrerad)
Postat

Bomb factory har väl en till PT med om jag inte minns fel.

• 2 veckor senare...
Penta_P (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Svaret på denna fråga är helt enkelt att det beror på sammanhanget. Ibland vill man vrålkomprimera för att få ngn sorts effekt, eller tvärtom bara för att ytterst minska dynamiken i t.ex. sångspår. Trial and error. ☺️

Kan starkt rekommendera UAD's Neve emuleringar (33609), håller med om LA-2 men vill tillägga att 1176LN är en annan grymt effektiv och enkel kompressor!

Redigerat av Penta_P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.