Jump to content
Annons

Mina första prylar till dator/hemstudion


Nordlicht

Recommended Posts

Hej!

Har bestämt mig för att förverkliga min dröm till slut, så jag har påbörjat den med att köpa lite enklare, ekonomiskt lönsamma prylar till min datorstudio.

Jag gillar allt från synth till post rock, från neo folk till lounge, från alternative rock till... ja ni fattar.

Jag ägnade en kväll åt att med omsorg välja allt som ska ingå i startkitet, och kom fram till följande:

Ljudkort: Tascam US-144 - Var mer inne på ett M-audio men JAM hade dåligt med M-audio-ljudkort.

Hörlurar: AKG K271 MK II - Sluten, kan vara skönt att slippa höra strängljud från gitarrer etc.

Klaviatur: Novation Remote SL Compact 49 - verkar helt klart kunna täcka mina kontrollbehov. 😕

Elgitarr: Schecter Omen-6 Extreme Floyd Rose - Skön & helt lagom.

Elbas: Squier Affinity P Bass - Lägger ingen större fokus på elbas, så det fick bli en billig variant.

Multieffekt/effektprocessor: VOX Tonelab LE - Verkar ha alla karaktärer man behöver i grunden. Ett plus för det inbyggda 12AX7-röret.

Klaviaturen kommer jag använda till mina mjukvarusynthar som Massive, FM8, Atmosphere m.fl.

Har använt FL Studio i flera år, men det är dags att lära sig fler program. En polare rekommenderar Cubase, så det ska jag kolla in.

Så vad har ni för åsikter? Prylarna är redan på väg så ändra något vill jag helst inte, men gnäll om ni vill ändå. 🙂

Ha det!

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du verkar bestämt dig redan så jag kan inte säga mer än grattis till nya leksaker 😛 Det enda jag kan påpeka är att AKG lurarna kan bli lite väl varma vid längre sessioner men det är en småsak.

Kör så det ryker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju super. Det är vad som kommer ut ur högtalarna som räknas. :-) Hoppas det går fint för dig. Och skulle du känna att nåt inte funkar så finns ju alltid blocket. ;-)

Släng upp nåt på forumet vetja när du får nåt klart, eller halvklart. Eller bara en skiss.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tack hörni! Jag var rädd att jag hade köpt något helt galet åt helsike.

Jag kommer att uppdatera tråden med skisser och foton.

Hemstudion kommer belägras under loftsängen i en sovalkov på 2,20 x 1.96 m med 150 cm fri höjd, vilket ger plats åt ett rejält skrivbord.

Kommer sätta upp ett tillfälligt skrivbord jag har i förrådet tills jag skaffar ett mer praktiskt.

Därefter blir det nog att smycka studion med coola lampor & dekorationer, och när jag blivit mer familjär i området kanske det dyker upp ljudabsorberande material.

En ganska potentiell musikhörna om jag får bedöma.

Må väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu införskaffat mig en 23" LCD-skärm till datorn samt ett VESA-fäste.

Prylarna kommer idag, letar just nu efter ett lämpligt skrivbord samt vägg- och takplattor för bättre akustik, då nästa steg blir 5" monitorer och mik.

Nåväl, så länge min kamera är inne på lagning kan jag inte lägga upp något ännu, men jag garanterar er att jag kommer slåss för "mysigaste studiolyan-priset.

...så alla ni som tänder/går igång på schysst studiomiljö, kika in här så småningom. 😉

Tar gärna emot tips på coola grejer som skapar stämning i en studiolya typ lampor, UV-konst (behöver inte vara knallblåa knarksvampar) etc. m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu införskaffat mig en 23" LCD-skärm till datorn samt ett VESA-fäste.

Prylarna kommer idag, letar just nu efter ett lämpligt skrivbord samt vägg- och takplattor för bättre akustik, då nästa steg blir 5" monitorer och mik.

Nåväl, så länge min kamera är inne på lagning kan jag inte lägga upp något ännu, men jag garanterar er att jag kommer slåss för "mysigaste studiolyan-priset.

...så alla ni som tänder/går igång på schysst studiomiljö, kika in här så småningom. 😛

Tar gärna emot tips på coola grejer som skapar stämning i en studiolya typ lampor, UV-konst (behöver inte vara knallblåa knarksvampar) etc. m.m.

img0440bx6.jpg

113 spänn på Harald Nyborg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, coolt. 😛

Btw jag försökte ha ihjäl krypäcklet på skärmen tills jag insåg att det var din kluriga avatar som lurade mig. Ska nog lägga mig och sova en stund till... Hahaha!

EDIT: Gaaah, nu har jag letat runt på nätet i en timme efter en webshop som säljer stora skrivbord (ek/körsbär/inte ikea) till humana priser. Men vart i h-e hittar jag en?

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar gärna emot tips på coola grejer som skapar stämning i en studiolya typ lampor, UV-konst (behöver inte vara knallblåa knarksvampar) etc. m.m.

20080119-magic-mushroom-blue.jpg

EDIT: oh förlåt läste inte ordentligt

Nej men köp en tavla från elephantart.com:

Här är det elefanten Renee som målar. För att påminna dig om att det finns fler som sliter med det kreativa dagligen.

Renee%20mural%20SM.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...