Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag och bandet skall spela in trummor till ett par låtar, med närmickning och rumsmickning. frågan är nu hur ska vi dämpa rummet så att det blir bäst? rummet är 4x5 meter och helt tomt förutom ludwig setet och mickar/stativ jag har byggt tre dämpplattor av glasull som är 2m höga 7cm tjocka, två st är 60breda och en är 120. förutom det har jag ca typ 7 madrasser och en hög med gamla mattor. kan jag använda mig av detta på nåt bra sätt, skulle va skoj om det blev ett hyffsat ljud i rumsmicken/mickarna, överhänget

vi har sm57 på pukorna/virvel. 2 st akg c 3000 till överhänget. 1 tsm muneo rör mick som rumsmick, och baskaggen e lite oklart än.

DEN STORA FRÅGAN ÄR HUR DÄMPAR VI RUMMET LAGOM ?

finns det nåt bra sätt, nåt speciellt att tänka på? är mycket tacksam för alla tips

Annons
Postat

Det beror nog på hur mycket jobb ni vill lägga ner. Och vilket sound ni vill åt. Om ni vill ha total frihet i studion så krävs ju mer arbete. Det är ju överhängsmickarna som är mest kritiska.

Nåt som dock funkar för mig, som har ett rätt kasst dämpad trumrum är att sätta skumgummiplattor bakom överhängsmickarna. Skär en skåra i plattan och trä den på stativet helt enkelt.

Sen är det bara att slänga in textilier och annat tills ni tycker det låter fint. När rummet är så litet så krävs nog en del. Men testinspelningar är alltid guld värda.

Fast vissa rum låter grymt gött utan mickning. Senaste låten jag lagt upp här på forumet (länk nedan) är trummorna inspelade med en mick. En sm57 centerplacerad. Dvs. bakom virveln snett riktad ner mot baskaggen. Trummor låter oftast riktigt bra där och det brukar bli fina nivåer mellan allt. Om man diggar ett skitigt 60-sound dvs.

Men jag misstänker att ni är ute efter ett lite mer flexibelt sound. Men jag tror på att göra testinspelningar och slänga in/ta bort textilier.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.