Jump to content
Annons

Var är det bäst att lägga audiofilerna i sitt projekt


MattiasA

Recommended Posts

Är ny mac/logic användare. Har en ny Imac som jag kör firewire ljudkortet Konnekt 24D.

När jag mixar så går prestanda mätaren Disk I/O i topp ganska enkelt. CPU mätaren är bra.

Så jag undrar om detta kan ha något med var man sparar sina audiofiler att göra.

Mina projekt ligger i en mapp i min användarmapp medans själva LOGIC programmet ligger under programmappen.

Finns det ett bättre ställe att lägga programmet eller projekten?

Och så en fråga till. Kan man solo-lyssna en effektbuss.

T.e.x:

jag har en trumbuss som jag skickar till en aux för paralellkomprimering.

Jag kan inte lyssna enbart på kompressorbussen utan att få med trumbussen i ljudbilden.

Mute'ar jag trumbussen så dör allt ljud.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och så en fråga till. Kan man solo-lyssna en effektbuss.

T.e.x:

jag har en trumbuss som jag skickar till en aux för paralellkomprimering.

Jag kan inte lyssna enbart på kompressorbussen utan att få med trumbussen i ljudbilden.

Mute'ar jag trumbussen så dör allt ljud.

Din Auxkanal är ju beroende av trumbussen för ljud och mutar du trumbussen finns det inget ljud.

Så här har jag det upplagt :

Jag har 4 bussar som står på NO OUTPUT , ( för att inte få dubbla ljud )

Ena är en trumbuss som jag kan skicka trumljuden till via Send på kanalerna , denna buss i sin tur skickar jag sedan vidare till min Mixbuss dit allt annat även slutligtvis hamnnar och den går vidare till Mastern.

På detta vis skickar jag trummorna till en trumbuss och ifall jag vill tex paralellkomprimera skickar jag trummorna även till min " trum/no output " buss som jag plockar in i en Auxkanal där jag sedan kan gå crazy och blanda in den med dom vanliga trummorna efter behag.OCH jag kan givetvis Solo lyssna på Auxkanalen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara svar Dig som det allmänna rådet lyder: Skaffa Dig extern disk. Det är, av olika anledningar, inte tillrådligt att köra så som Du gör. En sjysst firewire-disk behöver inte kosta mycket idag. Kanske kan Du låna av någon?

Ja det känns som ett måste men samtidigt tycker jag det är så himla konstigt eftersom jag klarade mig bättre på en gammal pentium med 1 GB RAM(dock ej cpu mässigt).

Men det kanske är så att macen är känsligare på just det området

Link to comment
Dela på andra sajter

Din Auxkanal är ju beroende av trumbussen för ljud och mutar du trumbussen finns det inget ljud.

Så här har jag det upplagt :

Jag har 4 bussar som står på NO OUTPUT , ( för att inte få dubbla ljud )

Ena är en trumbuss som jag kan skicka trumljuden till via Send på kanalerna , denna buss i sin tur skickar jag sedan vidare till min Mixbuss dit allt annat även slutligtvis hamnnar och den går vidare till Mastern.

På detta vis skickar jag trummorna till en trumbuss och ifall jag vill tex paralellkomprimera skickar jag trummorna även till min " trum/no output " buss som jag plockar in i en Auxkanal där jag sedan kan gå crazy och blanda in den med dom vanliga trummorna efter behag.OCH jag kan givetvis Solo lyssna på Auxkanalen.

aiight

Tack för tipsen

Hinner inte sitta och testa hemma. har så lite tid när man är pappaledig. När väl ungen sover ska man bara hoppa rakt in i mixen utan en massa problem.

Måste ju säga att logic slår cubase på fingrarna när det gäller att mixa. Väldigt enkelt att lägga upp bussar och flytta pluggar hur man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ny mac/logic användare. Har en ny Imac som jag kör firewire ljudkortet Konnekt 24D.

När jag mixar så går prestanda mätaren Disk I/O i topp ganska enkelt. CPU mätaren är bra.

Så jag undrar om detta kan ha något med var man sparar sina audiofiler att göra.

Mina projekt ligger i en mapp i min användarmapp medans själva LOGIC programmet ligger under programmappen.

Finns det ett bättre ställe att lägga programmet eller projekten?

Och så en fråga till. Kan man solo-lyssna en effektbuss.

T.e.x:

jag har en trumbuss som jag skickar till en aux för paralellkomprimering.

Jag kan inte lyssna enbart på kompressorbussen utan att få med trumbussen i ljudbilden.

Mute'ar jag trumbussen så dör allt ljud.

tack på förhand

Du vill alltså höra bara kompressorbussen utan grundljudet?

Då ska det bara va att köra solo på kompressorbussen, om trumbussen mute'as då, och du alltså inte får något ljud, kan du trycka alt eller om det är äpple på soloknappen på trumbusskanalen, då hamnar den i solo safe och blir inte mute'ad när du trycker solo nån annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså höra bara kompressorbussen utan grundljudet?

Då ska det bara va att köra solo på kompressorbussen, om trumbussen mute'as då, och du alltså inte får något ljud, kan du trycka alt eller om det är äpple på soloknappen på trumbusskanalen, då hamnar den i solo safe och blir inte mute'ad när du trycker solo nån annanstans.

OK. När jag solar kompressorbussen så följer trumbussen med så att säga.

Jag ska prova alla råd jag fått här.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. När jag solar kompressorbussen så följer trumbussen med så att säga.

Jag ska prova alla råd jag fått här.

Den ska inte följa med när du solar kompressorbussen. Men du skickar alltså till kompressorbussen från trumbussen via send? Det är inte så att du satt output'en dit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
OK. När jag solar kompressorbussen så följer trumbussen med så att säga.

Jag ska prova alla råd jag fått här.

Varför lägger du inte trumbussen och kompressorbussen parallellt istället för i serie?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför lägger du inte trumbussen och kompressorbussen parallellt istället för i serie?

Jag vet bara hur man kör via send. Vilka andra lösningar kör du?

Jag har fått fram solo på kompbussen genom att köra pre-send. Men det ska man inte behöva göra för att sololyssna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...