Jump to content
Annons

är ikea tyg för tjokt för absorberings plattor?


rockstone

Recommended Posts

Hej, jag har just nu byggt absoberingsplattor till hemstudion av träramar med glasull i, så som jag har sett att många andra gör här på forumet, nu till frågan. är vanligt ikea tyg(om man kan säga så) bra att ha utvändigt på plattorna eller är det för tjokt så att ljudet inte tar sig igenom? hadde det vart bättre med sånt tyg som 70åriga tanter har till gardiner? sånt där vitt nästan genomskinligt, tror det kallas för nätgardin??, hur som helst, nån som vet? duger ikea tyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag har just nu byggt absoberingsplattor till hemstudion av träramar med glasull i, så som jag har sett att många andra gör här på forumet, nu till frågan. är vanligt ikea tyg(om man kan säga så) bra att ha utvändigt på plattorna eller är det för tjokt så att ljudet inte tar sig igenom? hadde det vart bättre med sånt tyg som 70åriga tanter har till gardiner? sånt där vitt nästan genomskinligt, tror det kallas för nätgardin??, hur som helst, nån som vet? duger ikea tyg

Om du kan andas genom tyget relativt obehindrat ska det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är väl bara att provlyssna. Håll upp det framför öronen och kontrollera om du hör någon skillnad. (Skyll inte på mig när ambulansen kommer bara...)

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir snyggast med ett lite grovare tyg, altså vävt av grova trådar men hyffsat glesvävt så det släpper igenom luft, men inte så det synns igenom vad dom är under.

jag använde ett tyg som serut så här, lite struktur/mönster i de men enfärgat. häfftade det på träramar där jag hade satt i ecophon skivor.

post-19551-1233421103_thumb.jpg

sedan satte jag trälist runt allt.

post-19551-1233421267_thumb.jpg

har man för tunnt tyg så är risken att det lyser igenom vad som är under, speciellt om man har glasull under så är risken att det missfärgat och får lite pissgul nyans.

det är bara att man blåser ignom tyget och ser hur mycket luft som kommer igenom, desto mer luft desto bättre. men sedan ska det inte synas igenom vad som är under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en undersökning någonstans, där man hade mätt upp olika beklädnad på glasullskivor.

Det visade sig att det var lika effektivt i basen om man hade tunt tyg eller en plastsäck.

Där det gör skillnad, är på frekvenser med mindre våglängd - alltså mellanregister och diskant. Om man vill ha bredbandig absorption, men ändå vara helt säker på att det aldrig läcker ut något material från skivorna så kan man alltså klä sina glasullskivor med plast och sedan, för att absorbera mellanregister och diskant, så sätter man tunna skumabsorbenter på framsidan.

Om man däremot sätter ett tunt tyg som man lätt kan andas genom, så kommer skivan att absorbera de högre frekvenserna också, men man bör då fixera fibrerna i materialet genom att spraya spraylim på ytorna, så att fibrerna inte släpper (det finns billigt spraylim hos exempelvis Harald Nyborg). Då kan man dessutom låta tyget klistras fast i limmer, så att man slipper klydda med att sy ihop det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en undersökning någonstans, där man hade mätt upp olika beklädnad på glasullskivor.

Det visade sig att det var lika effektivt i basen om man hade tunt tyg eller en plastsäck.

Så då skulle man alltså, med gott samvete bygga med diffusionsspärr i tak och väggar. Men istället för gips i taket så bygger man träramar som man klär med tyg och skruvar upp, och får på så sätt en jäkligt stor basabsorbent med en tjocklek på runt 50 cm? så kan man justera efter behov med delvis gipsat tak, för balans i frekvensåtergivningen? Var har du läst det?

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste om det här från början: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7278

Länken till BBC:s undersökning är här: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf

Titta på sidan 4 i rapporten (sidan 10 i pdf-dokumentet), fig.9. 😑

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste om det här från början: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7278

Länken till BBC:s undersökning är här: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf

Titta på sidan 4 i rapporten (sidan 10 i pdf-dokumentet), fig.9. 🙂

jo men ända gången det kan va nån vits med att använda plast är väl om man använder glasullsskiten från byggmax och inte vill att det ska damma o klia av det.

det är rätt viktigt att det är håligt och släpper in luft för att det ska va riktigt effectivt. titta på tex träulit skivor, håda men fulli små håligheter. dom har iof mäst effect i högre frekvnser men bra för efterklangs dempning.

sedan att det kan ha en påvärkan i basen när det är klätt med plast är inte samma sak som att det är mäst effectivt. det är dock skillnad vid olika stak ljudvolym. nu har nog inte plast lika ojämn absorbering kurva i ljudvolym mätt som panelresonator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste om det här från början: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7278

Länken till BBC:s undersökning är här: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf

Titta på sidan 4 i rapporten (sidan 10 i pdf-dokumentet), fig.9. 😉

Oj va bra det såg ut. Tack så mycket! då skulle man alltså vid nybygge, strunta i att gipsa taket och istället klä det med tyg och då få ut dubbelt av den tjocka isoleringen. Man skulle iof kunna glesa ändå, och på så sätt täcka ca 1/3 av taket för en mer välbalanserad frekvensåtergivining. Det blir ju en sjuhelsikes stor absorbent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...