Jump to content
Annons

sänka stallet på strata


noquarter

Recommended Posts

Hej,

Har en strata där stallet för tillfället är vinklat uppåt och jag skulle vilja sänka ner det då jag brukar ta stöd på stallet när jag spelar (det är inget rose-floyd). Vad jag har förstått ska det gå bra att spänna fjädrarna tills stallet ligger mot gitarrkroppen men jag undrar om det är något särskilt man bör tänka på? Är det några andra justeringar som bör göras i processen? Hur mycket kommer justeringen att påverka intonering och stränghöjd?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tjenare, jag har sänkt ner det på ett par strator och då har jag justerat upp strängarna så jag tycker att dom ligger lagom högt, och sedan har jag intonerat. så det är inga problem

sätt dit ett par extra fjädrar bara

Ok. Skulle ju fortfarande vilja kunna använda svajet neråt, sitter just nu tre fjädrar i gitarren, hur viktigt är det egentligen med fler fjädrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan använda svajet ändå men det kommer ju att bli mycket trögare, det är ju fjädrarna som bestämmer hur trögt det blir och hur nära kroppen det ligger, du kan ju skruva på på skruvarna som håller fjäderplattan lite grann me, men ta d lungt så inte gittar kroppen spricker

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan använda svajet ändå men det kommer ju att bli mycket trögare, det är ju fjädrarna som bestämmer hur trögt det blir och hur nära kroppen det ligger, du kan ju skruva på på skruvarna som håller fjäderplattan lite grann me, men ta d lungt så inte gittar kroppen spricker

Okej, så det räcker alltså med att sätta dit ett par extra fjädrar och lätta på strängarna? Antog att man var tvungen att spänna fjädrarna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...