Jump to content
Annons

Vad utmärker ett bra / dåligt ljudkort?


Tellskog

Recommended Posts

Jag står i begrepp att köpa ett nytt ljudkort och då finns det ju några att välja mellan. Här på forumet kan man läsa mycket om vad folk har för erfarenheter om olika ljudkort. Men vad är det egentligen som utmärker ett bra / dåligt ljudkort?

Radar upp några olika paramterar:


  • Latency
  • Upplösning (typ 24/96)
  • Kompatibilitet
  • Drivrutin
  • Antal In/Ut
  • Ljudkvalitet

Listan kan säkert göras betydligt längre men kommer i skrivande stund inte på mer.

Vad har ni för tankar kring detta. Skriv så det ryker!

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt sett tycker jag att det ska vara stadiga drivrutiner, att det ska ha låg latency och låta tillräckligt bra.

Tidigare hade jag ett väldigt billigt ST Audio kort, och drivrutinerna till det kortet gjorde användningen väldigt ömtålig. Om man ansträngde kortet (körde många mjukvarusyntar med låg latency) så kunde kortet ibland gå över i ett läge där det lät som en gammal mono-radio som knastrade ohyggligt, även vid låg belastning. Då räckte det inte med att stänga och starta om Cubase, utan jag var tvungen att starta om datorn. Andra gånger kunde den ostadiga drivrutinen orsaka att cubase fick lite halv-spatt med, och hängde sig om man ansträngde systemet över en viss gräns - en gräns som definitivt inte maxade processorns arbetsförmåga t.ex. Så stadiga kort (bra kombination av hårdvara/mjukvara) är ett stort plus, för då funkar det som man tycker att det ska funka: problemfritt.

Låg latency är en kombination av stark och välinställd dator, men det är inte helt frikopplat från ljudkortet och drivrutinen som tillverkaren gjort. Sen hur det låter, det är mer en kostnadsfråga än något annat. Men bra kombination av hårdvara/mjukvara, där är mina erfarenheter (och de omdömen jag hört) störst för märkena RME, Motu, Echo och M-audio. Protools systemet lär vara ganska bra med, men där har jag inga större erfarenheter. De dyrare systemen, som Lavry, Apogee, Lynx, Benchmark osv (ligger från 15,000 kr) där ska ljudet vara riktigt bra, men användningen (stabilitet och latency) har jag ingen erfarenhet av.

Ett bra ljudkort, tja .. kanske ett kort som har de inputs/outputs man behöver, kanske mic preamps som duger, med stadiga drivrutiner och låg latency, som låter helt okej, för ett pris man har råd med. Det är nog ett bra ljudkort. Ibland föreställer jag mig ljudkort i 3 "klasser". De dyrare systemen som nästan enbart etablerade företags-orienterade verksamheter använder sig av, som ligger från 15 papp och uppåt, sen finns medelklassen, som ligger från typ 3-4000 upp mot 12000, och sen finns de "prisvärda" korten från några hundralappar till 1500-2000 kr. Hur mycket något kostar beror ju också på hur pass mycket grunkor det finns på det med. Ett "prisvärt" ljudkort med 16 analoga utgångar kan ju mycket väl kosta 5000 kr t.ex. Mer grunkor = mer pengar.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn beror främst på datorns prestanda, men det kan finnas mjukvarumixer i ljudkortet, som ger möjlighet till helt latencyfri medhörning när man spelar in - något som kan vara trevligt. En sådan mjukvarumixer kan också underlätta om man vill koppla in externa effekter.

Vissa ljudkort innehåller också effektenhet/er som avlastar datorns CPU, så att man har mer kraft över till andra plugin-effekter.

I övrigt är det förstås viktigt att både hårdvaran och mjukvaran är stabil, så att man slipper vara orolig för om det ska krascha medan man jobbar med sin musik.

Om man väljer ett ljudkort med inbyggda analoga I/O, så är förstås ljudkvaliteten i omvandlare och andra analoga delar viktiga. Siffrorna 24/96 etc säger ju egentligen inget om ljudkvaliteten...

Micpreamp eller inte? Behöver man inbyggda micpreamps eller tänker man köra externa preamps?

Antal I/O kan vara viktigt om man har behov av att spela in mer än en ljudkälla i taget, alternativt vill göra surroundmixar eller ha flera oberoende monitorlyssningar när fler än en spelar in samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man väljer ett ljudkort med inbyggda analoga I/O, så är förstås ljudkvaliteten i omvandlare och andra analoga delar viktiga. Siffrorna 24/96 etc säger ju egentligen inget om ljudkvaliteten...

Just det och hur vet man detta? Det finns nog (tyvärr) alldeles för få försäljare i musikaffärer som säger "Jo, vi kan har ett ljudkort för under 3000 kr men det är rätt kassa komponenter, bara så du vet det". Det råkade jag själv ut för när jag köpte mitt kort - som då kostade 3700 kr. Jag visste ingenting om digital inspelning och 3700 kr var rätt mycket pengar för mig när jag fortfarande var student... men bra är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så kör jag för tillfället med M-Audio Audiophile 24/96 PCI. Ett ganska enkelt kort med 2 analoga in/ut och även nåt digitalt dito och med en fullt acceptabel latency. Ligger man nånstans mellan 5-15 ms är det ok anser jag. Sen kör jag allt (utom VSTi) genom min Mackie-mixer så jag känner val inget behov av nåt kort med preamps. Därempt lurar jag på ett kort med typ 6-8 analoga in/ut för att ev. kunna skicka trummor och dyligt till mixern för att lättare kunna ratta EQ. Om det nu finns nåt att vinna med det.

Har man egentligen nåt behov av flera in/ut om man ändå inte spelar in på mer än en kanal åt gången och EQ kan man ju ratta via nån plugg eller köra med typ Cubase egna.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så kör jag för tillfället med M-Audio Audiophile 24/96 PCI. Ett ganska enkelt kort med 2 analoga in/ut och även nåt digitalt dito och med en fullt acceptabel latency. Ligger man nånstans mellan 5-15 ms är det ok anser jag. Sen kör jag allt (utom VSTi) genom min Mackie-mixer så jag känner val inget behov av nåt kort med preamps. Därempt lurar jag på ett kort med typ 6-8 analoga in/ut för att ev. kunna skicka trummor och dyligt till mixern för att lättare kunna ratta EQ. Om det nu finns nåt att vinna med det.

Det finns något att vinna med det om du tycker att det tillför ljudet något positivt - men oftast behövs det mixerbord i betydligt högre prisklass för att resultatet verkligen ska bli bättre än vad du får med plugins. Har du sedan ett ljudkort med tveksam analogdel och omvandlare, så introducerar du fler fel med risk för mer artefakter och brus - men det beror förstås också på hur kinkig man är.

Du kan ju också resonera så, att om du tycker att du jobbar smidigare med eq och mix i den externa mixern, så kanske det är värt mer för dig än att få ett lite bättre ljud. Resultatet kan ju rentav bli bättre trots allt, eftersom du troligen gör ett bättre mixjobb i en miljö som du trivs att arbeta i. Personligen skulle jag aldrig vilja gå tillbaks till att köra med extern mixer, eftersom jag trivs bättre med en mindre platskrävande rigg och inte har något problem med att mixa i datorn.

Har man egentligen nåt behov av flera in/ut om man ändå inte spelar in på mer än en kanal åt gången och EQ kan man ju ratta via nån plugg eller köra med typ Cubase egna.

Nej - i så fall behöver man inte mer än 1 in egentligen (men det är nog svårt att hitta ljudkort med mindre än 2 ingångar... 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Just det och hur vet man detta? Det finns nog (tyvärr) alldeles för få försäljare i musikaffärer som säger "Jo, vi kan har ett ljudkort för under 3000 kr men det är rätt kassa komponenter, bara så du vet det". Det råkade jag själv ut för när jag köpte mitt kort - som då kostade 3700 kr. Jag visste ingenting om digital inspelning och 3700 kr var rätt mycket pengar för mig när jag fortfarande var student... men bra är det inte.

Ja det där är ett stort gissel. Det gäller köpa kortet på öppet köp för att testa det ordentligt. Men är man nybörjare är det inte lätt om det inte finns någon annan i närheten som kan avgöra kvaliteten. Det är det som är en fördel med ett forum som detta, till viss del. För oavsett om någon kommer och frågar kvaliteten kommer det andra som säger nej det där är inget att ha och börjar snacka om dyra kort som ingen nybörjare är i behov och slutligen inte fått någon hjälp och istället är än mer förvirrad än innan. Men tycker Opus skrev ett bra svar.

Vad var för kort som kostade 3700:- och inte var bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett M-audio FW410. Alltså... det har sina fördelar men också en del problem. (Som jag inte orkar räkna upp här - igen - jag har gjort detta i någon gammal tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn beror främst på datorns prestanda,

Jag skulle nog säga datorns ”hårdvara” och inte ”prestanda”, då man kan köra ljudkort i riktigt låg latency på en PIII med 512Mb RAM, förutsatt att datorn har rätt konfiguration av hårdvara men man kan givetvis inte lasta på så mycket pluggar som man kan med en kralligare burk med rätt kombination av kretsar.

Men det var kanske det du menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga datorns ”hårdvara” och inte ”prestanda”, då man kan köra ljudkort i riktigt låg latency på en PIII med 512Mb RAM, förutsatt att datorn har rätt konfiguration av hårdvara men man kan givetvis inte lasta på så mycket pluggar som man kan med en kralligare burk med rätt kombination av kretsar.

Men det var kanske det du menade?

Precis! 🙂

Även om man har en riktig värstingburk som slår alla andra på fingrarna, så kan ett olämpligt komponentval göra den kass som musikburk - men generellt kan man säga att ju snabbare maskin, desto lägre latency kan den klara även om man kör många spår, pluggar och VSTi samtidigt.

En sak som också är bra att veta, är att om man går upp på högre samplingsfrekvens, så får man lägre latency - men det belastar å andra sidan datorn hårdare att köra med högre frekvens, så man kan inte köra lika många spår/pluggar/VSTi som man kan med samma latencyinställning men med lägre samplingsfrekvens.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört M-audio 24/96, M-audio 1010 som jag tyckt låtit ok, men det är nu som jag upptäckt

vilken skillnad det kan bli om man köper ett dyrare kort. Kör sedan förra året med ett MOTU 828 mk3 och både

kan köra 24/96 och man hör verkligen nyanser så det blir lättare att mixa. Sedan att ha inbyggd DSP med effekter avlastar

burken mycket kraft och kan även användas live. Föredrar många in och ut som man kan balasena genom

extern mixer. Monitorer och ljudkort är det viktigaste komponenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog hålla med spaceman där. har oxå kört m-audio i alla år.. men nu när jag gjorde drastiska uppgraderingar i hemstudion så köpte jag motu ultralite. helt galen skillnad på kort och kort

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite orättvist att jämföra Audiophile 2496 (som är åtta år gammalt och kostar 900 kr) mot ett MOTU 828 mk3…

jag hade delta 1010 innan jag bytte till motu. och jag märkte en markant skillnad. och då körde jag in motukortet i min gamla pc innan min mac kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tror det beror på vilka specar man vill ha som måste avgöra vilket kort man köper och sen får man helt enkelt hålla tummarna att dom håller iom att vi inte har speciellt många företag i landet som kan fixa ljudkort som går sönder.

Packar det ihop som mitt M-audio kort har gjort då står man där som en idiot och är beroende av man måste lämna in det där man köpte det och ha tur att företaget/butiken finns kvar samt att det finns en generalagent kvar i landet som har service och sen är det frakt och väntetider och ovisshet om det överhuvudtaget går att laga och går det inte så åker man nog på att betala undersökningen ändå oavsett om man varit aldrig så aktsam om det.

Hållbarhet deklareras sällan när det gäller ljudkort dessvärre utan det är att fråga på forum och att chansa som gäller. Det är ju i sig jävligt kasst för köper man en vara för ofta över 4000 - 5000 spänn så vill man ju själv bestämma när det är dax att byta oavsett om branschen vill att du ska byta så fort det kommer ett nytt os eller en annan snajdig programvara som kräver att du uppdaterar allt från plektrumet till nya handukar på toan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1010LT eller stora?

det stora. kan ju säga att jag blev väldigt förvånad. med mitt motu fick jag mkt mer klarhet iallt.. det märker jag nu på mina mixar oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kanske lite orättvist att jämföra Audiophile 2496 (som är åtta år gammalt och kostar 900 kr) mot ett MOTU 828 mk3…

Instämmer. Audiophile 2496 kostade över 3000 papp när det kom och utbudet var bra mycket mer skralt än idag. Det är inte värdens bästa men det funkar bra och är absolut ett bra nybörjarkort. Det är ju inget skit i alla fall.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Låter som om du haft otur då jag tror det är väldigt sällsynt att ljudkort "går sönder". Just tidiga 1010 är väl ett undantag. M-Audio har väl haft samma generalagent i Sverige sen det hette Midi-Man?

Jo så är det dvs att det är otur men ännu mera otur är att jag inte kan välja vem som ska laga det, dom lämnar nämligen inte ens ut data på det. Mitt är så vitt jag förstår inte ett av dom första som kom, det är med ventilerad break out box och blått pci kort. Jag har sedan länge ett Saffire Pro 10i/o FW och iom att jag kör ganska mycket intelmac nu så blev ju Deltan över och skulle ha kunnat täckt en del av kostnaderna för Saffiren men det blev tji dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...