Guest Staley Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Hej, Spelar för tillfället in en låt där jag programmerat trummor(vispar) med hjälp av DFH Superior samt lirat in bas, akustisk- och elgitarr. Jag nyttjar Ess-stämning d v s ett halvt tonsteg lägre än standard E-stämning med utgångspunkt i 441 Hz(standard) när jag stämmer på min Line 6 pod xt. Den fråga jag vill ha svar på grundar sig i när jag lägger på stråkar och piano med hjälp av Sampletank(light version som följde med när jag köpte mitt ljudkort). För att kompensera det faktum att jag har stämt mina fysiska instrument i Ess-stämning så programmerar jag midi-slingorna ett halvt tonsteg ner(A blir G# osv). Själva idén blir rätt men det låter ändå aningen surt tillsammans med mina audio gitarr- och basinspelningar, trots att jag sett till att bas och gitarr är stämda. Försöker också justera med finetuning knoben i sampletank utan få det låta så bra som jag vill. Frustrerande? Vad kan detta tänkas bero på på? Projktets bit/samplerate?Finns det nått verktyg i Cubase som analyserar tonläget? Spelar in i Cubase SX 2 i 24/44,1. Tacksam för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 (edited) Det är kanske bättre att spela normalt (alltså låta bli att spela ett halv tonsteg för lågt) och i stället stämma om SampleTank för att passa till den stämning du har på gitarr och bas - än att göra dubbelt "fel" i datorn...? Om det ändå blir surt, så kanske det kan vara problem med samplingfrekvens eller annat... Har du ett SoundBlaster-kort, så är det låst till 48kHz - och då kan det kanske bli underligheter som yttrar sig om du kör med 44.1 i stället...? 😄 Edited November 25, 2004 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Staley Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Ska prova det. Använder för övrigt ett M-audio FW 410 ljudkort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts