Jump to content
Annons

Tips tricks och annat trummrelaterat!


Skanerost

Recommended Posts

Hej alla glada,

Nu i helgen så gjorde jag slag i att köpa mig trummor, kan vara kul att variera sig från gitarren mellan varven!

Hur som helst jag är helt novis på detta ämnet/instrumentet, jag kan spela 4/4 takt och med väldigt få variationer!

Kan ni tipsa om lite bra resurser böcker, div sidor och annat som tipsar om lite olika sätt att spela på!

Kanske lite om skin och deras egenskaper samt hur man stämmer få att få ett bra ljud?

Sedan vill jag passa på att fråga vad för medel man kan använda för att putsa sargar och cymbaler?

För den intresserade så köpte jag ett Pearl Forum set (tror att symbalerna hette Headliner) i köpet fick jag även med en "trummodul" eller något liknande ddrum AT hette den och jag har ingen anning om vad man har den till? Den ingick som sagt i köpet är det något värde i den om man vill sälja den eller är det en bra sak att ha i hemmastudion?

Alla tips och trixs är välkommna 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för det tipset får hålla med hel skön sida!

Iaf nu stötte jag på lite problem! Hur ska avståndet vara mellan cymbalerna på hihatten? Jag fick köpa den mojängen som man låser fast med "clutch" tror jag det kallas!

Men jag vet inte avståndet hur det ska ligga när foten inte är på pedalen!? Tips?

Hoppas att några fler kan komma och svara på mina frågor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Youtube såklart!! Sök bara på saker som "drum lessons", "getting started drums" och sånt så kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stället man kollade på. 😄

Edit: Är ingen trummis men hihatgrejen är en smaksak. Vissa har den rätt tätt medan vissa har 1 dm.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Youtube såklart!! Sök bara på saker som "drum lessons", "getting started drums" och sånt så kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stället man kollade på. 😄

Edit: Är ingen trummis men hihatgrejen är en smaksak. Vissa har den rätt tätt medan vissa har 1 dm.

Tro mig jag kolla youtube och har ett medlemsskap på plej med så jag letar!

Men vissa av mina frågor är inte så enkla att bara söka på google!

Och jag gillar att ställa mina frågor här finns mycket kompetent folk!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sätta avstånden mellan hihatlocken är väldigt individuellt.

Tänk såhär: När du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och när du släpper pedalen helt ska de båda kunna slå mot varandra, så en-två eller kanske tom. tre centimetersavstånd kan vara att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sätta avstånden mellan hihatlocken är väldigt individuellt.

Tänk såhär: När du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och när du släpper pedalen helt ska de båda kunna slå mot varandra, så en-två eller kanske tom. tre centimetersavstånd kan vara att föredra.

Tackar så mycket håller på och labbar lite med detta nu!

Bara en intresse fråga, jag har sett att runt mina trummor så har jag någon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt på träet på trumman! Kan man köpa detta någonstans om man har en puka som har fått en och annan "ding" bara för att försköna trummorna 🙂

Har ett par grova hack men inte ner i träet som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och när tillfälle ges !

Tack för bra förslag än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket håller på och labbar lite med detta nu!

Bara en intresse fråga, jag har sett att runt mina trummor så har jag någon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt på träet på trumman! Kan man köpa detta någonstans om man har en puka som har fått en och annan "ding" bara för att försköna trummorna 😏

Har ett par grova hack men inte ner i träet som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och när tillfälle ges !

Tack för bra förslag än en gång!

kolla runt på drummersunited-forumet så ska du se att det finns folk som klätt om sina trummor!

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla runt på drummersunited-forumet så ska du se att det finns folk som klätt om sina trummor!

Jo jag hittade lite 😎 Men finns det inte lite mer seriös trumklädsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter!

Vad heter trumklädsel på engelska ?

Tackar än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hittade lite 🙂 Men finns det inte lite mer seriös trumklädsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter!

Vad heter trumklädsel på engelska ?

Tackar än en gång!

Det heter "drum wrap".

Har även på eBay sett att det finns nån slags tunn "film" som man sätter utanpå befintlig "wrap" för utseendets skull. Vet inte hur det påverkar ljudet dock, men på ett par hyffsat billiga trummor så borde det ju inte göra någon större skillnad (sitter ju fast klistrad på befintlig "klädsel", och är extremt tunn). Men rätta mig gärna om någon har bättre koll...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...