Jump to content
Annons

"Delay" när jag plinkar på mitt keyboard..

Recommended Posts

Hassnen (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Sprillans ny här på forumet, hoppas jag skriver på rätt ställe.

Har precis börjar lajja i reason och har kopplat in mitt keyboard (JJLabs KS49B USB Keyboard) och när jag ska spela i reason så är det fördröjning på tangenterna.. Undrar ifall någon vet hur man löser detta. Det är nämligen ganska svårt att göra nån skön slinga som ska gå i takt med beatet när tonerna kommer hela tiden lite försent. 😄

Hoppas man kan få svar.

Mvh Hassnen

Annons
Postat

Installera ASIO-drivrutiner för att sänka latensen (fördröjningen i millisekunder). Sänk sedan buffertstorleken till den lägsta ditt ljudkort och dator klarar av.

Hassnen (oregistrerad)
Postat

som sagt, ja är väldigt ny inom de här så hur ändrar jag buffertstorleken? och vilka drivrutiner ska ja tanka?

😄

Postat
som sagt, ja är väldigt ny inom de här så hur ändrar jag buffertstorleken? och vilka drivrutiner ska ja tanka?

🤪

Hej Hassnen!

Gäller ditt problen midi eller audioinspelning på din hårddisk?

Det där med buffertstorleken och drivrutiner behöver du bara tänka på när du spelar in audioljud på din hårddisk.

Finns säkert beskrivet i en pdf manual till reason.

Mitt midikeyboard kan fåna sig ibland så som du beskriver i midi, då startar jag om mitt inspelningsprogram så är

problemet löst för den gången. Det finns ett fix beskrivet i en tråd som jag tror ligger "nitad" men jag kan

inte hitta den nu. Återkommer om jag hittar tråden.

/Hv

Postat

Oh nej, buffertstorleken har stor betydelse när man kör mjukvarysynthar. Snarare att det drar mer CPU än audio.

Kolla under preferences, och audio. ställ ner till 128 eller något, att börja med 😆

Hassnen (oregistrerad)
Postat

har ändrat buffert i reason nu och det fungerar lite bättre. Men tanken slog mig att eftersom jag kör via USB så kanske det spelar roll att jag har mus, tangentbord, minneskorthub och extern hårddisk i samma usbhub vilket gör att alla får "trängas" i buffert-kön, ska testa och byta till en egen usb-port och se.

Tack så mkt för hjälpen allesammans! 🙂

Postat (redigerat)

Du fokuserar på fel område. Det är inte så att ett tangentbord, mus och en hårddisk orsakar 480 Mbps belastning. MIDI-överföring gick bra även innan man började använda USB på interfacen. 🙂

"Delayet" uppstår inte mellan ditt keyboard och datorn.

Som många andra redan skrivit är det ljudkortet som är boven i dramat, och det är därför det fungerar bättre med sänkt buffert/latency.

Vilket ljudkort har du?

Redigerat av Linus
Postat

Har samma problem. Mitt problem beror nog på att jag inte har nått program för själva keyboarden. för jag kan spela med keyboarden i Ezdrum utan nån latency. Nån som har nått tips på sådant program? eller är jag helt ute och seglar? :S

drloop (oregistrerad)
Postat
Har samma problem. Mitt problem beror nog på att jag inte har nått program för själva keyboarden. för jag kan spela med keyboarden i Ezdrum utan nån latency. Nån som har nått tips på sådant program? eller är jag helt ute och seglar? :S

Ja jag tror du är ute och seglar.

Kolla Linus svar ovan. Latencyn beror på ljudkortet och dess programvara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.