Jump to content
Annons

Med risk för yxa i nacken...


karut4

Recommended Posts

Hallå.

Måste jag skaffa en mikrofonförstärkare?

Har en TSM nånting i en Mbox2 och inget där emellan.

Sång och gitarr låter helt ok.

Jag fattar inte riktigt vad alla har mik preampen till.

Blir det 1000 gånger bättre med?

Och här kommer slutklämmen; vad riktigt ÄR en mik preamp?

Och ja, jag är helt allvarlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du slipper yxan i nacken.. Näe.. Låter det bra och du är nöjd.. Då behöver du ingen extra preamp 😏 (fast det visste du redan va? )

EDIT: Glömde svara på din fråga ang mik preamp (mic preamp antar jag att du menar) det är en förförstärkare för att förstärka din mikrofons ytterst svaga signal.. Eftersom signalen från en mikrofon är så liten så är risken stor att förförstärkaren lägger till brus och andra artifakter till ljudet.. Men du har sån tur att ditt ljudkort har en helt ok "mic preamp" inbyggd redan..

Fast å andra sidan.. Skulle du få för dig att spendera typ 40 000:- på en mikrofon typ en Neuman U49 så kanske du kan tänka dig att lägga 20 000:- på en ny mic preamp också 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Du slipper yxan i nacken.. Näe.. Låter det bra och du är nöjd.. Då behöver du ingen extra preamp 😏 (fast det visste du redan va? )

Jovisst, det var ju därför jag ställde frågan...

Nä. Men i alla artiklar står vilken preamp som används och jag undrar bara om den fungerar som en eq eller booster eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du slipper yxan i nacken.. Näe.. Låter det bra och du är nöjd.. Då behöver du ingen extra preamp 😏 (fast det visste du redan va? )

Jovisst, det var ju därför jag ställde frågan...

Nä. Men i alla artiklar står vilken preamp som används och jag undrar bara om den fungerar som en eq eller booster eller vad?

Ok, bortse från mitt senaste inlägg, jag hann inte med. Tack för svar!

Menar du att min mbox faktiskt HAR ett ok mic preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du slipper yxan i nacken.. Näe.. Låter det bra och du är nöjd.. Då behöver du ingen extra preamp 😏 (fast det visste du redan va? )

Jovisst, det var ju därför jag ställde frågan...

Nä. Men i alla artiklar står vilken preamp som används och jag undrar bara om den fungerar som en eq eller booster eller vad?

Ok, bortse från mitt senaste inlägg, jag hann inte med. Tack för svar!

Menar du att min mbox faktiskt HAR ett ok mic preamp?

Yes, förr satt det en focusrite preamp i digidesigns utrustning, men numer är det någon annan som gör den tror jag.

Preampen gör inget annat än förstärker signalen, det svaga fladdrande som membranet i en kondensatormick (ex) genererar en svag signal som måste förstärkas (som på en gitarr med passiv mick).

En del föredrar en preamp som inte färgar signalen så mycket, och en del betalar "hur mycket som helst" för att få just den där rätta knorren på ljudet. Sedan har ju en del preamps massa andra finesser som kan vara bra, t.ex. fasvändning, valbar impedans på ingången, pad för dämpning o.s.v. och ibland kombineras preampen med t.ex. en tonkontroll, kompressor o.s.v.

Men ja - du har redan en preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då fliker jag in med en fråga om ämnet.

Jag har ljudkortet EMU0404-USB vilket ska ha mikrofonförstärkare/preamps i sig. Men jag tycker ändå signalen är svag. Lånade en portabel hårddiskstudio och några kondensatormikar för ganska länge sedan och då var det jättestark signal, jag kunde höra ljud från rummet bredvid, men nu lånade jag hem samma mikar och pluggade in i mitt ljudkort och får inte alls någon stark signal.. är ljudkortet för svagt helt enkelt? Och om man höjer inputgainen så börjar det spraka/distortion för att det går i topp när man sjunger. Har testat massa mikar nu och blir ju asdåligt me alla. Behöver jag en bättre mikpreamp? Eller bättre mikar..? Kondensarna var AKG fast märket står inte.., har testat min GA Project FC1 MKII, en vanlig SM58, Beyerdynamic Opus69, en två körmikar AKG C535 EB och Milab LC-25. Jag vet att det inte är så dyra mikar direkt men ska det vara så svårt att få det rent, klart och ganska starkt?

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då fliker jag in med en fråga om ämnet.

Jag har ljudkortet EMU0404-USB vilket ska ha mikrofonförstärkare/preamps i sig. Men jag tycker ändå signalen är svag. Lånade en portabel hårddiskstudio och några kondensatormikar för ganska länge sedan och då var det jättestark signal, jag kunde höra ljud från rummet bredvid, men nu lånade jag hem samma mikar och pluggade in i mitt ljudkort och får inte alls någon stark signal.. är ljudkortet för svagt helt enkelt? Och om man höjer inputgainen så börjar det spraka/distortion för att det går i topp när man sjunger. Har testat massa mikar nu och blir ju asdåligt me alla. Behöver jag en bättre mikpreamp? Eller bättre mikar..? Kondensarna var AKG fast märket står inte.., har testat min GA Project FC1 MKII, en vanlig SM58, Beyerdynamic Opus69, en två körmikar AKG C535 EB och Milab LC-25. Jag vet att det inte är så dyra mikar direkt men ska det vara så svårt att få det rent, klart och ganska starkt?

Mvh

Memphis

Olika preamps har olika mycket förstärkning, och köper du en extern har den ofta en gainkontroll. Sedan kräver olika mickar olika mycket förstärkning (t.ex. kiräver en bandmikrofon väldigt mycket gain).

En mick skall alltså matchas mot en preamp vad gäller impedans och behov av förstärkning, och då är ofta en extern preamp mer flexibel.

Titta på specen på din mick och jämför med preampen (t.ex. impedans), priset på micken gör ingen större skillnad.

De inbyggda preamparna är ofta ganska klena, särskilt på lite billigare ljudkort. Ett problem med USB är också att kretesen inte leverar särskilt mycket effekt om inte externt nätagg används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då fliker jag in med en fråga om ämnet.

Jag har ljudkortet EMU0404-USB vilket ska ha mikrofonförstärkare/preamps i sig. Men jag tycker ändå signalen är svag. Lånade en portabel hårddiskstudio och några kondensatormikar för ganska länge sedan och då var det jättestark signal, jag kunde höra ljud från rummet bredvid, men nu lånade jag hem samma mikar och pluggade in i mitt ljudkort och får inte alls någon stark signal.. är ljudkortet för svagt helt enkelt? Och om man höjer inputgainen så börjar det spraka/distortion för att det går i topp när man sjunger. Har testat massa mikar nu och blir ju asdåligt me alla. Behöver jag en bättre mikpreamp? Eller bättre mikar..? Kondensarna var AKG fast märket står inte.., har testat min GA Project FC1 MKII, en vanlig SM58, Beyerdynamic Opus69, en två körmikar AKG C535 EB och Milab LC-25. Jag vet att det inte är så dyra mikar direkt men ska det vara så svårt att få det rent, klart och ganska starkt?

Mvh

Memphis

Hej Memphis

Jag har ingen koll på EMU0404-USB men har du ok signal in i ditt insp progr så är det väl ok?

Det där vad man hör från rummet bredvid i lurar kan ju nästan vara skrämmande ibland!

Har du en kompressor påslagen så har jag för mig att sådant förstärks (orkar inte starta upp för att testa)

Den där portabla hårddiskstudion kanske hade en kompressor i signalvägen?

Sedan kan det ju vara mic/line och +4/-10 db val som skall vara rätt.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då fliker jag in med en fråga om ämnet.

Jag har ljudkortet EMU0404-USB vilket ska ha mikrofonförstärkare/preamps i sig. Men jag tycker ändå signalen är svag. Lånade en portabel hårddiskstudio och några kondensatormikar för ganska länge sedan och då var det jättestark signal, jag kunde höra ljud från rummet bredvid, men nu lånade jag hem samma mikar och pluggade in i mitt ljudkort och får inte alls någon stark signal.. är ljudkortet för svagt helt enkelt? Och om man höjer inputgainen så börjar det spraka/distortion för att det går i topp när man sjunger. Har testat massa mikar nu och blir ju asdåligt me alla. Behöver jag en bättre mikpreamp? Eller bättre mikar..? Kondensarna var AKG fast märket står inte.., har testat min GA Project FC1 MKII, en vanlig SM58, Beyerdynamic Opus69, en två körmikar AKG C535 EB och Milab LC-25. Jag vet att det inte är så dyra mikar direkt men ska det vara så svårt att få det rent, klart och ganska starkt?

Mvh

Memphis

Hej Memphis

Jag har ingen koll på EMU0404-USB men har du ok signal in i ditt insp progr så är det väl ok?

Det där vad man hör från rummet bredvid i lurar kan ju nästan vara skrämmande ibland!

Har du en kompressor påslagen så har jag för mig att sådant förstärks (orkar inte starta upp för att testa)

Den där portabla hårddiskstudion kanske hade en kompressor i signalvägen?

Sedan kan det ju vara mic/line och +4/-10 db val som skall vara rätt.

/Hv

Tja. Jag menar inte att jag måste kunna höra saker i rummet bredvid utan att signalen är så svag. Jag måste sjunga alldeles intill miken och signalen blir ändå rätt svag, normalt avstånd till miken ska ju vara 20-25cm? Och om jag höjer gainen mycket blir signalen rätt bra men då sprakar det lätt om man bara tar i lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då fliker jag in med en fråga om ämnet.

Jag har ljudkortet EMU0404-USB vilket ska ha mikrofonförstärkare/preamps i sig. Men jag tycker ändå signalen är svag. Lånade en portabel hårddiskstudio och några kondensatormikar för ganska länge sedan och då var det jättestark signal, jag kunde höra ljud från rummet bredvid, men nu lånade jag hem samma mikar och pluggade in i mitt ljudkort och får inte alls någon stark signal.. är ljudkortet för svagt helt enkelt? Och om man höjer inputgainen så börjar det spraka/distortion för att det går i topp när man sjunger. Har testat massa mikar nu och blir ju asdåligt me alla. Behöver jag en bättre mikpreamp? Eller bättre mikar..? Kondensarna var AKG fast märket står inte.., har testat min GA Project FC1 MKII, en vanlig SM58, Beyerdynamic Opus69, en två körmikar AKG C535 EB och Milab LC-25. Jag vet att det inte är så dyra mikar direkt men ska det vara så svårt att få det rent, klart och ganska starkt?

Mvh

Memphis

Hej Memphis

Jag har ingen koll på EMU0404-USB men har du ok signal in i ditt insp progr så är det väl ok?

Det där vad man hör från rummet bredvid i lurar kan ju nästan vara skrämmande ibland!

Har du en kompressor påslagen så har jag för mig att sådant förstärks (orkar inte starta upp för att testa)

Den där portabla hårddiskstudion kanske hade en kompressor i signalvägen?

Sedan kan det ju vara mic/line och +4/-10 db val som skall vara rätt.

/Hv

Tja. Jag menar inte att jag måste kunna höra saker i rummet bredvid utan att signalen är så svag. Jag måste sjunga alldeles intill miken och signalen blir ändå rätt svag, normalt avstånd till miken ska ju vara 20-25cm? Och om jag höjer gainen mycket blir signalen rätt bra men då sprakar det lätt om man bara tar i lite.

Säkert dum fråga, och jag vet inte om det finns på ditt ljudkort. Men du har inte råkat trycka in någon PAD? 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur ditt ljkudkort funkar, men kan det vara kabeln? Oftast är mikförstärkaren bara kopplad på xlr-delen av jacket, om du pluggar in med en xlr-telekabel så pluggar du in i line-delen. men då borde det å andra sidan inte dista kanske... Hmm... Har du slagit på fantommatning när du använt kondensatormick? Du hade iofs även testat en sm58 som inte behöver fantomström...

Det låter lite skumt faktiskt... Iom att det börjar dista när du drar upp gainen tyder det på att du överstyr ingångssteget = stark signal. Då borde det ju finnas tillräckligt för att du skall få hyfsad signal om du backar lite från där det börjar dista.

Har du bra nivå på signalen i inspelningsprogrammet när du drar på så att det distar? Hur ser kurvformerna ut i inspelningsprogrammet? Är dom tjocka och fylliga eller påminner dom mer om tunna streck? (svårt att förklara vettigt, men du fattar säkert). Tänker att det kanske är utsignalen när du lyssnar som spökar.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inläggen. Nu har jag testat och mixa o trixa och fått bättre resultat. Felet berodde på flera faktorer. Dels upptäckte jag att mina högtalare sprakar vid högre ljud, 🙂 måste hänt väldigt nyligen. Och det gick att hitta ett visst avstånd från miken med en viss mängd gain som fungerade bra, fick då en klar och stark signal utan att det sprakade om man sjöng lagom starkt, (lyssnade i andra högtalare). Men när det är en mer dynamisk låt där man sjunger både starkt och svagt får man anpassa avståndet mot miken medans man sjunger, men så är det ju även i livesammanhang. Sedan bytte jag också till en nyare kabel och tyckte mig att det lät lite bättre. Allt gott slutet gott.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...