GBlom (oregistrerad) Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag får väldigt stora skillnader i volym vid inspelningen. Vissa stavelser slår i taket medan mycket annat är ganska lågt. Får sänka ganska mycket och sen komprimera i datorn. Använder Presonus Firebox. Skulle det hjälpa att ha en analog kompressor någonstans i signalkedjan? Skulle det sänka brusgolvet (noice floor 🙂 ) eller blir det samma sak i slutändan som med digital kompressor? Tack på förhand.
Anders F Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag får väldigt stora skillnader i volym vid inspelningen. Vissa stavelser slår i taket medan mycket annat är ganska lågt. Får sänka ganska mycket och sen komprimera i datorn. Använder Presonus Firebox. Skulle det hjälpa att ha en analog kompressor någonstans i signalkedjan? Skulle det sänka brusgolvet (noice floor 🙂 ) eller blir det samma sak i slutändan som med digital kompressor? Tack på förhand. Antar det är sång du pratar om eftersom du säger stavelser. Visst kan du koppla in en kompressor vid inspelningen. Men då gäller det att du verkligen vet vad gör och att du vet att resultatet du får in på hårdisken är 100% det du vill använda vid mix. En som jag tycker låter bra är RNC. Dock va det länge sedan jag använde en, men jag tar från minnet 😎 MEN....Jag skulle nog titta lite på min sångteknik istället. När jag spelat in riktigt duktiga sångerskor/sångare så har de en tendens att vara medvetna om sina s-ljud och konsonanter. Det är som att de håller igen lite precis på dessa och inspelningen brukar bli riktigt bra utan kompressor. Svårt att förklara då jag inte är sångare själv. MVH Anders
GBlom (oregistrerad) Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag får väldigt stora skillnader i volym vid inspelningen. Vissa stavelser slår i taket medan mycket annat är ganska lågt. Får sänka ganska mycket och sen komprimera i datorn. Använder Presonus Firebox. Skulle det hjälpa att ha en analog kompressor någonstans i signalkedjan? Skulle det sänka brusgolvet (noice floor 😄 ) eller blir det samma sak i slutändan som med digital kompressor? Tack på förhand. Antar det är sång du pratar om eftersom du säger stavelser. Visst kan du koppla in en kompressor vid inspelningen. Men då gäller det att du verkligen vet vad gör och att du vet att resultatet du får in på hårdisken är 100% det du vill använda vid mix. En som jag tycker låter bra är RNC. Dock va det länge sedan jag använde en, men jag tar från minnet 😆 MEN....Jag skulle nog titta lite på min sångteknik istället. När jag spelat in riktigt duktiga sångerskor/sångare så har de en tendens att vara medvetna om sina s-ljud och konsonanter. Det är som att de håller igen lite precis på dessa och inspelningen brukar bli riktigt bra utan kompressor. Svårt att förklara då jag inte är sångare själv. MVH Anders tack för svaret. Du menar alltså att analoga kompressorer jobbar på ett annat sätt (sänker/ökar volymen på "riktigt"?) så man tjänar dynamik jämfrt med digitala? Hur stor skillnad är det?
Anders F Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag får väldigt stora skillnader i volym vid inspelningen. Vissa stavelser slår i taket medan mycket annat är ganska lågt. Får sänka ganska mycket och sen komprimera i datorn. Använder Presonus Firebox. Skulle det hjälpa att ha en analog kompressor någonstans i signalkedjan? Skulle det sänka brusgolvet (noice floor 😄 ) eller blir det samma sak i slutändan som med digital kompressor? Tack på förhand. Antar det är sång du pratar om eftersom du säger stavelser. Visst kan du koppla in en kompressor vid inspelningen. Men då gäller det att du verkligen vet vad gör och att du vet att resultatet du får in på hårdisken är 100% det du vill använda vid mix. En som jag tycker låter bra är RNC. Dock va det länge sedan jag använde en, men jag tar från minnet 😆 MEN....Jag skulle nog titta lite på min sångteknik istället. När jag spelat in riktigt duktiga sångerskor/sångare så har de en tendens att vara medvetna om sina s-ljud och konsonanter. Det är som att de håller igen lite precis på dessa och inspelningen brukar bli riktigt bra utan kompressor. Svårt att förklara då jag inte är sångare själv. MVH Anders tack för svaret. Du menar alltså att analoga kompressorer jobbar på ett annat sätt (sänker/ökar volymen på "riktigt"?) så man tjänar dynamik jämfrt med digitala? Hur stor skillnad är det? Jag har inte gjort några A/B jämförelser mellan Analoga och digitala kompressorer. Men sannolikt så kan du få samma resultat i mjukvaruform som med RNC-kompressorn. Men som sagt så har jag inte gjort några jämförelser. MVH Anders
joachime Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag får väldigt stora skillnader i volym vid inspelningen. Vissa stavelser slår i taket medan mycket annat är ganska lågt. Får sänka ganska mycket och sen komprimera i datorn. Använder Presonus Firebox. Skulle det hjälpa att ha en analog kompressor någonstans i signalkedjan? Skulle det sänka brusgolvet (noice floor 😄 ) eller blir det samma sak i slutändan som med digital kompressor? Tack på förhand. Det är snarare risk att förhållandet mellan signal och brus minskar om du adderar mer elektronik till signalkedjan. Jag tror heller inte det är möjligt att koppla in en kompressor efter mikrofonförstärkaren i en Presonus Firebox. Är det hela partier som blir svaga eller bara vissa stavelser? Att vissa partier blir svaga behöver inte vara ett problem. Om du vill kan du gaina upp lite på mikrofonförstärkaren under de svagare partierna.
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Det skiljer väl en hel del beroende på mick också? De NT2-A jag har verkar knappt behöva kompressor alls. Den ADK 51 jag också har är lite stötigare. Tar man en dynamisk SM57 blir det ju enorma nivåskillnader.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Det skiljer väl en hel del beroende på mick också? De NT2-A jag har verkar knappt behöva kompressor alls. Den ADK 51 jag också har är lite stötigare. Tar man en dynamisk SM57 blir det ju enorma nivåskillnader. Det är nog snarare så att din Tascam-porta har så dåliga preampar så att det blir platt genom dom.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.