Jump to content
Annons

För mycket bas!


JakeEK

Recommended Posts

Jag har spelat in en egen låt med akustisk stålsträngad gitarr och sång, och när jag lyssnar genom högtalarna är det alldeles för mycket bas! kan man bli av med det i cubase utan att spela om gitarren? eller finns det nått annat sätt att sänka basen och spara den så?

Tacksam för alla svar! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har spelat in en egen låt med akustisk stålsträngad gitarr och sång, och när jag lyssnar genom högtalarna är det alldeles för mycket bas! kan man bli av med det i cubase utan att spela om gitarren? eller finns det nått annat sätt att sänka basen och spara den så?

Tacksam för alla svar! =)

Ju närmare hålet på gitarren du mikar, desto mer bas blir det. Det bästa är att ha en mikplacering som låter bra redan innan man spelar in, men som sagt, testa hipass filtret på equalizern, det kanske räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Som någon annan var inne på är det bra att ha en juste mikplacering från början. Nu är inte detta en sådan tråd men ville ändå dela med mig av ett tips. Själv tycker jag om att placera miken mellan 12 bandet och där kroppen möter halsen, lite snett mot kroppen.

Men tillbaka till det du redan har. Jag tycker du kan testa att skära bort lite bas i eq:n och höja lite runt 1,5Khz-2.5Khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kanske dum fråga, men varför säger man high-pass-filter när det egentligen bara innebär att man skär bort lite låga frekvenser? Varför är det ett filter? och varför säger man inte bara att EQ:a?

Att man inte säger så, det finns det inget ordmässigt eller tekniskt motiv bakom. Det är bara fråga om intellektuell nonchalans. Man svarar helt i sin egen värld, utan att bry sig i hur det man säger förstås/uppfattas av andra. Ibland fullt medvetet t.o.m. för att pika, försöka få den andra att förstå hur "efter" man tycker han är - vilket förstås inte funkar så bra alls. Det är en social företeelse som växer sig alltmer vanlig: man säger vad man säger, bara för att man tänker/känner så spontant. Och om den andra inte fattar - eller rentav tar illa upp - så är det inte ens eget problem, utan den andra som är antingen korkad eller blödig eller båda.

Om man bryr sig om hur någon annan uppfattar det, så skulle jag förslå: att man kikar lite på mikrofon-placeringen i förhållande till gitarren, och se om man kan göra något för att minska basmängden där. Ofta räcker det med att flytta mikrofonen en bit längre ifrån gitarren. Ibland kan det även vara rummet man sitter i som orsakar en viss bumlighet - speciellt om man sitter i närheten av rummets hörn.

Om man däremot inte har möjligheten att göra en ny inspelning (med en ny mikrofon-placering) så kan man använda sig av ljudverktyg för att dämpa ner det oönskade i ljudet (basen) lite. En Equalizer (EQ) funkar ofta bra, för då kan man sänka mängden bas i helheten och mildra effekten av att ha spelat in med för mycket bas. I princip alla ljudprogram har equalizer inbyggd. Är man osäker på hur man hittar EQn i det program man använder, så krävs det mer detaljerad information än vad man kan förmedla på ett forum. Manualen eller någon kort videosnutt på youtube, eller kanske någon vän/bekant som kan mer kan ge en mer handgriplig hjälp då. Det kan även vara på sin plats att fråga sig om man lyssnar genom högtalare/hörlurar som ger ett pålitligt och rättvist ljud ifrån sig. Vissa högtalare ger ifrån sig lite väl mycket av det ena eller det andra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Höga frekvenser passerar... highpass.

Låga frekvenser passerar... lowpass.

Low cut är blir mao skära låga frekvenser.

Hi cut... gissa själva.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...