Gurelura (oregistrerad) Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag har en billig skrĂ€pgitarr pĂ„ mitt jobb som jag Ă€r rĂ€tt sugen pĂ„ att meka lite med. Har limmat fast stallet som slĂ€ppt och det blev faktiskt ganska bra, stallet höll nĂ€r jag strĂ€ngade upp gitarren. Nu vet jag ju inte om det slĂ€pper snart igen men det tar vi sen.. đ± Nu till saken: Halsen Ă€r bakĂ„tböjd som en pilbĂ„ge och det blir ingen skillnad hur mycket jag Ă€n drar Ă„t skruven. MisstĂ€nker alltsĂ„ att den slagit sig och behöver riktas. Efter att ha forskat lite i Ă€mnet tror jag mig ha en rĂ€tt bra bild över hur man ska gĂ„ tillvĂ€ga nĂ€r det gĂ€ller att rikta den med tvingar och spĂ€nnband mm men, en frĂ„ga kvarstĂ„r och det Ă€r hur man lossar halsen frĂ„n kroppen? VĂ€rma limmet stĂ„r det lite hĂ€r och var men hur och med vilket verktyg? VĂ€rmepistol, hĂ„rtork, vĂ€rmelampa, lödkolv..? AlltsĂ„, tips emottages vĂ€ldigt tacksamt!
Gurelura (oregistrerad) Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Hm...tog flickvĂ€nnen som Ă€r duktig pĂ„ möbelsnickeri till hjĂ€lp. Hon tyckte inte halsen sĂ„g ut att ha slĂ€ppt i fogarna, utan snarare greppbrĂ€dan som svĂ€llt. Sagt och gjort petade jag bort banden med kniv, körde tre olika grovlekar pĂ„ slippapper och greppbrĂ€dan sĂ„g mycket finare ut! Har bestĂ€llt greppband, pressverktyg och radieslipklots frĂ„n GMF, sĂ„ snart nog sĂ„ blir det ombandning av! Sedan Ă„terstĂ„r det vĂ€l bara att se om guran Ă€r spelbar efterĂ„t.. đ
kuriyakin Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 (redigerat) Oh Oh Oh! Bilder bilder! đ SjĂ€lv hĂ„ller jag pĂ„ med att renovera ett nerlegat trumset som ja köpte ganska billigt. Slipar i skrivande stund. Med hela nĂ€san full i damm... Planen Ă€r att jag tĂ€nkt jag ska tapetsera dem me nĂ„n frĂ€sig tapet, mycket enklare Ă€n att lacka dem, mindre moment iaf. nĂ„vĂ€l, lycka till me ditt! Redigerat 25 januari 2009 av kuriyakin
Gurelura (oregistrerad) Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Hm...blir nog inte sĂ„ givande bilder dĂ„ jag e mitt i processen sĂ„ att sĂ€ga..Skulle vĂ€l vart bĂ€st lite bilder före, under jobbets gĂ„ng och pĂ„ slutresultatet. SĂ„ det fĂ„r nog bli skriftlig redovisning endast.. Har i skrivande stund bandat av guran och slipat greppbrĂ€dan med en 12 tums radiekloss frĂ„n GMF. Ă terstĂ„r nu att klippa till banden, pressa dit dem, fila och slipa. Har ett pressverktyg ocksĂ„ det frĂ„n GMF sĂ„ det blir förmodligen att knacka dit dem med det och en hammare, eller pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt fĂ„r se âșïž .. Att banda av gitarren var förvĂ„nansvĂ€rt lĂ€tt. Efter att ha lĂ€st en del pĂ„ nĂ€tet om tips sĂ„ som, knacka bort dem efter ha vĂ€rmt dem med lödkolv eller vĂ€rma med kolv och sen nypa bort dem med hovtĂ„ng utan att ha lyckats sĂ„ bra sĂ„ prövade tjejen att ta en vanlig enkel morakniv, bĂ€nda lite i nedre kanten och sedan trycka snett uppĂ„t.. Funkade skitbra, inga mĂ€rken eller nĂ„nting och gitarren avbandad pĂ„ nĂ„gra minuter..Utan att vĂ€rma banden..Well well funkar det sĂ„ funkar det.. đ FĂ„r se nĂ€r det blir tid över till att göra klart den bara, förhoppningsvis i helgen. En annan grej som stör mig lite Ă€r att jag skulle vilja lossa stallet och limma dit det igen. Det hade slĂ€ppt lite i kanten sĂ„ jag hĂ€llde i lim i springan, försökte pytsa dit sĂ„ mycket jag kunde med pensel och drog fast det med tre vanliga slöjdtvingar. Grejen Ă€r att jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att resultatet skulle kunna bli bĂ€ttre med bĂ€ttre tvingar och stallet limmat pĂ„ nytt..Som det ser ut nu Ă€r det ett minimalt mellanrum vid en liten del av stallet och locket, vilket jag gissar beror pĂ„ att det inte gick att fĂ„ dit tillrĂ€ckligt med lim.. Men, frĂ„gan Ă€r hur mycket cash man ska lĂ€gga ut pĂ„ reparationsjobbet. KĂ€nner att de andra grejerna kommer vara mer till pass om man ska ge sig pĂ„ att banda om sin egen gura nĂ„gon gĂ„ng i framtiden, men peppar peppar sĂ„ Ă€r jag lite mer skeptisk till att stallet pĂ„ den egna guran kommer flyga av.. NĂ„vĂ€l, fĂ„r se hur jag gör. Ă terkommer..
Gurelura (oregistrerad) Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 Satan va klantig man kan va!! đ Prövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket sĂ„ de blev sneda...Hade tĂ€nkt fĂ„ till en fin radie jĂ€mn radie men inte dĂ„, de blev sneda istĂ€llet och bara att skicka ned i soptunnan.. Naturligtvis hade det rĂ€ckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har bestĂ€llt nya frĂ„n GMF och hoppas det gĂ„r bĂ€ttre nĂ€sta gĂ„ng. Man ska vĂ€l lĂ€ra sig av sina misstag och det fĂ„r man vĂ€l sĂ€ga att jag gjort men lika surt Ă€r det Ă€ndĂ„..
ONSatan Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 Satan va klantig man kan va!! đPrövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket sĂ„ de blev sneda...Hade tĂ€nkt fĂ„ till en fin radie jĂ€mn radie men inte dĂ„, de blev sneda istĂ€llet och bara att skicka ned i soptunnan.. Naturligtvis hade det rĂ€ckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har bestĂ€llt nya frĂ„n GMF och hoppas det gĂ„r bĂ€ttre nĂ€sta gĂ„ng. Man ska vĂ€l lĂ€ra sig av sina misstag och det fĂ„r man vĂ€l sĂ€ga att jag gjort men lika surt Ă€r det Ă€ndĂ„.. Hello, Har du fĂ„tt de nya banden? Hur gĂ„r det? BEhöver sjĂ€lv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svĂ„rt? Cheers!
Gurelura (oregistrerad) Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 Hello,Har du fÄtt de nya banden? Hur gÄr det? BEhöver sjÀlv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svÄrt? Cheers! Hej! Har fÄtt de nya banden och det gick vÀl nÄgot bÀttre att bocka dem denna gÄng. Pressade ned dem i skÄrorna sÄ mycket det gick och bÀnde med en tÄng.. Jo tack det ska förhoppningsvis gÄ bra sÄ smÄningom dÄ jag fÄr hem ett verktyg frÄn GMF, Jaws 2 heter det och det ser ut att vara ett vettigt verktyg att ha om man ska hÄlla pÄ med sÄdana hÀringa jobb.. Det Àr vÀl kanske svÄrare Àn jag trodde att fÄ till det snyggt, att ta bort banden var inte sÄ svÄrt, bÀnde bort dem med en kniv. Det svÄra Àr vÀl sedan att fÄ ned dem bra i skÄrorna, lyckas med filningen sÄ den blir rÀtt..Ja det kÀnns som att det svÄraste Ànnu Àr kvar.. BestÀllde först en bandhÄllarhÄllare som man kan sÀtta i en bÀnkborrmaskin, men det gick inte alls bra pÄ en akustisk gitarr. Hoppas bara att jag inte filat skÄrorna alltför breda..Det kanske var onödigt att fila dem ö.h men det sÄg ut som om de blev nÄgot mindre nÀr jag slipade ned greppbrÀdan... Well well ÄterstÄr att se hur det gÄr nÀr verktygen kommer.. En annan lite smÄrolig grej var att kantlisten lossnade pÄ fler stÀllen, sÄ jag fick limma dit en ny bit med liknande fÀrg som greppbrÀdan och slipa ned den..Ser inte sÄ jÀttesnyggt ut men guran funkar att spela pÄ iaf, kanske mÄlar dÀr sÄ smÄningom..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.