hammagrella Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 AppropĂ„ lajvakter, SĂ€rskilt pĂ„ 70-talet sĂ„ var ju live-plattor nĂ€stan ett mĂ„ste för dom etablerade artisterna - hade man slĂ€ppt 3-4 LP sĂ„ var det nĂ€stan tvĂ„ng pĂ„ att hĂ€lla ur sig en LIVE. Och dom var ju populĂ€ra ocksĂ„ - nĂ„gra lajvalbum blev ju bandens verkliga storsĂ€ljare (Kiss, Peter Frampton, Mothers Finest t ex). Sen ryktades det om att man la ner lite vĂ€l mycket jobb pĂ„ efterredigering och tillomed slĂ€pade in banden i studion för att lĂ€gga pĂ„ lite extra körer och extra gitarrlix (Thin Lizzy's "Live & Dangerous" t ex). Men till frĂ„gan - Ă€r det egentligen nĂ„n vits med live-plattor idag? Det slĂ€pps ju inte alls lika mycket lĂ€ngre och om det gör det sĂ„ blir dom sĂ€llan storsĂ€ljare utan mer kuriosa. Och lite av live-kĂ€nslan Ă€r ju förlorad (om man nu var ute efter den? đ± ) genom modern teknik sĂ„ lĂ„ter ju en schysst skiva som t ex Steely Dan's "Alive in America" jĂ€vligt bra rent ljudmĂ€ssigt - men Ă€r det en liveplatta? Vad tycker ni?
Jocke Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 (redigerat) edit: Ă€ntligen min första dubbelpost. đ± Redigerat 24 november 2004 av Jocke
android Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Bra liveband gör ju ofta vĂ€ldigt bra liveskivor dĂ€r lĂ„tarna Ă€r ganska sĂ„ annorlunda mot orginalen... SĂ„ jag röstar JA! (om det nu var nĂ„n omröstning...? đ ). Nu tĂ€nker jag förstĂ„s frĂ€mst pĂ„ Front 242 som jag har nĂ€rmare 20 olika liveinspelningar av (bĂ„de officiella och boots) och dĂ€r det Ă€r rĂ€tt sĂ„ svĂ„rt att hitta tvĂ„ inspelningar av samma lĂ„t som lĂ„ter exakt lika...
freddie Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 I regel lĂ„ter ju lajvplattorna avsevĂ€rt sĂ€mre & varför vill man lyssna pĂ„ nĂ„got som lĂ„ter sĂ€mre Ă€n nĂ„t annat? Det Ă€r ju som att hĂ€lla i sej en Statesman istĂ€llet för en Famous Grouse đ
hammagrella Postat 25 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2004 I regel lĂ„ter ju lajvplattorna avsevĂ€rt sĂ€mre & varför vill man lyssna pĂ„ nĂ„got som lĂ„ter sĂ€mre Ă€n nĂ„t annat? Det Ă€r ju som att hĂ€lla i sej en Statesman istĂ€llet för en Famous Grouse đ Eller Famous Grouse istĂ€llet för Laphroigh.....
Vallhagen Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Lagavulin... Undrar om jag köpt en liveplatta sen tidigt 90-tal? inte som jag kommer pĂ„. Men dom ĂR speciella dom gamla japan-lajvarna. MSG, Lizzy, Judas.. etc.. Bland de första hĂ„rdrockskivorna jag köpte var Scorpions Tokyo Tapes. Klassisk dubbel đ
hammagrella Postat 25 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2004 Men dom ĂR speciella dom gamla japan-lajvarna. MSG, Lizzy, Judas.. etc.. Bland de första hĂ„rdrockskivorna jag köpte var Scorpions Tokyo Tapes. Klassisk dubbel đ ..mm, Cheap Trick, "Live at Budokan"....
tomazopantera Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Har alltid sett liveskivor som en billig genvÀg av lata musiker att slippa fullfölja sina skivkontrakt pÄ ett schysst sÀtt. Men, det finns ju bra lajvplattor; Unleashed in the east med judas Àr icke att förakta. Eller From here to eternity med Clash. Freddie / Hahaha vilken skön jÀmförelse, men Statesman gÄr ju ner Àven om jag föredrar famousen.
Kringlan Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) [edit] missade en poÀng nÄnstans... Redigerat 25 november 2004 av Kringlan
freddie Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Freddie / Hahaha vilken skön jĂ€mförelse, men Statesman gĂ„r ju ner Ă€ven om jag föredrar famousen. ok...jag erkĂ€nner...har faktiskt en lĂ„da Statesman i garderoben đ
Reason Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hamma! liveplattornas tid Àr förbi det Àr bara vi oldies som har relation till dem typ Yes, Gentle Giant, Genesis... Elller menar du att vi vill höra en liveplatta med Alcazar idag?
Vallhagen Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Herre min je... Jag glömde HALFORD "LIVE INSURRECTION"... Den Àr ju helt fantastisk, och NY! (jaja, 2001 för all del).
dede Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Vitsen med live plattorna frÄn 70-talet var vÀl att musikerna gjorde sina lÄtar annorlunda Àn studioversionen; Byrds gör Eight miles high i 20 min, Frank Zappas Roxy and eleswhere innehÄller vÀl bara nytt material. Mycket gick vÀl ocksÄ ut pÄ hur duktiga musikerna skulle vara med lÄnga solon etc. Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje?
hammagrella Postat 25 november 2004 TrÄdstartare Postat 25 november 2004 Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje? Nico gjorde vÀl en liveplatta med Eno/Kevin Ayers/John Cale, dÀr Mike Oldfield och Robert Wyatt var med och lirade oxÄ..., Àr det den du tÀnker pÄ?
dede Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje? Nico gjorde vÀl en liveplatta med Eno/Kevin Ayers/John Cale, dÀr Mike Oldfield och Robert Wyatt var med och lirade oxÄ..., Àr det den du tÀnker pÄ? Jo, det mÄste vara den!
wonderboy Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Deep Purple: "Made In Japan" Sicket gött sound! Som dom jammar loss! Inte en trĂ„kig sekund! De fullstĂ€ndigt kokar av spelglĂ€dje och atmosfĂ€ren frĂ„n spelningarna nĂ„r ju Ă€nda fram till lyssnaren över 20 Ă„r senare. Du som tycker att jag flummar loss, gör Dig sjĂ€lv en tjĂ€nst. Plocka fram Ditt gamla ex (av skivan, alltsĂ„) och dra igĂ„ng "Highway Star", "Strange Kind Of Woman" eller "Lazy". Du kommer att bli fullstĂ€ndigt knockad eftersom Du glömt hur bra och frĂ€scht det lĂ„ter om pojkarna. Uriah Heep: "Live" Grupp som för lĂ€nge sen presterat nĂ„gonting annat Ă€n B-material till ev uppföljare till "Spinal Tap". I Birmingham ca -73 sĂ„ Ă€r de lysande. Wah-wah-distgitarrer, vibratoMoogar, vibratokörsĂ„ng och en bassist (Gary Thain, RIP) som lirar som en gud. Han Ă€r en av de absolut bĂ€sta bassister som nĂ„gonsin levat. Att sen Lee Kerslake spelar trummor som en potta blir liksom Ă€nna bara bra. Och sicket trumljud sen! HĂ„rt uppsĂ€nda pukor som sjunger metalliskt som bara den. Varenda gĂ„ng han gör nĂ„gonting annat Ă€n att hĂ„lla takten hĂ„ller man andan: "Hur ska detta gĂ„?". Du som vill ha uppslag till helt nya former av fills, kolla in detta! Fantastiska lĂ„tar och ett band som Ă€r i sitt livs form!! UK:"Night After Night" HĂ€r Ă€r de bara tre. Eddie (Gud) Jobson, Jon Wetton och Terry Bozzio. De kör lĂ„tar frĂ„n bĂ€gge studioskivorna plus tvĂ„ lĂ„tar som aldrig kom ut i studioversion. Nu undrar sĂ€kert nĂ„gon kunnig hur de fixar att köra lĂ„tar frĂ„n första skivan och dĂ„ speciellt de gitarrsolon som Alan Holdsworth vrĂ€ker ivĂ€g. Inga problem, Eddie Jobson lĂ€gger dem pĂ„ synth istĂ€llet, ofta SAMTIDIGT som han kompar sig sjĂ€lv pĂ„ Hammond eller elflygel och det lĂ„ter ta mig fan bĂ€ttre! Publiken Ă€r i extas, Uk Ă€r i extas och Du kommer i extas nĂ€r de t ex öser loss i "Caesars Palace Blues" med instrumenteringen Distad glasfiol, distbas, kamikazetrummor och trestĂ€mmig sĂ„ng!!!! Ja, det har hĂ€nt nĂ„got med live-skivor. Förr kunde man överse med ett ibland lite dĂ„ligt ljud pga den enorma atmosfĂ€r och spelglĂ€dje som vĂ€llde ut ur högtalarna. Nu verkar man mer bekymrad över att fĂ„ till ett "bra ljud". Musikerna spelar ju inte sĂ€llan till klick Ă€ven live, kanske tar det bort lite av kĂ€nslan? Rush gjorde ju t ex en bedrövlig liveskiva som hette "Exit... Stage Left" tidigt pĂ„ 80-talet. DĂ„ligt mixad med en gitarr som ligger begravd nĂ„gonstans och dĂ€r hela skivan saknar den dĂ€r gnistan, liveatmosfĂ€ren. Jag tycker det Ă€r trĂ„kigt. Det fanns en tid nĂ€r livekonserten och liveskivan var sjĂ€lva höjdpunkten. Allt det som utlovats pĂ„ studioskivorna formligen exploderade och lyftes till nya höjder live. Idag kan man ofta gĂ„ ganska besviken frĂ„n konserter. Liveversionerna kan lĂ„ta som bleka kopior av studioorginalen. MĂ„nga artister Ă€r inte heller sĂ„ rutinerade scenrĂ€var, förr levde de "pĂ„ vĂ€garna". Det finns idag gott om begĂ„vade producenter som lyfter band lĂ„ngt över bandets egentliga nivĂ„. Nu Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att det tar hus i helvete men...... Def Leppards "Pyromania" och "Hysteria" producerades av Mutt Lange. Han gjorde underverk med ett ordinĂ€rt band och lyfte dem till otroliga framgĂ„ngar. Jag har sett dem live vid ett par tillfĂ€llen. Massor med bakgrundstaper och Ă€ndĂ„ lĂ„ter det blekt. Joe Elliot har problem med sĂ„ngen hela tiden. Metallicas svarta producerades av Bob Rock. Ă terigen skapades ett banbrytande sound och ett band lyftes fram till oanade höjder. Jag sĂ„g Metallica bĂ„de pĂ„ Scandinaviumspelningen och pĂ„ Stockholms stadion under den turnĂ© som följde. Jag gillade skivan men tyckte att bĂ€gge dessa spelningar var pinsamma. De klarade ju inte att spela sina egna lĂ„tar! Ăr det underligt att live-skivor inte blir lika roliga lĂ€ngre `Sen verkar ju Ă€ven proffsen ha glömt hur man skall lĂ€gga upp en live-skiva. ACDC slĂ€ppte en Dubbel live-cd -92 som producerades av den mycket duktige Bruce Fairbairn. HĂ€r finns atmosfĂ€r, fantastiskt ljud, nĂ€rvaro, energi, ja, kort sagt, det hĂ€r ser ut att kunna bli en kanonplatta med alla AC:s klassiker i schyssta live-versioner. Den perfekta festarskivan! Men vad har nĂ„n hittat pĂ„ dĂ„? Jo, nu ska vi fada ner publiken mellan varje lĂ„t och lĂ€gga in tre sekunders tystnad!!!! Ja, jag vet att lĂ„tarna Ă€r tagna frĂ„n olika konserter men sĂ„ har liveskivor gjorts förr. Grejen Ă€r att jag vill bli lurad. Jag vill att det ska kĂ€nnas som om jag stĂ„r i publiken och lyssnar pĂ„ en konsert i sin helhet. Varje gĂ„ng ljudet försvinner pĂ„ denna cd sĂ„ försvinner ocksĂ„ hela grejen med en liveskiva. Lyssna gĂ€rna sjĂ€lva och se om Du hĂ„ller med.
kryotank (oregistrerad) Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 ..mm, Cheap Trick, "Live at Budokan".... Hade "förmÄnen" att vara hemma hos Brad Carlson (Bun E. Carlos) för nÄgra Är sedan.. Han samlar pÄ virveltrummor och har hela garaget fullt... Fick nÄgra par av hans egna stockar som present... Lite kul kuriosa Àr att hans morsa, Viv, har byggt om sitt hem (hÀstskoformad stoooor enplans-villa) till ett vilda-vÀstern-museum... SÄ mitt ibland en klassisk saloon-interiör stÄr det en dubbelsÀng!... I sitt lilla separata vardagsrum hÀnger sonens alla guldplattor, bl a "live at Budokan".... För övrigt anser jag att Damn+Timbuktu's live-platta Àger... Fast p3-live inspelningen Àr snÀppet bÀttre... SÄÄÄÄ mkt bÀttre Àn pÄ vanlig "studio"-platta... Dessutom hÄller jag helt med Android nÀr det gÀller Front242...
android Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 (redigerat) Vitsen med live plattorna frĂ„n 70-talet var vĂ€l att musikerna gjorde sina lĂ„tar annorlunda Ă€n studioversionen; Det finns faktiskt fortfarande band som gör pĂ„ det sĂ€ttet! Front 242 Ă€r som sagt ett exempel, Das Ich ett annat... Skulle Ă€ven vĂ€ldans gĂ€rna köpa en liveskiva med PJ Harvey, men vad jag vet har hon inte slĂ€ppt nĂ„n sĂ„n (och jag missade sjĂ€lvklart hennes konsert pĂ„ P3 live hĂ€romveckan). (Alcazar??? Tror ni att den enda musik som gjorts efter 70-talet Ă€r den som spelas pĂ„ Hit FM?? đđ ) Redigerat 26 november 2004 av android
hammagrella Postat 26 november 2004 TrÄdstartare Postat 26 november 2004 VÀlskrivet inlÀgg Wonderboy! Ja, mycket nostalgi dÀr, Eddie Jobson - vilket geni! Cool nÀr han ersatte Eno i Roxy Music, nÀstan som om Arsenal sÀljer Henry och köper Ronaldino. Ja, som Reason mycket riktigt sÀger, Live-plattor Àr för oss gubbar och dÄ kommer jag att tÀnka pÄ den hÀr ganska nya Bowie-plattan som hÀngde med "Bowie at the Beeb", som Àr en lajvupptagning frÄn en mindre spelning inför nÄgra hundra specialinbjudna fans. Extremt bra ljud, schyssta versioner och framförallt ovÀntade lÄtval, lÄngt frÄn nÄn hitkavalkad utan mer doldislÄtar som "Always crashing in the same car...", "Wild is the wind" etc. Helt klart en rÀtt modern lajvplatta som har ett vÀrde....och helt klart bÀttre Àn Bowies senaste konsert pÄ Globen.
Ambjörn Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 MÄnga intressanta synpunkter pÄ detta intressanta Àmne! Ja, visst har det gÄtt utför för liveplattorna. Problemet Àr vÀl att artisterna har blivit perfektionister och mÄste hÄlla pÄ och fixa allting i efterhand. Resultatet blir förstÄs bara nÄgot som lÄter som studioplattor med publikljud mellan lÄtarna. Jag hÄller helt med Wonderboy som vill bli lurad att han stÄr i publiken nÀr han lyssnar pÄ en liveplatta. Faktum Àr att Rushs "Different Stages" frÄn 1998 (om jag minns rÀtt) lyckas bra med att skapa den illusionen. HÀr hörs verkligen enskilda röster ur publikhavet mitt i lÄtarna, vilket skapar en fin nÀrvarokÀnsla. Nu Àr kanske inte Rush det första band man kommer att tÀnka pÄ om man Àr ute efter annat Àn perfektionism... dÀrför vill jag passa pÄ att rekommendera Neil Youngs dubbellive "Year of the horse". Den har det mesta man kan önska av en liveplatta, inklusive ett coolt, spontant och farligt ljud. / Ambjörn
Stinkey (oregistrerad) Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 (redigerat) Sen finns det artister som bara upptrĂ€tt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje? Nico gjorde vĂ€l en liveplatta med Eno/Kevin Ayers/John Cale, dĂ€r Mike Oldfield och Robert Wyatt var med och lirade oxĂ„..., Ă€r det den du tĂ€nker pĂ„? Jo, det mĂ„ste vara den! "June 1, 1974" Inspelad pĂ„ Rainbow theatre i London. Mycket bra platta1 đ Lyssnade faktiskt pĂ„ den igĂ„r. MĂ€rkligt sammantrĂ€ffamde. đ Redigerat 26 november 2004 av Stinkey
Tobbe Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 I tex Jazz har ju liveplattor fortfarande kvar ganska mycket av sin status. I och för sig sÄ spelas det allt som oftast live i studion ocksÄ, sÄ den egentliga skilnaden Àr vÀll kanske mest publiken. Jag tycker ÀndÄ det Àr rÀtt gött och desutom lyfter mÄnga musiker nÄgra snÀpp live.
wonderboy Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 . Jag hÄller helt med Wonderboy som vill bli lurad att han stÄr i publiken nÀr han lyssnar pÄ en liveplatta. Faktum Àr att Rushs "Different Stages" frÄn 1998 (om jag minns rÀtt) lyckas bra med att skapa den illusionen. HÀr hörs verkligen enskilda röster ur publikhavet mitt i lÄtarna, vilket skapar en fin nÀrvarokÀnsla. Nu Àr kanske inte Rush det första band man kommer att tÀnka pÄ om man Àr ute efter annat Àn perfektionism... Gött, Ambjörn! Different Stages skulle kunna tjÀna som en vÀgvisare för hur en live-platta skulle kunna lÄta idag. Rush har sjÀlva sagt att de, sin vana trogen, varit inne och lagat en del, dock mycket mindre Àn pÄ tidigare live-plattor. De menade att de lÀrt sin lÀxa och att man bara ska se till att laga det absolut nödvÀndigaste annars försvinner gnistan och atmosfÀren. Sen tycker jag att den skivan Àr frÀck just för att de slÀpper loss och spelar inte helt hundra rÀtt hela tiden. Sen Àr det jÀttebra ljud pÄ publiken ocksÄ, det kÀnns som om man Àr dÀr mitt i publikhavet. Kul att Du tar upp det dÀr med att man faktiskt kan urskilja enskilda röster bÄde i och mellan lÄtarna ur publikhavet. Det blir samma kÀnsla som om grabben snett bakom en i publiken plötsligt hojtar till i extas. à andra sidan kom jag nu pÄ en skiva som var grym med lÄtar som var totalt omgjorda frÄn studioversionerna. Artisten sjÀlv medger ocksÄ i konvolutet att mycket (lÀs extremt mycket) Àr ordnat i studion efterÄt. Jag snackar om "Peter Gabriel Plays Live" som kom nÄgon gÄng pÄ 80-talet. "Den trÄkige, gamle perfektionisten" tÀnker Du sÀkert nu. Gör Dig sjÀlv en tjÀnst, den finns sÀkert pÄ nÄgon rea. Fantastiska lÄtar i fantastiska nyarrangemang med fantastiska musiker, feta synthar och jÀttelite gitarr! Tony Levin slaktar sin stick-bas, Àter upp den, skiter ut den och börjar om igen! Peter Gabriel sjunger som en gud pÄ denna platta! Hur mycket Àr gjort live och hur mycket Àr gjort i studio? Jag bryr mig Àrligt talat inte nÀr det handlar om musik i absolut yppersta vÀrldklass! Ljug pÄ för fan! En bra lÄt Àr en bra lÄt och hÀr drÀller det av dem!
lavrell Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 I regel lĂ„ter ju lajvplattorna avsevĂ€rt sĂ€mre & varför vill man lyssna pĂ„ nĂ„got som lĂ„ter sĂ€mre Ă€n nĂ„t annat? För att det just Ă€r Live och man hör musikernas riktiga skicklighet (med förutsĂ€ttning att dom fĂ„r bra riggat ljud osv. Det finns inget bĂ€ttre Ă€n en bra Live-akt dĂ€r musikerna inte har "fördelen?" av flera tagningar osv utan visar sitt rĂ€tta jag đ
Frengers Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 (redigerat) ibland Ă€r live-plattorna mkt bĂ€ttre Ă€n studioplattorna....t.ex. In Flames - Tokyo Showdown...den enda In Flames-plattan som egentligen Ă€r nĂ„t att ha...Ă€ndĂ„ har dom ju gjort en 7st studioplattor eller vad det nu kan vara vid det hĂ€r laget...fast o andra sidan finns det ingen Live-kĂ€nsla i Tokyo Showdown. Kunde lika gĂ€rna varit en studioplatta med lite inlagda applĂ„der och jubel mellan lĂ„tarna....kanske inte ens kan rĂ€kna den som live-platta??..(skit samm, har inte fĂ„tt intrycket att det Ă€r sĂ„ specielllt mĂ„nga medlemmar pĂ„ Studio Forum som gillar sĂ„n musik Ă€ndĂ„), men iaf... Ăh...kom ju ingen vart med det hĂ€r đ Redigerat 27 november 2004 av Frengers
milton Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Enbart liveplattor ger den riktiga spelglÀdjen. Det ska va skitigt, rakt pÄ och Àkta. SÄg nyligen 'live aid' dvd:n som just har slÀppts. Underbart. Det knastrar och poppar, lustiga kameravinklar, Phil Collins ser förjÀvlig ut, men det kÀnns som man Àr dÀr, det kÀnns pÄ riktigt. SÄ Àr en lyckad liveskiva.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.