Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AppropÄ lajvakter,

SÀrskilt pÄ 70-talet sÄ var ju live-plattor nÀstan ett mÄste för dom etablerade artisterna - hade man slÀppt 3-4 LP sÄ var det nÀstan tvÄng pÄ att hÀlla ur sig en LIVE. Och dom var ju populÀra ocksÄ - nÄgra lajvalbum blev ju bandens verkliga storsÀljare (Kiss, Peter Frampton, Mothers Finest t ex). Sen ryktades det om att man la ner lite vÀl mycket jobb pÄ efterredigering och tillomed slÀpade in banden i studion för att lÀgga pÄ lite extra körer och extra gitarrlix (Thin Lizzy's "Live & Dangerous" t ex).

Men till frĂ„gan - Ă€r det egentligen nĂ„n vits med live-plattor idag? Det slĂ€pps ju inte alls lika mycket lĂ€ngre och om det gör det sĂ„ blir dom sĂ€llan storsĂ€ljare utan mer kuriosa. Och lite av live-kĂ€nslan Ă€r ju förlorad (om man nu var ute efter den? đŸ˜± ) genom modern teknik sĂ„ lĂ„ter ju en schysst skiva som t ex Steely Dan's "Alive in America" jĂ€vligt bra rent ljudmĂ€ssigt - men Ă€r det en liveplatta?

Vad tycker ni?

Annons
Postat

Bra liveband gör ju ofta vĂ€ldigt bra liveskivor dĂ€r lĂ„tarna Ă€r ganska sĂ„ annorlunda mot orginalen... SĂ„ jag röstar JA! (om det nu var nĂ„n omröstning...? 😆 ).

Nu tÀnker jag förstÄs frÀmst pÄ Front 242 som jag har nÀrmare 20 olika liveinspelningar av (bÄde officiella och boots) och dÀr det Àr rÀtt sÄ svÄrt att hitta tvÄ inspelningar av samma lÄt som lÄter exakt lika...

Postat

I regel lÄter ju lajvplattorna avsevÀrt sÀmre & varför vill man lyssna pÄ nÄgot som lÄter sÀmre Àn nÄt annat?

Det Ă€r ju som att hĂ€lla i sej en Statesman istĂ€llet för en Famous Grouse 😆

Postat
I regel lÄter ju lajvplattorna avsevÀrt sÀmre & varför vill man lyssna pÄ nÄgot som lÄter sÀmre Àn nÄt annat?

Det Ă€r ju som att hĂ€lla i sej en Statesman istĂ€llet för en Famous Grouse 🙁

Eller Famous Grouse istÀllet för Laphroigh.....

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Eller Talisker! 😉

Postat

Lagavulin...

Undrar om jag köpt en liveplatta sen tidigt 90-tal? inte som jag kommer pĂ„. Men dom ÄR speciella dom gamla japan-lajvarna. MSG, Lizzy, Judas.. etc.. Bland de första hĂ„rdrockskivorna jag köpte var Scorpions Tokyo Tapes. Klassisk dubbel 😉

Postat
Men dom ÄR speciella dom gamla japan-lajvarna. MSG, Lizzy, Judas.. etc.. Bland de första hĂ„rdrockskivorna jag köpte var Scorpions Tokyo Tapes. Klassisk dubbel 😉

..mm, Cheap Trick, "Live at Budokan"....

Postat

Har alltid sett liveskivor som en billig genvÀg av lata musiker att slippa fullfölja sina skivkontrakt pÄ ett schysst sÀtt.

Men, det finns ju bra lajvplattor; Unleashed in the east med judas Àr icke att förakta. Eller From here to eternity med Clash.

Freddie / Hahaha vilken skön jÀmförelse, men Statesman gÄr ju ner Àven om jag föredrar famousen.

Postat
Freddie / Hahaha vilken skön jÀmförelse, men Statesman gÄr ju ner Àven om jag föredrar famousen.

ok...jag erkĂ€nner...har faktiskt en lĂ„da Statesman i garderoben 😉

Postat

Hamma! liveplattornas tid Àr förbi det Àr bara vi oldies som har relation till dem

typ Yes, Gentle Giant, Genesis... Elller menar du att vi vill höra en liveplatta med Alcazar idag?

Postat

Vitsen med live plattorna frÄn 70-talet var vÀl att musikerna gjorde sina lÄtar annorlunda Àn studioversionen; Byrds gör Eight miles high i 20 min, Frank Zappas Roxy and eleswhere innehÄller vÀl bara nytt material. Mycket gick vÀl ocksÄ ut pÄ hur duktiga musikerna skulle vara med lÄnga solon etc. Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje?

Postat
Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje?

Nico gjorde vÀl en liveplatta med Eno/Kevin Ayers/John Cale, dÀr Mike Oldfield och Robert Wyatt var med och lirade oxÄ..., Àr det den du tÀnker pÄ?

Postat
Sen finns det artister som bara upptrÀtt live tillsammans och aldrig gjort studioskivor ihop Eno/Nico/och vad hette nu den tredje?

Nico gjorde vÀl en liveplatta med Eno/Kevin Ayers/John Cale, dÀr Mike Oldfield och Robert Wyatt var med och lirade oxÄ..., Àr det den du tÀnker pÄ?

Jo, det mÄste vara den!

Postat

Deep Purple: "Made In Japan" Sicket gött sound! Som dom jammar loss! Inte en trÄkig sekund! De fullstÀndigt kokar av spelglÀdje och atmosfÀren frÄn spelningarna nÄr ju Ànda fram till lyssnaren över 20 Är senare. Du som tycker att jag flummar loss, gör Dig sjÀlv en tjÀnst. Plocka fram Ditt gamla ex (av skivan, alltsÄ) och dra igÄng "Highway Star", "Strange Kind Of Woman" eller "Lazy". Du kommer att bli fullstÀndigt knockad eftersom Du glömt hur bra och frÀscht det lÄter om pojkarna.

Uriah Heep: "Live" Grupp som för lÀnge sen presterat nÄgonting annat Àn B-material till ev uppföljare till "Spinal Tap". I Birmingham ca -73 sÄ Àr de lysande. Wah-wah-distgitarrer, vibratoMoogar, vibratokörsÄng och en bassist (Gary Thain, RIP) som lirar som en gud. Han Àr en av de absolut bÀsta bassister som nÄgonsin levat. Att sen Lee Kerslake spelar trummor som en potta blir liksom Ànna bara bra. Och sicket trumljud sen! HÄrt uppsÀnda pukor som sjunger metalliskt som bara den. Varenda gÄng han gör nÄgonting annat Àn att hÄlla takten hÄller man andan: "Hur ska detta gÄ?". Du som vill ha uppslag till helt nya former av fills, kolla in detta! Fantastiska lÄtar och ett band som Àr i sitt livs form!!

UK:"Night After Night" HÀr Àr de bara tre. Eddie (Gud) Jobson, Jon Wetton och Terry Bozzio. De kör lÄtar frÄn bÀgge studioskivorna plus tvÄ lÄtar som aldrig kom ut i studioversion. Nu undrar sÀkert nÄgon kunnig hur de fixar att köra lÄtar frÄn första skivan och dÄ speciellt de gitarrsolon som Alan Holdsworth vrÀker ivÀg. Inga problem, Eddie Jobson lÀgger dem pÄ synth istÀllet, ofta SAMTIDIGT som han kompar sig sjÀlv pÄ Hammond eller elflygel och det lÄter ta mig fan bÀttre! Publiken Àr i extas, Uk Àr i extas och Du kommer i extas nÀr de t ex öser loss i "Caesars Palace Blues" med instrumenteringen Distad glasfiol, distbas, kamikazetrummor och trestÀmmig sÄng!!!!

Ja, det har hÀnt nÄgot med live-skivor. Förr kunde man överse med ett ibland lite dÄligt ljud pga den enorma atmosfÀr och spelglÀdje som vÀllde ut ur högtalarna. Nu verkar man mer bekymrad över att fÄ till ett "bra ljud". Musikerna spelar ju inte sÀllan till klick Àven live, kanske tar det bort lite av kÀnslan? Rush gjorde ju t ex en bedrövlig liveskiva som hette "Exit... Stage Left" tidigt pÄ 80-talet. DÄligt mixad med en gitarr som ligger begravd nÄgonstans och dÀr hela skivan saknar den dÀr gnistan, liveatmosfÀren.

Jag tycker det Àr trÄkigt. Det fanns en tid nÀr livekonserten och liveskivan var sjÀlva höjdpunkten. Allt det som utlovats pÄ studioskivorna formligen exploderade och lyftes till nya höjder live. Idag kan man ofta gÄ ganska besviken frÄn konserter. Liveversionerna kan lÄta som bleka kopior av studioorginalen. MÄnga artister Àr inte heller sÄ rutinerade scenrÀvar, förr levde de "pÄ vÀgarna". Det finns idag gott om begÄvade producenter som lyfter band lÄngt över bandets egentliga nivÄ. Nu Àr jag sÀker pÄ att det tar hus i helvete men...... Def Leppards "Pyromania" och "Hysteria" producerades av Mutt Lange. Han gjorde underverk med ett ordinÀrt band och lyfte dem till otroliga framgÄngar. Jag har sett dem live vid ett par tillfÀllen. Massor med bakgrundstaper och ÀndÄ lÄter det blekt. Joe Elliot har problem med sÄngen hela tiden.

Metallicas svarta producerades av Bob Rock. Återigen skapades ett banbrytande sound och ett band lyftes fram till oanade höjder. Jag sĂ„g Metallica bĂ„de pĂ„ Scandinaviumspelningen och pĂ„ Stockholms stadion under den turnĂ© som följde. Jag gillade skivan men tyckte att bĂ€gge dessa spelningar var pinsamma. De klarade ju inte att spela sina egna lĂ„tar! Är det underligt att live-skivor inte blir lika roliga lĂ€ngre

`Sen verkar ju Àven proffsen ha glömt hur man skall lÀgga upp en live-skiva. ACDC slÀppte en Dubbel live-cd -92 som producerades av den mycket duktige Bruce Fairbairn. HÀr finns atmosfÀr, fantastiskt ljud, nÀrvaro, energi, ja, kort sagt, det hÀr ser ut att kunna bli en kanonplatta med alla AC:s klassiker i schyssta live-versioner. Den perfekta festarskivan! Men vad har nÄn hittat pÄ dÄ? Jo, nu ska vi fada ner publiken mellan varje lÄt och lÀgga in tre sekunders tystnad!!!! Ja, jag vet att lÄtarna Àr tagna frÄn olika konserter men sÄ har liveskivor gjorts förr. Grejen Àr att jag vill bli lurad. Jag vill att det ska kÀnnas som om jag stÄr i publiken och lyssnar pÄ en konsert i sin helhet. Varje gÄng ljudet försvinner pÄ denna cd sÄ försvinner ocksÄ hela grejen med en liveskiva. Lyssna gÀrna sjÀlva och se om Du hÄller med.

kryotank (oregistrerad)
Postat
..mm, Cheap Trick, "Live at Budokan"....

Hade "förmÄnen" att vara hemma hos Brad Carlson (Bun E. Carlos) för nÄgra Är sedan.. Han samlar pÄ virveltrummor och har hela garaget fullt... Fick nÄgra par av hans egna stockar som present...

Lite kul kuriosa Àr att hans morsa, Viv, har byggt om sitt hem (hÀstskoformad stoooor enplans-villa) till ett vilda-vÀstern-museum... SÄ mitt ibland en klassisk saloon-interiör stÄr det en dubbelsÀng!... I sitt lilla separata vardagsrum hÀnger sonens alla guldplattor, bl a "live at Budokan"....

För övrigt anser jag att Damn+Timbuktu's live-platta Àger... Fast p3-live inspelningen Àr snÀppet bÀttre... SÄÄÄÄ mkt bÀttre Àn pÄ vanlig "studio"-platta...

Dessutom hÄller jag helt med Android nÀr det gÀller Front242...

Postat (redigerat)
Vitsen med live plattorna frÄn 70-talet var vÀl att musikerna gjorde sina lÄtar annorlunda Àn studioversionen;

Det finns faktiskt fortfarande band som gör pÄ det sÀttet!

Front 242 Àr som sagt ett exempel, Das Ich ett annat... Skulle Àven vÀldans gÀrna köpa en liveskiva med PJ Harvey, men vad jag vet har hon inte slÀppt nÄn sÄn (och jag missade sjÀlvklart hennes konsert pÄ P3 live hÀromveckan).

(Alcazar??? Tror ni att den enda musik som gjorts efter 70-talet Ă€r den som spelas pĂ„ Hit FM?? 😎🙂 )

Redigerat av android
Postat

VÀlskrivet inlÀgg Wonderboy! Ja, mycket nostalgi dÀr, Eddie Jobson - vilket geni! Cool nÀr han ersatte Eno i Roxy Music, nÀstan som om Arsenal sÀljer Henry och köper Ronaldino.

Ja, som Reason mycket riktigt sÀger, Live-plattor Àr för oss gubbar och dÄ kommer jag att tÀnka pÄ den hÀr ganska nya Bowie-plattan som hÀngde med "Bowie at the Beeb", som Àr en lajvupptagning frÄn en mindre spelning inför nÄgra hundra specialinbjudna fans. Extremt bra ljud, schyssta versioner och framförallt ovÀntade lÄtval, lÄngt frÄn nÄn hitkavalkad utan mer doldislÄtar som "Always crashing in the same car...", "Wild is the wind" etc. Helt klart en rÀtt modern lajvplatta som har ett vÀrde....och helt klart bÀttre Àn Bowies senaste konsert pÄ Globen.

Postat

MÄnga intressanta synpunkter pÄ detta intressanta Àmne!

Ja, visst har det gÄtt utför för liveplattorna. Problemet Àr vÀl att artisterna har blivit perfektionister och mÄste hÄlla pÄ och fixa allting i efterhand. Resultatet blir förstÄs bara nÄgot som lÄter som studioplattor med publikljud mellan lÄtarna.

Jag hÄller helt med Wonderboy som vill bli lurad att han stÄr i publiken nÀr han lyssnar pÄ en liveplatta. Faktum Àr att Rushs "Different Stages" frÄn 1998 (om jag minns rÀtt) lyckas bra med att skapa den illusionen. HÀr hörs verkligen enskilda röster ur publikhavet mitt i lÄtarna, vilket skapar en fin nÀrvarokÀnsla.

Nu Àr kanske inte Rush det första band man kommer att tÀnka pÄ om man Àr ute efter annat Àn perfektionism... dÀrför vill jag passa pÄ att rekommendera Neil Youngs dubbellive "Year of the horse". Den har det mesta man kan önska av en liveplatta, inklusive ett coolt, spontant och farligt ljud.

/ Ambjörn

Stinkey (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, det mÄste vara den!

"June 1, 1974" Inspelad pĂ„ Rainbow theatre i London. Mycket bra platta1 😄

Lyssnade faktiskt pĂ„ den igĂ„r. MĂ€rkligt sammantrĂ€ffamde. 🙂

Redigerat av Stinkey
Postat

I tex Jazz har ju liveplattor fortfarande kvar ganska mycket av sin status. I och för sig sÄ spelas det allt som oftast live i studion ocksÄ, sÄ den egentliga skilnaden Àr vÀll kanske mest publiken. Jag tycker ÀndÄ det Àr rÀtt gött och desutom lyfter mÄnga musiker nÄgra snÀpp live.

Postat
.

Jag hÄller helt med Wonderboy som vill bli lurad att han stÄr i publiken nÀr han lyssnar pÄ en liveplatta. Faktum Àr att Rushs "Different Stages" frÄn 1998 (om jag minns rÀtt) lyckas bra med att skapa den illusionen. HÀr hörs verkligen enskilda röster ur publikhavet mitt i lÄtarna, vilket skapar en fin nÀrvarokÀnsla.

Nu Àr kanske inte Rush det första band man kommer att tÀnka pÄ om man Àr ute efter annat Àn perfektionism...

Gött, Ambjörn! Different Stages skulle kunna tjÀna som en vÀgvisare för hur en live-platta skulle kunna lÄta idag. Rush har sjÀlva sagt att de, sin vana trogen, varit inne och lagat en del, dock mycket mindre Àn pÄ tidigare live-plattor. De menade att de lÀrt sin lÀxa och att man bara ska se till att laga det absolut nödvÀndigaste annars försvinner gnistan och atmosfÀren. Sen tycker jag att den skivan Àr frÀck just för att de slÀpper loss och spelar inte helt hundra rÀtt hela tiden. Sen Àr det jÀttebra ljud pÄ publiken ocksÄ, det kÀnns som om man Àr dÀr mitt i publikhavet. Kul att Du tar upp det dÀr med att man faktiskt kan urskilja enskilda röster bÄde i och mellan lÄtarna ur publikhavet. Det blir samma kÀnsla som om grabben snett bakom en i publiken plötsligt hojtar till i extas.

Å andra sidan kom jag nu pĂ„ en skiva som var grym med lĂ„tar som var totalt omgjorda frĂ„n studioversionerna. Artisten sjĂ€lv medger ocksĂ„ i konvolutet att mycket (lĂ€s extremt mycket) Ă€r ordnat i studion efterĂ„t. Jag snackar om "Peter Gabriel Plays Live" som kom nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ 80-talet. "Den trĂ„kige, gamle perfektionisten" tĂ€nker Du sĂ€kert nu. Gör Dig sjĂ€lv en tjĂ€nst, den finns sĂ€kert pĂ„ nĂ„gon rea. Fantastiska lĂ„tar i fantastiska nyarrangemang med fantastiska musiker, feta synthar och jĂ€ttelite gitarr! Tony Levin slaktar sin stick-bas, Ă€ter upp den, skiter ut den och börjar om igen! Peter Gabriel sjunger som en gud pĂ„ denna platta! Hur mycket Ă€r gjort live och hur mycket Ă€r gjort i studio? Jag bryr mig Ă€rligt talat inte nĂ€r det handlar om musik i absolut yppersta vĂ€rldklass! Ljug pĂ„ för fan! En bra lĂ„t Ă€r en bra lĂ„t och hĂ€r drĂ€ller det av dem!

Postat

För att det just Ă€r Live och man hör musikernas riktiga skicklighet (med förutsĂ€ttning att dom fĂ„r bra riggat ljud osv. Det finns inget bĂ€ttre Ă€n en bra Live-akt dĂ€r musikerna inte har "fördelen?" av flera tagningar osv utan visar sitt rĂ€tta jag 🙂

Postat (redigerat)

ibland Àr live-plattorna mkt bÀttre Àn studioplattorna....t.ex. In Flames - Tokyo Showdown...den enda In Flames-plattan som egentligen Àr nÄt att ha...ÀndÄ har dom ju gjort en 7st studioplattor eller vad det nu kan vara vid det hÀr laget...fast o andra sidan finns det ingen Live-kÀnsla i Tokyo Showdown. Kunde lika gÀrna varit en studioplatta med lite inlagda applÄder och jubel mellan lÄtarna....kanske inte ens kan rÀkna den som live-platta??..(skit samm, har inte fÄtt intrycket att det Àr sÄ specielllt mÄnga medlemmar pÄ Studio Forum som gillar sÄn musik ÀndÄ), men iaf...

Äh...kom ju ingen vart med det hĂ€r 😠

Redigerat av Frengers
Postat

Enbart liveplattor ger den riktiga spelglÀdjen.

Det ska va skitigt, rakt pÄ och Àkta.

SÄg nyligen 'live aid' dvd:n som just har slÀppts.

Underbart. Det knastrar och poppar, lustiga kameravinklar,

Phil Collins ser förjÀvlig ut, men det kÀnns som man

Àr dÀr, det kÀnns pÄ riktigt.

SÄ Àr en lyckad liveskiva.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.