Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Mysbelysning. Lava-lampor. Sköna bilder på väggarna ......

Nej, allvarligt. Hur det ser ut spelar kanske inte så stor roll. Däremot behöver du ha koll på akustiken. Om du letar lite på forumet här (det finns en sökfunktion) så kommer du hitta en hel del om akustikbehandling. Är akustiken alltför tokig så är det väldigt svårt eller till och med omöjligt att höra hur det låter. Och hör du inte hur det låter så går det inte att få ordning på mixen. Allt inom rimliga proportioner förstås.

Det stora problemet till en början är oftast att få ordning på basfrekvenserna. Det är närmast omöjligt att få full kontroll på frekvenser under 200 Hertz i ett vanligt rum. Basfällor av någon sort behövs. Säng, soffa brukar vara bra. Men även fällor i hörnen som man lätt bygger själv av stenull och lite tyg. (Tips: stenull av typ markisolering, sådär 10cm tjocka. Tyg från Ikea, kanske deras lakan för 15 kronor styck). När du fått grepp om basen är det dags att fixa till fladderekon i mellan och diskant. Då är det lite tunnare material som gäller. Kanske ett lite tjockare draperi. Eller det gamla tipset med ett sovtäcke upphängt efter väggen. Trixet är att få balans mellan lagom mycket dämpning och lagom mycket reflexer. För dämpat och man blir heltokig och hör inget.

Men prova till en början. Det är himla kul att experimentera.

// Gunnar

Postat

De flesta trivs nog bäst med LEDE-principen (Live End - Dead End), dvs att man har främre delen av rummet (alltså där monitorerna står) mer dämpad (Dead End), medan delen från mixpositionen och bakåt är mindre dämpad och kanske gärna har högre grad av diffusion än absorption.

Dämpar man för mycket så blir rummet väldigt obehagligt att sitta och jobba i, så det är ingen höjdare.

Dämpar man för mycket med enbart tunna material, som draperier och tunna skumabsorbenter, så käkas det bara upp diskant, medan basen inte påverkas alls. Det gäller alltså att utföra dämpningen på rätt sätt.

Läs gärna i min lilla artikel om grundläggande akustikbehandling HÄR.

Postat

Det spelar roll, men det ska inte vara så dämpat som möjligt. 😳

Hur mycket man behöver dämpa beror helt på hur rummet låter från början (dvs: hur mycket ljudet studsar i rummet), hur rummet ser ut och vilka material tak, golv och väggar är byggda i.

Om du vill läsa på om akustikbehandling så kolla på den här länken.

Postat

ok, har kollat lite på era länkar,

borde man inte kunna bygga upp små (hus) av madrasser eller nåt liknande runt monitorerna och bara låta dom va öppna på framsidan då? då spelar det väll ingen roll med hörn och sånt på väggarna bakom monitorerna, eller har jag fel?

Postat

borde man inte kunna bygga upp små (hus) av madrasser eller nåt liknande runt monitorerna och bara låta dom va öppna på framsidan då? då spelar det väll ingen roll med hörn och sånt på väggarna bakom monitorerna, eller har jag fel?

Mindre lyckat med aktiva monitorer, där slutstegen inte får tillräcklig kylning om man bygger in dem utan ventilation.

Ljudet sprids dessutom i rummet oavsett hur du gör - åtminstone om du vill höra ljudet... 🙂

I basen är högtalaren i stort sett rundstrålande, så det spelar inte så stor roll vad du gör om du inte gör det på rätt sätt.

Postat (redigerat)

Jag har ett rum utan dämpning, kåken är visserligen i trä och rummet har porös board på väggarna. Tapeten rev jag bort för några år sen och målade väggarna i lustiga barnkammarfärger som varken barn eller fru tyckte om alls, bara jag. Skulle vara kul att veta hur pass dåligt det rummet är att mixa i?

Hur som helst, när jag mixar skiftar jag ganska ofta mellan monitorerna, större JBL-stereo och mina två olika lurar. När jag rattat lagom brukar det låta bra i alla systemen. Mixar jag enbart i lurarna, eller enbart i monitorerna brukar det gärna bli fiasko.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

En del högtalare låter bäst av att stå lagom nära en vägg. Andra kan man ställa lite hur som helst. Flytta lite fram och tillbaka och se vad som händer. (Mina monitorer har rums-kompensation, man kan alltså ställa om dem beroende på hur nära vägg och hörn de står.)

Rätt vinkel och rätt höjd är också olika viktigt - ibland är det löjligt noga, ibland inte.

Zogge (oregistrerad)
Postat
De flesta trivs nog bäst med LEDE-principen (Live End - Dead End), dvs att man har främre delen av rummet (alltså där monitorerna står) mer dämpad (Dead End), medan delen från mixpositionen och bakåt är mindre dämpad och kanske gärna har högre grad av diffusion än absorption.

Dämpar man för mycket så blir rummet väldigt obehagligt att sitta och jobba i, så det är ingen höjdare.

Dämpar man för mycket med enbart tunna material, som draperier och tunna skumabsorbenter, så käkas det bara upp diskant, medan basen inte påverkas alls. Det gäller alltså att utföra dämpningen på rätt sätt.

Läs gärna i min lilla artikel om grundläggande akustikbehandling HÄR.

Claes, tack för dina inlägg som alltid är seriösa och i överensstämmelse med verkligheten. Jag hoppas att Skåningarna står i kö till din butik för att handla och få goda råd. Det skulle jag göra... 🙂

Zogge

Zogge (oregistrerad)
Postat

Min åsikt är att väggen bakom har en väldigt stor betydelse. Jag är därför mycket tveksam till monitorer med basreflex bakåt. I varje fall jag, får ingen ordning på ljud från sådana. Om man trots allt har monitorer med bakreflex, måste man ha lådorna en bra bit från väggen, eller nästan mitt ute på golvet. Därför borde hemstudios generellt ha monitorer med basreflex på framsidan. Du kan då ställa dessa ca 20-30 cm från väggen och häng för Guds skull inte upp monitorerna på väggen!

Lite tyg eller något draperi här och där funkar bra i ett lyssningsrum. Några flyttbara akustikplattor likaså. Försök att hitta typ sådana skiljeväggar man brukar ha i kontorslandskap. Ibland hittar man sådana begagnade billigt! En variant som jag såg för några år sedan, var en himla massa äggkartonger uppklistrade från golv till tak!

Dessutom glöm inte taket! Prova med en kvadratmeter-stor akustikplatta hängande ca en halv till en meter över sångmiken. Prova att vinkla plattan uppåt eller neråt och resultatet hörs direkt.

Alltså! Det är en fördel om väggar och tak har lite olika vinklar och lagom med ljudabsorberande material. Bygg ingen garderob!

Zogge

Postat

Alla vill säkert väl men om man inte vet speciellt mycket om något bör man heller inte uttala sig i ämnet. Jag nämner inga namn men ni som läser denna tråd bör vara uppmärksamma på att det förekommer en hel del tveksamma synpunkter här (och nej, jag orkar/vill inte skriva exakt vilka det handlar om).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.