Jump to content
Annons

LĂ€ra sig mixning!


sebbeh

Recommended Posts

Tjenare, kan börja med att jag har sökt överallt men inte hittat, sĂ„ ni slipper sĂ€ga som pĂ„ mĂ„nga andra forum "KOLLA GOOGLE FÖRST IDIOT" osv.

men iaf jag har hÄllt pÄ med rap i ca 2 Är nu, men jag har aldrig mixat eller mastrat nÄgot, utan alltid lÄtit min vÀn göra det för jag tyckte de verkade krÄngligt, jag har försökt mig pÄ det ett par gÄnger, men ja blev sÄ jÀvla dum i huvudet utav att höra samma ljud 100 gÄnger nÀr man testade olika instÀllningar, sÄ ja tyckte allt lÀt samma tillslut och fick panik, men nu har ja bestÀmmt mig för att detta skall jag klara! jag vill kunna mixa min egna acapella! men iaf till frÄgan! :

Vet ni nĂ„gon bra hemsida dĂ€r man kan lĂ€ra sig grunderna eller liknande i mixning? för jag vet 0 just nu. och engelska Ă€r inte mitt modersmĂ„l om vi sĂ€ger sĂ„ ! jag anvĂ€nder mig utav Adobe Audition 3.0 för er som undrar! och jag orkar inte med svar som "klicka runt och lek lite bara" jag har försökt och det slutade i panik och agressioner ! 🙂 .

tack pÄ förhand!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hejsan

Jag kan tipsa om studios egen mixologi om du inte redan lÀst den. Sedan sÀger du att du inte vill ha svar som att du ska leka dig fram. Men det Àr ÀndÄ ett bra sÀtt. Men gör det i korta pass! Annars kommer du fÄ dina aggressioner och bli trött i öronen. Sitt 5-10 minuter, gÄ undan ett tag och sedan gÄ tillbaka och fortsÀtt sÄ.

Lyssna MYCKET pĂ„ hur skivor/mixar lĂ„ter. Glöm dock inte bort att dina skivor Ă€r mastrade ocksĂ„ vilket ger dem en höge volym. SĂ„ dra gĂ€rna ner volymen pĂ„ lĂ„ten du lyssnar pĂ„ sĂ„ att den har samma volym som det du mixar 🙂

Lycka till!

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja du, min vĂ€n har tidningen mixologi, ringde han och frĂ„ga fall jag fick lĂ„na. men han hade tappat bort den och letat runt i affĂ€rer osv men inte hittat :/ . men iaf! tack tack 🙂 nĂ„gra mer tips kanske? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja du, min vĂ€n har tidningen mixologi, ringde han och frĂ„ga fall jag fick lĂ„na. men han hade tappat bort den och letat runt i affĂ€rer osv men inte hittat :/ . men iaf! tack tack 🙂 nĂ„gra mer tips kanske? 🙂

Den Àr nog slutsÄld. Men du kan köpa den som pdf fortfarande. Det Àr viktigt att du verkligen lÀr dig verktygen. EQ, kompressor osv.

MVH

Anders

EDIT: Varför inte sitta med din vÀn nÀr han mixar?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja du, min vĂ€n har tidningen mixologi, ringde han och frĂ„ga fall jag fick lĂ„na. men han hade tappat bort den och letat runt i affĂ€rer osv men inte hittat :/ . men iaf! tack tack 🙂 nĂ„gra mer tips kanske? 🙂

Den Àr nog slutsÄld. Men du kan köpa den som pdf fortfarande. Det Àr viktigt att du verkligen lÀr dig verktygen. EQ, kompressor osv.

MVH

Anders

EDIT: Varför inte sitta med din vÀn nÀr han mixar?

Aha okej, jo sĂ„g detta, funderar pĂ„ att köpa, du eller nĂ„gon annan vet nĂ„n annan tidning eller liknande? jo ja vet att det e viktigt dĂ€rför jag har bestĂ€mmt mig för att lĂ€ra mig 🙂

ja du, han har lagt av me allt med musik typ, och han sĂ€ger bara "klicka runt bara" sĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns en DVD som heter "Mix it like a record", lite pucko titel men den Ă€r relativt intressant. Det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga konkreta tips, men det Ă€r en vĂ€ldigt bra demonstration i hur en professionell mixningstekniker jobbar och tĂ€nker pĂ„ mixningen som process. Ibland frĂ„gar man sig ju ofta "gör jag rĂ€tt nu?" eller "Är det hĂ€r bra?" eller "Undras hur ett proffs skulle göra det hĂ€r?" osv. Man söker liksom efter övertygelsen att man gör det som "man ska". Mix it like a record gav mig ett himla bra svar pĂ„ den frĂ„gan.

Den mixningsprodukt som jag sjÀlv kÀnner har lÀrt mig mest, den hÄrda vÀgen, Àr en gammal produkt som heter "Mixing and Mastering with Waves". DÀr fÄr man 6 helt rÄa omixade lÄtar, i form av separata spÄr med bÄde syntar och live instrument inspelade, som man ska mixa. Författaren, en australiensisk lÄtskrivare har dessutom gjort sina mixar och förklarar i detalj hur han har gjort. Allt Àr tÀnkt att anvÀndas med Waves pluggar som utgÄngspunkt, men det funkar givetvis bra med alla pluggar. Men dom lÄtarna Àr ganska svÄrmixade sÄ dÀr fÄr man jobba och hitta lösningar.

I övrigt har jag lÀrt mig sjÀlv, och min grund strategi Àr att lyssna och frÄga mig om jag gillar det jag hör, eller inte. Och om inte, sÄ vad Àr det som Àr fel eller saknas? osv. Det jordnÀra approachen, och den hÄller lÄngt den. NÀr det lÄter rÀtt för dig, sÄ Àr det rÀtt med. Synpunkter frÄn andra, kommer alltid att hitta fel, hur du Àn mixar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns en DVD som heter "Mix it like a record", lite pucko titel men den Ă€r relativt intressant. Det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga konkreta tips, men det Ă€r en vĂ€ldigt bra demonstration i hur en professionell mixningstekniker jobbar och tĂ€nker pĂ„ mixningen som process. Ibland frĂ„gar man sig ju ofta "gör jag rĂ€tt nu?" eller "Är det hĂ€r bra?" eller "Undras hur ett proffs skulle göra det hĂ€r?" osv. Man söker liksom efter övertygelsen att man gör det som "man ska". Mix it like a record gav mig ett himla bra svar pĂ„ den frĂ„gan.

Den mixningsprodukt som jag sjÀlv kÀnner har lÀrt mig mest, den hÄrda vÀgen, Àr en gammal produkt som heter "Mixing and Mastering with Waves". DÀr fÄr man 6 helt rÄa omixade lÄtar, i form av separata spÄr med bÄde syntar och live instrument inspelade, som man ska mixa. Författaren, en australiensisk lÄtskrivare har dessutom gjort sina mixar och förklarar i detalj hur han har gjort. Allt Àr tÀnkt att anvÀndas med Waves pluggar som utgÄngspunkt, men det funkar givetvis bra med alla pluggar. Men dom lÄtarna Àr ganska svÄrmixade sÄ dÀr fÄr man jobba och hitta lösningar.

I övrigt har jag lÀrt mig sjÀlv, och min grund strategi Àr att lyssna och frÄga mig om jag gillar det jag hör, eller inte. Och om inte, sÄ vad Àr det som Àr fel eller saknas? osv. Det jordnÀra approachen, och den hÄller lÄngt den. NÀr det lÄter rÀtt för dig, sÄ Àr det rÀtt med. Synpunkter frÄn andra, kommer alltid att hitta fel, hur du Àn mixar.

Okej man tackar för tipsen osv 🙂 ja precis det Ă€r de ja tĂ€nker pĂ„ ocksĂ„ "Ă€r detta verkligen bra?" för i mina öron sĂ„ kan ja Ă€ndra nĂ„tt litet och typ "ah detta va ju fett" sĂ„ fĂ„r man höra av alla andra sen "nej detta lĂ„ter idiotiskt osv. " för i mina öron sĂ„ tycker jag de mesta lĂ„ter bra, har inte fĂ„tt sĂ„ bra "mix öra" Ă€n om man sĂ€ger sĂ„, om du förstĂ„r vad jag menar?

sĂ„ ja behöver verkligen trĂ€na upp detta! och lĂ€ra mig ett och annat, men ska kolla pĂ„ den dĂ€ra DVD'n som du tipsa mig om och se fall jag fattar nĂ„tt, för engelska Ă€r ja inte sĂ„ hajj pĂ„ tyvĂ€r, men som sagt, jag skall bara mixa acapella i stortsĂ€tt 🙂 Men tack tack !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett litet utdrag ur "The mixing engineers handbook" med lite tumregler om EQ Àr en bra start :-)

Eftersom EQ'n Àr ditt viktigaste verktyg för en bra mix (kompressorn Àr bra ocksÄ!).

Har jag inte lÀst boken sjÀlv (Àn) men har sett mÄnga rekomendationer för:

Notes on EQ

The mixing engineers handbook av Bobby Owsinski

För att fÄ lite grundkunskaper pÄ ett inte allt för tungt sÀtt sÄ finns en hel del matnyttigt i denna bok.

Digitalt ljud i ett nötskal, Jeff Strong

Kan ocksÄ rekommendera:

Digitalt Ljud av Russ Haines

Sedan Àr det ju som med allt annat. Skall man bli bra pÄ nÄgot mÄste man öva öva öva. Samtidigt som man försöker snappa upp sÄ mycket som möjligt av dom som redan kan . . .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I Adobe som du jobbar i har du presets pĂ„ varje verktyg... du akn börja med dem sedan ratta lite sjĂ€lv UTÖVER dem..

SÄ om du börjar klippa bort missljud Ä skit före och efter sÄngen sÄ du bara fÄr en ren acca frÄn början till slut sÄ de dÀr tysta 10sekunderna innan och efter sÄngen försvinner..

Sen kan du börja med att Leta rÀtt pÄ din "dynamic Processing" under Amplitude i effekt listan.. dÀr har du nÄgra presets du kan testa och sedan ratta lite som du sjÀlv kÀnner tills du e nöjd..

sedan kan du lÀgga en EQ pÄ det.. testa dÄ den grafiska EQn, dÀr igen, kolla hur presetsen ser ut Ä sen rattar du lite sjÀlv,.

Sen kommer du sÀkert fÄ problem med SSS-ljuden, de kommer sÀkert susa för fullt i mina lurar/monitorer, sÄ lite De-esser pÄ det vor einte helt fel sÄ du slipper göra dina lyssnare döva..

Testa dig fram lite vart du hör dina SSS-ljud starkast men mellan 4000 till 6000 brukar de hamna pÄ för "mÀn"

Sen kan du lÀgga lite reverb pÄ versen, men var riktigt försiktig me hur mkt du gör, för har du för mkt reverb pÄ rap sÄ kan de göra att din sÄng blir otydlig, sÄ mÄttligt :)Sedan om du tex sjunger reff eller nÄt sÄ kan du dra pÄ med lite mer reverb Àn pÄ versen..

Men vÀldigt vÀldigt viktigt, hÄll koll pÄ volymerna..

SĂ„ nu nĂ€r du e ny sĂ„ kan du öva Ă„ kĂ€nna dig fram i Adobes egna verktyg osv men sedan nĂ€r du börjar bli lite bĂ€ttre Ă„ kĂ€nner att det inte rĂ€cker till sĂ„ kan du börja testa lite olika Kompressor Ă„ andra verktyg igenom att hitta gratis "VST pluggar" eller att du köper lite bĂ€ttre 😉

Det dĂ€r var bra ett litet snabbt exempel sĂ„ du kanske förstĂ„r lite Ă„ kan börja leka lite med dina accor 🙂

Redigerat av Fimp06
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nÄgra mer tips?

Jag tÀnker inte tillföra med nÄgra mer konkreta tips utan det Àr sÄdant man mÄste lÀra sig Dock vill jag sticka in en liten notis.

Vad du mixar pÄ / i m.a.o vilka högtalare/hörlurar , hur ditt rum ser ut rent akustiskt pÄverka Àven mixen dÄ du baserar dina beslut pÄ hur ljudet förflyttar sig i ditt rum, Och dina referenslÄtar som du tycker lÄter bra Àr i Àven mastrade och Àven detta pÄverkar slutresultatet till en viss grad.

Men som med allt annat , Övning ger FĂ€rdighet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men som med allt annat , Övning ger FĂ€rdighet.

Det Àr det hÀr som Àr den "jobbiga" sanningen. Ju mer man trÀnar, lyssnar, jÀmför och provar sig fram desto fortare lÀr man sig att fÄ fram en bra demo. bra lyssning och tvÀttade öron (skÀmt) Àr inte ett mÄste sÄ lÀnge man lÀr sig hur det man har lÄter i andra anlÀggningar, typ sÄ du fÄr en referenspunkt att utgÄ ifrÄn, men bra lyssning och utvilade öron tar dig snabbare framÄt.

Mix and mastering with waves samt Internal mixing Rev 2 Àr bra som bollplank Àven om man Àr nöjd med det man Ästadkommer.

SĂ„ de kan jag rekommendera varmt ( alltsĂ„ vĂ€l vĂ€rt pengarna de kostar 🙂)

Lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...