Jump to content
Annons

Lite problem med Mbox 2 Pro


ErikSchroder

Recommended Posts

Så jag köpte en Mbox 2 Pro ganska nyligen med PT8 och det här var min första Digidesign-produkt. Men grejen är, för att jag ska få det att fungera i PT så måste jag koppla ur Mboxen (eller ha den urkopplad från början) och sedan öppna PT och vänta på meddelandet som säger "Please connect your hardware" eller liknande, koppla in den och då fungerar den. Har jag Mboxen ikopplad från början och öppnar PT så fungerar ingenting, det går inte att spela in, det går inte att höra något.

Det här är väl inte normalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

nej, det låter ju inte helt klockrent... Vet du vad du har för chipset på moderkort och firewirekort? Digidesigns interface kan vara ganska kräsna när det gäller annan hårdvara.

Kolla även att du har uppdaterat ditt operativsystem ordentligt. För mig gick PT (LE 7.4 cs3) jätteostabilt på min laptop tills jag fick på SP3 (Win XP). Nu funkar det perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

så var det för mig också faktiskt. Alla inspelningar jag gjorde på laptopen gjorde jag i Adobe Audition. När jag sen skulle mixa använde jag min stationärdator där PT funkar fint så då jobbade jag i det. Nu går det i PT hela vägen.

Vad har du för dator förresten? En del av HPs förinstallerade XP-versioner vet jag har varit lite kinkiga med SP3 men det funkar om man ändrar en systemfil lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Servicepacks brukar innehålla ett gäng uppdateringar för operativsystemet, både när det gäller säkerhet och kompatiblitet och såna saker tror jag.

Det är inte större fara för dina filer när du installerar ett nytt SP än någon annan gång. Men det är ju alltid mycket som kan hända (hårdvarufel, virusangrepp, o.s.v.) så ha alltid uppdaterade backups. Det vinner du på i längden.

Edit: stava

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade SP3, fortfarande likadant. :S

Grejen var att jag köpte den från USA så jag skulle tjäna några tusen, men att den är amerikansk kan väl inte påverka något? Jag har ett flertal amerikanska produkter som fungerar prima. Det blir också jobbigare att lämna tillbaka den om det är ett allvarligt fel. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter skumt. Men det låter som det är något med din dator. Nu har jag bara skummat tråden, men det verkar ju då som sagt att din dator inte känner av mboxen om du inte sätter i den när datorn är igång. Om jag va du så skulle jag kontakta digidesign support och se om det är något fel de känner igen. Kolla även DUC om det står något om det där. Det låter riktigt skumt och är inget jag någonsin hört talas om. Testa gärna mboxen i en annan dator och se om samma fel uppstår.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, alltså, datorn känner av Mboxen i början och ljudet fungerar när jag väl loggat in. Men så fort jag öppnar PT så slutar den fungera, men den är fortfarande på. Då måste jag dra ur kontakten och återansluta den för att den ska fungera igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Att den är från USA ska inte spela någon roll (mer än om den behöver strömförsörjning men det har du nog redan löst...) Jag tycker fortfarande det låter som ett hårdvaruproblem. Som jag skrev i mitt första inlägg kan Digidesigns interface vara ganska kräsna när det gäller annan hårdvara. Vet du vad du har för chipset på moderkort och firewirekort?

Titta på den här sidan och se om du hittar nått:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23649

Annars är nog Gizmozis förslag att kontakta Digidesigns support inte så dumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker Windows.

Har du satt MBoxen som standard för uppspelning av ljud. Windows brukar göra massa blippar o sånt när du startar upp det, när filer öppnas o sånt tjafs. Windows "reserverar" ljudkortet för detta, är MBoxen standar så blir den låst. När PT sedan går igång så är ju MBoxen redan upptagen och PT kan inte ta fullt ägarskap. De andra programmen går via samma väg som Windows så då får du inget problem.

Åtgärd att testa.

1 - sätta standard för ljud till ett annat kort

2 - stäng av alla windows-ljud

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...