Jump to content
Annons

Bästa/sämsta köpet någonsin?


Ken Kängström

Recommended Posts

Tjosan. Vill veta lite vad ni har råkat ut för. Har ni någon gång köpt något som ni ångrat extrem mycket eller kanske absolut inte ångrat.

Jag har köpt en serie förstärkare som lika gärna kunde hört hemma i soptunnan. Men man lär sig av sina misstag. =)

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

min bästa köp var definitivt min elgitarr Ibanez Iceman och min förstärkare Marshall Valvestate VS100. Den kombinationen är oslagbar vad gäller metal iaf. Billig peng åxå.

Ångrar dock att jag sålde en gammal ibanez roadstar II series. Mickarna va speciella på den. Det lät som man visslade när man spelade ett distat solo. Kanon fint ljud. Sålde den för 1500:- =(.

edit:stavfel

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

En -76 Fenderstrata, alltså gjord under CBS-eran. Något ljushuvud hade kommit på att det bara skulle sitta 3 skruvar som höll fast halsen i kroppen istället för de tidigare 4. Halsen flyttade sig ur sitt rätta läge hela tiden. Hade hjälp av alla möjliga duktiga gitarrmakare men inget hjälpte. Överhuvudtaget var hela den Stratan väldigt dåligt ihopkommen. Jag hade jobbat ett helt sommarlov för att få råd med drömgitarren och så fick jag ett måndagsexemplar.

Några år innan hade jag en FBT 10 W git förstärkare och en Duke Telecasterkopia, fräckt va?! Jag hade även då sparat ihop pengar för att köpa en distpedal. När jag och farsan kom in på Waidele stod det en försäljare där och övertygade min FARSA om hur illa det skulle vara om jag köpte en distpedal! Istället övertalade han MIN FARSA att jag skulle köpa en Ibanez-phaser! Phaser kan vara jättemysigt men jag ville ju rocka!

008-strängar var ju också kass. Dålig ton, höll stämningen dåligt och gick av hela tiden. Idag kör jag på 0.11 och funderar på att gå över till 0.12 för tonens skull.

"Hajfensplektrum" var hiskeliga. Alla köpte dem för att de såg så "häftiga" ut. Sen kunde man välja med vilken del av plektrumet man skulle spela. Nu var det bara det att det egentligen bara spelades på det gamla vanliga stället av alla hela tiden. Ju mjukare plektrum desto bättre tycktes alla resonera också. Numer kör ju de flesta på mindre och hårdare plektrum. Finns hajfenorna kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta köp: SpecDrum, en trummaskinsmodul som kopplas till en ZX Spectrum-dator (jajemen, det här var på stenåldern). Samplingarna laddas från en kassettbandspelare och Spectrumen har maximala 48 kilobyte arbetsminne... ja ni hajar. 😛

Men, visst, det var skoj i ett par dagar. Sen sålde jag den.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta köp: Köpte två stycken ADK Sc-1 begagnade utan låda, mikhållare, garanti, "bruksanvisning" o.s.v. för 1000 spänn... Då kostade de 995 per styck på Musikbörsen. c:a 1 månad senare hade MB en deal på exakt samma mickar - 995 per PAR (nya och friska)... 😛 Störigt som fan 🙂 OCh nu kan man ju itne sälja dem heller utan att göra brakförlust.

Bästa köp: Troligtvis en Fender Classic 70's Stratocaster som jag köpte begagnad med hardcase i absolut nyskick för 5000 spänn. Den var verkligen helt som ny, inte en repa - det avr en riktig pedant som hade haft den. Nypris på gitarren är 8000 och caset kostar 1500... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En -76 Fenderstrata, alltså gjord under CBS-eran. Något ljushuvud hade kommit på att det bara skulle sitta 3 skruvar som höll fast halsen i kroppen istället för de tidigare 4. Halsen flyttade sig ur sitt rätta läge hela tiden. Hade hjälp av alla möjliga duktiga gitarrmakare men inget hjälpte. Överhuvudtaget var hela den Stratan väldigt dåligt ihopkommen. Jag hade jobbat ett helt sommarlov för att få råd med drömgitarren och så fick jag ett måndagsexemplar.

Fy fan vad knäckande jag lider med dig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta köp: SpecDrum, en trummaskinsmodul som kopplas till en ZX Spectrum-dator (jajemen, det här var på stenåldern). Samplingarna laddas från en kassettbandspelare och Spectrumen har maximala 48 kilobyte arbetsminne... ja ni hajar. 🙂

Men, visst, det var skoj i ett par dagar. Sen sålde jag den.

/Mats

... och där har du din sämsta försäljning också, den hade väl varit värd multum nu för en retrokåt samlare 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

jazz 3or hmm??. vet inte riktigt vad det är för något men kommer jag över dom så skall jag prova =)

Små stenhårda plektrum, JAZZ III är loggan! Yngve o Co spelar med dessa så jag tänkte ju att jag skulle bli lika snabb....men tji fick jag 😮

Yngwie spelar inte alls med jazz iii

Han har en egen plektrumserie som om jag inte missminner mig är på 1.52mm

Vet inte exakt vilka "och co" är men en gitarrist som jag vet kör på jazz iii är Alexi Laiho i Children of Bodom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa köpet:

lätt min acustiska levin gitarr från 54a på loppis förr 200 kr. iof så har jag inte värderat den men den e grymt skön vare sig den e värd 1000 kr lr 10 000 kr.

Sämsta köpet: mina 2 kingston 512 minnen från datorbutiken som var defekta samt ej kompatibla med mitt moderkort. en lite varning till er som har ASUS A7N8X-X moderkort se till att ni följer dom rekomenderade minnena annars lär ni få som jag 1300 fel i memtest86 plus stop fel konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa köp: Begagnad Neville strata med gigbag, axelband och sladd för 700kr. Bättre startgitarr går knappt att hitta för det priset.

Sämst köp: Riley XL 10 övningsförstärkare. Skulle va kul att få lite ljud även om det lät dåligt trodde jag.

Jag hade fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta köp:

Definitivt min Marshall Valvestate S80 (förstärkare),

ART-SGX 2000 Express (multieffekt),

ART DST4 (förförstärkare)

Dessa är prylar jag personligen inte har användning för minsann.

Bästa köp: Är för många för att nämna. Ska jag nämna ett så blir det min MusicMan- gitarr som jag köpte till ett fördelaktigt pris i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa köp: En TB-303 för 1000:- i mkt bra skick, eller min Sequential PRO-ONE som jag gav ca 2000:- för, var ett tag sen dock.

Sämsta köp/byte: En Roland MKS-80 Superjupiter. FET Synth men jag gav på tok för mycket för den.

Mvh / Pontus.

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)
Bästa köp: fullt fungerande Ms-10 för 400 kr.

Sämsta köp: Roland Eg-101, finns ingen värre skit.

Någon blev lurad. Och det var inte du... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta köp:

Måste va min Alesis NanoSynth. Köpte den för ~4000kr, använde den och tyckte att den var riktigt hyfsad i ca 1 år. Nu ligger den i garderoben och går inte ens att sälja...

Vet inte om jag kan hitta nåt direkt "bästa köp". Förutom ovan nämnda tråkburk är jag mycket nöjd med allt jag har, men de var väl inga kap direkt... Varför erbjuder aldrig nån mej en MS10 för ett par hundra...?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Köp 2004:

Yamaha Motif

Alesis ION

Digidesign Command|8

Sämsta Köp 2004:

Gibson Les Paul (världens bästa gitarr till ett bra pris, men hade egentligen inte råd)

TSM MT-52 Baskaggemikrofon

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...