Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr med 3st mikar?


daniel10

Recommended Posts

Hej på er!

Har fått igång min studio nu.. Tänkte höra om lite tips här hur man bäst mikar upp en akgura..

Jag har tillgång till 3 st mikar. 2 st AKG 3000 samt en TSN Muneo. (alla fantommatade)

Hur skall mikarna riktas mot gitarren? vilket avstånd skall mikarna vara från gitarren mm mm..

Tacksam för alla tips..

/Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns många sätt att flå en katt.

Hur du ska gå till väga beror ju på vad du vill ha för resultat, hur gitarren ser ut och låter, etc. Finns säkert bra generella råd, men du kommer nog få bättre och mer relevanta svar om du berättar vad det ska användas till (vad det ska ha för plats i mix och vilket sound du vill ha), vad det är för miljö du ska spela in i, vad det är för gitarr och spelstil, genre etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu när du har 3 "konding" mickar skulle jag göra en X/Y med 3000 mickarna ganska nära,( 20-30 cm ca, prova flytta dom framför gitarren längsmed från greppbrädans slut ner förbi stallet för att hitta det ljudet som du gillar) sedan ställa den extra där den färgar in skönast, brukar bli vid greppbrädans slut ungefär. 😏

Ps. det är alltid roligare att ha ett "fullt" inspelat ljud vid mix, det går alltid att ta bort frekvenser men aldrig lägga till med ett gott resultat. ds.

Redigerat av Oldtimer
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha acken i en hel mix skulle jag hålla mig till en mick. Om du däremot kör typ singer-songwriter kan det ju va på sin plats att labba lite med flera mikrofoner

Hello!

Användnings området är rätt stort.. Önskemålet är att få ett väldigt fylligt ljud, med sterio bredd, så att akguran låter stort..

Gitarren är en Martin DM... Låter helt underbart.. Nu gälller det bara att få den att låta bra på "datorn" också..

Skall testa era tips..

Har ni några tips om ett snyggt reverb att lägga på efteråt i mixen? Finns det några bra plugins till Cubase för detta?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha acken i en hel mix skulle jag hålla mig till en mick. Om du däremot kör typ singer-songwriter kan det ju va på sin plats att labba lite med flera mikrofoner

Hello!

Användnings området är rätt stort.. Önskemålet är att få ett väldigt fylligt ljud, med sterio bredd, så att akguran låter stort..

Gitarren är en Martin DM... Låter helt underbart.. Nu gälller det bara att få den att låta bra på "datorn" också..

Skall testa era tips..

Har ni några tips om ett snyggt reverb att lägga på efteråt i mixen? Finns det några bra plugins till Cubase för detta?

Mvh Daniel

Ett tips när det gäller "reverbet" och om du vill att gitarren skall låta stort är att du kontaktar din lokala kyrka och spelar in där. De brukar inte ta något betalt om man bara vill vara där en liten stund 😏

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...