Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att göra en låt inför en gemensam kompisfest om två veckor (dansdänga), det är inget vidare seriöst projekt altså. 140 BPM, AutoTune osv. Eftersom jag inte var så sugen på att sjunga in själv så ställde min syrra snällt upp som aldrig nånsin har sjungit in nåt förut. Efter tre timmar har vi tre verser och en refräng. Detta är sedan MeloDynat, AutoTunat och så har jag slängt på ett OhmBoyz "Simple Delay - Damped". Det låter helt OK med tanke på förutsättningarna. Typ fjortis, vilket är meningen.

I vilket fall, sången varierar rätt så mycket vad gäller dynamik och volym. Jag skulle med andra ord behöva en kompressor som slätar ut allt till en jämn smet 😛 I vanliga fall samplar jag in hela rösten som en fil i Reason och använder den inbyggda kompressorn, men det är rätt så icke-smidigt :/

Eftersom själva låten är exporterad från Reason och är hårt limiterad vill jag bara lägga på rösten i Cubase och sen köra limiter på slutmixen men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. 😉

Tips skulle uppskattas mycket 🙂

Tack på förhand!

Johan

Annons
Postat

Du importerar väl bara det torra sångspåret i Cubase, lägger på kompressor, exporterar, och byter ut det gamla sångspåret mot det nya i vad det nu var för program du gjorde allt annat i. Eller vad är problemet?

Postat

Dock får jag känslan av att vilken kompressor och inställning Du än kör så kommer den ej att kunna lösa allt. Kan Du automatisera så är Du hemma sen.

Postat

Nah, altså, jag har spelat in allt i Cubase och har det där. Men jag har ingen vidare bra kompressor (vad jag vet), det är snarare problemet. Därför brukar jag använda Reasons inbyggda, vilket jag tänka undvika nu 😲

Postat
Nah, altså, jag har spelat in allt i Cubase och har det där. Men jag har ingen vidare bra kompressor (vad jag vet), det är snarare problemet. Därför brukar jag använda Reasons inbyggda, vilket jag tänka undvika nu 😄

Av intrycket jag får i den här tråden så tror jag nog att Cubase inbyggda kompressor duger bra, bara du lär dig använda den. Om man inte vet om man har en bra kompressor eller inte så tjänar man nog ingenting på att använda en annan i vilket fall, det handlar mest om att kunna använda den.

Postat
Av intrycket jag får i den här tråden så tror jag nog att Cubase inbyggda kompressor duger bra, bara du lär dig använda den. Om man inte vet om man har en bra kompressor eller inte så tjänar man nog ingenting på att använda en annan i vilket fall, det handlar mest om att kunna använda den.

yep

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.