Jump to content
Annons

Vilken Overdrive pedal?


SamSegerblom (oregistrerad)

Recommended Posts

SamSegerblom (oregistrerad)

Tjena allihopa, äntligen ska jag köpa min första Overdrive (dist) pedal, men frågan är vad jag ska köpa för någon. Är inte så kunnig om rätt ljud och att få den tungaste disten. Vill att det ska låta åt Jimi Hendrix och John Mayer hållet, fast med bara en pedal.

Jag spelar Blues/Pop/Rock.

Vad tycker ni är det bästa köpet? 😛

Max pris: 550:-

Hört att det är dålig kvalité på Behringer och Digitech, är det så?

Funderar på någon av dem här:

"Helst dennna"

Digitech Bad Monkey

DigitechBadMonkey.jpg

Behringer BO100

BehringerBO100.gif

Behringer OD400

BehringerOD400.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena allihopa, äntligen ska jag köpa min första Overdrive (dist) pedal, men frågan är vad jag ska köpa för någon. Är inte så kunnig om rätt ljud och att få den tungaste disten. Vill att det ska låta åt Jimi Hendrix och John Mayer hållet, fast med bara en pedal.

Jag spelar Blues/Pop/Rock.

Vad tycker ni är det bästa köpet? 😛

Max pris: 550:-

Hört att det är dålig kvalité på Behringer och Digitech, är det så?

Funderar på någon av dem här:

"Helst dennna"

Digitech Bad Monkey

DigitechBadMonkey.jpg

Behringer BO100

BehringerBO100.gif

Behringer OD400

BehringerOD400.jpg

hmm yngwie malmsteens singnatur pedal dod är rätt bra om du bara ska ha lite overdrive och inte färga ljudet, om du ska ha en billig altså

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
hmm yngwie malmsteens singnatur pedal dod är rätt bra om du bara ska ha lite overdrive och inte färga ljudet, om du ska ha en billig altså

Okej, vad är det för märke och var hittar man den? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Utav de billiga Behringerpedalerna har jag själv en tremolo som låter riktigt bra, det är sällan jag använder den så att lägga en massa pengar på en sån gör jag inte. Den andra pedalen känner jag inte till. Kompisen som inte snålar när det gäller grejer han vill ha, han köper och byter pedaler varje vecka. Men en pedal han alltid behåller är en RAT dist, en sån tror jag inte är dyr heller.

John Mayer har jag aldrig hört, vad jag vet. Och ang Hendrix så tänker man ofta fel, han spelade mestadels med väldigt rent ljud, inte alls en massa dist. Marshallförstärkarna på den tiden hade ju ingen mastervolym och inte lika mycket gain som moderna stärkare. Och den enda dist som väl fanns då var fuzz, det använde han ju. Ofta kopplade både han och tidiga Santana två fuzzar på raken, det kan ge ett mjukare ljud än med bara en. Alla fuzzar jag provat har varit asjobbiga, obehagliga och fräsande oljud. Men jag har för nåt år sen faktiskt köpt en fuzz, en "Doublemuff" på den kan man välja om man vill ha en eller två fuzzar seriekopplade.

Den overdrive jag använder mest är en Fulltone Fulldrive. Men en sån kostar ca 3000 kr.

Alla gitarrpedaler bör ha "true bypass" om ni frågar mig.

Vad har du för förstärkare? Jag spelar mestadels utan pedaler på min Fender Hot Rod (40 watt)Den har en ren kanal som jag aldrig använder, sen en crunchig och en ännu cruncigare kanal, de växlar jag emellan, gainen kör jag på fullt. Mängden dist styr jag med voymen på gitarren, jag spelar nästan aldrig med fullt på gitarren. Värt att öva på, volymen på gitarren ska man ändra hela tiden på, och micklägena. Många kör fullt på stallmicken hela tiden, det blir fort tråkigt. Hendrix och SRV byter mick hela tiden, säker gör John Mayer det med.

Har du sett Walter Trout?

http://www.youtube.com/watch?v=JSbZBZjIDVI

Han ställer också in förstärkaren så han får tillräcklig diskant på både mid och halsmicken. Alla de här startafantomerna använder stallmicken minst, det är en del i soundet. Organisten verkar vara en sköning.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle också kunna tänka mig den här:

Boss SD-1

BossSD-1.gif

DEn där är nog ganska bra. Det svåra med alla pedaler är att man kan bli impad när man provar i affären, sen när man repar med bandet, eller hör gitarren i sällskap med bullriga trummor och bas, ja då inser man till sin fasa att man hatar pedaljäveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Mayer? är det John Mayall du menar?

polaren har några behringer pedaler och han tycker de låter bra fast de är gjorda i plast så man får nog vara lite försiktig med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
Utav de billiga Behringerpedalerna har jag själv en tremolo som låter riktigt bra, det är sällan jag använder den så att lägga en massa pengar på en sån gör jag inte. Den andra pedalen känner jag inte till. Kompisen som inte snålar när det gäller grejer han vill ha, han köper och byter pedaler varje vecka. Men en pedal han alltid behåller är en RAT dist, en sån tror jag inte är dyr heller.

John Mayer har jag aldrig hört, vad jag vet. Och ang Hendrix så tänker man ofta fel, han spelade mestadels med väldigt rent ljud, inte alls en massa dist. Marshallförstärkarna på den tiden hade ju ingen mastervolym och inte lika mycket gain som moderna stärkare. Och den enda dist som väl fanns då var fuzz, det använde han ju. Ofta kopplade både han och tidiga Santana två fuzzar på raken, det kan ge ett mjukare ljud än med bara en. Alla fuzzar jag provat har varit asjobbiga, obehagliga och fräsande oljud. Men jag har för nåt år sen faktiskt köpt en fuzz, en "Doublemuff" på den kan man välja om man vill ha en eller två fuzzar seriekopplade.

Den overdrive jag använder mest är en Fulltone Fulldrive. Men en sån kostar ca 3000 kr.

Alla gitarrpedaler bör ha "true bypass" om ni frågar mig.

Vad har du för förstärkare? Jag spelar mestadels utan pedaler på min Fender Hot Rod (40 watt)Den har en ren kanal som jag aldrig använder, sen en crunchig och en ännu cruncigare kanal, de växlar jag emellan, gainen kör jag på fullt. Mängden dist styr jag med voymen på gitarren, jag spelar nästan aldrig med fullt på gitarren. Värt att öva på, volymen på gitarren ska man ändra hela tiden på, och micklägena. Många kör fullt på stallmicken hela tiden, det blir fort tråkigt. Hendrix och SRV byter mick hela tiden, säker gör John Mayer det med.

Har du sett Walter Trout?

http://www.youtube.com/watch?v=JSbZBZjIDVI

Han ställer också in förstärkaren så han får tillräcklig diskant på både mid och halsmicken. Alla de här startafantomerna använder stallmicken minst, det är en del i soundet. Organisten verkar vara en sköning.

Schysst att du skriver så mycket 😛 shiit, jag kunde inte sitta stilla på stolen när jag kollade på filmen på youtube.

Men om du lyssnar på John Mayer kan man inte heller sitta stilla.

Tack för alla tips, men jag kör också i melnanlägena på Hot Roden men om man går och repar några grabbar och inte vet vad det är för förstärkare, så vill man ju ha en hyfsat schysst pedal. Aja, jag får ta och leta vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
John Mayer? är det John Mayall du menar?

polaren har några behringer pedaler och han tycker de låter bra fast de är gjorda i plast så man får nog vara lite försiktig med dem.

Nejh, jag menar John Mayer .. fyfan vad han är bra, sök på honom på youtube, han är sjuk på gitarr och jag älskar honom! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
Arts billigaste rörpreamp då? Ställ in den så den förstärker bara lite, sen kör du fullt på ingången på stärkaren, olikarena och skitiga ljud skruvar du fram på gitarren.

Länk Tack! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Arts billigaste rörpreamp då? Ställ in den så den förstärker bara lite, sen kör du fullt på ingången på stärkaren, olikarena och skitiga ljud skruvar du fram på gitarren.

Länk Tack! ☺️

Har det blivit nåt gitarrköp?

Kolla efter en begad Fulltone. Fulltone är handbyggda i USA, exklusiva grejer. Den jag har har overdrive med tre helt olika ljud på en microswitch. Med stompknapp nr 2 nertryckt blir det ännu mer gain, då boostar den alltihop, då låter min tele precis som Santanas sound.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Arts billigaste rörpreamp då? Ställ in den så den förstärker bara lite, sen kör du fullt på ingången på stärkaren, olikarena och skitiga ljud skruvar du fram på gitarren.

Länk Tack! 😉

Har det blivit nåt gitarrköp?

Kolla efter en begad Fulltone. Fulltone är handbyggda i USA, exklusiva grejer. Den jag har har overdrive med tre helt olika ljud på en microswitch. Med stompknapp nr 2 nertryckt blir det ännu mer gain, då boostar den alltihop, då låter min tele precis som Santanas sound.

Hur stor är chansen att man hittar en beggad Fulltone för max 550:-? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera av Behringers olika dist och overdrive-pedaler låter faktiskt riktigt bra, om du är ute efter ett klassiskt Overdrive-ljud (typ Ibanez Tubescreamer) kan du kolla in denna:

TO800.jpg

Nackdelen är att de är väldigt plastiga. I studion eller om man repar skulle jag lätt kunna köra med en Behringer-pedal, men absolut inte live då man verkligen vill kunna lita på utrustningen.

Bad Monkey testade jag för länge sen men minns inte riktigt om den var bra eller dålig, däremot håller väl Digitechs chassin hyfsad klass om jag inte missminner mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en såndär Behringer blues Overdrive pedal förra sommaren ganska billigt på Musikbörsen. 130-150 spänn elr nåt. Den var på rea så jag passa på.

Den var inte så dålig faktiskt, visst dom är av plast men det är inte som man ska hoppa och sparka på dom. Dessutom så låter blues Overdriven bra om man har en hyffsad förstärkare med reverb.

Den var värd pengarna. 😉 Men jag skulle nog välja Digitech pedalen om jag var du.

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

En förutsättning för alla overdrive-pedaler är dessutom en bra förstärkare, gärna rörbestyckad. En liten övningsstärkare från rusta kommer låta vass och fräsig med samma pedal som låter varm och krämig framför en tweed-Fender.

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
Arts billigaste rörpreamp då? Ställ in den så den förstärker bara lite, sen kör du fullt på ingången på stärkaren, olikarena och skitiga ljud skruvar du fram på gitarren.

Länk Tack! 😏

Har det blivit nåt gitarrköp?

Kolla efter en begad Fulltone. Fulltone är handbyggda i USA, exklusiva grejer. Den jag har har overdrive med tre helt olika ljud på en microswitch. Med stompknapp nr 2 nertryckt blir det ännu mer gain, då boostar den alltihop, då låter min tele precis som Santanas sound.

Jag ska praoa på Jam V.10 och DLX music V.11 så jag väntar nog med gitarren. Hoppas jag hittar någon där + att jag fyller år på första praktikdagen, så man kan ju alltid önska sig pengar 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)

Tack för att alla ger mig bra tips men jag vet fortfarande inte vad man ska ha för någon... Det är skit svårt att veta vilket märke och vilken modellen.

Och jag som verkligen inte är expert vet inte hur det ska låta ? :rolleyes:

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
Tack för att alla ger mig bra tips men jag vet fortfarande inte vad man ska ha för någon... Det är skit svårt att veta vilket märke och vilken modellen.

Och jag som verkligen inte är expert vet inte hur det ska låta ? :rolleyes:

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Finns det inte någon där ute som är expert på Overdrive pedaler? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att alla ger mig bra tips men jag vet fortfarande inte vad man ska ha för någon... Det är skit svårt att veta vilket märke och vilken modellen.

Och jag som verkligen inte är expert vet inte hur det ska låta ? 😲

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Finns det inte någon där ute som är expert på Overdrive pedaler? 😉

Kila ner till den lokala musikaffären och testa så många du kan. Ingen kan säga vilken som är bäst för dig. Det finns miljarder olika distpedaler på marknaden, ingen är BÄST.

Link to comment
Dela på andra sajter

passa på att testa allt de har i butiken v.10 och 11. då vet du bättre vad du ska ha framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudidealet är olika så du måste testa och lyssna själv så du vet vad DU gillar.

Jag har provat både Bad monkey (bra kvalitet) och Behringer tube overdrive 800 som Emil tipsade om. Jag tycker båda låter bra och de är prisvärda. Kolla alltid begagnatmarknaden för bästa priser.

Använd sökfunktionen här på forumet då det finns många med trådar om pedaltips. Kolla självklart in Youtube där massor med pedaler testas. Jag klistrar in från min tråd om pedaltester här:

Youtube Proguitarshop med en mängd populära pedaler mm som testas:

http://www.youtube.com/profile_videos?p=r&...emos&page=9

Youtube Gearmanndude. Många bra shootouts och jämförelser:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=gearmanndude

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...