Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har köpt en Linksys NAS200 network storage burk och funderar på att köra RAID 1 på två diskar för säker backup.

Vet dock att vissa nackdelar kan finnas, t ex om man får felaktig data på en disk så har man ju samma data på den andra och den tidigare "rätta datan" man hade på disken är föralltid förlorad.

Fördelen med RAID1 systemet är ju att jag har en disk uppdate ifall den ena disken pajar.

Men hur funkar det om man skulle vilja läsa en av diskarna på ett annat media än Nas200 burken. Kan man läsa datat från en av diskarna om man t ex sätter in den i en dator eller annat media?

Antag att NAS burken pajar och jag vill nå datat på något sätt, har då RAID 1 konfigurationen jag kört på disken gjort den oläslig för att avläsas på annat sätt (alstså om jag inte har ett raid system att sätta in disken i)?

Annons
Postat

Den använder EXT3. Installera Ext2Fsd och stoppa i en av diskarna så ser du om det fungerar som du tänkt dig.

Postat

Ok, är inte så insatt i dessa filformat.

Men om jag förstår det hela rätt så kan jag inte läsa av denna disk direkt på en Windows maskin, men ev. läsa datat från min RAID1 disk på en vanlig maskin om jag använder mig av Ext2Fsd... har jag fattat rätt?

Då råder väl samma omständigheter antar jag även om jag på min NAS200 burk skulle formaterar diskarana som två separata diskar, den använder väl samma filformat då med?

Har just nu ingen maskin hemma med som är för SATA diskar så jag kan inte testa direkt, men ska se om jag kan ta med en disk till jobbet och testa där.

/Tibell

Postat

För oss vanliga dödliga är RAID 1 rätt meningslöst, tycker jag.

Bättre är att bara ha en disk, och sedan köra backup varje dag. Varannan vecka eller så, hela disken, varje dag bara ändrade filer. Spara kopian av hela disken kanske i 3 version (en noll-version, installerat OS o så, 2 aktuella versioner).

Då har du också möjlighet att gå tillbaka till tidigare versionen av filen om du gjort nåt skit.

Mina 10 ören.

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.