Jump to content
Annons

Första mixen, vad ska jag tänka på?


StinkFisted (oregistrerad)

Recommended Posts

StinkFisted (oregistrerad)

hej å hå,

Det här är min första forumtråd såväl som min första mixning(och mastring) av en låt. Jag ska mixa en ensambels version av Natural Women, orginalet tror jag är aretha franklins, men detta är någon okänd version de gjort. Instrumenten är följande, spår för spår.

1 baskagge

2 virvel

3 hängpuka

4 golvpuka

5 överhäng

6 trumambience, stormebrams akg-kondis rakt framför trumsettet.

7 bas

8 gitarr

9 gitarr

10 keyboard

11 synt

12 leadsång

13-15 Kör (manlig, kvinnlig, kvinnlig)

Jag har aldrig gjort det här förut så alla tips är varmt välkomna! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först av allt så vill jag säga att jag inte är proffs, utan glad amatör som lärt (eller snarare lär) mig helt själv, genom att läsa mig till information, försöka höra hur andra gjort, samt en hel del "trial and error".

Jag har sammanställt en liten steg-för-steg-guide åt dig. Jag går inte in på DAW-specifika detaljer, utan detta är mer avsett att sätta ord på det generella "tänket" jag har när jag mixar.

Varför gör jag mig hela det här besväret, när jag inte ens är någon auktoritet? Förhoppningsvis kan det ju vara till nytta för dig, eftersom du säger att du är helt nybörjare. -Så kan du dra nytta av mina år av att slå huvet i väggen. 🙂 Jag tänkte även att det kunde vara nyttigt för mig själv. Genom att sätta ord på mina idéer och vädra vad jag kommit fram till så ger det ju er studiorävar där ute en chans att tillrättavisa mig om jag har nån idé som är helt galen. 🙂

Detta är vad jag kommit till.

Första slaskmix

Jag förutsätter att allt är klippt och städat och att sångspåren är slutgiltiga (dvs tagningarna är valda och klippta etc). Annars, gör all städning först, så du kan köra på sen.

Välj referenslåt (/ar)

Börja med att ställa volymerna grovt (inga automationer, bara ställa reglarna så att du hittar en balans) på allt. Blunda och föreställ dig var instrumenten och körerna står, och panorera dem dit. Laborera gärna lite. Jobba snabbt och ta en paus. Lyssna igen, har du en någorlunda balans i ljudvolymer och panoreringar mellan olika instrument? Om inte, gör om, annars gå vidare. Referenslyssna på vald referenslåt.

Då börjar vi

Börja med Baskaggen. Sola och hitta basknuffen och toppen med EQ (Pop, Rock, jazz etc: behåll ganska mycket botten... Metall etc, fokusera mer på attacken och "klicket") Skär i lägre mellanregistret för att lämna plats för basen. Sätt en kompressor som framhäver det bästa i ljudet. (Mycket beroende på genre. Lite försiktigt i jazz och liknande, stenhård kompression i den mesta moderna populärmusik etc).

Lyssna på elbasen (vissa föredrar att få till hela trumpaketet först, men jag gillar att få till samspelet med elbasen så tidigt som möjligt). Hitta botten och strängattacken. Skär bort så mycket onödigt som möjligt för att lämna plats för gitarrerna som kommer till senare. Referenslyssna på vald referenslåt.

Lyssna på Kaggen och basen tillsammans. Konkurrens? (Antagligen, dessa två är svåra att få ihop, och utgör ofta en stor faktor till om det låter "proffs" eller "hobby") Målet är att båda ska höras tydligt hela tiden, dvs ha "sitt" frekvensspektrum att leka i. Baskaggen kan du EQ:a hårt för att den ska höras samt lämna plats för elbasen. Elbasen får du vara lite försiktigare med, så att du inte får en "entonsbas" eller likn (dvs vissa toner sticker ut). Men du måste nog skära lite i kaggens primära basfrekvenser. Referenslyssna på vald referenslåt. Justera därefter. Du kommer antagligen behöva återvända hit och finjustera senare, men försök att verkligen få det så bra som möjligt redan från början så du har något bra att utgå ifrån när du senare ska mixa in guror och så.

Sola virveln. Hitta botten, hitta "rasslet" (beror lite på hur du vill att den ska låta). Modulera fram ett grundljud som känns bra (du kommer antagligen behöva återvända hit när du lyssnar tillsammans med överhäng och ambiencmik etc). Kompression efter behag. Lyssna tillsammans med kaggen. Referenslyssna på vald referenslåt.

Sen skulle jag hoppa på överhänget. Den/dem brukar jag skära ganska hårt i basen för att kunna styra ljudet bättre med baskaggemiken (se dock till att inte kapa all botten/värme i cymbalerna). Här får du laborera lite med EQ tills det låter bra, men förhoppningsvis ska du inte behöva göra så stora justeringar. Ev kanske du vill hitta den primära virveltrumfrekvensen och sänka lite där (men det är inte säkert att det behövs. Beror helt enkelt på hur det låter tillsammans och den totala balansen. Låter det bra redan från början så behöver du ju naturligtvis inte göra så mycket). Lyssna ofta tillsammans med baskagge och virvel (justera även i virvelkanalen om det behövs).

Skär bort onödig bas i pukorna så att de inte tar över för mycket, men behåll botten. Kompression efter behov för att få fram lagom attack, och få lagom mycket sjung. EQ:a fram ett bra grundljud. Lyssna tillsammans med överhäng och justera pukkanalerna därefter. Jämför med referenslåt.

Trumambiencespåret skulle jag skära bas i och komprimera stenhårt för att minska transienterna men få fram "luften" och efterklangen.

Osv. Lyssna på allt tillsammans och justera där det behövs. Kom ihåg regeln: allt påverkar allt annat. Så det är viktigt att inte bara sitta och sola spåren och mixa dem separat, utan hela tiden lyssna på allt tillsammans. När du är klar med hela trumpaketet kan du lägga det på en egen buss. Där kan du (om du vill) lägga ytterligare en kompresssor som behandlar hela paketet. Var försiktig så du inte överkomprimerar bara (särskilt om det är mer åt jazzhållet).

Lyssna tillsammans med elbasen igen. Låter det super så gå vidare. Är det problem (att den döljer baskaggen etc) så åtgärda (främst i baskaggespåret, men du kan även behöva justera i elbasen).

När du är nöjd med hela rytmsektionen så ta en paus, vila öronen och fira med en kopp kaffe att du tagit dig igenom den (i regel) svåraste delen.

Lyssna igen. Ev hör du något nytt med fräsha öron. Lita på "första intrycket"! -Det är då man hör vad som egentligen är, istället för hur man vill att det ska låta. Justera därefter. Nu borde trummorna låta super! (?) Och elbasen sitter som klistrad tillsammans med trumpaketet. Låter det i närheten av referenslåten? Yes? Bra.

Då går vi på gitarrerna. Skär bort onödig bas (för inte konkurrera med elbasen), men lämna lite botten. EQ:a fram strängattack och värme och "unika frekvenser" för just den guran. Kontroll-lyssna hela tiden tillsammans med elbasen och andra guran. Allt ska höras tydligt som dagen utan att låta onödigt vasst. Höras men smälta in helt enkelt. Lyssna tillsammans med trumpaketet. Våga lita på din trummix, men gå ev tillbaka och gör små justeringar om du upptäcker att det behövs (du kanske tex behöver ta fram lite mer klick i baskaggen nu för att de ska höras genom gurorna, eller EQ:a pukorna lite för att de inte ska konkurrera).

Paus, sen samma sak med keyboard och synt-spår. Skär bort onödig bas och ta fram "unika" frekvenser. Skär där det konkurrerar med annat och vise versa (justera annat så att det inte konkurrerar med dessa). Som sagt: allt påverkar allt annat.

Paus. Lyssna, jämför med referenslåt, justera. Det kommer ju antagligen inte låta precis som referenslåten nu (denna mix har ju förhoppningsvis sitt eget sound, samt är ju inte färdig) men jämför iaf kvalite och tydlighet etc. Du har ju valt den referenslåten därför att den låter bra. Din mix ska ju förhoppningsvis (så småning om iaf) låta lika bra och tydlig. Du får använda fantasin lite för reverb etc. Det viktiga med referenslåten är att du hela tiden vet åt vilket håll du går, och du använder den informationen för att inte skruva bort dig.

Gå på leadsången. Kompression så att alla stavelser hörs tydligt genom mixen, samt det inte slår över. Ta fram värmen och botten med EQ, men överdriv inte. Hitta "väset" och "tydligheten" (brukar ligga nånstans mellan 3kHz-5kHz för mansröster, ev lite högre för kvinnoröster (tror jag?)). Lyssna hela tiden tillsammans med allt annat. Beroende på vokalistens sångeknik, eller brist därav, så kanske du behöver en de-esser etc.

Ta en paus. Lägg en stund till på att få till leadrösten. Jämför med referenslåten.

Sen kan du gå på backsången. Ung. samma procedur som leadsången, med den skillnaden att den ska "mixas in" i musiken lite mer (ligger ju inte lika "ovanpå" som leadsången ofta gör. Inte för att leadsången ska ligga 100% "ovanpå" allt annat, men den har ju i regel ett brett frekvensspektrum och får i regel mer plats i mixen). Hitta unika frekvenser för tydligheten. Lägg gärna på en egen buss.

Det räcker för idag. Nu har du en grund, och öronen behöver verkligen vila. Brukar inte vara nån större vits att "pressa vidare", utan man gör bara en massa skit som måste göras om senare.

Nästa mix-tillfälle.

Lyssna på det du gjort. Finjustera ev volymer och panoreringar lite så att du har en balans samt så att det inte slår över. Motstå frestelsen att lägga på kompressorer etc eller EQ på mastern (det kommer bara bita dig i arslet senare).

Referenslyssna på vald referenslåt. Gör justeringar därefter.

Nästa steg är att finställa volymer och panoreringar med automationer. Kanske körspåren ska vara lite högre i refrängen och leadsången högre i versen? -Osv.

Lägg ev på ett delay på sången som tar fram rytmen, samt får den att smälta in i mixen.

Reverb (och ibland delay) kan används för att placera spår i djupled, samt för att "limma ihop" mixen. Användandet av detta beror lite på hur man spelat in. Har man spelat in i ett riktigt inspelningsrum, med ambiencemikning etc, så har man ju redan ett naturligt reverb. Har man (i stort sett) bara närmikat och/eller lajnat så behöver man lägga på reverb i efterhand. Gör då en egen buss för rumsreverb, dit du skickar valfri mängd från varje gällande spår (detta kan även, om man vill, göras med delay och övriga effekter som man vill använda på mer än ett spår). Detta kan du också automatisera för att tex ha mer reverb i refräng/stick etc. Var försiktig så du inte lägger på för mycket reverb (så mixen blir otydlig), men lägg på lite mer där det är befogat (tex körspår och klaviatur). Inget reverb på elbasen (det blir bara luddigt och slafsar till mixen). Om du absolut vill ha reverb på baskaggen (rekommenderas inte för det mesta) så gör ett eget reverb för den, som du skär bort basen i, direkt på baskaggekanalen (så att istort sett endast attacken som sjunger, annars kommer hela mixen bara bli mullrig och otydlig). Virveln brukar vilja ha en del reverb. Dock kanske du vill lägga virvelreverbet direkt på virvelkanalen, så att du kan EQ:a det separat... lite beroende på material och sound. Du har ju dock en ambiencemik, så du kanske inte behöver göra så mycket...? -Du får dock lägga lite extra tid på att få rumsreverbet att matcha din trumambience (så att trummorna inte spelar i ett annat rum än resten i mixen).

Lägg tid på att hitta "rätt" reverb. Använd kvalitetspluggar som låter bra. Jag föredrar riktiga impulsreverb (själv använder jag Sir2). Det är ju detta som ger "luften" och ambiencen i mixen, och är en stor bidragande faktor till känslan i ljudbilden. Så lägg tid på att få till ett bra "rum".

Detta är så långt jag orkar nu. Nu ska jag gå och käka. En öl kanske är på sin plats också? Hmm...

Hoppas du är hjälpt av detta. Lycka till!

PS. Skrik till ni studiorävar om ni ser nått som är galet.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

StinkFisted (oregistrerad)

ojoj, tackar tackar mrbluesman! den här printar jag ut och tjuvkikar på vid mixtillfällena. många saker jag lärde mig:)

tack också för du tog din tid, jag antar att det blev en del knappande för att få ihop den instruktionen!

Jag återkommer när jag applicerat din teori, så länge får ni jättegärna dumpa in några småknepp och tjuvnyp jag kan ta till med för att mästra ljudvågorna 😆

ps. Jo, det här är första gången jag spelar in, och gör mixning, jag går dock i skolan och var lärarledd under inspelningen. 😛 ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt så vill jag säga att jag inte är proffs, utan glad amatör som lärt (eller snarare lär) mig helt själv, genom att läsa mig till information, försöka höra hur andra gjort, samt en hel del "trial and error".

Jag har sammanställt en liten steg-för-steg-guide åt dig. Jag går inte in på DAW-specifika detaljer, utan detta är mer avsett att sätta ord på det generella "tänket" jag har när jag mixar.

Varför gör jag mig hela det här besväret, när jag inte ens är någon auktoritet? Förhoppningsvis kan det ju vara till nytta för dig, eftersom du säger att du är helt nybörjare. -Så kan du dra nytta av mina år av att slå huvet i väggen. 🙂 Jag tänkte även att det kunde vara nyttigt för mig själv. Genom att sätta ord på mina idéer och vädra vad jag kommit fram till så ger det ju er studiorävar där ute en chans att tillrättavisa mig om jag har nån idé som är helt galen. 🙂

Detta är vad jag kommit till.

Första slaskmix

Jag förutsätter att allt är klippt och städat och att sångspåren är slutgiltiga (dvs tagningarna är valda och klippta etc). Annars, gör all städning först, så du kan köra på sen.

Välj referenslåt (/ar)

Börja med att ställa volymerna grovt (inga automationer, bara ställa reglarna så att du hittar en balans) på allt. Blunda och föreställ dig var instrumenten och körerna står, och panorera dem dit. Laborera gärna lite. Jobba snabbt och ta en paus. Lyssna igen, har du en någorlunda balans i ljudvolymer och panoreringar mellan olika instrument? Om inte, gör om, annars gå vidare. Referenslyssna på vald referenslåt.

Då börjar vi

Börja med Baskaggen. Sola och hitta basknuffen och toppen med EQ (Pop, Rock, jazz etc: behåll ganska mycket botten... Metall etc, fokusera mer på attacken och "klicket") Skär i lägre mellanregistret för att lämna plats för basen. Sätt en kompressor som framhäver det bästa i ljudet. (Mycket beroende på genre. Lite försiktigt i jazz och liknande, stenhård kompression i den mesta moderna populärmusik etc).

Lyssna på elbasen (vissa föredrar att få till hela trumpaketet först, men jag gillar att få till samspelet med elbasen så tidigt som möjligt). Hitta botten och strängattacken. Skär bort så mycket onödigt som möjligt för att lämna plats för gitarrerna som kommer till senare. Referenslyssna på vald referenslåt.

Lyssna på Kaggen och basen tillsammans. Konkurrens? (Antagligen, dessa två är svåra att få ihop, och utgör ofta en stor faktor till om det låter "proffs" eller "hobby") Målet är att båda ska höras tydligt hela tiden, dvs ha "sitt" frekvensspektrum att leka i. Baskaggen kan du EQ:a hårt för att den ska höras samt lämna plats för elbasen. Elbasen får du vara lite försiktigare med, så att du inte får en "entonsbas" eller likn (dvs vissa toner sticker ut). Men du måste nog skära lite i kaggens primära basfrekvenser. Referenslyssna på vald referenslåt. Justera därefter. Du kommer antagligen behöva återvända hit och finjustera senare, men försök att verkligen få det så bra som möjligt redan från början så du har något bra att utgå ifrån när du senare ska mixa in guror och så.

Sola virveln. Hitta botten, hitta "rasslet" (beror lite på hur du vill att den ska låta). Modulera fram ett grundljud som känns bra (du kommer antagligen behöva återvända hit när du lyssnar tillsammans med överhäng och ambiencmik etc). Kompression efter behag. Lyssna tillsammans med kaggen. Referenslyssna på vald referenslåt.

Sen skulle jag hoppa på överhänget. Den/dem brukar jag skära ganska hårt i basen för att kunna styra ljudet bättre med baskaggemiken (se dock till att inte kapa all botten/värme i cymbalerna). Här får du laborera lite med EQ tills det låter bra, men förhoppningsvis ska du inte behöva göra så stora justeringar. Ev kanske du vill hitta den primära virveltrumfrekvensen och sänka lite där (men det är inte säkert att det behövs. Beror helt enkelt på hur det låter tillsammans och den totala balansen. Låter det bra redan från början så behöver du ju naturligtvis inte göra så mycket). Lyssna ofta tillsammans med baskagge och virvel (justera även i virvelkanalen om det behövs).

Skär bort onödig bas i pukorna så att de inte tar över för mycket, men behåll botten. Kompression efter behov för att få fram lagom attack, och få lagom mycket sjung. EQ:a fram ett bra grundljud. Lyssna tillsammans med överhäng och justera pukkanalerna därefter. Jämför med referenslåt.

Trumambiencespåret skulle jag skära bas i och komprimera stenhårt för att minska transienterna men få fram "luften" och efterklangen.

Osv. Lyssna på allt tillsammans och justera där det behövs. Kom ihåg regeln: allt påverkar allt annat. Så det är viktigt att inte bara sitta och sola spåren och mixa dem separat, utan hela tiden lyssna på allt tillsammans. När du är klar med hela trumpaketet kan du lägga det på en egen buss. Där kan du (om du vill) lägga ytterligare en kompresssor som behandlar hela paketet. Var försiktig så du inte överkomprimerar bara (särskilt om det är mer åt jazzhållet).

Lyssna tillsammans med elbasen igen. Låter det super så gå vidare. Är det problem (att den döljer baskaggen etc) så åtgärda (främst i baskaggespåret, men du kan även behöva justera i elbasen).

När du är nöjd med hela rytmsektionen så ta en paus, vila öronen och fira med en kopp kaffe att du tagit dig igenom den (i regel) svåraste delen.

Lyssna igen. Ev hör du något nytt med fräsha öron. Lita på "första intrycket"! -Det är då man hör vad som egentligen är, istället för hur man vill att det ska låta. Justera därefter. Nu borde trummorna låta super! (?) Och elbasen sitter som klistrad tillsammans med trumpaketet. Låter det i närheten av referenslåten? Yes? Bra.

Då går vi på gitarrerna. Skär bort onödig bas (för inte konkurrera med elbasen), men lämna lite botten. EQ:a fram strängattack och värme och "unika frekvenser" för just den guran. Kontroll-lyssna hela tiden tillsammans med elbasen och andra guran. Allt ska höras tydligt som dagen utan att låta onödigt vasst. Höras men smälta in helt enkelt. Lyssna tillsammans med trumpaketet. Våga lita på din trummix, men gå ev tillbaka och gör små justeringar om du upptäcker att det behövs (du kanske tex behöver ta fram lite mer klick i baskaggen nu för att de ska höras genom gurorna, eller EQ:a pukorna lite för att de inte ska konkurrera).

Paus, sen samma sak med keyboard och synt-spår. Skär bort onödig bas och ta fram "unika" frekvenser. Skär där det konkurrerar med annat och vise versa (justera annat så att det inte konkurrerar med dessa). Som sagt: allt påverkar allt annat.

Paus. Lyssna, jämför med referenslåt, justera. Det kommer ju antagligen inte låta precis som referenslåten nu (denna mix har ju förhoppningsvis sitt eget sound, samt är ju inte färdig) men jämför iaf kvalite och tydlighet etc. Du har ju valt den referenslåten därför att den låter bra. Din mix ska ju förhoppningsvis (så småning om iaf) låta lika bra och tydlig. Du får använda fantasin lite för reverb etc. Det viktiga med referenslåten är att du hela tiden vet åt vilket håll du går, och du använder den informationen för att inte skruva bort dig.

Gå på leadsången. Kompression så att alla stavelser hörs tydligt genom mixen, samt det inte slår över. Ta fram värmen och botten med EQ, men överdriv inte. Hitta "väset" och "tydligheten" (brukar ligga nånstans mellan 3kHz-5kHz för mansröster, ev lite högre för kvinnoröster (tror jag?)). Lyssna hela tiden tillsammans med allt annat. Beroende på vokalistens sångeknik, eller brist därav, så kanske du behöver en de-esser etc.

Ta en paus. Lägg en stund till på att få till leadrösten. Jämför med referenslåten.

Sen kan du gå på backsången. Ung. samma procedur som leadsången, med den skillnaden att den ska "mixas in" i musiken lite mer (ligger ju inte lika "ovanpå" som leadsången ofta gör. Inte för att leadsången ska ligga 100% "ovanpå" allt annat, men den har ju i regel ett brett frekvensspektrum och får i regel mer plats i mixen). Hitta unika frekvenser för tydligheten. Lägg gärna på en egen buss.

Det räcker för idag. Nu har du en grund, och öronen behöver verkligen vila. Brukar inte vara nån större vits att "pressa vidare", utan man gör bara en massa skit som måste göras om senare.

Nästa mix-tillfälle.

Lyssna på det du gjort. Finjustera ev volymer och panoreringar lite så att du har en balans samt så att det inte slår över. Motstå frestelsen att lägga på kompressorer etc eller EQ på mastern (det kommer bara bita dig i arslet senare).

Referenslyssna på vald referenslåt. Gör justeringar därefter.

Nästa steg är att finställa volymer och panoreringar med automationer. Kanske körspåren ska vara lite högre i refrängen och leadsången högre i versen? -Osv.

Lägg ev på ett delay på sången som tar fram rytmen, samt får den att smälta in i mixen.

Reverb (och ibland delay) kan används för att placera spår i djupled, samt för att "limma ihop" mixen. Användandet av detta beror lite på hur man spelat in. Har man spelat in i ett riktigt inspelningsrum, med ambiencemikning etc, så har man ju redan ett naturligt reverb. Har man (i stort sett) bara närmikat och/eller lajnat så behöver man lägga på reverb i efterhand. Gör då en egen buss för rumsreverb, dit du skickar valfri mängd från varje gällande spår (detta kan även, om man vill, göras med delay och övriga effekter som man vill använda på mer än ett spår). Detta kan du också automatisera för att tex ha mer reverb i refräng/stick etc. Var försiktig så du inte lägger på för mycket reverb (så mixen blir otydlig), men lägg på lite mer där det är befogat (tex körspår och klaviatur). Inget reverb på elbasen (det blir bara luddigt och slafsar till mixen). Om du absolut vill ha reverb på baskaggen (rekommenderas inte för det mesta) så gör ett eget reverb för den, som du skär bort basen i, direkt på baskaggekanalen (så att istort sett endast attacken som sjunger, annars kommer hela mixen bara bli mullrig och otydlig). Virveln brukar vilja ha en del reverb. Dock kanske du vill lägga virvelreverbet direkt på virvelkanalen, så att du kan EQ:a det separat... lite beroende på material och sound. Du har ju dock en ambiencemik, så du kanske inte behöver göra så mycket...? -Du får dock lägga lite extra tid på att få rumsreverbet att matcha din trumambience (så att trummorna inte spelar i ett annat rum än resten i mixen).

Lägg tid på att hitta "rätt" reverb. Använd kvalitetspluggar som låter bra. Jag föredrar riktiga impulsreverb (själv använder jag Sir2). Det är ju detta som ger "luften" och ambiencen i mixen, och är en stor bidragande faktor till känslan i ljudbilden. Så lägg tid på att få till ett bra "rum".

Detta är så långt jag orkar nu. Nu ska jag gå och käka. En öl kanske är på sin plats också? Hmm...

Hoppas du är hjälpt av detta. Lycka till!

PS. Skrik till ni studiorävar om ni ser nått som är galet.

Både vid inspelning och mix är det i mina ögon viktigt att inte vänta för länge med leadsången, det är ju den alla hör mest och lyssnar på i första hand. Låter den skit kan resten låta hur bra som helst, det blir ändå inte bra i slutändan. Vid inspelning har jag märkt att många väntar med sången till sist, det kan fungera ibland, speciellt om låten är väl inrepad och färdigarrad. Om man istället arrar vid inspelningen som jag ofta gör är det oftast mycket bättre att spela in i den här ordningen i mina ögon:

Trummor

bas

Kompgitarrer

Leadsång

Körer

leadgitarrer/percussion/klaviatur eller syntar

Detta gäller såklart vid en klassisk rock-sättning, men ni fattar principen. När man lägger sången ska den aldrig behöva anpassa sig efter hur gitarr-leadet i versen låter, utan tvärtom. När du lagt sången kanske du till och med inser att den där gitarrslingan inte ens behövs utan bara är i vägen.

Detsamma gäller vid mixning, låt sången stå i centrum. Ofta är det en ganska bra idé att inleda med att grovmixa sången och låta resten av musiken utgå från det. Men som vanligt så finns det ju inga givna regler, låter det bra så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både vid inspelning och mix är det i mina ögon viktigt att inte vänta för länge med leadsången, det är ju den alla hör mest och lyssnar på i första hand. Låter den skit kan resten låta hur bra som helst, det blir ändå inte bra i slutändan. Vid inspelning har jag märkt att många väntar med sången till sist, det kan fungera ibland, speciellt om låten är väl inrepad och färdigarrad. Om man istället arrar vid inspelningen som jag ofta gör är det oftast mycket bättre att spela in i den här ordningen i mina ögon:

Trummor

bas

Kompgitarrer

Leadsång

Körer

leadgitarrer/percussion/klaviatur eller syntar

Detta gäller såklart vid en klassisk rock-sättning, men ni fattar principen. När man lägger sången ska den aldrig behöva anpassa sig efter hur gitarr-leadet i versen låter, utan tvärtom. När du lagt sången kanske du till och med inser att den där gitarrslingan inte ens behövs utan bara är i vägen.

Detsamma gäller vid mixning, låt sången stå i centrum. Ofta är det en ganska bra idé att inleda med att grovmixa sången och låta resten av musiken utgå från det. Men som vanligt så finns det ju inga givna regler, låter det bra så är det bra.

Tack för din input! Jag håller definitivt med om att sången inte ska mixas in i resten av musiken, utan övriga spår ska snarare anpassas till sången... För det mesta så ska det väl dock inte behövas några dramatiska EQ-arbeten på leadsången, utan den bör ju låta bra redan från början (kan behövas justeras lite i diskanten, och få fram lite värme i botten, men brukar ju inte vara några större grejer). Så den brukar ju gå att mixa runt ändå, även om den inte är helt fixad än. -Men att grovmixa sången så att den låter bra redan nånstans i början är nog bättre. Att hoppa på leadsången innan gitarrerna istället gör ev det hela lite lättare (så kan man ev återvända till sången när man mixat guror och syntar etc)

Till trådskaparen:

Men hursomhelst, i vilken ordning du än gör saker så är det viktigt att du inte bara solar spåren och lyssnar på dem för sig, utan även lyssnar i sammanhanget med resten. Det är också viktigt att du hela tiden har en tanke på vad som ska göras i övriga spår, och vilken plats de ska få. Ett tydligt mål hur det ska låta gör att man inte behöver hoppa fram och tillbaka lika mycket hela tiden och kompensera i ett spår för vad man just gjort i ett annat (en del sånt är oundvikligt, men kan minimeras). Skapa en bild av vilket frekvensspektra varje instrument primärt ska röra sig i, och i vilka unika frekvenser de ska framträda extra tydligt. Har du en tydlig plan så kommer mixen bli mycket bättre och tydligare än om du bara fumlar runt tills det låter ok. Se till att verkligen lyssna och träna dig själv att identifiera olika frekvenser (på ett ungefär) så blir det enklare och går fortare, samt blir bättre.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
StinkFisted (oregistrerad)

Jag drog, jag lyssnade, det blev skit 🙂

Rattat timvis och när jag då äntligen tycker jag är klar och spelar upp det i skolstudion låter det otroligt skit.

Jag hade, enligt min lärare, tydligen dragit i allt och provat allt och eq:n var helvild och effekterna lät sjösjuka:P

Jag vill ändå tacka för all hjälp, jag är helt övertygad om att jag lärt mig en massa och att kanske nästa gång låter det bättre.

time for round two!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...