Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har Cubase SX3 och ska spela in lite grejer till en kille som mixar.

När jag skickade filerna till honom sa han att de är i 16 bit, han vill att jag ska byta och spela in med 24 bit.

Nu är min fråga:

Hur gör man för att ändra det i Cubase? Är det möjligt?

//Emil

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det beror på ditt ljudkort och inte Cubase.

Eller rättare sagt, det som du spelar in via ditt ljudkort är beroende av om ljudkortet kan spela in med 24 bitar.

Mjukvarusyntar kan du rendera till 24 bitar oavsett ljudkort.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat
"Beror på ditt ljudkort?" 😉

Project - Project setup - Record format.

Glöm inte att exportera i 24 också.

Ett 16 bitarskort spelar in 16bitar... inte 24.

Postat

Bra svar på en fråga ingen ställt. 😉

Förresten, när stötte du på ett riktigt ljudkort som bara klarar 16 bitar senast? För min del är det nog över 10 år sedan.

drloop (oregistrerad)
Postat

Yamahas billigaste USB kort är 16bitar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra svar på en fråga ingen ställt. 😉

Förresten, när stötte du på ett riktigt ljudkort som bara klarar 16 bitar senast? För min del är det nog över 10 år sedan.

Frågan är väl relevant om man bara spelar in med 16 bitar. Varför skall man då exportera ut luft genom att konvertera till 24 bitar?

Postat (redigerat)

Egentligen räcker det att exportera ljudfilerna som 24-bit. Det som händer då, är att de 8 minst signifikanta bitarna blir nollor, medan ljudinnehållet är oförändrat. Har du redan inspelningar som har blivit bra, så kan det vara smidigare att göra så, än att spela in allt igen. Om mottagaren tvunget vill ha 24-bitsformat, så sitter han antagligen med någon version av Protools som inte kan hantera annat än 24-bit, men alla andra program har nog alltid kunnat importera både 16 och 24 (och andra) - och köra dem samtidigt som ljudfiler i andra bitdjup... 😉

Det är annars alltid en fördel att köra med 24-bit, eftersom man inte behöver vara fullt så kinkig med inspelningsnivån, utan kan skapa ett "headroom" genom att sikta på runt -10dB i stället för att ständigt försöka slicka 0dB (och riskera överstyrning) - utan att få nämnvärt högre brusnivå, så det är absolut något att tänka på för framtida inspelningar. ☺️

Nattvaktaren har redan förklarat var du ändrar, så det är bara att tuta och köra. 🙂

Redigerat av Claes
drloop (oregistrerad)
Postat

"han vill att jag ska byta och spela in med 24 bitar"

Det var ur det perspektivet som jag svarade som jag gjorde.

Postat

Som sagt. För att mixa, exportera eller spela in i 24 bitar, se till att ljudkortet kan leverera 24 bitarsupplösning och välj sedan project settings och kontrollera att det är förbockat där.

När du sedan exporterar materialet (audio mixdown) är det viktigt att du väljer 24 bitar även där.

Postat

Okej, tack grabbar för era fina förklaringar, speciellt Claes som fick mig att förstå det extra noggrant!

Jag har nu ändrat det i mitt ljudkorts inställningar och Cubase och det fungerar bra. Jag kunde även ange 32 bit om jag ville.

Åter tack

//Emil

Postat
Okej, tack grabbar för era fina förklaringar, speciellt Claes som fick mig att förstå det extra noggrant!

Jag har nu ändrat det i mitt ljudkorts inställningar och Cubase och det fungerar bra. Jag kunde även ange 32 bit om jag ville.

Åter tack

//Emil

Bra - men det räcker att köra med 24-bit. 32-bit är meningslöst att spela in med eftersom ljudinnehållet ändå bara är 24-bit. De resterande 8 bitarna är decimaler som inte fyller någon funktion förrän efter att man har bearbetat filen på något sätt. Eftersom omvandlarna inte är på mer än 24-bit, så fyller det alltså ingen funktion vid inspelning.

Internt jobbar Cubase (och troligen de flesta andra DAW-program) i 32-bit FP, så enda gången du egentligen har någon nytta av att spara som 32-bit FP, är när du har bearbetat någon ljudfil och vill exportera den separat. Så länge du inte behöver någon mellanlagring av bearbetade ljudfiler, så håller du dig lämpligen kvar på 24-bits ljudfiler hela vägen till slutmix. Programmet hanterar alla bitdjup samtidigt helt automagiskt, så det är inga problem att blanda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.