Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag Àr pÄ jakt efter nya monitorer. Mitt slutsteg heter ALESIS RA-300. jag har tidigare b.la. erfarenhet av event 20/20 som jag gillar men lite för mycket pengar för min budet som ligger pÄ runt 4-6000 kr.

Mina tvÄ frÄgor Àr:

1) Vilka studiomonitorer skulle ni rekommendera i den hÀr prisklassen?

2) Hur Àr det med mitt slutsteg. jag skulle gÀrna vilja ha kvar det dÄ jag nyligen köpt det och det fungerar bra men hur Àr det med anpassning till passiva monitorer. Kan det hÀnda jag stöter pÄ nÄgot problem. och kanske en dum frÄga men det Àr vÀl inte sÄ att jag behöver dubbla slutsteg för tvÄvÀgs monitorer?

Tack för tips och rÄd

Mvh

Per

Annons
Postat

Har inte sĂ„ mycket erfarenhet av passiva lĂ„dor (förutom NS-10
 huvvaligen
) men den passiva versionen av BM5 (Dynaudio) kan ju inte lĂ„ta sĂ„ mycket sĂ€mre Ă€n den aktiva (och du behöver bara ett slutsteg dĂ„ det oftast sitter ett passivt delningsfilter i passiva monitorer).

Postat
Jag Àr pÄ jakt efter nya monitorer. Mitt slutsteg heter ALESIS RA-300. jag har tidigare b.la. erfarenhet av event 20/20 som jag gillar men lite för mycket pengar för min budet som ligger pÄ runt 4-6000 kr.

Du borde hitta ett par beggade 20/20 för det priset.

Postat

Du fÄr ett par passiva Dynaudio BM5 hos tysken för strax över 6. Har sett dom gÄ för under 6 begagnade men dom brukar inte vara sÄ vanliga. Har sjÀlv BM5A dvs den aktiva och jag Àr fÄnigt nöjd med dom.

Postat

hej

tack för svar. kan bli sÄ att jag köper begagnade event 20/20 aktiva varianten. men dÄ jag har kvar mitt steg som dÄ stÄr oanvÀnt funderar jag pÄ att köpa nÄgra kompletterande hyfsat billiga passiva högtalare. nÄgot förslag?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tyckte nĂ„n nĂ€mnde NS10... 🙂

Postat

jag har aldrig förstÄtt vad som gjort dem sÄ erkÀnda. jag har förvisso inte gett dem en rejÀl chans men den chans jag har gett dem har gjort att jag tackat nej till nÀrmre bekantskap.

nÄgot annat förslag?

Postat

ADAM ANF10 har ett listpris pÄ 3295:-/st, sÄ den ligger i rÀtt prislÀge ungefÀr.

Om du gillar Event 20/20, sĂ„ kommer du inte att göra det efter att ha lyssnat pĂ„ ANF10... 😉 Det Ă€r mycket bĂ€ttre detaljupplösning och transientsvar i ANF10, tack vare deras banddiskant. Du har visserligen kraftigare bas i 20/20, men ANF10 Ă€r inte bumlig, utan tydlig och distinkt Ă€ven i basen.

Dynaudio, som Gilbert nÀmnde, har ocksÄ bra monitorer, men jag har inte lyssnat pÄ BM5 sjÀlv, sÄ jag vet inte hur de lÄter.

Postat (redigerat)

hej

ok, ska försöka lÄna hem ADAM ANF10 och Dynaudio BM5 och lyssna. nÄgon mer monitor som skulle till bland dessa tvÄ?

nÄgon som vet vilka som kan tÀnkas ha denna service eller ens dessa i monitorer i Göteborg?

de hÀr monitorer skryter dem om pÄ jams hemsida: ESI nEar05 eXperience aktiva studiomonitorer

kan dem vara nÄgot att ha?

tack för er hjÀlp!

Per

Redigerat av Perik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.