Jump to content
Annons

Dubstep Bas, EQ tips?


Roax

Recommended Posts

Försöker mig på Dubstep lite till och från men har verkligen problem med att EQa/Mastra Basen.

Har slängt ihop lite wobble i ett projekt här. Mitt problem är att basen låter för jäkla högt så att själva wobblingen låter för lite.

http://www.speedyshare.com/978776287.html

Jag wobblar med Massive, hur tycker ni att jag borde EQa basen?

Jag försökt leka med filter och EQ lite och slutresultatet är att kicken alltid trycks undan. Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig att EQ;a bas på ett annat sätt än vad jag är van vid.

Någon av er FL pro's som har den rätta kuren för mig? Tips osv?

Redigerat av Roax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Det jag menar är att för mig är det lättare att mastra annan form musik.

Jag vill få fram själva wobble-ljudet, samt sänka basen på wobble-ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Det jag menar är att för mig är det lättare att mastra annan form musik.

Jag vill få fram själva wobble-ljudet, samt sänka basen på wobble-ljudet.

Då är det bäst att sänka lite på basen och på de högre frekvenserna så får du ett starkare mellanregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Det jag menar är att för mig är det lättare att mastra annan form musik.

Jag vill få fram själva wobble-ljudet, samt sänka basen på wobble-ljudet.

Då är det bäst att sänka lite på basen och på de högre frekvenserna så får du ett starkare mellanregister.

Via en EQ eller via Synthen? För jag tycks just ha problem med att ratta med Massive.

Såhär var den mixat i länken jag postade. Något är ju fel.

http://img56.imageshack.us/img56/669/exempel2ja7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör wobblebas i mina dubstepprojekt så brukar jag använda subtractor i Reason. Det jag kan tänka mig i din wobble är att du måste låta LFO:n jobba hårdare för att få fram svajjningarna.

En Dubstepbas är egentligen inte en utan minst 3 oscilatorer. Först toppen som wobblar, här funkar superleadljudet bra, men snyggast tycker jag är två snedstämda fyrkantsvågor. Under wobblen så ligger ALLTID subben, och den får du fram genom att du skapar en synth, eller om du har fler oscilatorer på Massive, där du väljer en sinusvåg och sen typ en eller två oktaver under wobblen. DONE.

Sen får du självklart styra volymen lite mellan de olika ljuden för att få en enhetlig bas.

Om du tycker att basen är för kraftig oavsett hur du gör, provlyssna i lurar, det kan vara ditt mixrum som lurar dig. Om det inte funkar som det ska nu heller, sätt en multibandskompressor eller en EQ följt av en kompressor, där du trycker ihop basen och subbasen lite granna.

Kan kasta upp ett exempel på hur mina basar låter lite senare. Nu är jag på tok för trött och sliten. (vart ju dubstep på technoklubben inatt ☺️ )

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör wobblebas i mina dubstepprojekt så brukar jag använda subtractor i Reason. Det jag kan tänka mig i din wobble är att du måste låta LFO:n jobba hårdare för att få fram svajjningarna.

En Dubstepbas är egentligen inte en utan minst 3 oscilatorer. Först toppen som wobblar, här funkar superleadljudet bra, men snyggast tycker jag är två snedstämda fyrkantsvågor. Under wobblen så ligger ALLTID subben, och den får du fram genom att du skapar en synth, eller om du har fler oscilatorer på Massive, där du väljer en sinusvåg och sen typ en eller två oktaver under wobblen. DONE.

Sen får du självklart styra volymen lite mellan de olika ljuden för att få en enhetlig bas.

Om du tycker att basen är för kraftig oavsett hur du gör, provlyssna i lurar, det kan vara ditt mixrum som lurar dig. Om det inte funkar som det ska nu heller, sätt en multibandskompressor eller en EQ följt av en kompressor, där du trycker ihop basen och subbasen lite granna.

Kan kasta upp ett exempel på hur mina basar låter lite senare. Nu är jag på tok för trött och sliten. (vart ju dubstep på technoklubben inatt ☺️ )

I see, ja som du såg så har jag bara 1 osc. Ska försöka fixa detta. Jag räknade med att Subben kommer ifrån Wobblen, men det kanske finns andra alternativ. Jag har kört 3xOSC för att få fram en annan bas under wobblen, men det brukar mest skära sig. Men det är ju bara att prova sig fram. Jag ska testa det där du sa om flera oscilatorer, samt sinusvåg och oktaverna. Tack för ditt svar, uppskattas! Får nog ta lite tid att kolla igenom det här senare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Det jag menar är att för mig är det lättare att mastra annan form musik.

Jag vill få fram själva wobble-ljudet, samt sänka basen på wobble-ljudet.

Då är det bäst att sänka lite på basen och på de högre frekvenserna så får du ett starkare mellanregister.

Via en EQ eller via Synthen? För jag tycks just ha problem med att ratta med Massive.

Såhär var den mixat i länken jag postade. Något är ju fel.

http://img56.imageshack.us/img56/669/exempel2ja7.jpg

Höj omkring 1000 - 2000 och sänk lite vid 8000, skär av vid 16000 och lite mindre vid 55hz så ska du nog se, försök att analysera vart wobble ljudet ligger och höj det frekvensområdet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker också verkligen med dubstep hur man är tvungen att lära sig EQ och Compressor till att börja med.

Det gäller all musik som produceras. De är nyckeln till ett proffsigt ljud. Hur man väljer att EQ:a är en smaksak och går inte bara säga gör si eller så. Allt beror på hur man vill det ska låta. Och ändrar man något påverkar det hela mixen.

Det jag menar är att för mig är det lättare att mastra annan form musik.

Jag vill få fram själva wobble-ljudet, samt sänka basen på wobble-ljudet.

Då är det bäst att sänka lite på basen och på de högre frekvenserna så får du ett starkare mellanregister.

Via en EQ eller via Synthen? För jag tycks just ha problem med att ratta med Massive.

Såhär var den mixat i länken jag postade. Något är ju fel.

http://img56.imageshack.us/img56/669/exempel2ja7.jpg

Höj omkring 1000 - 2000 och sänk lite vid 8000, skär av vid 16000 och lite mindre vid 55hz så ska du nog se, försök att analysera vart wobble ljudet ligger och höj det frekvensområdet 😄

Fruity Parametric EQ2, den grafiska passar bra för det antar jag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brabra! Dubstep kan vara lite knepigt i början, men det är sjukt roligt att göra! Jobbar med en polare mkt med just wobble och liknande!

Tror jag börjar komma en bit iaf, framsteg iaf!

Av nyfikenhet, har ni nån länk till eran musik isfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brabra! Dubstep kan vara lite knepigt i början, men det är sjukt roligt att göra! Jobbar med en polare mkt med just wobble och liknande!

Tror jag börjar komma en bit iaf, framsteg iaf!

Av nyfikenhet, har ni nån länk till eran musik isfall?

Bra det! Faktiskt inte, vi har jobbat ihop så pass lite att allt ligger på min dator, men jag kan se ifall jag hittar ngt litet o kasta upp åt dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett snabbt ihopkastat klipp med lite wobblebas och ett dubstepbeat

http://www.sendspace.com/file/yjkrty

enjoy

Heh, hade ljudet på max innan jag drog på klippet, glömde sänka. Men desto bättre, lät riktigt elakt och bra. Lät snyggt mastrat med.

bra att du gillar det.

Ingen mastering, bara en masterEQ, kompressor och en maximizer. Boostad i bas och diskant och sen ganska hårt ihoptryckt.

basen är två monofoniska Subtractorer, en för wobblet och en för subben

vill man göra lite mer oldschoolbasar är det bara att snedstämma mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...