Jump to content
Annons

EFI-X: OS X på en PC, vet ngn om det fungerar?


dallen

Recommended Posts

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Men jag syftar inte på chassit's kvalitet.

När det gäller komponenterna och prestandan så är det en otrolig prisskillnad.

För skojs skull plockade jag ihop en mac pro med två feta quad-core xeon 8gb minne 2tb SATA-disk och GeForce8800.

macen gick på 51805:- (man bara dreglar vi blotta åsynen av vidundret... det måste vara så indianerna kände när de så ett ånglok första gången)

Jag plockade ihop en likadan PC (med exakt samma komponenter, förutom chassi).

Hamnade strax över 20000:-.

Det som skiljer då är att det är Mac Pro's underbara chassi och det är lagligt att installera OSX på den.

I övrigt är det bara drygt 30000:- pix som skiljer.

Tror inte riktigt på att det är exakt samma komponenter du jämfört med, lista gärna jämförelsen med priser o.s.v. sen antar jag att du köpt minnen och hd från Apple men det behöver man ju inte göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt exakt samma komponenter, fast jag vässade minnena lite. Tog några riktigt fina ECC Corsair men stooooora flänsar på.

Moderkortet är inte samma, men det är ju bara att slänga i vilket värstingkort som helst, det har man råd med i sammanhanget.

Har inte kvar listan, jag gjorde rubbet online. Faktum kvarstår... det är INTE den otroliga prestandan man betalar extra för.

Den går alldeles utmärkt att få någon annanstans. Släng ihop en PC för 51 papp så lär du kunna flyga till månen med maskinen.

Jag vill understryka att jag inte alls påstår att PC är bättre än Mac osv.. Men Mac är absolut inte det mest kostnadseffektiva

i förhållande till priset. Men om det rann pengar ur öronen på mig skulle jag absolut välja att ha en sån där monster-Mac i studion.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt exakt samma komponenter, fast jag vässade minnena lite. Tog några riktigt fina ECC Corsair men stooooora flänsar på.

Moderkortet är inte samma, men det är ju bara att slänga i vilket värstingkort som helst, det har man råd med i sammanhanget.

Har inte kvar listan, jag gjorde rubbet online. Faktum kvarstår... det är INTE den otroliga prestandan man betalar extra för.

Den går alldeles utmärkt att få någon annanstans. Släng ihop en PC för 51 papp så lär du kunna flyga till månen med maskinen.

Jag vill understryka att jag inte alls påstår att PC är bättre än Mac osv.. Men Mac är absolut inte det mest kostnadseffektiva

i förhållande till priset. Men om det rann pengar ur öronen på mig skulle jag absolut välja att ha en sån där monster-Mac i studion.

Gör exakt samma jämföresle igen. Fast den här gången med en dell och presentera det priset här.

Att slänga ihop en värsting no name dator är för en spottstyver är ju inga problem.

Likaså att man kan bygga en egen bil som bräckar grannens Jaguar Ferrari Porsche eller whatever...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är faktiskt exakt samma komponenter, fast jag vässade minnena lite. Tog några riktigt fina ECC Corsair men stooooora flänsar på.

Moderkortet är inte samma, men det är ju bara att slänga i vilket värstingkort som helst, det har man råd med i sammanhanget.

Har inte kvar listan, jag gjorde rubbet online. Faktum kvarstår... det är INTE den otroliga prestandan man betalar extra för.

Den går alldeles utmärkt att få någon annanstans. Släng ihop en PC för 51 papp så lär du kunna flyga till månen med maskinen.

.

Men nu kostar inte en Mac Pro 51 papp, en riktigt bra Mac Pro kan man få för runt 20.000:- så din (oredovisade!) jämförelse haltar ju betänkligt och som sagt man behöver inte köpa minnen och extra HD från Apple..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu kostar inte en Mac Pro 51 papp, en riktigt bra Mac Pro kan man få för runt 20.000:- så din (oredovisade!) jämförelse haltar ju betänkligt och som sagt man behöver inte köpa minnen och extra HD från Apple..

Extra allt kostar en Mac Pro kring 50000:- inkl moms. Matchar man de komponenterna med hopplock kan jag inte se att jämförelsen i sig haltar. Däremot är det ett monsterbygge som för de allra flesta inte är relevant att investera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men nu kostar inte en Mac Pro 51 papp, en riktigt bra Mac Pro kan man få för runt 20.000:- så din (oredovisade!) jämförelse haltar ju betänkligt och som sagt man behöver inte köpa minnen och extra HD från Apple..

Extra allt kostar en Mac Pro kring 50000:- inkl moms. Matchar man de komponenterna med hopplock kan jag inte se att jämförelsen i sig haltar. Däremot är det ett monsterbygge som för de allra flesta inte är relevant att investera i.

Extra-allt kostar givetvis en Mac Pro betydligt mer än 51000 precis som en värsting PC gör men de flesta klarar sig enormt långt med en Mac Pro för runt 20.000....

Jämförelsen haltar definitvt när han jämför med dyrare minnen & HD från Apple

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt exakt samma komponenter, fast jag vässade minnena lite. Tog några riktigt fina ECC Corsair men stooooora flänsar på.

Moderkortet är inte samma, men det är ju bara att slänga i vilket värstingkort som helst, det har man råd med i sammanhanget.

Har inte kvar listan, jag gjorde rubbet online. Faktum kvarstår... det är INTE den otroliga prestandan man betalar extra för.

Den går alldeles utmärkt att få någon annanstans. Släng ihop en PC för 51 papp så lär du kunna flyga till månen med maskinen.

.

Men nu kostar inte en Mac Pro 51 papp, en riktigt bra Mac Pro kan man få för runt 20.000:- så din (oredovisade!) jämförelse haltar ju betänkligt och som sagt man behöver inte köpa minnen och extra HD från Apple..

Ja, fast nu plockade jag faktiskt samma komponenter i en extra-allt-mac-pro, och det blir rejält mycket billigare.

Om jag bygger en PC för 20 papp så blir den också fetare än en Mac Pro för 20 papp.

Kolla själv... Kika vad Mac Pro har för komponenter och peta ihop en själv med samma grejer.

Det var inga noname-prylar jag använde utan märkesgrejer. Det är för övrigt svårt att köpa en noname-intel.

Jag valde de riktigt grisigt bra ECC-minnen och om jag inte minns fel så sitter det spinpoints i många Mac Pro.

J'mförelsen haltar inte alls... Men jag ska nog ta och göra en ordentlig uppställning nån gång.

Alltid kul att knäppa Macsekterister på näsan.

Jag pratar ren prestanda inget annat. Det är som sagt ett helt koncept man köper när man skaffar en Mac.

Det du betalar så grymma pengar är inte att du får bättre prestanda än vad som går att få någon annanstans.

Det är bara Macianskt önsketänkande...

Faktum kvarstår. Mac Pro är helt asgrymma datorer som kostar betydligt mer än SAMMA prestanda

på annat håll. Det känns rent löjligt att inte tro att Mac är dyrare än PC, även i prestanda/pris ratio.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen haltar definitvt när han jämför med dyrare minnen & HD från Apple

Nej, det gör den inte. Jämförelsen går ut på att jämföra priser. Tophe skrev att han valde "finare" minne till hopplocket. Det borde alltså vara till Apples fördel (om ditt antagande om att Apple kostar lika mycket som HPD gör skulle stäma).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande en no name dator om du har plockat ihop den själv! Hur du än gör så finns det inget märke/fabrikat på datorn. Det jag menar är att man ska inte jämföra priser mellan en ihopplockad dator och en märkesdator. Sen får det vara hur mycket mac det vill. Du kommer inte undan med det argumentet alls eftersom det är samma sak som alla andra märkesdatorer. Hp Dell Compaq, IBM osv...

Om det fanns mac-komponenter lösa på marknaden så man kunde bygga själv så skulle det naturligtvis bli billigare än en applestoresåld burk. Men den optionen finns som sagt inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så tog jag inte den allra fetaste MAc Pro'n, utan bara en hårddisk och två processorer.

Annars hade vi hamnat en bra bit över 70000:-

Typ vad en 486:a kostade 1989

Visa mig vart du köper Xeon-proppar (quadx2 på 3,2 GHz) med tillhörande moderkort till det pris du presenterar så ska jag visa vart du köper billigare minnen till Apples datorer. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ju just precis det som är min poäng...

Jag får betala hutlösa summor bara för märket, när det går att bygga en PC som piskar Mac'en

till en avsevärt mycket billigare peng.

Det är prestanda jag snackar, så jag kommer undan med det precis hur mycket jag vill.

Mac är dyrt... helt enkelt. Därför blir möjligheten att köra OSX på billigare, men lika bra hårdvara

väldigt intressant. Apple gillar inte det, vilket är fullt förståligt, och dömer ut det i sitt EULA

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så tog jag inte den allra fetaste MAc Pro'n, utan bara en hårddisk och två processorer.

Annars hade vi hamnat en bra bit över 70000:-

Typ vad en 486:a kostade 1989

Visa mig vart du köper Xeon-proppar (quadx2 på 3,2 GHz) med tillhörande moderkort till det pris du presenterar så ska jag visa vart du köper billigare minnen till Apples datorer. 😕

Jag köpte två 3.0 xeons, inte 3.2 (i fantasin alltså... Idiotiskt egentligen att fantisera om att bygga en dator som matchar en Mac Pro.

då kan jag ju lika gärna fantiser hem en Mac Pro på 100 ovikta tusingar!)

Ska väl inflika att jag tror skillnaden blir mindre om man kör på en ren vanilla Mac Pro.

Precis som med alla andra märkesdatorer så tar ju apple ut typ 400% av marknadsvärdet på extra mumsmums.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ju just precis det som är min poäng...

Jag får betala hutlösa summor bara för märket, när det går att bygga en PC som piskar Mac'en

till en avsevärt mycket billigare peng.

Det är prestanda jag snackar, så jag kommer undan med det precis hur mycket jag vill.

Mac är dyrt... helt enkelt. Därför blir möjligheten att köra OSX på billigare, men lika bra hårdvara

väldigt intressant. Apple gillar inte det, vilket är fullt förståligt, och dömer ut det i sitt EULA

Men snälla nån. DET är väl ingen som tjafsar om? Det är väl inget konstigt att du kan får ihop en tokfet dator med uberfet prestanda. Det du säger är att apples datorer är hutlösa priser, fine folk får tycka vad dom vill om det. Det är deras plånbok. Men du jämför priserna med en mac.

Gör som jag sa. Sätt ihop den fetaste macen du kan få ihop på apple sida. Sen bygger du en PC vilken som helst som är en MÄRKESDATOR. Jämför sedan priset mellan dom två.

Ge inte apple skit när det är ändå dyrare med en PC märkesdator.

Sen får du bygga hur mycket månbas-alfa-datorer du vill.

"Lewis eller LEE? Nja jag syr mina egna jeans för en spottstyver. Dessutom så är det starkare sömmar på dom och bättre kvalité"

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det är ju enda möjligheten när det gäller Mac.

Det finns ingen anledning att sätta ihop en märkes-PC. Det är bättre att bygga själv, eftersom möjligheten finns.

När du väl slänger i Vista i den så är dessutom en Dell lika värdelös som vilket tonårs-haxxor-bygge som helst.

Nu dyker det plötsligt, på horisonten, upp en möjlighet att slippa Apples tjusiga vitvaror, men ändå

komma åt OSX. De flesta kan säkert tänka sig att spara 10000:- på att ha sin dator in en vanlig låda än i en

aluminiumpjäs som ser ut som Hubble.

"Lewis eller LEE? Nja jag köper heller ett billigare märke, med samma eller bättre kvalitét. Eftersom jag inte har min

identitet i byxorna utan är mer intresserad av att ha ett par snygga jeans som sitter bra.. och presterar fint."

PS. Börjar inte det här urarta till ett helt underbart litet Mac vs. PC krig? Jag minns de gamla goda slagen mellan Atari och Amiga.

Det var tider det. DS

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Tophe i det att jämförelsen den här gången inte står mellan en Mac och en motsvarande märkes-PC (typ Dell). Planerar man att installera OS X på sin dator är det ju att komma så nära en Mac Pro som är det intressanta. Inte vad Dell tar ut för priser på sina serverdatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jiises?!

Det finns ingen anledning att sätta ihop en märkes-PC.

Ja men ge då apple inte skit att det skulle vara för dyrt, när en PC märkesdator är dyrare än en mac!

Sen får du skrota på bäst du vill i snickerboa!

Poängen är att det finns möjlighet att köra OSX på en Mac Pro-matchad dator för en grymt mycket mindre peng.

Det vore ju trevligt.. Skulle inte du vilja ha en dator som är lika bra som en Mac för 50000 men bara betala hälften?

Din slogan skvallrar iofs om att jag just tryckt på varenda knapp du har.

Det är inte min mening att provocera eller ge någon skit.

Jag ser helt enkelt möjligheter, där andra ser belåning av huset som enda utgång 😕

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jiises?!

Det finns ingen anledning att sätta ihop en märkes-PC.

Ja men ge då apple inte skit att det skulle vara för dyrt, när en PC märkesdator är dyrare än en mac!

Sen får du skrota på bäst du vill i snickerboa!

Poängen är att det finns möjlighet att köra OSX på en Mac Pro-matchad dator för en grymt mycket mindre peng.

Det vore ju trevligt.. Skulle inte du vilja ha en dator som är lika bra som en Mac för 50000 men bara betala hälften?

Nej faktiskt inte! Det skulle vara på tok för osäkert för en annan. Finns ingen support att tala om.

Rena rama lotteriet att det skulle funka eller ej. Skulle aldrig våga ladda ner en uppdatering på OS och ev drivisar till ljudkort. Lyckas man, ja då är det bara att gratulera. Krachar det? Ja vem ska man då ge skit?

Men det är jag det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet jag ser i om du bygger din egen dator och installerar OSX i och du sedan ska kolla på hårdvara som det står minimum MAC Pro OSX 10.5.5 Kan man vara säker på att ens bygge fungerar? Du kan ju inte heller kolla på listan för windows, eller har jag missat något i diskussionen? Bara rent praktiskt problem jag tänkte på.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Din slogan skvallrar iofs om att jag just tryckt på varenda knapp du har. Det är inte min mening att provocera eller ge någon skit.

Jag ser helt enkelt möjligheter, där andra ser belåning av huset som enda utgång 😛

Jag har inget emot PC. Det är Microsoft och deras dynga som jag fullkomligt hatar!

Jag sitter på min PC i detta nu och skriver. För 3 dagar sen formaterade jag hela skiten och gjorde en ominstallation. Uppdaterade från winupdate till allra senaste SP3 osv.

Sedan dess har jag, och jag ljuger inte, tryckt Ctrl, Alt, Del säkert en 50 gånger. "Detta program svarar inte" osv.

Skulle Mr Ballmer knacka på dörren så skulle det sluta med att jag får sitta och skaka galler 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jämförelsen haltar definitvt när han jämför med dyrare minnen & HD från Apple

Nej, det gör den inte. Jämförelsen går ut på att jämföra priser. Tophe skrev att han valde "finare" minne till hopplocket. Det borde alltså vara till Apples fördel (om ditt antagande om att Apple kostar lika mycket som HPD gör skulle stäma).

Tror knappast hopplockets minne är "finare", fattar du inte att han jämför snett,när han köper PC minnet på billigaste stället men mac pro minnet och HD:n från Apple som inte är billigast på extraminne eller HD...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle inte de minnena kunna vara finare?

Apple tillverkar ju inte sina komponenter själva, de köper dem. Du kan ju lika gärna jag köpa dem själv.

Det är ju just att Apple är dyra som är min poäng!

Support oroar jag mig inte för. Enda gången jag behövt det var när jag hade en märkes-laptop.

Mina hemmabyggen har funkat rätt bra... När inte Microsofts clownerier ballar ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Varför skulle inte de minnena kunna vara finare?

Apple tillverkar ju inte sina komponenter själva, de köper dem. Du kan ju lika gärna jag köpa dem själv.

Det är ju just att Apple är dyra som är min poäng!

Men du måste ju inte köpa minnen/HD från Apple...sen kan ju påpekas att de minnen som Apple säljer är av en genomsnittligt högre kvalitet än de som säljs på öppna marknaden som ofta diffar mer i spec och ibland kan vara ratade eller piratkopierade kretsar...

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så tog jag inte den allra fetaste MAc Pro'n, utan bara en hårddisk och två processorer.

Annars hade vi hamnat en bra bit över 70000:-

Typ vad en 486:a kostade 1989

Visa mig vart du köper Xeon-proppar (quadx2 på 3,2 GHz) med tillhörande moderkort till det pris du presenterar så ska jag visa vart du köper billigare minnen till Apples datorer. 😲

Jag köpte två 3.0 xeons, inte 3.2 (i fantasin alltså... Idiotiskt egentligen att fantisera om att bygga en dator som matchar en Mac Pro.

då kan jag ju lika gärna fantiser hem en Mac Pro på 100 ovikta tusingar!)

Ska väl inflika att jag tror skillnaden blir mindre om man kör på en ren vanilla Mac Pro.

Precis som med alla andra märkesdatorer så tar ju apple ut typ 400% av marknadsvärdet på extra mumsmums.

Konstigt, på Dustin (inte billigast i Sverige, men inte dyrast heller) kostar en (1) Xeon-propp med fyra kärnor och 3,0 GHz 11225 kr. Två stycken sådana ett passande moderkort som kostar drygt 5000 kronor så är du uppe i drygt 27000. Sen behöver du bara resten. Du förstår varför jag är intresserad av att veta var du hittar sådana komponenter för bara 20000.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Men nu kostar inte en Mac Pro 51 papp, en riktigt bra Mac Pro kan man få för runt 20.000:- så din (oredovisade!) jämförelse haltar ju betänkligt och som sagt man behöver inte köpa minnen och extra HD från Apple..

Extra allt kostar en Mac Pro kring 50000:- inkl moms. Matchar man de komponenterna med hopplock kan jag inte se att jämförelsen i sig haltar. Däremot är det ett monsterbygge som för de allra flesta inte är relevant att investera i.

Extra-allt kostar givetvis en Mac Pro betydligt mer än 51000 precis som en värsting PC gör men de flesta klarar sig enormt långt med en Mac Pro för runt 20.000....

Jämförelsen haltar definitvt när han jämför med dyrare minnen & HD från Apple

När jag körde osx på min quadcore PC så presterade den ungefär som macen för 20000 du pratar om här, överklockar man så är en sådan här typ av PC till och lite bättre säger dom som har testat. Den kostar lite under 7000 ex OSet så en poäng finns det ju ändå om man har ont om pengar men vill ha bra grejor. Jag vill inte gå i debatt eller tjafsa och det är helt klart att en riktig mac är bättre inget snack om saken men inte så mycket som skillnaden i pris mellan dom. Allt utom Bootcamp funkar precis som vanligt.

Det här är en riktigt stor grej internationellt sett, vi talar förmodligen 100 000 tals sugna OSX spekulanter bara just nu så det finns stora pengar för Apple att tjäna. Förmodligen är det det som gör att dom inte går till attack på alla dessa avarter av installationsmetoder som florerar på nätet. Jag tror dom låter hackarna prova ut hårdvara som funkar stabilt för att sen slå till och ta över. Dom gnuggar nog händerna nu iom halvfiaskot med Vista och bidar sin tid. Det finns nog inget val heller för normalkonsumenten lägger inte 15000 spänn på en dator som tex Imacen även om den är jäkla häftig och framför allt snygg. Speciellt inte nu med tanke på som ekonomin kommer att se ut en tid framöver, det är bara att titta på dom stora biltillverkarna som är i brygga nästan varenda en.

Men Mac är en riktigt jäkla bra dator inget snack om saken.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte om man köper bra matchade ECC minnen från Kingston eller Corsair. De är rasande bra!

De du syftar på det är nog mer Sanyo och liknande företag som tidigare satte sitt namn på

partier av de för dagen billigaste kretsarna.

Men även om jag köper minnen, som är lika bra eller bättre, någon annanstans så är prisskillnaden stor.

Svälj det bara... Mac är dyrt.

anarkisten1: word...

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det finns nog inget val heller för normalkonsumenten lägger inte 15000 spänn på en dator som tex Imacen även om den är jäkla häftig och framför allt snygg.

15.000? En ny 20" iMac kan man få från runt 9000 och en Mac mini kostar bara runt 5...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, inte om man köper bra matchade ECC minnen från Kingston eller Corsair. De är rasande bra!

De du syftar på det är nog mer Sanyo och liknande företag som tidigare satte sitt namn på

partier av de för dagen billigaste kretsarna.

Men även om jag köper minnen, som är lika bra eller bättre, någon annanstans så är prisskillnaden stor.

Svälj det bara... Mac är dyrt.

Sanyo? Nu yrar du väl...Corsair är väl iofs just ett sådant företag som köper billigt minne från originaltillverkarna och överklockar det...

Och nej Mac är inte dyrt även om Apple tar lite väl bra betalt för iofs väldigt bra minnen men som sagt man behöver inte köpa minnena från Apple...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...