Jump to content
Annons

Hjälp med steganalys i gospel


TheQuo

Recommended Posts

Jag har precis lärt mig ett 30-tal snygga gospel ackord och "chords progression" i Db-dur skalan. Jag håller nu på att göra steganalys av det hela så att jag får ner det i andra tonarter. Jag är lite osäker på hur man betecknar toner som ej ingår i skalan (men som finns med i vissa ackord). Tex om vi tar i Db-dur är det här rätt?:

D=-9

E=+9

G=-5

A=+5

B=-7

Sedan hörde jag att "D quartal chord" (vet inte vad det heter på svenska) löser upp i "Db quartal chord". Kan jag få in det i min steganalys, och isåfall hur skriver man det?

Tack på förhand/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

I vänster hand D I höger hand B, E & A (kvarter som är staplade på varandra).

Tack för hjälpen med tonerna men jag undrar om B verkligen är samma sak som 7? vad är i så fall C (som är i skalan) #7? (känns väldigt konstigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)
Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

I vänster hand D I höger hand B, E & A (kvarter som är staplade på varandra).

Tack för hjälpen med tonerna men jag undrar om B verkligen är samma sak som 7? vad är i så fall C (som är i skalan) #7? (känns väldigt konstigt).

Ja, i Db-dur är B=b7 och C=7. Men det är ju bara om man räknar skalan upp. När du håller på med steganalys får du utgå ifrån varje ackord i sig. C (7 i skalan) är ju tex en 3 i dominanten (vilket är väldigt viktigt för att få den där upplösningskänslan).

Angående ackordet så beror namnet och funktionen ofta på vilket sammanhang det tas ifrån. Ett och samma ackord kan låta väldigt olika beroende på vilka ackord som är framför, men bara spelat i sin ensamhet låter det som ett A9/11 (no3).

EDIT: småfel

Redigerat av Rokkztar
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, en D6 add 9 eller ett D6/9

en 7 ackord (dvs ett dominant ackord typ; G7, E13, osv) benämns alltid med en enkel sjua (siffra), en maj 7 ges en symbol eller text som t.ex maj7, M7, Δ så skriver du II7 så vet man att det är ett septimackord byggd ifrån skalans andra ton.

Men men, det finns flera alternativ till att skriva ackord (suck) t.ex ett mollmaj 7 kan skrivas: mM7, mmaj7, mΔ7, -Δ7,m

Vilket i sin tur ger upphov till en mängd diskutioner av diverse jazzpoliser :-) om vem som har "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)
Aha, en D6 add 9 eller ett D6/9

en 7 ackord (dvs ett dominant ackord typ; G7, E13, osv) benämns alltid med en enkel sjua (siffra), en maj 7 ges en symbol eller text som t.ex maj7, M7, Δ så skriver du II7 så vet man att det är ett septimackord byggd ifrån skalans andra ton.

Men men, det finns flera alternativ till att skriva ackord (suck) t.ex ett mollmaj 7 kan skrivas: mM7, mmaj7, mΔ7, -Δ7,m

Vilket i sin tur ger upphov till en mängd diskutioner av diverse jazzpoliser :-) om vem som har "rätt".

Länge leve musik som en ofullständig vetenskap.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

I vänster hand D I höger hand B, E & A (kvarter som är staplade på varandra).

Tack för hjälpen med tonerna men jag undrar om B verkligen är samma sak som 7? vad är i så fall C (som är i skalan) #7? (känns väldigt konstigt).

Hej!

Vad tonen är i relation till ackordskalan är inte alltid det man skriver som ackordbetäckning. T.ex: tonen B i relation till Db är b7. Men om ackordet är ett dominant ackord (dvs har stor ters och b7) så skriver man ut ackordet som Db7. Eller som det är ett moll-ackord så skriver man också bara 7. Man tar då för givet att det är en b7 i förhållande till grundtonen eftersom 7e tonen i en ren/dorisk skala är sänkt.

Tonen C i Db är en stor sjua. Det brukar skrivs MA7 eller bara Maj.

Det finns ingen ton som heter #7 eftersom man hela tider utgår ifrån en ren durskala så skulle #7 vara grundtonen 😛

För att krångla till det ännu lite 🙂 det är vanligt att man skriver -5 som #11 om ackordet innehåller högre färgningar. t.ex maj9#11, G13#11.

quartal chord skulle jag också kalla 6/9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)

Det ska ju även tilläggas att olika genrer under årens lopp har utvecklat olika traditioner för att notera musik.

Skulle jazz-snubbarna skriva ett verk för en klassisk orkester så skulle det nog bli en hel del missförstånd. (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

I vänster hand D I höger hand B, E & A (kvarter som är staplade på varandra).

Tack för hjälpen med tonerna men jag undrar om B verkligen är samma sak som 7? vad är i så fall C (som är i skalan) #7? (känns väldigt konstigt).

Hej!

Vad tonen är i relation till ackordskalan är inte alltid det man skriver som ackordbetäckning. T.ex: tonen B i relation till Db är b7. Men om ackordet är ett dominant ackord (dvs har stor ters och b7) så skriver man ut ackordet som Db7. Eller som det är ett moll-ackord så skriver man också bara 7. Man tar då för givet att det är en b7 i förhållande till grundtonen eftersom 7e tonen i en ren/dorisk skala är sänkt.

Tonen C i Db är en stor sjua. Det brukar skrivs MA7 eller bara Maj.

Det finns ingen ton som heter #7 eftersom man hela tider utgår ifrån en ren durskala så skulle #7 vara grundtonen 😉

För att krångla till det ännu lite 🙂 det är vanligt att man skriver -5 som #11 om ackordet innehåller högre färgningar. t.ex maj9#11, G13#11.

quartal chord skulle jag också kalla 6/9.

Är det inte bara så att 7'an i en durskala=maj7 och en b7 i skalan=7?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)
Du får nog ange vilka toner som menas med ett D quartal chord för att man ska kunna ge dig ett svar, kärt barn har många namn.

Jag skulle ange tonerna med b och # dvs:

b9

#9

b5

#5

7

I vänster hand D I höger hand B, E & A (kvarter som är staplade på varandra).

Tack för hjälpen med tonerna men jag undrar om B verkligen är samma sak som 7? vad är i så fall C (som är i skalan) #7? (känns väldigt konstigt).

Hej!

Vad tonen är i relation till ackordskalan är inte alltid det man skriver som ackordbetäckning. T.ex: tonen B i relation till Db är b7. Men om ackordet är ett dominant ackord (dvs har stor ters och b7) så skriver man ut ackordet som Db7. Eller som det är ett moll-ackord så skriver man också bara 7. Man tar då för givet att det är en b7 i förhållande till grundtonen eftersom 7e tonen i en ren/dorisk skala är sänkt.

Tonen C i Db är en stor sjua. Det brukar skrivs MA7 eller bara Maj.

Det finns ingen ton som heter #7 eftersom man hela tider utgår ifrån en ren durskala så skulle #7 vara grundtonen 🙁

För att krångla till det ännu lite 😛 det är vanligt att man skriver -5 som #11 om ackordet innehåller högre färgningar. t.ex maj9#11, G13#11.

quartal chord skulle jag också kalla 6/9.

Är det inte bara så att 7'an i en durskala=maj7 och en b7 i skalan=7?

När man pratar musikteori så utgår man alltid ifrån en Ionisk durskala. Alla de toner som finns med i skalan får ett nummer och de toner som inte finns med får man nämna som en sänkt eller höjd skalton. (därav b7, #11 osv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...