Jump to content
Annons

Överhängs mickar till trummor


soda_jam

Recommended Posts

Tänkte jag skulle köpa 2 nya överhängsmickar till mina trummor. Det jag skall ha dem till är att spela in crashar + hihat + ride. Såg i nya musikbörsen tidningen (sid 35 🙂 )en mick som verkade intressant: ADK SC-2. Någon som har testat den eller kan rekomendera en annan bättre. Max 2000.-/st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta en titt på Behringer ECM-8000. Dom kostar runt en femhundring styck och funkar oväntat bra. Jag har iofs inte provat några andra, men tycker dom funkar oerhört bra, vilket oxo många andra tycker.

Här har du ett smakprov (iofs med musik, men ändå):

ECM-8000 - ljudprov

Inspelat med 2 st ECM-8000, en SM-57 på virveln o en Beta 52 i kaggen

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på Behringer ECM-8000. Dom kostar runt en femhundring styck och funkar oväntat bra. 

Här har du ett smakprov (iofs med musik, men ändå):

Inspelat med 2 st ECM-8000, en SM-57 på virveln o en Beta 52 i kaggen

Crasharna lät ju mjukt å skönt 😉 Vad har du för cymbaler, hihat, ride?

Själv kör jag Paiste. Jag använder också sm-57 på virvel + beta-52 på kaggen och ett par äldre cigarr-formade-med-1,5-volts-batteri sure till lock-överhäng.

Ljudexempel 1 Ljudexempel 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett par gamla Zildjan crashar - en 14 och en 16. Ingen aning om vilken serie det är - det finns inget tryck på dom, och dom är säkert en 20 år gamla. Dom gillar jag

Hihat-locken är ett par 13" Sabian EQ-hats. Egentligen är jag inte så jätteförtjust i dom. Fick med dom när jag köpte trummorna beggade. Tycker det är för lite kropp och stockkänsla i dom, men dom funkar rätt bra till inspelning ändå. Skär igenom ganska bra.

Riden tycker jag heller inte om - det är en 20" Sabian Medium Heavy Flange Ride.

Den är för tunn, skär igenom för dåligt, ger dålig respons o sjunger för mycket. Köpte den billigt för många år sen och har inte förmått byta den heller.

Så jäkla surt det där med att byta cymbaler - det kostar ju en hel förmögenhet och man får aldrig nå't betalt för sina gamla...(jag lär ju aldrig lyckas sälja några gamla cymbaler till någon på det här forumet efter det här heller 😲)

Nya lock och en ride hoppar ju iväg på nästan 10 loppor om man köper det man vill ha - då är det lätt att man går o köper lite nya mickar eller nå't istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör ja på AKG C451B "matchat par" i X/Y konfiguration.

Skulle helst lägga vantarna på ett par AKG C414B-XLS

å kanske en extra som under mik till virveln. Skulle bli mumma

Link to comment
Dela på andra sajter

när ni mickar överhäng, har ni separata mickstärkare. Eller använder ni mixerbordets?

Använder preamp:arna i mitt MOTU896HD.

Vad har du för mixerbord?

Jag har inget mixerbord ännu. Men det står överst på min önskelista!

Jag kör överhängen genom mitt motu 828mkII. Det funkar fint, men allt kan förbättras!

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamparna på 828:an är det inget fel på alls. Nu vet jag förstås inte vilken nivå du spelar in på, men det ska nog till att du är på mer eller mindre proffesionell nivå innan du märker någon skillnad på att köra överhänget genom dedikerade preamps mot MOTU-burken.

Måste bara fråga - behöver du verkligen ett mixerbord? Jag tycker att lite av charmen med MOTU-burkarna (speciellt de nyare med den nya CUE-mixen) är att man inte behöver nå't mixerbord.

Klart att det är coolt att kunna ratta på fysiska rattar, men det kan man ju lösa med en controller.

Behöver du mer preamps - köp en sådan med ADAT-ut o tryck in i rumpan på 828:an så har du ju helt plötsligt 10 förstärkta kanyler.

Du slipper dessutom en rackarns massa kablage genom att göra på det viset jämfört med att tappa allt från en mixer + att du har dina 8 line-ingångar kvar

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...