Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är snart klar med min lilla lilla studio (bilder kommer snart).

Rummet är ca 2,50m långt, 1,30m brett och 2,30 högt.

Det är ett litet stenhårt rum, med två betongväggar och två målade gipsväggar.

På golvet kommer det vara nån hyfsat tjock matta. Jag kommer endast spela in sång och gitarr i rummet.

Nu har jag rejält mycket glasullskivor kvar, 8cm tjocka.

Det jag funderar över är vilket som är bäst, mina glasullskivor eller

dessa: http://www.thomann.de/se/the_takustik_nopp...030_4er_set.htm

Jag är ute efter att få ner efterklangen och det hårda snabba reverbet som blir därinne.

Några större problem med stående vågor har jag inte riktigt märkt, och jag kommer nog som sagt

peta upp lite tygklädd glasull i hörnen.

Men vad ska jag välja att sätta rakt på väggarna? Glasull eller de där noppenschaum'sarna?

Min budget är mycket begränsad så särskilt mycket dyrare än de där kan det inte bli...

Annons
Postat

Kör glasullen.

Prova dig fram tills du blir nöjd, så börja att experimentera med det du har. Draperier / glasull / matta / duntäcken / ta vad du har.

Det är nästintill omöjligt för oss amatörer att räkna fram vad som är rätt, så lika bra att låta bli.

Slå in glasullen i tyg så den inte dammar (kliar), exempelvis har IKEA underlakan för 15 kr styck, vik ihop tyget, textillim i skarven (på baksidan).

Dunka upp ett gäng och prova vad som känns rätt. Gärna med några centimeter luftspalt bakom så dämpar de lite längre ner i basen.

Vanliga problemet brukar vara för liten dämpning i basen, för mycket i diskant/mellanregister. Prova då att sätta upp lite diskantreflexer, snyggt kan vara att nåla upp ett gäng gamla CD.

Ska du spela in akustisk gura så är det en bra idé att ha ett litet trägolv under mattan, gura mår bra av golvreflexer.

// Gunnar

Postat

Ja, jag tänkte på det med... Kanske på en av väggarna.

Det jag är ute efter är också att inte ha tjockare absorbenter än nödvändigt.

Rummet är rätt litet och om jag bara kan få bort det mesta av det snabba ekot är jag nöjd. Att slänga upp ett gäng 8-10cm tjocka skivor

på långsidorna gör genast rummet väldigt mycket mindre. Ska testa med Biltemas grejer först så får vi väl se.

Cyklade i 15 minus flera kilometer för att få tag på dem! Det fanns ett enda litet paket kvar. Tur det.. annars hade jag blivit våldsam.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.