Jump to content
Annons

Köp av mikrofon

Recommended Posts

Paralyze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hallå grabbs!

Nu är det så att jag är i behov av en ny mikrofon så jag kan göra lite seriösare låtar, just nu har jag någon zalman för 30kr 😄😄

Ska ha den till datorn, så skulle vara bra ifall jag kunde koppla den till mitt 3.5mm uttag.

Jag kommer att använda autotune så en riktigt grym mikrofon behövs helt enkelt inte.

Kan denna vara något att börja med tror ni..?

http://www.kjell.com/?item=24086&path=...00000,527000000

också http://www.kjell.com/?item=24086&path=...00000,527000000 så jag kan koppla den till pcn.

Kom gärna med förslag, allt uppskattas.

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Njaeou... Försök hitta nån beg Shure eller nåt på blocket eller Vendolin i stället.

Och micingången på datorer brukar väl inte vara nån höjdare?

Paralyze (oregistrerad)
Postat
Njaeou... Försök hitta nån beg Shure eller nåt på blocket eller Vendolin i stället.

Okej, jag vet faktiskt inte hur det är med micingången och sånt riktigt då jag aldrig haft någon ordentlig mikrofon till datorn.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga annars 😄

Postat

Okej, jag vet faktiskt inte hur det är med micingången och sånt riktigt då jag aldrig haft någon ordentlig mikrofon till datorn.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga annars 🙂

Jag hara bara använt portastudio, ingen dator så jag borde väl inte svara... Men de flesta brukar väl börja med ett sk ljudkort som kan kopplar till datorn, en liten burk som man sen kan plugga i en kondensatormick i. Med en enklare sån kan du spela in lite allt möjligt. Men 600 kronor räcker knappast till både ljudkort och mick...

Paralyze (oregistrerad)
Postat

Jag hara bara använt portastudio, ingen dator så jag borde väl inte svara... Men de flesta brukar väl börja med ett sk ljudkort som kan kopplar till datorn, en liten burk som man sen kan plugga i en kondensatormick i. Med en enklare sån kan du spela in lite allt möjligt. Men 600 kronor räcker knappast till både ljudkort och mick...

Aha ok, men hur mycket går ett sånt ljudkort på tror du? Har ganska ont om pengar just nu ;/

Postat

Aha ok, men hur mycket går ett sånt ljudkort på tror du? Har ganska ont om pengar just nu ;/

Nån annan svarar snart... Flyt vore om du kunde få tag i både en beg mick o beg ljudkort...

Postat
[...]Jag hara bara använt portastudio, ingen dator så jag borde väl inte svara... Men de flesta brukar väl börja med ett sk ljudkort som kan kopplar till datorn, en liten burk som man sen kan plugga i en kondensatormick i. Med en enklare sån kan du spela in lite allt möjligt. Men 600 kronor räcker knappast till både ljudkort och mick...

Jag håller med Guitar Nilsson att du bör införskaffa ljudkort innan micken. Vissa kedjor brukar ha något slags komigång erbjudanden med typ ljudkort och mick, och ibland oxå mixer 🙂 Typ Behringer Podcast Studio syftar jag då på...

/Bodin

creel (oregistrerad)
Postat

Fan, jag läste "4-6000" (tusen alltså) och sen såg jag länk till Kjell och Company och tänkte "vad i helvete?!" 🙂

Paralyze (oregistrerad)
Postat
Fan, jag läste "4-6000" (tusen alltså) och sen såg jag länk till Kjell och Company och tänkte "vad i helvete?!" 🙂

haha =) Nä, så rik är jag inte tyvärr:( 😉

Men får väll bli att köpa ljudkort och någon shure-mic, Länka till något bra och billigt ljudkort jag kan beställa då guys 😄

Postat
...Jag kommer att använda autotune så en riktigt grym mikrofon behövs helt enkelt inte...

Finns det inbyggd autotune i dom dyra mikrofonerna eller? 😛

Paralyze (oregistrerad)
Postat
...Jag kommer att använda autotune så en riktigt grym mikrofon behövs helt enkelt inte...

Finns det inbyggd autotune i dom dyra mikrofonerna eller? 😛

Skulle vara bra om det fanns det 😎

Paralyze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

haha, fick mig ett skratt där iaf. Men ärligt killar 😠 , Ge mig lite ärliga tips på något bra ljudkort man kan koppla till datorn då =)

Kan självklart lägga ut mer än 600kr, behöver bara lite mer tips på vad som är köpvärt 🙂

Redigerat av Paralyze
Postat

Du kan koppla in vilken mick som helst till datorn i mick-ingången. Handlar ju bara om att se till att man har rätt sladdar/adapters. Det finns ju i och för sig mickar som kräver extra strömförsörjning (fantom-matning, 48V), men det verkar ju inte vara sådana du tittat på.

Om du inte märkt av behovet av att skaffa nytt ljudkort innan så tycker jag du ska vänta tills du tycker det behövs. Och om du märker av att du behöver nytt ljudkort (t ex att du tycker att det blir för mycket brus/brum på tagningarna), så kan du börja med att skaffa en extra preamp, t ex Behringer MIC100. Det är enklare och billigare.

I den prisklassen du anger kan du säkert hitta någon begagnad SM57 eller SM58 från Shure. Bra mickar som funkar till det mesta. Hittar du ingen begagnad finns ju nya hyfsat välgjorda kopior, som t ex JJlabs Vocal 1.

Paralyze (oregistrerad)
Postat
Du kan koppla in vilken mick som helst till datorn i mick-ingången. Handlar ju bara om att se till att man har rätt sladdar/adapters. Det finns ju i och för sig mickar som kräver extra strömförsörjning (fantom-matning, 48V), men det verkar ju inte vara sådana du tittat på.

Om du inte märkt av behovet av att skaffa nytt ljudkort innan så tycker jag du ska vänta tills du tycker det behövs. Och om du märker av att du behöver nytt ljudkort (t ex att du tycker att det blir för mycket brus/brum på tagningarna), så kan du börja med att skaffa en extra preamp, t ex Behringer MIC100. Det är enklare och billigare.

I den prisklassen du anger kan du säkert hitta någon begagnad SM57 eller SM58 från Shure. Bra mickar som funkar till det mesta. Hittar du ingen begagnad finns ju nya hyfsat välgjorda kopior, som t ex JJlabs Vocal 1.

Tacksam för det långa svaret =)

Men om jag köper låt oss säga en begagnad SM57 och slänger på en adapter, elr kabel ''XLR till 3.5'' och kör den direkt i mic-ingången på datorn,

Kommer det endå att låta hyffat bra? 😠

Postat

Jag kör med en BMC-USB, 795:-

Den använder jag till att rappa och ljudet blir väldans bra 🙂

Har satt ett puffskydd och kopplat upp mikrofonen på ett vanligt

stativ. Det jag betalade var 1440:- på JAM i Malmö.

Även om det är en USB mikrofon spelar den in fint och högt

utan kvalite problem. Shockmount ingår även i paketet (!)

Jag hade satsat på en sådan, och sen ett puffskydd och stativ

när du har pengar på fickan.

Jag är inte så erfaren inom mikrofoner och att spela in egen musik

men jag lär mig 😉

Fast jag vet inte riktigt hur det funkar ihop med pc :/

Använder bara Mac och då funkar det perfekt.

Postat

Det finns även kondensatormickar som egentligen ska ha fantommatning, men klara sig om man stoppar i ett batteri i stället. AKG C1000S är en sån. Med en sån har spelat in en hel del gitarr, och haft till trummor med. Det följer med olika plastkapslar till den så den kan ta upp ljudet mer eller mindre riktat. Jag har sjungit live i den med, den var ganska okänslig för rundgång.

Postat

Men om jag köper låt oss säga en begagnad SM57 och slänger på en adapter, elr kabel ''XLR till 3.5'' och kör den direkt i mic-ingången på datorn,

Kommer det endå att låta hyffat bra? 😉

Det kommer med allra största säkerhet låta mycket bättre än med den micken du har nu i a f!

Lämpligt sätt att koppla in blir nog annars en kabel som har xlr-hona/tele och sen en stor->liten-tele-adapter på slutet.

Paralyze (oregistrerad)
Postat
Jag kör med en BMC-USB, 795:-

Den använder jag till att rappa och ljudet blir väldans bra 🙂

Har satt ett puffskydd och kopplat upp mikrofonen på ett vanligt

stativ. Det jag betalade var 1440:- på JAM i Malmö.

Även om det är en USB mikrofon spelar den in fint och högt

utan kvalite problem. Shockmount ingår även i paketet (!)

Jag hade satsat på en sådan, och sen ett puffskydd och stativ

när du har pengar på fickan.

Jag är inte så erfaren inom mikrofoner och att spela in egen musik

men jag lär mig 🙂

Fast jag vet inte riktigt hur det funkar ihop med pc :/

Använder bara Mac och då funkar det perfekt.

Tack så jättemkt för tipset 🙂

Jag kollade upp det där och hittade micken + stativ, puffskydd och hela kittet för 1000:-

Verkar vara ett ganska bra kap, så jag slår nog till på en sådan. Vad menas med Shockmount egentligen? 🙂

Tack för alla svar jag fått ialafall, oseriösa som seriösa 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

VARNING! VARNING! VARNING!

Kör du med Windows och PC skall du inte köpa BMC-USB!!!!!

Det blir bara elände med lyssning!!!!!!!

Du kommer aldrig att få till det bra, du kommer ha jordens latency i lyssningen vilket innebär att du inte lyssna på dig själv i lurar när du skall spela in.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Finns det inbyggd autotune i dom dyra mikrofonerna eller? 🥰

😆

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Kommer det endå att låta hyffat bra? 🥰

Det kommer med allra största säkerhet låta mycket bättre än med den micken du har nu i a f!

Lämpligt sätt att koppla in blir nog annars en kabel som har xlr-hona/tele och sen en stor->liten-tele-adapter på slutet.

Varför inte en sätta en XLR-hona i ena änden och en minitele i den andra då?

Paralyze (oregistrerad)
Postat
VARNING! VARNING! VARNING!

Kör du med Windows och PC skall du inte köpa BMC-USB!!!!!

Det blir bara elände med lyssning!!!!!!!

Du kommer aldrig att få till det bra, du kommer ha jordens latency i lyssningen vilket innebär att du inte lyssna på dig själv i lurar när du skall spela in.

Ok, det lät ju inte bra :/

Jag som tyckte det verkade vara en nice mikrofon, men nu blev jag tveksam fan 🥰

Det är ju ett måste att man ska kunna höra sig sj direkt när man spelar in. 😆

Postat

Kommer det endå att låta hyffat bra? 😲

Varför inte en sätta en XLR-hona i ena änden och en minitele i den andra då?

Jag har nog aldrig sett sådana kablar till salu. Men löder man själv så är ju det såklart det smidigaste.

Postat

En rimligt vettig dynamisk mik går utmärkt att hitta för en femhundring. Jag har själv två stycken i den prisklassen; dels en Shure PG57 (helt ok), och dels en "rakapparat" från Golden Age; GA D1, som jag "verkligen tycker om". Jag har för mig att jag betalade 595 inkl stativ för den senare.

Just för sång tycker jag faktiskt att båda dessa mikar är bättre än "Volvostandarden" SM57. Det är nåt med SM57-ans upptagningsnjure som jag inte blir vän med (men det kanske bara är jag.. som faktiskt inte gillar att sjunga in i 57-ans galler..)

Visst är det ofta bättre/roligare med en kondensatorstormembranare, men då blir priset det dubbla.

...just my two cents. Mycket vettigt är redan sagt i tråden:)

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.