Jump to content
Annons

Svårt att få Snygg Gitarrljud i reason


Madde88

Recommended Posts

Jag försöker göra ett arr på en låt.

Way back into love ifrån music and lyrics

http://www.youtube.com/watch?v=8EYBfjdwoPk

Piano bas och trummor är ju inget problem att få in i reason så att det låter ungefär som orginalet

I videon ovan hör man tydligt gitarren + att man kan se hur dem spelar o ja vet inte hur ja ska få det att låta så i reason

lägger ja in noterna o väljer ett gitarrljud så låter det bara hemskt det finns inget ljud som passar.

Nån som kan hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Lägger du in noter och spelar upp via nån midimojäng? Har sällan hört bra gitarrljud annat än de som spelas in live av gitarrist.

Jag har tyvärr ingen gitarrist o kan inte spela själv.

jag ritar in noterna i reason det blir samma sak som att spela in dem med midi keyboard.

Är det omöjligt att få "gitarristljud i reason"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte omöjligt, fast det är ett så levande instrument, så det blir grymt svårt att få det att låta "äkta".

Om du inte hittar nån reason-refill med bra multi-samplade gitarrer d.v.s (Hans Zimmer har gjort ett par

bra har jag för mig). Fast det är ändå inte säkert att du får det att låta riktigt bra, bäst blir det om du

känner nån som kan spela, alternativt att du lär dig att spela själv.

Lycka till 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Absolut. Det är mycket svårt få till ett bra med keyboard när det gäller gura. Det låter lätt onaturligt och det förstör allt. Satsa på loopade guror istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört en del grejer som låter rätt okej samplade där tonerna plockas. I klippet du hade med akustisk gitarr "rengarenga" är det svårare att få bra samplat ( tror jag, 2009 snart så man vet aldrig 😐 ) Men som föregående talare sa....öva in några gitarrackord. 😳

Keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, loopade gurur ar nog vad du behover i detta fall.

FSB (Factory Sound Bank) innehaller Dr Rex loops som nog borde funka hjalpligt.

Skapa en Dr Rx loop mojang, navigera till Dr Rex - instrument och hitta akustisk gitarr.

Valj det BPM och stil som passar - du kan sjalvfallet mixa stiler.

Notera att du kan transponera dessa upp eller ner ett par steg (varfor alla toner inte finns..)

Sedan kan du ocksa oppna dessa loopar och "ta bort" dom bitar som ej behovs.

Detta gor ocksa att du kan andra ackord flera ganger inom en takt.

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...