Jump to content
Annons

Om att testa presets


JohnD

Recommended Posts

Med vissa plugins så måste man klicka på kanalfönstret innan man kan spela på tangentbordet, om man först har klickat i pluginen. Det är lite jobbigt när man ska undersöka presets, för man måste klicka en extra gång för varje ny preset.

Inte jättejobbigt kanske, men finns det något man kan göra så att tangentbordet alltid fungerar utan att behövas 'aktiveras'? (Det fungerar säkert som jag vill med ett midiklaviatur, men jag har inte alltid det framme).

Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Gör en liten loop i sequensern bara som spelar hela tiden medans du byter preset? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Gör en liten loop i sequensern bara som spelar hela tiden medans du byter preset? 😆

Jo det går ju, men jag vill kunna spela spontant så att jag kan anpassa vad jag spelar till den preset jag testar. Ibland vill man prova med ackord, ibland inte, ibland med flera snabba toner i följd, ibland inte, och så vidare. Och vissa plugins fungerar precis som jag vill, men inte andra... förstår inte vad skillnaden är, men det kan vara något som är ändringsbart.

Edit: Iofs så är det ju sant också i mitt eget förslag att få den att ljuda så fort man väljer preset (istället för att behöva använda tangentbordet), så glöm det förslaget... jag vill kunna använda tangentbordet. 😲 Eller kanske båda i kombination, att den låter när man väljer en preset, men att jag ändå kan använda tangentbordet för att testa lite mer i de fall där jag vill.)

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Gör en liten loop i sequensern bara som spelar hela tiden medans du byter preset? 😛

Jo det går ju, men jag vill kunna spela spontant så att jag kan anpassa vad jag spelar till den preset jag testar. Ibland vill man prova med ackord, ibland inte, ibland med flera snabba toner i följd, ibland inte, och så vidare. Och vissa plugins fungerar precis som jag vill, men inte andra... förstår inte vad skillnaden är, men det kan vara något som är ändringsbart.

Edit: Iofs så är det ju sant också i mitt eget förslag att få den att ljuda så fort man väljer preset (istället för att behöva använda tangentbordet), så glöm det förslaget... jag vill kunna använda tangentbordet. 🙂 Eller kanske båda i kombination, att den låter när man väljer en preset, men att jag ändå kan använda tangentbordet för att testa lite mer i de fall där jag vill.)

Gör flera loopar i sequencern då, olika saker per pattern. 1 kan vara snabba noter och 2 ett helt ackord.

Om nu inte tangentbordet fungerar till det så är det väll ändå bäst att göra så? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Gör en liten loop i sequensern bara som spelar hela tiden medans du byter preset? 😠

Jo det går ju, men jag vill kunna spela spontant så att jag kan anpassa vad jag spelar till den preset jag testar. Ibland vill man prova med ackord, ibland inte, ibland med flera snabba toner i följd, ibland inte, och så vidare. Och vissa plugins fungerar precis som jag vill, men inte andra... förstår inte vad skillnaden är, men det kan vara något som är ändringsbart.

Edit: Iofs så är det ju sant också i mitt eget förslag att få den att ljuda så fort man väljer preset (istället för att behöva använda tangentbordet), så glöm det förslaget... jag vill kunna använda tangentbordet. 😛 Eller kanske båda i kombination, att den låter när man väljer en preset, men att jag ändå kan använda tangentbordet för att testa lite mer i de fall där jag vill.)

Gör flera loopar i sequencern då, olika saker per pattern. 1 kan vara snabba noter och 2 ett helt ackord.

Om nu inte tangentbordet fungerar till det så är det väll ändå bäst att göra så? 🙂

Jag har kommit fram till att det är enklast att använda min riktiga midikeyboard när jag ägnar mig åt seriös presettestning. När man klinkar på den så kommer det alltid ljud, oavsett vilka fönster som är aktiva. När jag bara ska testa några presets så spelar det inte så stor roll att behöva klicka lite extra.

För övrigt har jag också kommit på att det brukar fungera att slippa klicka extra om man byter preset i wrappern (pilarna uppe i högra hörnet) snarare än direkt i pluggen.

(Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att man kan klicka och skruva i vissa pluggar utan att tangentbordet slutar fungera, men inte i andra.)

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

(Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att man kan klicka och skruva i vissa pluggar utan att tangentbordet slutar fungera, men inte i andra.)

Jo.. är ju lite skumt. Men kanske är knappar på tangentbordet som används som genvägar inom vissa pluggar i wrappern då? Enda gången jag märkt att detta krånglat är i Love Philter tror jag.. fast jag använder iofs mitt klaviatur i princip hela tiden. Men borde ju finnas någon vettig förklaring i manualen, fast jag orkar nog inte leta idag 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ännu enklare, går det att göra så att varje preset man väljer gör ett ljud ifrån sig utan att man behöver trycka på tangentbordet alls? (Det fungerar om man använder browsern, åtminstone med vissa presets, men jag vill välja direkt från mina plugins).

Gör en liten loop i sequensern bara som spelar hela tiden medans du byter preset? 😉

Jo det går ju, men jag vill kunna spela spontant så att jag kan anpassa vad jag spelar till den preset jag testar. Ibland vill man prova med ackord, ibland inte, ibland med flera snabba toner i följd, ibland inte, och så vidare. Och vissa plugins fungerar precis som jag vill, men inte andra... förstår inte vad skillnaden är, men det kan vara något som är ändringsbart.

Edit: Iofs så är det ju sant också i mitt eget förslag att få den att ljuda så fort man väljer preset (istället för att behöva använda tangentbordet), så glöm det förslaget... jag vill kunna använda tangentbordet. 🙂 Eller kanske båda i kombination, att den låter när man väljer en preset, men att jag ändå kan använda tangentbordet för att testa lite mer i de fall där jag vill.)

Gör flera loopar i sequencern då, olika saker per pattern. 1 kan vara snabba noter och 2 ett helt ackord.

Om nu inte tangentbordet fungerar till det så är det väll ändå bäst att göra så? 😎

Jag har kommit fram till att det är enklast att använda min riktiga midikeyboard när jag ägnar mig åt seriös presettestning. När man klinkar på den så kommer det alltid ljud, oavsett vilka fönster som är aktiva. När jag bara ska testa några presets så spelar det inte så stor roll att behöva klicka lite extra.

För övrigt har jag också kommit på att det brukar fungera att slippa klicka extra om man byter preset i wrappern (pilarna uppe i högra hörnet) snarare än direkt i pluggen.

(Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att man kan klicka och skruva i vissa pluggar utan att tangentbordet slutar fungera, men inte i andra.)

FL har problem med externa pluggar, det kan också vara en anledning att tangentbordet slutar fungera. Studio nämner själva i deras test av FL 7 att det är småstrul med native instruments pluggar. För mig återstår samma problem från 7an till 8an 🙁

Kan ge några exempel, I fm8 måste jag byta preset två gånger eller skapa ett nytt om jag vill att det ska vara kvar nästa gång jag öppnar flp filen.

Vill jag göra ett automation clip på filtren i z3ta+ på filter 1 så blir det filter 2 som automatiseras (beror dessutom på om jag klickar bort "dual" funktionen).

En gratisplugg för sidechaining går inte att använda mer än 4-5 gånger.

Men det är som du säger, midikeyboard fungerar bäst 😆 en fråga bara: varför använda tangentbord när man har midikeyboard? 😄

Godnatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett midi-keyboard men sålde det för nån månad sen eftersom jag var så lat att bara använde tangentbordet iallafall. 🙂 Det funkar lika bra tycker jag.

Man ska inte vara lat när man gör musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag köpte ett midi-keyboard men sålde det för nån månad sen eftersom jag var så lat att bara använde tangentbordet iallafall. 🙂 Det funkar lika bra tycker jag.

Ibland undrar jag om det finns någon ambition hos dagens ungdomar.

Funkar lika bra med qwerty-keyboard... jojo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett midi-keyboard men sålde det för nån månad sen eftersom jag var så lat att bara använde tangentbordet iallafall. 🙂 Det funkar lika bra tycker jag.

Ibland undrar jag om det finns någon ambition hos dagens ungdomar.

Funkar lika bra med qwerty-keyboard... jojo.

Varför krävs det att man använder ett midi-keyboard för att man ska ha ambition att göra musik? Dessutom tror jag inte riktigt på det där med "dagens ungdom". Det är väl snarare en fråga om behov av utrustning/hjälpmedel? Hur gammal är du själv förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag köpte ett midi-keyboard men sålde det för nån månad sen eftersom jag var så lat att bara använde tangentbordet iallafall. 🙂 Det funkar lika bra tycker jag.

Ibland undrar jag om det finns någon ambition hos dagens ungdomar.

Funkar lika bra med qwerty-keyboard... jojo.

Varför krävs det att man använder ett midi-keyboard för att man ska ha ambition att göra musik? Dessutom tror jag inte riktigt på det där med "dagens ungdom". Det är väl snarare en fråga om behov av utrustning/hjälpmedel? Hur gammal är du själv förresten?

Jag har rullator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett midi-keyboard men sålde det för nån månad sen eftersom jag var så lat att bara använde tangentbordet iallafall. 🙂 Det funkar lika bra tycker jag.

Ibland undrar jag om det finns någon ambition hos dagens ungdomar.

Funkar lika bra med qwerty-keyboard... jojo.

Varför krävs det att man använder ett midi-keyboard för att man ska ha ambition att göra musik? Dessutom tror jag inte riktigt på det där med "dagens ungdom". Det är väl snarare en fråga om behov av utrustning/hjälpmedel? Hur gammal är du själv förresten?

Jag har rullator.

Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kan ge några exempel, I fm8 måste jag byta preset två gånger eller skapa ett nytt om jag vill att det ska vara kvar nästa gång jag öppnar flp filen.

Vill jag göra ett automation clip på filtren i z3ta+ på filter 1 så blir det filter 2 som automatiseras (beror dessutom på om jag klickar bort "dual" funktionen). En gratisplugg för sidechaining går inte att använda mer än 4-5 gånger.

Har inte märkt något så jobbigt fel än, men det kommer väl.

Men det är som du säger, midikeyboard fungerar bäst 😄 en fråga bara: varför använda tangentbord när man har midikeyboard? 😎

Godnatt!

Har inget keyboardställ till klaviaturet än, och när det ligger framme så tar det upp plats på mitt skrivbord (kan t ex inte... öh, äta vid datorn), så jag brukar lägga tillbaka den i kartongen då och då. (Ett annat problem med att ha den framme är att jag tenderar att spela för mycket. Det går liksom inte att låta bli. Det är kanske inte så dåligt, men kan ändå vara distraherande ibland.)

Funderar på att köpa ett litet klaviatur (en enda oktav) bara för att kunna ha vid datorn jämt, men det kanske är bättre om jag bara köper ett ställ till det jag har.

Edit: lade till ett glömt ord

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 2st keyboard klaviatur och en synt.

Synten och mixern är bästa köpet hitills 😎 Eftersom man kan få bra ljud i synten och föra in det i FL

Midi kopplat vidare till ena keyboarden som jag klinkar på, eftersom synten är mindre och keyboarden har fler tangenter

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Det var inte så illa att jag inte anslöt det. Jag hade det ikopplat hela tiden och använde det ibland för att plinka fram melodier och testa presets. Jag använde det en del i början, men trappade ner det ganska snabbt då jag jobbar mestadels med samples och enklare melodier.

Klaviaturen blev en slags omväg för min del så därför slutade jag, men jag tyckte det kändes komiskt.

Redigerat av SculptedNoise
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Det var inte så illa att jag inte anslöt det. Jag hade det ikopplat hela tiden och använde det ibland för att plinka fram melodier och testa presets. Jag använde det en del i början, men trappade ner det ganska snabbt då jag jobbar mestadels med samples och enklare melodier.

Klaviaturen blev en slags omväg för min del så därför slutade jag, men jag tyckte det kändes komiskt.

Nå då så, då har vi svaret på denna fråga.

Lyssnade på din myspce. Mycket sampling!

Keep on rocking!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Hahaha det stämmer ju, man vaknar och sen så lirar man lite WoW, plingar på keyboarden i FL och sen WoW... tyvärr så blir klockan 4 och man måste lägga sig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Hahaha det stämmer ju, man vaknar och sen så lirar man lite WoW, plingar på keyboarden i FL och sen WoW... tyvärr så blir klockan 4 och man måste lägga sig 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Hahaha det stämmer ju, man vaknar och sen så lirar man lite WoW, plingar på keyboarden i FL och sen WoW... tyvärr så blir klockan 4 och man måste lägga sig 🙂

Wow förstör liv 🙂

Jag brukar klinka på keyboarden innan jag ens startar datorn.

Vips får jag till en bra melodi och bara måste infoga den i fl

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 2st keyboard klaviatur och en synt.

Synten och mixern är bästa köpet hitills 😳 Eftersom man kan få bra ljud i synten och föra in det i FL

Jag vet inte hur det fungerar med en mixer eller synt när man arbetar med en DAW. Gör mixern egna saker eller kopplar man bara vissa av DAWens parametrar till den? Och när man använder en extern synt i en låt, i vilken form hamnar den i projektet? Audio clips? För den kan väl inte hamna i pianorollen eftersom det bara är midiinformation som man kopplar softsyntar eller samplingar till.

Kommer nog dröja ett tag innan jag ger mig på det. En mycket större prioritering är en tystare dator. Blir galen på hur mycket min nuvarande väsnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då antar jag att du inte har något bättre att svara med.

Det viktiga är att man gör musik.

Det kan vara så att man inte lärt sig spela med ett klaviatur utan lärt sig att spela på ett qwerty-keybaord.

Men att man inte orkar ansluta ett keyboard tycker lite bevisar ambitionsnivån, man slår igång FL några minuter mellan WoW och CS.

Förstår du hur jag tänker?

Hahaha det stämmer ju, man vaknar och sen så lirar man lite WoW, plingar på keyboarden i FL och sen WoW... tyvärr så blir klockan 4 och man måste lägga sig 🙂

Annars så har man på FL i bakgrunden medans man kör WoW, så kan man spela på klaviaturet medans man flyger omkring överallt, eller när man sitter och väntar på en grupp till någon instans till man kommer fram till sista bossen och Tankens mamma tvingar honom att lägga sig kl 21 *suckar*. Nåväl, tur att man har FL att pilla i när alla wow-barnen sover 🙂

Hm, man borde nästan göra en helt meningslös men otroligt intressant poll över hur många FL-användare som spelar WoW jämfört med andra DAW-användare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 2st keyboard klaviatur och en synt.

Synten och mixern är bästa köpet hitills 🙂 Eftersom man kan få bra ljud i synten och föra in det i FL

Jag vet inte hur det fungerar med en mixer eller synt när man arbetar med en DAW. Gör mixern egna saker eller kopplar man bara vissa av DAWens parametrar till den? Och när man använder en extern synt i en låt, i vilken form hamnar den i projektet? Audio clips? För den kan väl inte hamna i pianorollen eftersom det bara är midiinformation som man kopplar softsyntar eller samplingar till.

Kommer nog dröja ett tag innan jag ger mig på det. En mycket större prioritering är en tystare dator. Blir galen på hur mycket min nuvarande väsnas.

I fl startar du en Midi send kanal, eller vad den nu heter. Sedan kan du öppna piano rollen och rulla på.

Melodierna skickas till Synten som spelar upp ljudet... Synten kopplad till mixern och mixern till ljudkortet.

Med mixern ställer man in volym, echo osv om man vill.. smidigt hursomhällst.

Släng på record så sparas ljudet i audio kanalen 🙂

MEN finns även syntar som har VST stöd.. dvs samma instrument som finns i synten och hur det nu funkar vet jag inte exakt men hade vart skoj att prova. Om man kan ratta på alla inställningar i synten och sedan sparas allt virtuellt hade ju vart toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi den

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...174869&fm=1

Synt Korg MICROX BLACK

Medföljande editormjukvara att använda som plugin i VST-, AU- och RTAS-format eller "stand alone"

edit:

fanns en tråd om den här

https://www.studio.se/index.php?showtopic=39044

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Själv har jag 2st keyboard klaviatur och en synt.

Synten och mixern är bästa köpet hitills 🙂 Eftersom man kan få bra ljud i synten och föra in det i FL

Jag vet inte hur det fungerar med en mixer eller synt när man arbetar med en DAW. Gör mixern egna saker eller kopplar man bara vissa av DAWens parametrar till den? Och när man använder en extern synt i en låt, i vilken form hamnar den i projektet? Audio clips? För den kan väl inte hamna i pianorollen eftersom det bara är midiinformation som man kopplar softsyntar eller samplingar till.

Kommer nog dröja ett tag innan jag ger mig på det. En mycket större prioritering är en tystare dator. Blir galen på hur mycket min nuvarande väsnas.

I fl startar du en Midi send kanal, eller vad den nu heter. Sedan kan du öppna piano rollen och rulla på.

Melodierna skickas till Synten som spelar upp ljudet...

Du menar att man har synten inkopplad medan man spelar upp låten och FLS kommunicerar med den för att få rätt ljud? Makes sense isf, jag tänkte inte ens på den möjligheten. Synten fungerar alltså ungefär som vilken VSTi som helst, åtminstone från FLS perspektiv.

MEN finns även syntar som har VST stöd.. dvs samma instrument som finns i synten och hur det nu funkar vet jag inte exakt men hade vart skoj att prova.

Eller så är det dessa syntar som fungerar som jag beskriver ovan, men i så fall så vet jag inte vad du menade först. 🙂

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

för mig just nu så har jag inte vst stöd på min synt.

Jag skickar midi till synten som spelar upp ljudet, sedan spelar ljudkortet in wav signalerna, så jag kan inte redigera melodin efteråt, isåfall måste jag spela in det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig just nu så har jag inte vst stöd på min synt.

Jag skickar midi till synten som spelar upp ljudet, sedan spelar ljudkortet in wav signalerna, så jag kan inte redigera melodin efteråt, isåfall måste jag spela in det igen.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med att synten "spelar upp" ljudet. Vad jag trodde att du menade tidigare var: I FLS finns midiinformation (som kan ha hamnar där på olika sätt), och denna information skickas till synten (om nu ljudet är kopplat till synten och inte något annat, som en softsynt), som använder den informationen till att skapa motsvarande ljud (vilket också beror på installningarna i synten), som sedan skickas tillbaka till FLS för ytterligare behandling i mixern innan det är färdigt att spelas upp. Det sker i så fall ingen uppspelning i själva synten, den står bara för skapandet av ljudet.

Men jag har alltså ingen koll, försöker bara få ihop det i mitt sinne av den bristfälliga information jag har.

Är det förresten alltid möjligt att koppla in ett midiklaviatur till en vanlig synt för att få fler oktaver? Den synten du länkade till har bara två oktaver, och det går inte att spela så mycket på. Men det spelar ingen roll om man kan koppla in sitt midiklaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...