Claes Holmerup Postat 25 december 2008 Anmäl Dela Postat 25 december 2008 Man kopplar inte preamp efter preamp.Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp. Somliga människor har inte ljudkort. men kanske linjeingångar? 😛 På Tascamen finns det en digital stereoingång. Jag måste nog använda den för att komma runt de 8 inbyggda preamparna och AD-omvandlarna. Jag tycker det verkar som att det finns linjeingångar 😐 : "Eight inputs: 4 XLR with phantom power double as 1/4" mic/line inputs, plus four more 1/4" mic/line inputs" (taget från tascams sida med specifikationer över din porta) Men teleingångarna är, vad jag fattar inte annorlunda jämfört med XLR-ingårna på det viset än at de saknar fantommatning? Eftersom Tele-ingångarna är gjorda för linenivå, så lär de gå nog genom ett annat förstärkarsteg alternativt använda samma förstärkarsteg men med annan ingångsimpedans, så det är mer än fantommatningen som skiljer. En mic behöver nämligen MYCKET mer förstärkning än en källa som har linenivå ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Man kopplar inte preamp efter preamp.Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp. Somliga människor har inte ljudkort. men kanske linjeingångar? 😛 På Tascamen finns det en digital stereoingång. Jag måste nog använda den för att komma runt de 8 inbyggda preamparna och AD-omvandlarna. Jag tycker det verkar som att det finns linjeingångar 😐 : "Eight inputs: 4 XLR with phantom power double as 1/4" mic/line inputs, plus four more 1/4" mic/line inputs" (taget från tascams sida med specifikationer över din porta) Men teleingångarna är, vad jag fattar inte annorlunda jämfört med XLR-ingårna på det viset än at de saknar fantommatning? Eftersom Tele-ingångarna är gjorda för linenivå, så lär de gå nog genom ett annat förstärkarsteg alternativt använda samma förstärkarsteg men med annan ingångsimpedans, så det är mer än fantommatningen som skiljer. En mic behöver nämligen MYCKET mer förstärkning än en källa som har linenivå ut. Det där sista vet jag MYCKET väl. Men det står inget i manualen att det är någon skillnad på ingångarna förutom fantommatningen, Teleingångarna är även de balanserade mic/line ingångar, det står inget om att känsligheten skulle vara lägre på teleingångarna. De varnar som f-n för att använda dynamiska mickar på XLR-ingångarna med fantommatningen påslagen. Kanske det är anledningen till det korkade i att bara ha fyra XLRingångar. Om jag inte var så slö skulle jag gå upp och kolla om en sm57 låter annorlunda med XLR-kabel eller XLR/balanseradtele kabel genom telehålet. Törs nog sätta 20 kronor på att det inte är nån skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😐 Okej. Men helt rätt har han väl inte. Alla ingångarna är mic/line, Claes menade väl att teleingångarna är enbart till för line. Och det är de inte. Nu måste jag gå upp och kolla/lyssna. Återkommer kära nattsuddare.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😐 Okej. Men helt rätt har han väl inte. Alla ingångarna är mic/line, Claes menade väl att teleingångarna är enbart till för line. Och det är de inte. Nu måste jag gå upp och kolla/lyssna. Återkommer kära nattsuddare.... Nu har jag testat. Känsligheten är mkt riktigt lägre på teleingångarna. Med sm57an är det lagom att ställa XLR-ingångens gainratt på kl 14:30, telehålens ingångsratt på 16:00. Tjoar man till lite då blinkar det rött ungefär likadant. Starka ljud som kaggen o virveln (dynamiska mickar) funkar säkert bra på telehålen. På Soundcraftmixern måste jag sätta gainratten på nästan noll för att det inte ska ska styra över från baskaggemicken. Boostar jag eqn lite hårt i basen styr det över ändå. Det bästa hade ju varit kombinerade XLR/tele med -10db pad (eller vad fan det heter) på alla ingångar. Men det hade väl kostat 25 kr extra i tillverkningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😐 Öh... -57 dBu, är det bra? Och vad innebär det i praktiken för mig att impedansen är högre på teleingångarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😐 Öh... -57 dBu, är det bra? Och vad innebär det i praktiken för mig att impedansen är högre på teleingångarna? Det innebär att dom ingångarna låter sämre för micksignaler... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 (redigerat) Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😛 Öh... -57 dBu, är det bra? Och vad innebär det i praktiken för mig att impedansen är högre på teleingångarna? Jag skulle avråda dig att skaffa en bandmick när du har så låg känslighet som -57dBu. Mina preampar har en känslighet på -70dBu och jag skulle vilja ha ännu känsligare preampar med större dynamikomfång... 😐 Redigerat 26 december 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Jag kollar i manualen till din Tascam Nilsson. XLR ingångarna klarar så svaga ingångsnivåer som ner till -57dBu medan telejacken bara kan hantera ner till -43 dBu. Telejacken har dessutom dubbelt så hög ingångsimpedans som XLR-ingångarna. Claes har helt rätt och han vet vad han pratar om. 😛 Öh... -57 dBu, är det bra? Och vad innebär det i praktiken för mig att impedansen är högre på teleingångarna? Jag skulle avråda dig att skaffa en bandmick när du har så låg känslighet som -57dBu. Mina preampar har en känslighet på -70dBu och jag skulle vilja ha ännu känsligare preampar med större dynamikomfång... 😐 57 dBu är alltså inte mer än halvgodkänt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 (redigerat) http://www.vintagedesign.se/2008/010101.htm Här har du en riktigt bra stereopreamp... Här har du gain på -80dB Redigerat 26 december 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Nej... men jag ska ha den nån gång när jag får råd... 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Nej... men jag ska ha den nån gång när jag får råd... Det måste väl finnas nåt för sex till åtta tusen kr som är ganska bra. Att koppla våra snik fattighjons NT2-a till en 17000 kronors preamp vore nog... öh... ja... eh... öh? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Nej... men jag ska ha den nån gång när jag får råd... Det måste väl finnas nåt för sex till åtta tusen kr som är ganska bra. Att koppla våra snik fattighjons NT2-a till en 17000 kronors preamp vore nog... öh... ja... eh... öh? NT2 är en bra mick! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Nej... men jag ska ha den nån gång när jag får råd... Det måste väl finnas nåt för sex till åtta tusen kr som är ganska bra. Att koppla våra snik fattighjons NT2-a till en 17000 kronors preamp vore nog... öh... ja... eh... öh? NT2 är en bra mick! DEt är de ju helt klart eftersom vi bägge har dem! 😆 Men inte är de väl i paritet med preampar för 17000 och mer!? Har man de pengarna köper man väl minst Neumannkvalitet. Det gör inte vi hjon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Gain på mer än kl 15 brukar tillföra väldigt mycket brus... Helt klart, hörde skillnad även nu till det sämre. Fast som jag tänkt spela in live, blir knappast nån micsignal särskilt svag. De svagaste signalerna kan jag ju dessutom peta in på XLRingångarna... Men läckrast vore ju att ha en riktigt bra stereopreamp. Vad som verkligen ger en förbättring jämfört med de inbyggda preampar som sitter i min Tascam, och de som sitter i vanliga ljudkort, är det ingen som har koll på det? Claes? Vintage Design DMP Har du den själv?!? Över 17000 kr... http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5527679 Nej... men jag ska ha den nån gång när jag får råd... Det måste väl finnas nåt för sex till åtta tusen kr som är ganska bra. Att koppla våra snik fattighjons NT2-a till en 17000 kronors preamp vore nog... öh... ja... eh... öh? NT2 är en bra mick! DEt är de ju helt klart eftersom vi bägge har dem! 😆 Men inte är de väl i paritet med preampar för 17000 och mer!? Har man de pengarna köper man väl minst Neumannkvalitet. Det gör inte vi hjon. Du vet ju inte vad du pratar om... Kolla runt vilka studios som med fördel använder både NT2-A och K2 på både Vintage Design, Universal Audio, Chandler Limited, Rupert Neve... you name it... Vissa jämför NT2-A med U87. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Äääh... shut up and play! Själv har jag gjort det ikväll.... varit på en krog åsså vart jag skitnödig.....satt länge.....nån fick bråttom å slet upp dörren till dasset....SATAN vad jag tände.....drämde foten i käften på´n! Jag mår väl. Varför beter man sig så som han gjorde? Ni beter er lika dant som jämför era tuffa preamps.... <nu jävlar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Anmäl Dela Postat 26 december 2008 Äääh... shut up and play! Själv har jag gjort det ikväll.... varit på en krog åsså vart jag skitnödig.....satt länge.....nån fick bråttom å slet upp dörren till dasset....SATAN vad jag tände.....drämde foten i käften på´n! Jag mår väl. Varför beter man sig så som han gjorde? Ni beter er lika dant som jämför era tuffa preamps.... <nu jävlar... Full eller? Inget lås på skithusdörrn eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.