Jump to content
Annons

Esi Near 05 brusar


nummersex

Recommended Posts

Hej.

Jag har precis varit och köpt mig ett par esi near 05 experience och efter att ha kopplat i dom så brusar det.

Jag har testat vid olika volymer osv, men känns liksom som ett strömbrus.

Någon som varit med om detta? Är det fel på monitorerna så att jag ska byta dom?

Eller vad kan vara fel?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nämen det är lugnt. Jag svarar själv.

Errr, såhär är det. Om du sänker ner volymen på baksidan.. Tweaka jäveln ordentligt så kommer bruset till 90% att försvinna.

Jag kan väl svara mig själv här i samma inlägg då

- Ah, fan vad guld! Tack för hjälpen!

Äh, det var så lite så 🙂

// Man blir lite skum av öl, men är man ledig är man faan ledig! Julafton represent!!

Men en riktig fråga nu då.

Är det meningen att aktiva monitorer ska brusa lite?

alltså, säg att det brusar ~20-25dB.

Det tycker jag ändå är liiiite störande, men inget mot dom 30-35dB som det brusade innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte spinna vidare lite grann på den här tråden.

Har haft mina nEar 05 i ca 1 år nu och har aldrig haft några problem, men när jag nu slår på strömmen på dom så är det ena monitorn som brusar satt man kan höra det även om man sänker volymen ibak eller inte. Den andra är precis som vanligt brusar ingenting, och den som brusar måste jag vrida upp volymen i bak lite extra för att få samma ljudvolym som den andra vilket aldrig var ett problem tidigare.

Kan det vara så att jag kanske borde byta ut den som brusar vad tror ni, har ni haft liknande erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingångs volymen bak på monitorerna ska vara satt på den mängd gain som ljudkällan alstrar. I de flesta fall så bör det vara mellan -10db till +4db. Sätt reglagen på 0 så ska det nog vara bra men brusar det då så är där något som inte stämmer. Mina ESI near5 brusar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har satt på noll och då brusar den minst om man säger så men fortfarande att man kan höra det lite grann, inte så farligt dock, datorn låter mer. när jag har den som brusar på 0 och den som inte brusar på ca +4db så blir det lika högt ljud, det är väl inte så farligt jag kan ha det som det är men det är bara irriterande när det aldrig har varit några problem innan.

Får se hur jag gör verkar vara något som är annorlunda men kanske inte så mycket att man behöver byta den.

Tack för hjälpen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har stationär dator och har kopplat in både dator och monitorerna i jordade uttag.

ang kablarna så har jag provat att switcha kablarna på monitorerna men den som brusar lite brusar ändå.

Den brusar inte så att det är irriterande man hör det knappt när datorn är på. Jag skulle inte ha några problem med att ha det som det är nu men det är bara konstigt att det helt plötsligt har börjat brusa lite grann i ena men inte den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har också liknande problem med mina esi near05. intressant...

Men eftersom mitt ljudkort (edirol ua-25) är lite defekt även det har det varit lite svårt att vartifrån felet kommer 😛

Hur som helst - mina near05 brusar en del, inte jättemycket men hörbart. + att dom inte är jämna i volym, jag måste

höja den ena lite extra för att få samma volym. inget jätteproblem, men ja, lite tråkigt är det.

Ska snart köpa nytt ljudkort + nya balanserade kablar. Får se om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Prova att koppla ut alla kablar som går in till monitorerna, förutom strömmen då. Försvann bruset? Då är det ljudkortet eller någonting på vägen dit som gör brus/stör.

Är det kvar? Prova att flytta monitorn till ett vägguttag i köket vardagsrummet eller där det kan tänkas vara bäst jordat. Försvinner det då? Då har du jordningsfel i rummet.

Fortfarande brus? Ja, då har du antingen problem i huset/lägenheten eller så är det egenbrus 🙂

Jag har ett par ESI nEar 08 classic och dem brusar ganska så rejält. Når som inte är kul när man ska lyssna efter lägre ljud när man mixar som vind, vågor osv... Jag har själv inte provat att flytta dem till ett annat vägguttag men jag ska göra det nu på en gång och så får ja se om det är nån skillnad. Om jag orkar så skriver jag en kommentar här i tråden igen om hur det gick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset KlasVonKlas och alla andra, jag har glömt bort o säga att jag löste problemet 😄 , det var ett jordningsfel och efter lite omkopplande bland sladd högarna så blev det bra till slut och dom brusar ingenting 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...