Jump to content
Annons

pedaler eller multieffekt?


Cabron

Recommended Posts

Hallå

Jag spelar all möjlig musik: metal, rock, blues, funk, pop ... Använder för tillfället en Peavey 6505 hemma och en Marshall MG100HDFX i replokalen (jag vet, det borde vara tvärtom =) Nu behöver jag lite effekter och funderar på om det bästa är att skaffa separata pedaler för alla effekter eller om en multieffekt är smidigare/bättre?

Jag vill dels kunna byta effekter snabbt vid spelningar i replokal och live. Dels vill jag ha möjlighet att få till fler olika ljud hemma, 6505:an är ju utmärkt för metal men har lite torrt ljud i övrigt. (dock inte så dåligt rent ljud som många säger!)

De effekter jag är ute efter är i första hand Reverb, Chorus, Delay och Phaser. Det skulle även vara käckt (men inget krav) att kunna byta kanal på förstärkarna, volympedal, loop station, Whammy pedal (eller liknande) och tuner. Förstärkarsimulator (framförallt bra rent/lätt distat ljud) och högtalarsimulator (för inspelning) är ett plus, men inget krav.

Jag har tittat på alternativet att skaffa en massa pedaler, men funderar på om det blir lite krångligt med en massa steppande och sladdar. Har även sneglat på multieffekter som TC Electronic G Major (verkar ha bra effekter + relä), Boss GT-8/10 (loop station + relä) och Pod XT live / X3 live (hur bra är effekterna?).

Jag använder lite olika gitarrer (akustisk, strata och Eclipse med EMG-mickar) så det är också viktigt att jag inte behöver skruva/trycka som en idiot vid varje gitarrbyte. Det är också viktigt att grejerna inte är för jobbiga att släpa med.

Vad har ni för erfarenheter?

-Multieffekt vs massa pedaler?

-Vilken multieffekt verkar passa bäst för det jag behöver?

Jag har ingen jätteskarp budgetgräns, men jag antar att jag kan få det jag behöver för ca 4000-5000:-?

Mvh

Cabron

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller boss/line6 kan jag inte säga så mycket efter som jag inte använt GT-8 så jättemycket. Det jag kan säga om Line6 produkter är att de oftast låter svinbra ut i PA lr direkt in i ljudkortet.

När det gäller kvalitet på effekterna vet jag inte om jag håller med föregående skribent. Det som är fräckt med line6 är att de modulera gamla klassiker som ibanez tubescreamer och proco rat med förvånansvärt bra resultat.

poddarna har nu även xlr utgångar så det är direkt ut som gäller

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken man tycker låter bäst är en väl en smaksak. Däremot vågar jag nog påstå att Boss GT-8/GT-10 är något mer flexibla än Line6 X3. Inte minst om man ska använda ihop med förstärkare, eftersom dom har en relä-utgång som du kan byta kanal med med.

En GT-8 (vilket jag själv använder, låter alldeles utmärkt bra!) hittar du dessutom begagnad för kanske 2500 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du prioriterar ljudkvalitet, köp lösa pedaler.

Om du prioriterar enkelhet, köp multieffekt.

Jag hade lite av samma vision som dig i början av året när jag sålde av mina lösa pedaler och köpte mig en GT-10.

Visst, den låter okej och det är ju jätteenkelt att byta sound osv men det är ett pillimariskt programmerande för att få alla patches att hålla samma volym och låta någorlunda liknande.

Jag märkte efter ett halvårs gigande att jag egentligen inte behövde så många olika sound för en gitarr ska ju låta som en gitarr och inget annat om man inte spelar väldigt spacad musik.

Därför sålde jag min GT-10 och kör nu på lösa pedaler istället och är mer nöjd än någonsin. Jag har framförallt ett bättre grundljud och det va det jag saknade med GT-10:an.

Det bör tilläggas att jag kopplade GT-10 via 4CM (4 cable mode) som ska vara det absolut bästa sättet. Testade även att line vid ett gig men nej, aldrig mer.

Men in och testa med dig vettja så får du se vad som passar dig ljudmässigt :rolleyes:

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en uppsättning av varje.

Använder Pod X3-live till den musik som kräver mer flexibilitet. Det är oerhört smidigt och man vet att man låter likadant varje gång.

Möjligheterna är oändliga, och bara en sån sak som att kunna ha fasta tempon på delay för varje låt är ju guld värt.(om man spelar efter klick då vill säga)

Men när jag spelar i andra sammanhang då jag tycker det är viktigare hur gitarren låter, då blir det uteslutande mitt egensnickrade pedalbord genom favoritstärkaren. Och som lavrell säger så ska en gitarr låta som en gitarr, man kommer väldigt långt med ett bra grundljud. Däremot är det viktigt att man vet vad man vill ha, det är inte bara att åka och spontanköpa pedaler från Boss och tro att det blir bra.

Det är rätt pedal till rätt stärkare till rätt gitarr till rätt musiker som gäller. Sen tror jag inte att din budget skulle räcka till att köpa alla pedaler du vill ha.

Det kostar om man vill ha kvalitet, men sen smakar det också 🙂

Det låter som att du skulle ha mer glädje av en Multieffekt idag, och väljer du några av de nämnda i tråden (X3, GT 8/10 osv) så blir du säkerligen nöjd!

Vill du ha tips på bra pedaler så rekomenderar jag att du tittar på MXR och T-rex sortiment istället för Boss.

Reverb finns lite olika, jag gillar en som heter "Holy Grail" som har lite roliga alternativ bla. Flerb (Flanger på reverbet)

Delay är lite svårare, har aldrig förstått mig på delaypedaler där man inte kan tappa in tempot i realtid. Så jag använder Line 6 klassiska gröna station, alldeles för dyr, men mkt trevlig.

Sedan finns pedaler som kompenserar för olika output i olika gitarrer, om det skulle behövas.

Hoppas du hittar vad du söker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay är lite svårare, har aldrig förstått mig på delaypedaler där man inte kan tappa in tempot i realtid. Så jag använder Line 6 klassiska gröna station, alldeles för dyr, men mkt trevlig.

Där kan jag varmt rekommendera min delaypedal Boss DD-20 som har 4 programplatser och den har även Tap-tempo.

Kostar väsentligt mycket mindre än DL4:an som å andra sidan är en helt fantastisk pedal.

Men jag tror som sagt att du (Cabron) skulle få mest ut av en multipedal eftersom du är ute efter så pass många olika sound.

Men va smart och tänk efter ordentligt innan du köper för ifall du verkligen inte behöver alla funktioner som en effektpedal kan erbjuda så överväg lösa pedaler då det enligt mig ger ett bättre ljud.

Men precis som Anjou skrev här så gå inte bara och köp Boss för att alla har dom, de flesta av deras pedaler tycker jag är helt okej men inget mer än så.

En distpedal jag varmt kan rekommendera för Blues/Rock är Fulltones Fulldrive2 eller deras OCD, sjukt bra pedaler och bör gå att hitta beggade så att inte halva din budget är uppäten efter en pedal 😄

God jul och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla!

Tack för alla svaren! 😉

Jag tolkar det som att både Pod XT/X3 Live och Boss GT8/10 är två bra alternativ till lösa pedaler, även om bra pedaler kan ge bättre ljud.

Just nu lutar det åt en GT-10 alternativt beg GT-8 pga möjlighet att växla kanal på förstärkaren, möjlighet att koppla förbi försteget samt loop station. Vid behov kompletterar jag med enstaka lösa pedaler. 🙂

För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler på YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" där ett antal liknande pedaler får tävla mot varandra. 🙂

God fortsättning!

Mvh

Cabron

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler på YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" där ett antal liknande pedaler får tävla mot varandra. 🙂

Vilket enligt rykten är Jack Black vilket är rätt häftigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler på YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" där ett antal liknande pedaler får tävla mot varandra. :rolleyes:

Vilket enligt rykten är Jack Black vilket är rätt häftigt 🙂

Jag har sett det. Men jag tycker inte att han låter så lik Jack Black. Tror förresten inte att Jack Black hade kunnat hålla sig så lugn så länge om han inte går på valium. Det kan ju i och för sig vara klippt så han kanske rastar ur en gång i minuten. Skall hålla utkik om Jack Black spelar med en "white curly cable" nästa gång... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I en tidigare pedaltråd för några månader sen så tipsade jag om just Gearmanndude mfl. på Youtube.

Massor med bra tester och shootouts.

Visst är det likt Jack Black men det är denna kille, Eric Whorton, som är Gearmanndude:

Bläddra ner på sidan

http://acapella.harmony-central.com/forums...3015&page=6

Riktigt underhållande att gå igen hans tester varje vecka.

Proguitarshop.com på youtube gör också riktigt bra pedaltester.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en tidigare pedaltråd för några månader sen så tipsade jag om just Gearmanndude mfl. på Youtube.

Massor med bra tester och shootouts.

Visst är det likt Jack Black men det är denna kille, Eric Whorton, som är Gearmanndude:

Bläddra ner på sidan

http://acapella.harmony-central.com/forums...3015&page=6

Riktigt underhållande att gå igen hans tester varje vecka.

Proguitarshop.com på youtube gör också riktigt bra pedaltester.

Vilken underbar tråd!!! Lustigt att folk lägger ned ett sådant detektivarbete för att få reda på identiteten till en kille som testar pedaler på YouTube.

http://www.netmusicians.org/ är också en bra källa för att höra framförallt hur olika förstärkare låter. Till viss del kan man även höra skillnaden mellan olika högtalare, mikrofoner och gitarrer. Mycket bättre ljud än youtube.

Det finns en rolig kille som kallar sig Sean106Alcon på YouTube också. Han är ingen duktig gitarrist och han är inte duktig på att göra tester. Men han är en riktig gear whore och har löjligt mycket bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en rolig kille som kallar sig Sean106Alcon på YouTube också. Han är ingen duktig gitarrist och han är inte duktig på att göra tester. Men han är en riktig gear whore och har löjligt mycket bra grejer.

Jag har alltid undrat om han verkligen äger alla grejer han visar på youtube för det är ju sjuka summor han måste ha lagt ner för att införskaffa alla stärkare och instrument han lirar på 😏

Tack för länken förresten, ska kollas igenom omedelbums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay är lite svårare, har aldrig förstått mig på delaypedaler där man inte kan tappa in tempot i realtid. Så jag använder Line 6 klassiska gröna station, alldeles för dyr, men mkt trevlig.

Kostar väsentligt mycket mindre än DL4:an som å andra sidan är en helt fantastisk pedal.

Sjysst tråd och länkar. HELA, m a o alla modelleringar i DL4:an ingår i Line6 nya M13. Skiljer på rek. pris 1 300 spänn och då får man med rubbet från deras andra 3 stompar.

post-9207-1230383548.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...